انواع دستگاه کره گیر

معرفی انواع دستگاه کره گیر و مشخصات آن‌ها

یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در کارگاه‌های تولید محصولات لبنی، دستگاه کره گیر می‌باشد. این دستگاه به کمک نیروی گریز از مرکز ایجاد شده به وسیله تیغه‌های نصب شده روی درب در مدل‌های بالازن و یا تیغه‌های نصب شده در پایین مخزن در مدل‌های پایین زن، عملیات کره گیری را به انجام می‌رساند. این دستگاه‌ها علاوه بر تولید کره قادر هستند دوغ طبیعی نیز تحویل دهند. مدل‌های مختلفی از دستگاه‌های کره گیر در بازار موجود بوده که از لحاظ مشخصات و قیمت با یک‌دیگر متفاوت می‌باشند. در این راهنما ضمن آشنایی بیشتر با فواید کره ارگانیک، به معرفی انواع دستگاه کره گیر نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

انواع دستگاه کره گیر

کره گیر چیست؟

دستگاه کره گیر یکی از پراستفاده‌ترین ماشین‌آلات در صنایع تولید محصولات لبنی بوده که می‌توان با استفاده از آن کره و دوغ را به صورت سنتی و ارگانیک تولید کرد. این دستگاه‌ها با توجه به علم روز دستخوش تغییرات بسیار مفیدی شده‌اند و امروزه می‌توان با کمک آن‌ها انواع کره و دوغ سنتی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید کرد. تنها کافی است که ماست پرچرب، آب و یخ را درون یکی از انواع دستگاه کره گیر ریخته و آن را روشن کنید. پس از راه‌اندازی الکتروموتور، همزن دستگاه شروع به چرخش کرده و با تولید نیروی گریز از مرکز سلول‌های چربی از بخش رقیق‌تر ماست جدا شده و کره حاصل می‌شود.

فواید استفاده از انواع دستگاه کره گیر

همان‌طور که می‌دانید، کره یکی از مواد غذایی جداناپذیر از سفره‌های ما ایرانیان است. این ماده غذایی دارای ویتامین‌های A، D، E و K و مواد معدنی مختلفی نظیر منگنز، کروم، ید، روی، مس و سلنیوم بوده که برای بدن مفید می‌باشند. قابل توجه است که این مواد معدنی جزو آنتی‌اکسیدان‌های قوی محسوب می‌شوند که با رادیکال‌های آزاد خطرناک مقابله می‌کنند. علاوه بر تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، این محصول برای حفظ دمای بدن و همچنین محافظت از اعضای داخلی بسیار مفید می‌باشد.

کره حاصل از انواع دستگاه کره گیر دارای قابلیت سیرکنندگی بالایی بوده و می‌تواند در مدت زمان کوتاه انرژي مورد نیاز بدن را تأمین کند. با در نظر گرفتن آن چه که گفته شد، اهمیت و ضرورت استفاده از این فرآورده لبنی و تولید آن به کمک انواع دستگاه کره گیر به صورت ارگانیک آشکار می‌شود؛ بنابراین مصرف این ماده غذایی ارزشمند به افراد در سنین مختلف از سوی پزشکان توصیه می‌شود.

انواع دستگاه کره گیر

روش‌های مختلف تولید کره

به طور کل دو روش سنتی و صنعتی برای تولید کره وجود دارد. در شیوه سنتی، خامه پاستوریزه کهنه تحت حرارت قرار گرفته و چربی موجود در آن استخراج می‌شود. در این روش فرآیند تبدیل خامه به کره شامل شکستن امولسیون روغن در آب و تبدیل آن به امولسیون آب در روغن می‌باشد. ناگفته نماند که هر اندازه دمای کره گیری پایین‌تر در نظر گرفته شود، میزان تری گلیسیریدهای جامد بیشتر شده و کره به دست آمده سفت‌تر خواهد بود.

انواع دستگاه کره گیر کدامند؟

به طور کل می‌توان دستگاه‌های کره گیر را بر اساس نوع کاربری به دو دسته خانگی و صنعتی تقسیم‌بندی کرد. دستگاه‌های کره گیر خانگی، همان‌طور که از نامشان پیداست کاربرد خانگی و رومیزی داشته و پاسخگوی کارگاه‌های کوچک با حجم تولید روزانه محدود نیز می‌باشند. این دستگاه‌ها در مقایسه با کره‌گیرهای صنعتی از نظر ابعاد کوچک‌تر بوده و قدرت آن‌ها در عملیات کره‌گیری نیز محدودتر است. دستگاه‌های کره گیر صنعتی برای کارخانجات و کارگاه‌هایی که حجم تولید روزانه آن‌ها انبوه بوده گزینه مناسبی هستند.

اما برای انواع دستگاه کره گیر یک نوع دسته‌بندی دیگر بر اساس قرارگیری الکتروموتور نیز انجام می‌شود. دستگاه‌های کره گیر بالازن و پایین‌زن درواقع نوعی دستگاه کره گیر برقی هستند که در مدل بالازن موتور و همزن در بخش بالایی دستگاه و زیر درب تعبیه شده و در مدل‌های پایین‌زن، الکتروموتور و همزن در بخش پایینی دستگاه قرار گرفته‌اند.

انواع دستگاه کره گیر

دستگاه کره گیر دستی چیست؟ 

یکی دیگر از انواع دستگاه کره گیر، نوع دستی آن بوده که عملیات کره گیری به واسطه آن کار بیشتری دارد. در این دستگاه کاربر باید اهرمی که روی بدنه کره گیر وجود دارد را بچرخاند تا عملیات کره گیری صورت گیرد. البته استفاده از این دستگاه هم مزایای خاص خود را دارد. به عنوان مثال، استفاده از دستگاه کره گیر سنتی سبب کاهش هزینه برق می‌شود. اما از طرف دیگر، بهره‌گیری از این تجهیزات در کارگاه باعث می‌شود زمان کره‌گیری طولانی شود، نیروی انسانی برای انجام عملیات کره گیری به کار گرفته شود و همچنین حجم کره تولید شده نیز پایین بیاید. با توجه به مزایا و معایبی که این نوع از دستگاه کره گیر دارد، پیشنهاد ما این است که اگر قصد خرید دستگاه کره گیر دارید، مدل‌های برقی آن را اولویت قرار دهید.

مزایای استفاده از انواع دستگاه کره گیر برقی

  • دستگاه‌های کره گیر برقی مجهز به تایمر هستند.
  • این تجهیزات به صورت اتوماتیک عملیات کره گیری را به پایان می‌رسانند.
  • دستگاه کره گیر برقی از قابلیت شست‌وشو برخوردار است.
  • عدم لرزش در حین فرآیند کره گیری از دیگر مزایای انواع دستگاه کره گیر برقی می‌باشد.
  • این تجهیزات مورد تأیید وزارت بهداشت هستند.
  • ماشین آلات مذکور عملیات کره گیری را بدون تولید صدای زیاد انجام می‌دهد.
  • این دستگاه مجهز به درب استیل بوده و از پاشیدن مواد به خارج از دستگاه جلوگیری خواهد کرد.
  • در ساختار این دستگاه از قطعات مرغوب و باکیفیت استفاده شده است؛ در نتیجه کره حاصل از آن از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد.

سخن پایانی

کره یکی از پرمصرف‌ترین و ارزشمندترین مواد غذایی در سبد غذایی هر خانوار به حساب می‌آید. این ماده غذایی پرکاربرد از خواص بسیار زیادی برخوردار بوده و مصرف به اندازه آن می‌تواند سلامت و انرژی بدن را تأمین کند. کره‌های ارگانیک ازجمله بهترین محصولات لبنی هستند که مصرف آن از سوی پزشکان به افراد مختلف با سنین متفاوت توصیه می‌شود. انواع دستگاه کره گیر، ماشین آلاتی هستند که می‌توان به کمک آن‌ها عملیات کره گیری و تولید کره و دوغ ارگانیک را انجام داد. این دستگاه‌ها با توجه به نوع، ظرفیت و قدرت موتور دارای قیمت‌های متفاوتی می‌باشند. چنانچه قصد خرید دستگاه کره گیر دارید، پیشنهاد می‌شود ابتدا انواع مختلف این دستگاه را بشناسید و با بررسی مشخصات هر یک از آن‌ها و متناسب با بودجه و بر حسب نیاز خود اقدام به خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
شما این محصولات را انتخاب کرده اید  0

سبد خرید شما خالی است.