صفحه اصلی > رستوران، فست فود، کافی شاپ و تجهیزات آشپزخانه صنعتی : لیست جامع و راهنمای خرید تجهیزات رستوران و فست فود
راه اندازی فست فود و رستوران
راه اندازی فست فود و رستوران

لیست جامع و راهنمای خرید تجهیزات رستوران و فست فود

آنچه خواهید خواند:

راهنمای خرید تجهیزات رستوران و فست فود از جمله دغدغه های زمان راه اندازی یک رستوران یا فست فود است. همچنین موقعیت مکانی یک رستوران خوب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و موفقیت و یا شکست رستوران شما به آن بستگی دارد. شما باید در نظر داشته باشید که رستوران در مناطق پر تردد قرار دارد یا خیر؟ جای پارک دارد یا خیر ؟ آیا در منطقه رستوران های دیگری هم زده شده است ؟ اگر از جای رستوران خود مطمئن هستید اکنون نوبت به انتخاب تجهیزات رستوران خوب و مناسب کار شما است. در این نوشته در مورد تمامی وسایل مورد نیاز برای رستوران و فست فود مطالب مفیدی جمع آوری شده است. شما را به مطالعه این نوشته دعوت می کنیم.

تجهیزات فست فود و رستوران

رستوران ها برای کار به تجهیزات زیادی احتیاج دارند. هنگام تجهیز آشپزخانه رستوران (فست فود) خود، با یک لیست گسترده از تجهیزات آشپزخانه رستوران سروکار دارید. کارهای زیادی لازم است که انجام شود، اما در خرید تجهیزات رستوران (فست فود) خیلی عجله نکنید. مدتی وقت بگذارید و در نظر بگیرید که برای فضا و نوع رستوران خود به چه تجهیزاتی نیاز دارید، چه چیزی می توانید تهیه کنید و از چه کسی می خواهید آن را خریداری کنید.

هنگام خرید تجهیزات آشپزخانه رستوران، به دنبال اقلام باکیفیت باشید که در طول سال ها مورد استفاده مداوم قرار گیرند. اطمینان حاصل کنید که اقلام وسایل آشپزخانه فست فود برای چیدمان آشپزخانه شما و روشی که برای طبخ در نظر دارید کارآمد باشد.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

قبل از شروع به تهیه تجهیزات آشپزخانه رستوران (فست فود)، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • کیفیت
  • ملاحظه فضا: قبل از خرید تجهیزات رستوران، مدتی را صرف بررسی نقشه های آشپزخانه رستوران خود کنید. به نحوه حرکت تیم خود در فضا فکر کنید و نحوه چیدمان آشپزخانه رستوران خود را در نظر بگیرید. مشخص کنید که برای هر چیزی که نیاز دارید چقدر فضا دارید.
  • قیمت
  • سهولت در استفاده و نظافت
  • انتخاب تامین کننده مناسب

معرفی انواع تجهیزات رستوران و فست فود :

دستگاه خمیرگیر :

از این دستگاه برای تهیه خمیر (خمیر پیتزا) استفاده می شود. دستگاه خمیرگیر تا حدودی از نظر ظاهری به میکسرهای کاسه دار شبیه هستند. از نظر عملکرد، ساختار، چرخش چنگک و زاویه قرارگیری اش با میکسرها تفاوت دارند. این دستگاه در فست فود و رستوران ها، هتل، شیرینی پزی، نانوایی و مکان هایی که به خمیر احتیاج دارند، استفاده می شود.

دستگاه خمیرگیر را می توان با توجه به ظرفیت و اندازه به انواع خانگی و صنعتی تقسیم کرد. .ظرفیت انواع این دستگاه بین 8 تا 180کیلوگرم می تواند باشد و برحسب نیاز مشتری تعیین می شود.

در فیلم زیر دستگاه خمیر گیر و طرز کار آن نشان داده شده است. شما را به تماشای این ویدئو دعوت می کنیم.


دستگاه خمیر پهن‌کن :

برای تهیه خمیر پیتزا، به دستگاه خمیر پهن کن نیاز خواهید داشت. این دستگاه در فست فودها و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد.

خمیر پهن کن پیتزا جهت پهن کردن و قالب گیری خمیر پیتزا در اندازه های مساوی و با ضخامت یکسان کاربرد دارد. عرض غلتک های دستگاه های خمیر پهن کن پیتزا معمولا 30 یا 40 سانتی متر است. این غلتک ها در دو نوع تک رول و دو رول و غالبا به شکل رومیزی تولید می شوند.

در هنگام خرید خمیر پهن کن به نکات زیر توجه کنید:

  • نوع دستگاهی که خریداری می کنید (30 یا 40 سانت) دقیق بوده و اندازه موردنظر را بدهد.
  • دستگاه دارای دقت بالایی باشد و  خمیر خروجی از دستگاه دارای ضخامت دقیق و یکدست باشد.
  • جنس آن با کیفیت مناسب از آلیاژ های بادوام و محکم باشد.
  • دارای گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر و مناسب باشد.

دستگاه خمیر پهن کن

در فیلم زیر دستگاه خمیر پهن کن و طرز کار آن نشان داده شده است. شمارا به تماشا این ویدئو دعوت می کنیم.


فر پیتزا ریلی یا صندوقی:

فر پیتزا ریلی یا صندوقی از تجهیزات غیر قابل حذف در فست فود می باشد و برای تهیه انواع پیتزا استفاده می گردد.

فر صندوقی پیتزا
فر ریلی پیتزا

در فیلم زیر فر ریلی و چگونگی کار با آن نشان داده شده است. شما را به تماشای این فیلم دعوت می کنیم.



دستگاه خلال کن :

دستگاه خلال کن برای خلال کردن سیب زمینی، هویج وغیره کارایی دارد. استفاده از این دستگاه در فست فود، به روال انجام کار سرعت می بخشد.

دستگاه خلال کن

تاپینگ با X لگن :

تاپینگ به عنوان یکی از پرکابرد ترین و اصلی ترین تجهیزات رستوران و فست فود شناخته می‌شود. در بیشتر آشپزخانه‌های صنعتی با استفاده از تاپینگ فست فود می‌توان انواع مواد غذایی را به راحتی از هم تفکیک و دسته‌بندی کرد. در نتیجه می توان سرعت انجام کار را افزایش داد.

تاپینگ میز فلزی از جنس استیل ضد خش و ضد زنگ است. به هیچ وجه بر کیفیت مواد اولیه و غذا تاثیر نمی گذارد و آن ها را برای مدت طولانی سالم نگه می‌دارد.

هم چنین، در بیشتر مدل‌های تاپینگ فست فود، هر لگن با درب تکی یا درب سرتاسری پوشیده می‌شود. به این طریق از ورود آلودگی به داخل آن جلوگیری می گردد.

در قسمت زیرین اغلب تاپینگ‌ها، یک یخچال وجود دارد. از آن برای خنک نگه داشتن مواد داخل لگن تاپینگ و جهت جلوگیری از فاسد شدن یا خراب شدن آن‌ها استفاده می شود. از قسمت پیشخوان دستگاه نیز به عنوان میز کار می‌توان استفاده کرد.

در این ویدئو دستگاه خلال کن و موارد استفاده آن نشان داده شده است. شما را به تماشای این فیلم دعوت می کنیم.

تاپینگ
تاپینگ همراه با یخچال

تاپینگ رو میزی

در این ویدئو به معرفی تاپینگ یخچال دار پرداخته شده است.شما را به تماشای این فیلم دعوت می کنیم.


دستگاه گریل :

گریل

دستگاه برگر ذغالی:

برگر زغالی

امروزه دستگاه های گریل و برگر میکس در کنار هم عرضه می‌شود. احتمالا در هزینه پرداختی‌ تفاوت زیادی از نظر ریالی ندارد. با این حال از لحاظ چیدمان آشپزخانه فست فود و بهینه سازی فضا، بهینه می باشد.

دستگاه گریل و برگر میکس

دستگاه کباب ترکی

دستگاه کباب ترکی (شاورما) در انواع 1 سیخه، 2 سیخه، 3 سیخه یا 4 سیخه، در دو حالت حرارتی یا تابشی وجود دارد.

این دستگاه برای پخت و گریل کردن کباب ترکی استفاده می شود. بر اساس تعداد سیخ، رومیزی یا ایستاده بودن، اتومات یا نیمه اتومات بودن و تابشی یا حرارتی بودن به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

روش کار دستگاه کباب ترکی به صورت زیر می باشد:

مرغ یا گوشت را روی میله‌ی دستگاه قرار داده و کباب با چرخیدن این میله، پخته می‌شود.

نکات خرید دستگاه کباب ترکی :

موتور دار بودن یا بدون موتور بودن دستگاه.

در مدل های موتور دار چرخش سیخ دستگاه کباب ترکی به طور اتوماتیک انجام می‌شود. در مدل بدون موتور، لازم است یک فرد سیخ را توسط دست بچرخاند.

نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک بودن دستگاه.

دستگاه تمام اتوماتیک دارای نوعی کاتر است که به طور اتومات و با زمان بندی مشخص گوشت پخته شده را جدا می‌کند. در مدل نیمه اتوماتیک باید برش گوشت را با دست انجام داد.

نوع حرارت دهی دستگاه کباب ترکی.

می تواند به 2 صورت تابشی یا شعله دار باشد، که مدل تابشی کاربرد و طرفدار بیشتری دارد.

دستگاه کباب ترکی حرارتی (شعله دار )
دستگاه کباب ترکی تابشی
دستگاه کباب ترکی رو میزی
دستگاه کباب ترکی دو سیخه
دستگاه کباب ترکی اتوماتیک

در ویدئو زیر دستگاه کباب ترکی اتوماتیک و کاربرد آن نشان داده شده است. شما را به تماشای این ویدئو دعوت می کنیم.


شوت سیب زمینی

جنس این دستگاه از استیل بوده و برای گرم نگه داشتن انواع برگر و سیب زمینی کاربرد دارد. دارای محفظه روغن گیر و جای پاکت برای استفاده بهتر می باشد.

نحوه استفاده از این دستگاه به این صورت است که سیب زمینی ها در مدت مشخص زیر نور لامپ های مخصوص حرارت می بینند. پس از آن سیب زمینی ها داخل ظرف مخصوص ریخته می شوند. سینی روغن گیر تعبیه شده، روغن را گرفته و باعث می شود روغن از کنار پاکت به بیرون نریزد.

شوتینگ سیب زمینی

شوت همبرگر

عملکرد شوت همبرگر شبیه به شوت سیب می باشد.

برای کاهش هزینه و صرفه جویی در فضا، می توان از دستگاه شوت همبر و سیب زمینی به صورت مشترک استفاده نمود. این دستگاه معمولا دارای 2 طبقه می باشد.

شوت سیب زمینی و همبرگر

دستگاه هات داگ پز :

دستگاه های هات داگ پز به اشکال گازی، برقی، هم چنین رولی و گردان طراحی و ساخته می‌شوند.

از هات داگ پز جهت پخت انواع سوسیس به صورت تنوری، بدون استفاده از روغن و کاملا سالم در فست فود ها استفاده می شود.

طرز کار با این دستگاه به صورت مقابل می باشد: ابتدا دستگاه را روشن کرده، از طریق المنت های برقی حرارت به سطح منتقل می گردد. طی مدت زمان کوتاهی به حرارت مورد نیاز رسیده و دستگاه برای پخت آماده می شود. پخت یکدست در این دستگاه با چرخیدن رولرها بدست می آید.

بدنه دستگاه هات داگ پز از جنس استیل مرغوب و مقاوم می باشد. هم چنین مجهز به سینی تخلیه قابل جابه جایی و پایه های ثابت بدون لرزش می باشد.

هات داگ پز رولی
هات داگ پز گردان

در ویدئو زیر عملکرد دستگاه هات داگ پز نشان داده شده است. شما را به تماشای این ویدئو دعوت می کنیم.


دستگاه کراکف‌پز:

کراکف پز از دیگر دستگاه های کارآمد و کاربردی است که مجهز به سیخ ها و چنگک هایی به صورت عمودی می باشد.

فرآیند پخت توسط این دستگاه در محفظه ای دارای شعله های استاندارد که سیخ ها بطور منظم و با برنامه در آن می چرخند، انجام می شود. علاوه بر این موارد دستگاه کراکف پز مجهز به شیشه هایی بر روی بدنه می باشد. در این شیشه ها به دلیل تماس مستقیم با گرمای داخل محفظه و امکان برخورد دست از شیشه های سکوریت و نشکن استفاده می کنند.

این دستگاه امروزه جایگاه ویژه ای در فست فودها، رستوران ها و … دارد. با پخت و آماده سازی مواد غذایی به صورت کبابی جایگزین سرخ کردن های بی رویه شدند.

این دستگاه هم چنین دارای قابلیت پخت پاچینی ، بلدرچین، سوسیس وهات داگ است. به همین علت در میان تولیدکنندگان به نام های دیگری چون سوسیس (هات داگ) پز و یا دستگاه پخت بلدرچین نام برده می شود.

انواع کراکف پز:

  • تک محور

در این مدل سیخ ها حول محور یک میله قرار گرفته اند. به این صورت که میله ای فلزی، مانند ستون در وسط محفظه قرار دارد. سیخ ها مانند شاخه های درخت بر روی این میله قرار گرفته اند.

  • دو محور

در این مدل سیخ ها (چنگک ها) به دور محور دو میله در مرکز قرار دارند. درواقع سیخ ها به دو دسته تقسیم شده اند. معمولا در این مدل دستگاه تعداد سیخ ها بیشتر است و به دو دسته تقسیم می شوند:

ایستاده، رومیزی

این دستگاه هم چنین از نظر ابعاد، جنس بدنه و … با هم تفاوت دارند.

قیمت این مدل دستگاه با توجه به نوع، اندازه، تک محور یا دو محور بودن، جنس بدنه، موتور به کار رفته در دستگاه و … متغیر است.

دستگاه کراکف پز

دستگاه کراکف پز

یخچال صنعتی از تجهیزات ضروری رستوران و فست فود :

برای خرید یخچال صنعتی مناسب فست فود، گزینه های متفاوتی را می توان انتخاب کرد. بر اساس قیمت، فضا و کارایی، انواع یخچال های ویترینی (دیس پلی)، رومیزی، ایستاده و تاپینگ را می توان تهیه نمود.

یخچال ایستاده
یخچال تاپینگ
یخچال رومیزی
یخچال ویترینی ( دیس پلی )
یخچال ویترینی

فریزر صنعتی از تجهیزات ضروری رستوران و فست فود :

در یک فست فود نیز مانند رستوران به فریزر صنعتی نیاز خواهید داشت. این فریزر ها به دو شکل ایستاده و صندوقی تولید می شوند. بسته به نوعشان دارای قیمت های متفاوتی می باشند.

خرید یخچال و فریزر صنعتی برای رستوران (فست فود) ضروری است. لازم است که حتما این دو مورد را برای آشپزخانه فست فود خود خریداری نمایید.

فریزر ایستاده
فریزر صندوقی

میز کار استیل :

یکی دیگر از پرکاربردترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی، میز کار استیل است. به دلیل بهبود و تسریع در عملیات آماده سازی غذا از میز استیل استفاده می شود. موارد استفاده این میز شامل خرد کردن مواد غذایی مانند سبزی و گوشت می باشد.

طبقات میانی میز کار نیز جهت دسترسی راحت به مواد اولیه و تجهیزات آماده سازی تعبیه شده است.

انواع مدل های میز کار استیل :

این میز ها براساس نوع سفارش متقاضی تولید می شود، مدل های زیر را می توان برای میز کار معرفی کرد :

میز کار استیل کشو دار

میز کار استیل به همراه طبقه پاتروکی

میز کار استیل با طبقه میانی

میز کار استیل چرخ دار

میز کار استیل
میز کار استیل
میز کار استیل
میز کار استیل با طبقه میانی
میز کار استیل
میز کار استیل
میز کار استیل
میز کار استیل
میز کار استیل کشودار
میز کار استیل کشودار

چرخ گوشت :

برای تهیه انواع غذاهای فست فود، به گوشت یا مرغ چرخ کرده نیاز خواهید داشت. از این جهت خرید یک چرخ گوشت صنعتی ضروریست.

چرخ گوشت

دستگاه اسنک ساز :

اسنک ساز (ساندویچ ساز)، دستگاهی است که برای تهیه ساندویچ در کم ترین زمان و به آسان ترین شکل استفاده می شود. از آن در بسیاری از رستوران ها، کافی شاپ ها، فست فودها و … استفاده می شود.


سرخ کن

شاید رستوران ها و فست فودها بیشتر به خاطر غذاهای سرخ شده معروف باشند. از این جهت سرخ کن های تجاری در لیست تجهیزات ضروری رستوران ها و فست فود قرار می گیرند.

ماهی، سیب زمینی سرخ کرده، حلقه های پیاز و سیخ های پنیر موزارلا محبوب ترین انواع غذاهای سرخ شده هستند. هم چنین ممکن است غذاهایی مانند بستنی، موز و خمیر را سرخ کنید.

دستگاه سرخ کن
دستگاه سرخ کن

سرخ کن صنعتی Henny penny آمریکایی

 از معدود تجهیزات آشپزخانه رستوران و فست فود است که ویژگی های زیر را دارا می باشد:

طرز کار آن استوار بر فشار بالا برای سرعت بخشیدن به پخت همزمان با افزایش کیفیت می باشد.

این دستگاه در دو نوع در باز و تحت فشار استفاده می شود.

در سرخ کن تحت فشار پس از قرار دادن غذا در روغن داغ، درب ظرف را روی قابلمه بریزید و محکم ببندید تا فشار ایجاد شود. سرخ کردن تحت فشار، با دوام ترین محصول را تولید می کند. هم چنین با سرعت بیشتری حجم زیادی از غذا را آماده می کند.

دستگاه هنی پنی
دستگاه هنی پنی
دستگاه هنی پنی
دستگاه هنی پنی

دستگاه هنی پنی
دستگاه هنی پنی

در فیلم زیر سرخ کن هنی پنی و عملکرد آن نشان داده شده است. شما را به تماشای این ویدئو دعوت می کنیم.

میز بردینگ :

جهت تهیه آرد سوخاری مورد نیاز برای کنتاکی، ناگت، مرغ سوخاری و … می توانید از میز بردینگ استفاده نمایید.

این میز یکی از پرکاربردترین وسایل مورد استفاده در فست فود است. این میز باعث افزایش سرعت آرد زنی غذاهای سوخاری خواهد شد.

هم چنین این دستگاه یا به صورت اتوماتیک و یا به صورت دستی آرد سوخاری را الک کرده و تکه های اضافی را از آرد می گیرد.

انواع بردینگ :

میز بردینگ تک لگن، میز بردینگ 2 لگن

میز بردینگ

میز بردینگ
میز بردینگ
میز بردینگ

سلفون کش :

دستگاه سلفون کش به دستگاهی است که بسته بندی محصولات و مواد غذایی متفاوت را توسط سلفون انجام می دهد. در صنایع بسته بندی هر کدام از این دستگاه ها از نظر عملکرد و کارایی، نوع محصولاتی که بسته بندی می‌کنند، قیمت، جنس و کیفیت با هم فرق دارند.

انواع دستگاه سلفون کش :

دستگاه سلفون کش دستی (استرچ کش دستی)- دستگاه سلفون کش اتوماتیک (استرچ کش اتوماتیک)

دستگاه سلفون کش
دستگاه سلفون کش
دستگاه سلفون کش
دستگاه سلفون کش

اسلایسر کالباس :

از تجهیزات پرکاربرد در رستوران و فست فود است. جهت ورقه ورقه کردن کالباس استفاده می شود. مناسب جهت استفاده در فست فودها، فروشگاه های پروتئینی، سوپر مارکت ها و … می باشد.

اسلایسر کالباس
اسلایسر کالباس
اسلایسر کالباس
اسلایسر کالباس

در ویدئو زیر دستگاه اسلایسر و موارد استفاده آن نشان داده شده است. شما را به تماشای آن دعوت می کنیم.


تستر :

فر تستر می تواند علاوه بر تست کردن، پنیر را بر روی ساندویچ ذوب کنند و غذاهای برشته و خوشمزه درست کند.

توسترهای باز باعث می شوند تا موادی را که تست می کنید بتوانید بررسی کنید. البته باید هدررفتن حرارت را با این تسترها در نظر داشت.

در مقابل، تسترهای درب بسته نیز وجود دارند که برای حفظ حرارت بهترین گزینه هستند. از این فر تسترها می توان برای پختن، کباب کردن و و تست کردن غذاها استفاده کرد. با توجه به تولید آن در انواع مختلف، این تسترها برای کافه ها و رستوران ها انتخابی مناسب هستند.

توستر باز
توستر باز
توستر بسته
توستر بسته

فلافل زن :

فلافل در ایران دارای طرفداران بسیاری می باشد. این غذا علاوه بر طعم مطلوب، از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد.

این دستگاه در دو نوع موجود است: دستگاه فلافل زن ریلی، دستگاه فلافل زن رومیزی (اتومات و نیمه اتومات).

فلافل زن اتومات رو میزی

با استفاده از این نوع دستگاه می توانید تعداد فلافل ها و مدت تهیه آن را کنترل نمایید.

فلافل زن نیمه اتومات

تعداد و زمان تهیه فلافل به نوع دستگاه بستگی دارد.

دستگاه فلافل زن
دستگاه فلافل زن

در ویدیو زیر نحوه کارکرد دستگاه فلافل زن اتوماتیک را ببینید:


دستگاه مریناتور:

از تجهیزات کلیدی و با اهمیت تجهیزات رستوران و فست فود در خط تولید مرغ سوخاری، مریناتور می باشد. در اصل به این دستگاه، سس زن مرغ سوخاری نیز می گویند. مریناتور ها در دو مدل تولید می شوند:

تحت خلا و معمولی.

باید توجه داشت که مدل تحت خلا مریناتور، کیفیت بیشتری را در محصول ایجاد می کند.

طرز استفاده از مریناتور تحت خلاء:

ابتدا مرغ ها- فیله- بال- گوشت را شسته، داخل مخزن مریناتور قرار می دهیم. سپس مرینیت و مواد طعم دهنده را به داخل مریناتور می افزایند سپس درب مریناتور به صورت صحیح بسته می شود. اکنون لوله خلاء را به دستگاه متصل نموده، شیر را باز کرده و دکمه vacuum را فشار دهید. پس از اتمام تخلیه هوا دکمه وکیوم را خاموش نموده و شیر را می بندید. دستگاه را روشن می نمایید و زمان و سرعت دلخواه را مشخص می کنیدتا دستگاه تا شروع به چرخش نماید. پس از اتمام فرآیند دستگاه خاموش می شود. می توان غذای بدست آمده را داخل سطلی که در قسمت زیرین تعبیه شده، خالی نمود.

دستگاه مریناتور
دستگاه مریناتور

ویدیو نحوه کارکرد دستگاه مرینیتور:


انواع ترولی :

به نوعی چرخ دستی‌ گفته می‌شود. از آن در مکان هایی مانند هتل ها، رستوران ها، فست فود ها، فروشگاه های زنجیره ای برای جابجایی بار و مواد غذایی استفاده می شود. این محصول به دلیل سبک بودن و حمل و نقل آسان آن، کاربرد فراوانی دارد. از اصلی‌ترین تجهیزات آشپزخانه های و فست فودها به هنگام توزیع غذا است.

ترولی
ترولی
ترولی
ترولی

سینی استیل و بن ماری :

این ظروف پرکاربرد در ابعاد و کاربرد های متناسب با نیاز مشتریان ساخته می شوند. از جنس استیل ضد زنگ بوده و در حین نگهداری با غذا واکنش نمی دهند. هم چنین در مدت زمان دچار خوردگی نمی گردند.

برای پخت تدریجی و در طول زمان غذا، هم چنین به منظور گرم نگه داشتن غذا استفاده می شوند. علاوه بر رستوران ها و فست فودها، در بستنی فروشی ها و ترولی بیمارستان نیز کاربرد دارند.

سینی استیل (بن ماری)
سینی استیل (بن ماری)

ظرف سس :


کاتر پیتزا :

کاتر پیتزا وسیله ای کاربردی در تجهیزات رستوران و فست فود است. پس از پخت پیتزا معمولا آن را به برش های مثلثی و یا مربعی تقسیم می کنند. از این طریق سرو آن راحت تر می شود. نوع این برش ها بسته به اندازه پیتزا متفاوت است.

برای سهولت کار نیاز به یک غلتک برش نیز می باشد تا پنیر داغ را به راحتی جدا کند.

کاتر پیتزا
کاتر پیتزا
کاتر پیتزا
کاتر پیتزا

ظرف تفلون پیتزا :

این ظروف از جنس آهن یا آلومینیوم با پوششی از تفلون، در پخت پیتزا بکار می روند. دارای ویژگی های زیر می باشند:

غذا به آن ها نمی چسبد، به حرارت مقاوم هستند و قابلیت استفاده در فر را دارند، قابلیت شست و شو با ماشین های ظرفشویی

این ظروف در ابعاد متفاوت بصورت در دار و بدون در می باشند. بسته به نوع مصرف می توانید آن ها را تهیه نمایید.

ظرف پیتزا (تفلون)
ظرف پیتزا (تفلون)

انبر استیل :

از این انبرها در فست فود و رستوران برای سرو سالاد، پخت استیک و انواع گوشت استفاده می شود. برای رستوران هایی که به صورت سلف سرویس می باشند نیز بسیار کارآمد می باشد.

جنس انبر از استیل بوده، لذا در برابر خوردگی، تغییر رنگ مقاوم است و قابلیت شست و شو در ماشین های ظرفشویی را دارد.

انبر استیل
انبر استیل

ترازو آشپزخانه :

یکی از کاربردی ترین ابزارهایی که در آشپزخانه هر فست فود و رستورانی باید وجود داشته باشد ترازوست. در واقع این ترازو است که تعیین می کند محصول نهایی را با چه هزینه ای به مشتری ارائه دهید. هم چنین مشخص می کند از چه مقدار محصول برای تهیه غذا استفاده باید کرد. از همین رو وجود آن در آشپزخانه اهمیت بسیار زیادی دارد.

ترازو آشپزخانه
ترازو آشپزخانه

دیسپلی یا گرم خانه ویترینی

دیسپلی یا گرم خانه ویترینی از جمله دستگاه هایی است که در تهیه و حفظ مرغ و قارچ سوخاری، سیب زمینی و… استفاده می گردد.

دستگاه گوجه خرد کن باعث صرفه جویی در زمان، یکدست بودن اسلایس ها که باعث جلب رضایت مشتری می گردد و جلوگیری از ضایعات کاربرد دارد.

دیسپلی (گرم خانه ویترینی)
دیسپلی (گرم خانه ویترینی)

دیسپلی (گرم خانه ویترینی)
دیسپلی (گرم خانه ویترینی)
دیسپلی (گرم خانه ویترینی)

گوجه خرد کن :

گوجه در انواع غذاهای طبخ شده در رستوران و فست فود استفاده می شود. به صورت رب گوجه، گوجه کامل یا اسلایس شده مصرف می شود.

این دستگاه در دو نوع اتومات و دستی تولید می شود. گوجه خرد کن گوجه ها را، به صورت حلقه ای، نگینی خلالی و رنده ای اسلایس می کند.

گوجه خرد کن
گوجه خرد کن

ویدیو نوعی از دستگاه گوجه خرد کن :


کانتر :

به محلی که صندوقدارها (کانتردار) در آن حضور دارند گفته می شود. در کانتر علاوه بر گرفتن سفارش مشتری، غذا را برای آن ها درون سینی ها می چینند. غذا در آشپزخانه فست فود آماده می شود و برای ارائه به مشتریان در کانتر قرار می گیرد.


سالاماندر :

سالاماندر دارای کاربرد های بسیار می باشد. اغلب برای پخت بدون استفاده از روغن گوشت ها، مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه سالاماندر ویژگی های بسیار خوبی را در اختیار دارد.

سالاماندر
سالاماندر
سالاماندر
سالاماندر

فر چیپس :

این محصول برای تهیه اسلایس ها د اندازه های مشخص انواع سبزیجاتدر نوع فنری طراحی گردیده است. میتوان آن ها را به همان صورت فنری شکل سرخ کرده و مصرف نمود‏.‏

دستگاه فرچیپس قابل استفاده در رستوران ها، فست فودها و کافی شاپ ها می باشد‏.‏

فر چیپس
فر چیپس
فر چیپس

فر ساندویچ :

جنس بدنه این فر ها بطور کامل از استیل می باشد. این استیل در برابر رطوبت، خشکی و اختلافات دمایی مقاوم بوده و دچار زنگ زدگی و خوردگی نخواهد شد. هم چنین استیل بودن جنس بدنه، باعث تسهیل در شست و شو می گردد.

این نوع فرها دارای انواع متعددی می باشند که در ادامه چند نمونه از آن ها را بررسی می نماییم.

انواع فر ساندویچ

  • فر دو کاره:

تک شعله، صفحه برگر

فر ساندویچ
فر ساندویچ
  • فر سه کاره:

تک شعله، سرخ کن، صفحه برگر

فر ساندویچ
فر ساندویچ

فر چهار کاره :

گریل تخت ( روغنی )، یک عدد اجاق، یک عدد بنماری سرخکن

فر ساندویچ
فر ساندویچ
فر ساندویچ
فر ساندویچ
  • فر پنج کاره:

شامل دو سرخ کن، تک شعله، یک صفحه گریل، یک صفحه برگر

  • فر شش کاره :

گریل روغنی، گریدل چدنی طرح ذغالی، دو عددسرخ کن، فر پیتزا، تک شعله

فر ساندویچ
فر ساندویچ

فر شش کاره
فر شش کاره

فر هفت کاره :

گریل روغنی، گریدل چدنی طرح ذغالی، دو عدد بن ماری گرم، سرخ کن، فر پیتزا، تک شعله

فر هفت کاره
فر هفت کاره

  • فر هشت کاره

دارای ۴ عدد بن ماری، مجهز به یک عدد شعله، یک عدد چدنی استیک پز روغنی، دارای یک عدد سنگ چدنی روغنی، دارای یک فر

فر هشت کاره
فر هشت کاره

قالب همبرگر زن دستی :

به کمک دستگاه همبرگرزن دستی به سادگی می توان در مدت کوتاهی، تنها به کمک حرکت دادن یک اهرم همبرگر را تهیه کرد.

قالب همبرگر زن دستی
قالب همبرگر زن دستی

در ادامه ویدیوی نوعی از دستگاه همبرگر زن دستی آورده شده است:


دستگاه جوجه گردان :

جوجه گردان یا دستگاه فر پاچینی جهت بریانی کردن مرغ، جوجه، کتف و بال در فست فود، رستوران ، تهیه غذا و کترینگ مورد استفاده قرار می گیرد.که در انواع مختلف طراحی و ساخت می شود مانند: جوجه گردان زغالی و جوجه گردان 12 سیخه و 6 سیخه و …

جوجه گردان
جوجه گردان


جوجه گردان زغالی
جوجه گردان زغالی

دستگاه سیب زمینی تنوری :

سیب زمینی تنوری طرفداران زیادی دارد. این غذا به صورت های مختلف با انواع سس ها، پنیر و ادویه ها سرو می شود. به عنوان پیش غذا یا اسلاید غذا و یا حتی وعده اصلی مصرف می شود.

این دستگاه در کف خود دارای شعله هایی است که عمل پخت را انجام می دهند. در طبقات بالایی نیز دارای جایگاهی برای گرم نگه داشتن غذا می باشد.

این دستگاه دارای شیشه هایی از جنس سکوریت به صورت 2 جداره است. بدنه آن در قسمت خارجی از جنس آهن، قسمت درونی از جنس استیل و عایق آن از جنس سنگ عایق است. از هدر رفتن انرژی و زمان جلوگیری می نماید.

دستگاه سیب زمینی تنوری
دستگاه سیب زمینی تنوری

دستگاه پوست گیر :

پوست گیر یکی از پراستفاده ترین انواع دستگاه برش مواد غذایی در آشپزخانه صنعتی است. به صورت کاملا اتوماتیک به منظور پوست گیری پیاز، بادنجان، سیب زمینی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این دستگاه سبب افزایش بازده و تسریع کار می گردد.

پوست کن صنعتی
پوست کن صنعتی

این محصول بیشتر در رستوران‌ها، فست فودها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پوست کن صنعتی

ظرفشویی صنعتی از پرکاربرد ترین تجهیزات رستوران و فست فود:

از ظرفشور های صنعتی در رستوران و فست فود، هتل ها، بیمارستان ها و … استفاده می شود. استفاده از این دستگاه باعث صرفه جویی در نفر، زمان و آب بوده. هم چنین احتمال شکستن ظروف را کاهش می دهد.

در ظرفیت های مختلف و از جنس استیل ضد زنگ و با قابلیت تنظیم ارتفاع ساخته می شود. از کیفیت و دوام خوبی برخوردار است. اجزای سازنده آن شامل: بازوی آب پاش- مخزن آب- بازوی درب آسانسوری- سبد ظروف

ظرفشویی صنعتی
ظرفشویی صنعتی

اجاق گاز :

اجاق گاز ها یکی از پرکاربردترین تجهیزات مورد نیاز جهت طبخ انواع خوراک همچون خورشت، ته‌چین و طبخ برنج در رستوران ها، هتل ها، کترینگ ها و دیگر آشپزخانه های صنعتی بوده

اجاق گاز
اجاق گاز

رنده برقی :

در بخش آماده سازی آشپزخانه تمامی فست فود ها و رستوران ها، رنده برقی یا خلال کن استفاده می شود. این دستگاه ها برای مواردی چون:

خردن کردن سبزیجات، رنده کردن پنیر، تهیه خلال های سیب زمینی، اسلایس کردن گوجه و قارچ و … کاربرد دارند.

تولید کنندگان مختلف این دستگاه را با توجه به نوع مصرف با تعداد تیغه های متفاوت می سازند. این دستگاه هم به صورت تولید ملی و هم وارد شده از دیگر کشورها موجود است.

رنده برقی
رنده برقی

پنیر آب کن :

ذوب کن پنیر یکی دستگاه های کاربردی در آشپزخانه رستوران و فست فود می‌باشد. نحوه کارکرد این دستگاه با سالاماندر شباهت دارد.

برای این فرآیند، از گرمای شعله تابشی این دستگاه استفاده می شود. پنیر آب شده در این تجهیز توسط اهرمی متصل به آن قابل تخلیه می‌باشد.

دستگاه پنیر آب کن
دستگاه پنیر آب کن

ویدیو نوعی از دستگاه پنیر آب کن:


دستگاه یخ ساز :

یخ ساز های صنعتی برای تولید یخ در حجم بالا و اشکال مختلف کاربرد دارند. در رستوران و فست فود، آب میوه فروشی، قصابی و … کاربرد دارد.

این دستگاه در انواع زیر تولید می شود:

پودری، قالبی، حبه ای، پولکی

نوع قالبی آن به دلیل بزرگی ابعاد آن در رستوران ها با محدودیت فضایی استفاده نمی شود. نوع حبه ای دارای ظرفیت تولید یخ 24 ساعته است و به یخ ساز رستورانی شهرت دارد.

یخ ساز
یخ ساز

سینک ظرفشویی :

سینک ظرفشویی نیز در مدل‌های دو قسمتی یا تک قسمتی به فروش می‌رسد. برای راه‌اندازی کوچک‌ترین فست فود نیز نیاز به تهیه و استفاده از یک سینک 2 قسمتس خواهد بود.

سینک ظرفشویی
سینک ظرفشویی
سینک ظرفشویی
سینک ظرفشویی

کابینت استیل صنعتی :

برای ساماندهی برخی وسایل و مواد اولیه خشک فست فودی، به کابینت و همین طور کابینت به همراه آبچکان نیاز خواهید داشت.

در آشپزخانه های صنعتی جهت شستشو و بهداشتی بودن محیط آشپزخانه و همچنین تایید وزارت بهداشت، کابینت ها باید از نوع استیل باشند.

مدل درب های کابینت استیل صنعتی در دو نوع ریلی و لولایی می باشد . همچنین مدل های پایه ثابت یا قابل تنظیم و در صورت درخواست مشتری جهت جابجایی آسان چرخ دار ساخته می شود.

کابینت استیل صنعتی بایستی در وحله اول دارای مقاومت بالا باشد و پس از آن بتوان براحتی آن را شستشو کرد. آلیاژ استیل ۳۰۴ مرسوم ترین استیل برای این کابینت ها می باشد. ولی باید توجه داشت که در مکانهایی که بشدت مرطوب هستند و یا اینکه از مواد شوینده قوی و اسیدی استفاده میکنند بایستی از آلیاژ استیل ۳۱۶ بهره برد.

کابینت استیل صنعتی
کابینت استیل صنعتی
کابینت استیل صنعتی
کابینت استیل صنعتی



هود استیل فست فود از تجهیزات مهم رستوران و فست فود:

از مهم ترین تجهیزات رستوران و فست فود می باشد. هود آشپزخانه تجاری برای ایمنی شما و کارکنان آشپزخانه شما ضروری است. از هود به ویژه در رستوران ها و فست فود استفاده گشترده می شود. هوای آشپزخانه را از چربی و دود های ناخواسته تمیز می کند. این فرایند هوای آشپزخانه را تازه نگه می دارد و مهم تر از همه، خطر آتش سوزی را کاهش می دهد. سیستم هود بدون دریچه بسیار کاربردی می باشند. این واحدها به حداقل فضا احتیاج دارند و در هنگام طراحی آشپزخانه ها تنوع بیشتری را ارائه می دهند.

هود استیل
هود استیل
هود استیل
هود استیل

اگزاست فن آشپزخانه های صنعتی :

تولید و انتخاب نوع اگزاست فن بر مبنای نوع استفاده و طبخ غذا در آشپزخانه، میزان نیاز به تهویه، فضای مورد نیاز کانال کشی بر اساس استانداردهای تهویه مطبوع انجام می گیرد.

انتخاب اگزاست فن به دلایل زیر از اهمیت بالایی برخوردار است:

تهویه درست و کارآمد فضا، مصرف صحیح از انرژی برق، عدم تولید صدای بلند و مزاحم، حفظ کیفیت عمل در مدت نگهداری طولانی و کاهش استهلاک.

اگزاست فن آشپزخانه
اگزاست فن آشپزخانه

تجهیزات سرو غذا

قاشق و چنگال و چاقو، ظروف بسته بندی مناسب برای انواع غذا مانند جعبه پیتزا، کارت های مقوایی و فویل آلومینیومی برای ساندویچ ها و … کلیه این وسایل رستوران ها و فست فود ها را بر اساس منوی تنظیم شده، می توان فراهم نمود.

هنگام خرید تجهیزات فست فود و آشپزخانه به چه مواردی باید دقت کنیم؟

کیفیت، فضای در دسترس، قیمت، انتخاب تامین کننده مناسب

چه تجهیزاتی برای راه اندازی فست فود و رستوران لازم داریم؟

فر پیتزا- سرخ کن- ماشین ظرفشویی صنعتی- جوجه گران- هات داگ پز- کراکف پز- خلال کن- پوست گیر صنعتی- چرخ گوشت صنعتی- اسنک ساز- شوت سیب زمینی و همبرگر- یخچال و فریزر صنعتی و …..

برای پخت پیتزا از چه فری بهتر است استفاده نماییم؟

فر پیتزا ریلی یا صندوقی از تجهیزات غیر قابل حذف در فست فود می باشد و برای تهیه انواع پیتزا استفاده می گردد.

در فست فود و رستوران از هود استیل چه استفاده ای می شود؟

از مهم ترین تجهیزات رستوران و فست فود می باشد. هود آشپزخانه تجاری برای ایمنی شما و کارکنان آشپزخانه شما ضروری است. از مهم ترین تجهیزات رستوران و فست فود می باشد. هود آشپزخانه تجاری برای ایمنی شما و کارکنان آشپزخانه شما ضروری است. هوای آشپزخانه را از چربی و دود های ناخواسته تمیز می کند.

برای خرید تجهیزات لازم برای راه اندازی و اداره فست فود و رستوران چکار کنم؟

برای خرید دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز فست فود و رستوران به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
3 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها