صفحه اصلی > صنعت گوشت و غذاهای آماده : کاربرد انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس
انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس
انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس

کاربرد انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس

آنچه خواهید خواند:

کاربرد انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس چیست؟ اگر در صنعت تولید سوسیس و کالباس مشغول هستید یا قصد ورود به این صنعت را دارید، حتما این سوال را از خودتان پرسیده اید.

در این مطلب شما را با کاربرد انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس، ویژگی ها و نکات مصرفشان آشنا می کنیم. همچنین درباره تفاوت و وجه تمایز تولیدکنندگان صنعتی و خانگی سوسیس و کالباس برایتان توضیح می دهیم. با ما همراه باشید!

تاریخچه: نگاهی بر اولین فرمولاسیون تولید سوسیس و کالباس

برای آن که بتوانید به خوبی با ماهیت، کاربرد انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس و روی کار آمدنشان آشنا شوید، لازم است ابتدا تاریخچه کوچکی از آن را برایتان بازگو کنیم.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس
انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس

اولین بار که این غذاهای محبوب وارد ایران و رژیم غذایی ما شد، فرمولاسیون آن شامل استابیلایزر نبود! درواقع، در آن زمان سوسیس و کالباس ها تنها از مواد ساده ای تولید می شدند که عبارتند از:

  • گوشت
  • آب
  • نمک
  • نیتریت
  • فسفات
  • آرد گندم
  • گلوتن
  • کازئینات سدیم
  • تخم مرغ

پس از چند مدت و با پیشرفت علم و فناوری تولید غذا، ترکیبات دیگری مانند ایزوله سویا تولید و در فرمولاسیون سوسیس و کالباس استفاده شدند. برای مثال، ایزوله سویا جایگزین کازئینات سدیم شد. علت این امر هم محتوای پروتئینی آن بود (هر دو دارای 90% پروتئین می باشند). با این تفاوت که پروتئین کازئینات سدیم از شیر و پروتئین ایزوله سویا از گیاه سویا تامین می شوند.

اما چه شد که استابیلایزر سوسیس و کالباس تولید شد؟ در ادامه علت ها و ضرورت های تولید این ماده را برایتان بیان می کنیم.

چرا استابیلایزر سوسیس و کالباس تولید شد؟

فرض کنید به عنوان تولیدکننده می خواهید ترکیبی از مواد را برای ایجاد بافت یا خواص عملکردی دیگر ایجاد کنید؛ اما، چه مقدار از هر ماده ای را باید در این ترکیب استفاده کنید؟!

علت تولید انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس نیز دقیقا پاسخ همین سوال است. زیرا عده ای از افراد دانش کافی برای انتخاب صحیح این مواد و درصد ترکیب کردنشان را در اختیار داشتند. این افراد برای کمک به تولیدکنندگان و همزمان کسب درآمد از دانششان، اولین استابیلایزرها را تولید کردند. در ادامه، صنعت تولید استابیلایزر روز به روز پیشرفت کرد تا به آنچه امروز می بینید رسید.

حتما برایتان سوال است که چرا یکدفعه نیاز به تهیه ترکیبات مشخصی از مواد ایجاد شد؟ یا اینکه چرا درگذشته این نیاز احساس نشده بود؟

در پاسخ باید بگوییم که در ابتدا، تولید و مصرف سوسیس و کالباس محدود بود. از این رو، تولیدات کارخانجات انبوه و در حجم های خیلی زیاد نبوده است. با افزایش محبوبیت و تقاضا برای سوسیس و کالباس در طول زمان، تولید خط تولید کارخانجات نیز افزایش یافت. به دنبال آن نیز طبیعتا اشتباهات فردی در خطوط تولید این کارخانه ها بیشتر شد. این اشتباهات در زمینه توزیع، وزن کردن و … بودند.

درواقع، بدیهی است که ترکیب کردن حجم زیادی از مواد اولیه در نسبت های صحیح کمی چالش برانگیز است. درنتیجه تولیدکنندگان برای جلوگیری از این اشتباهات، تولید استابیلایزرها را بصورت برون سپاری به شرکت های تولیدکننده استابیلایزرها سپردند. آن ها ترکیب موردنیاز و فرمول آن را در اختیار این شرکت ها می گذاشتند تا بطور دقیق فرمولاسیون موردنظرشان تولید شود.

سپس به راحتی با افزودن ترکیبات آماده به خمیر سوسیس و کالباسشان با کاهش اشتباهات، کیفیت محصول و در نتیجه رضایت مصرف کنندگان و سودآوریشان را افزایش می دادند. این امر، یعنی برون سپاری تولید بخشی از فرمولاسون تولید سوسیس و کالباس که امروزه با نام استابیلایزر شناخته می شوند، فرایندی برد-برد بود. زیرا، هم شرکت های تولیدی استابیلایزرها درآمد خوبی کسب می کنند، هم خطوط تولید سوسیس و کالباس از فروش محصولاتشان سود خوبی بدست می آورند.

با مشاهده فیلم زیر می توانید بطور کامل با انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس آشنا شوید:

بنابراین، می توانیم علت تولید انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس را در دو مورد خلاصه کنیم:

  • جنبه اقتصادی (درآمد زایی تولیدکنندگان استابیلایزرها و خطوط تولید سوسیس و کالباس)
  • کاهش اشتباهات (افزایش کیفیت محصول و سودآوری)

کاربرد انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس چیست؟

این استابیلایزرها را می توانیم براساس کاربردشان در 3 دسته زیر، طبقه بندی کنیم:

استابیلایزر سوسیس و کالباس مربوط به عمل آوری

قسمت عمده این دسته، فسفات است و به قدرت جذب آب سوسیس و کالباس کمک می کند.

استابیلایزرهای سوسیس و کالباس بر پایه پروتئین

به محصولات بافت می دهند و پایه این استابیلایزرها، پروتئین می باشد. از جمله این پروتئین ها می توانیم به کازئینات سدیم و ایزوله سویا اشاره کنیم.

استابیلایزرهای سوسیس و کالباس فیلری

این دسته بر پایه آرد یا نشاسته گندم هستند و نسبتا قیمت پایینی دارند. درنتیجه باعث کاهش قیمت نهایی محصولتان می شوند.

توجه: هنگام خرید استابیلایزر باید انواع آن را بشناسید و بدانید که برای چه کاربردی قصد استفاده از آن را دارید! در غیر این صورت، نه تنها محصولتان کیفیت مطلوبی نخواهد داشت که از لحاظ اقتصادی نیز متحمل ضرر می شوید.

انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس
انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس

دوز مصرف استاندارد استابیلایزرها چگونه است؟

میزان مصرف استابیلایزرهای سوسیس و کالباس به نوع و شرکت سازنده آن بستگی دارد. هر شرکتی دوز مشخصی را برای استفاده از محصولش پیشنهاد می دهد.

آیا باید نگران مصرف فسفات در استابیلایزرهای سوسیس و کالباس باشیم؟

بر خلاف آنچه عموما می شنوید، پاسخ این سوال «خیر» است. براساس بررسی تحقیقات زیادی که بر زیان های مصرف فسفات در سوسیس و کالباس شده است، بطور کلی دو مورد به عنوان عوارض جانبی شناخته شده است؛ این دو مورد هم خطر جانی ندارند!

در یکی از مطالعات بیان شده است که در صورت مصرف بی رویه فسفات در طولانی مدت، این ترکیب می تواند باعث بیش فعالی شود. همچنین مصرف زیاد این ماده در یک وعده غذایی، می تواند باعث احساس تشنگی مفرط شود. زیرا همانطور که بیان کردیم، استفاده از فسفات در تولید انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس، باعث افزایش جذب آب محصول می شود.

اما ایا واقعا استفاده از فسفات لازم است؟

بله! درواقع، هدف افزودن این ماده به استابیلایزرها و درواقع به فرمولاسیون سوسیس و کالباس دو چیز است:

  • کمک به افزایش قدرت جذب آب گوشت
  • تشکیل امولسیون پایدار آب و روغن

نمک می تواند هر دو کار بالا را انجام دهد اما، برای این کار باید به مقادیر زیادی به ترکیب افزوده شود. در نتیجه هم محصول شور خواهد شد، هم میزان سدیم آن افزایش زیادی خواهد داشت که برای فشار خون و سلامت قلب بسیار مضر است. بنابراین، ابتدا میزان مناسبی از نمک را به سوسیس و کالباس اضاف می کنند و سپس باقی کار را به فسفات می سپارند.

به طور کلی، در مصرف هرچیزی اعتدال لازم است! «خیرُ الامورُ اوسطها»

دوز مصرف استاندار فسفات در سوسیس و کالباس چقدر است؟

دوز مصرف استاندار فسفات در سوسیس و کالباس به درجه خلوص فسفات و میزان گوشت مصرفی بستگی دارد. هرچه درجه خلوص بیشتر باشد، میزان مصرف آن کمتر است.

انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس
انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس

مزایا و معایب استفاده از انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس

کاهش اشتباهات خط تولید سوسیس و کالباس از مزایای این استابیلایزرهاست. درنتیجه این امر نیز کیفیت محصولات، رضایت مصرف کنندگان و سودآوری افزایش می یابد. البته این امر مشروط به انتخاب نوع صحیح استابیلایزر است.

از معایب آن نیز می توانیم به قیمت بالای آن اشاره کنیم.

توجه: لطفا درنظر داشته باشید که در تولید سوسیس و کالباس هیچ اجباری برای استفاده از استابیلایزرها ندارید!

همانطور که در ابتدای این مقاله خواندید، در گذشته سوسیس و کالباس ها بدون هرگونه استابیلایزری تولید می شدند. جالب است بدانید که افرادی که محصولات گذشته را نیز امتحان کرده اند، طعم سوسیس و کالباس های قدیمی را ترجیح می دهند.

رمز موفقیت تولیدکنندگان خانگی سوسیس و کالباس چیست؟

رمز موفقیت تولیدکنندگان خانگی سوسیس و کالباس در دو چیز است؛ یک باید و یک نباید.

خلاقیت وجه تمایز اصلی و کلید موفقیت تولیدکنندگان خانگی سوسیس و کالباس است. زیرا، تولیدکنندگان در صنعت چندان امکان ایجاد خلاقیت و تنوع در محصولاتشان را ندارند. از علت های آن هم می توانیم به محدودیت دستگاه های صنعتی اشاره کنیم. کیفیت مرغوب مواد اولیه هم که امری بدیهی در موفقیت هر دو گروه است.

از طرف دیگر، آنچه باید درنظر داشته باشید این است که از لحاظ کاهش قیمت محصولاتتان با خطوط تولید صنعتی رقابت نکنید! زیرا، کارخانجات صنعتی مواد اولیه خود را بصورت عمده و با کمترین قیمت می خرند؛ همچنین میزان تولید و فروششان انبوه است.

پیشنهاد دیگر ما به شما این است که از هیچکدام از انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس استفاده نکنید. زیرا در این صورت قیمت تولید محصولتان و در نتیجه قیمت فروشتان کاهش قابل توجهی می بابد. همچنین، برای تولید یک محصول خاص به یک استابیلیزر خاص محدود نمی شوید.

سوالات متداول

در گذشته سوسیس و کالباس از چه ترکیباتی تهیه می شدند؟

گوشت، آب، نمک، نیتریت، فسفات، آرد گندم، گلوتن، کازئینات سدیم، تخم مرغ

علت تولید استابیلایزر سوسیس و کالباس چه بود؟

جنبه اقتصادی و کاهش اشتباهات خط تولید

انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس کدامند؟

استابیلایزر سوسیس و کالباس مربوط به عمل آوری، استابیلایزرهای سوسیس و کالباس بر پایه پروتئین و استابیلایزرهای سوسیس و کالباس فیلری

برای خرید انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس چکار کنم؟

برای اطلاع از قیمت و خرید انواع استابیلایزر سوسیس و کالباس به وبسایت آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 2 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها