دستگاه کره گیر

هر آن چه که لازم است درباره دستگاه کره گیر بدانید!

آیا می‌دانید دستگاه کره گیر چیست و به چه صورت کار می‌کند؟ با ویژگی‌های بهترین دستگاه‌های کره‌گیری آشنا هستید؟ دستگاه‌های کره‌گیر ازجمله پرطرفدارترین و پرکاربردترین ماشین آلات در صنایع غذایی هستند که برای تولید کره در ظرفیت و حجم‌های مختلف با کیفیت عالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند که با تکیه بر این مشخصه‌ها می‌توانند عملیات کره‌گیری را در مدت زمان کوتاه با کیفیت عالی به انجام رسانند. نمونه‌های مختلفی از دستگاه‌های کره گیری در بازار موجود است که هر یک از آن‌ها با توجه به قدرت موتور و کیفیت کارایی با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. از این دستگاه پرکاربرد هم می‌توان در کارخانجات و هم در خانه استفاده کرد. در ادامه این راهنما قصد داریم به صورت جامع و مفصل در رابطه با هر آن چه که نیاز است در مورد تجهیزات کره گیری بدانید صحبت کنیم. چنانچه قصد خرید دستگاه کره‌گیری و راه‌اندازی کسب و کار کره گیری را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید!

دستگاه کره گیر

دستگاه کره گیری چیست؟

پیش از هر چیزی بهتر است به این موضوع بپردازیم که ماهیت دستگاه کره گیری چیست و این ماشین آلات محبوب دقیقا چه کاری انجام می‌دهد. همان‌طور که از نام دستگاه‌های کره‌ گیری مشخص است، این وسیله برای تولید کره ارگانیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما تنها کاربرد این دستگاه به تولید کره ختم نمی‌شود، بلکه با کمک تجهیزات مذکور می‌توان اقدام به تهیه دوغ طبیعی نیز نمود. همان‌طور که می‌دانید کره یکی از ارزشمندترین مواد غذایی محسوب می‌شود که سرشار از ویتامین‌ها و مواد مقوی است.

مصرف کره ارگانیک با کیفیت عالی سبب برگشت انرژی و سرزندگی در طول روز می‌شود. اساس کار دستگاه‌های کره گیری به این صورت بوده که با بهره‌گیری از نیروی گریز از مرکز، چربی موجود در شیر یا ماست را گرفته و آن را به کره تبدیل می‌کنند. این دستگاه در ابعاد و انواع مختلفی طراحی، تولید و عرضه می‌شود که بسته به ظرفیت مخرن دستگاه می‌توان از هر یک از آن‌ها در  منزل، مغازه، کارگاه‌های کوچک تولیدی و یا کارخانجات بزرگ استفاده کرد.

در گذشته زمانی که هنوز برق اختراع نشده بود، دام‌داران با بهره‌گیری از مشک یا کره گیرهای دستی اقدام به تهیه کره موجود در شیر یا ماست می‌کردند و از کره تولیدی در خوراک روزانه، به ویژه در وعده صبحانه استفاده می‌کردند. امروزه با در نظر گرفتن پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن فرآیند تولید فرآورده‌های لبنی، کره‌گیرهای صنعتی و غول‌آسایی طراحی و تولید شده‌اند که پاسخگوی مصارف روزانه مردم در حجم‌های مختلف هستند.

اما با این حال، با توجه به تغییر سبک زندگی مردم و گرایش اکثر جامعه به مواد غذایی ارگانیک، نیاز به استفاده از دستگاه کره گیر خانگی و تولید کره‌های طبیعی و سالم همواره رو به افزایش است. از این رو، کارخانجات صنعتی زیادی در حیطه تولید کره گیرهای خانگی و کارگاهی مشغول به فعالیت هستند.

دستگاه کره گیر

خواص کره ارگانیک برای بدن چیست؟

کره یا همان چربی ماست و خامه، یکی از محبوب‌ترین محصولات لبنی و مفید برای بدن بوده که حاوی هشتاد درصد چربی، مواد معدنی و بسیاری از ویتامین‌های ضروری و مورد نیاز برای بدن می‌باشد؛ در نتیجه در رژيم غذایی انسان‌ها تأثیر به سزایی دارد. علاوه بر این، بدن انسان برای جذب بسیاری از ویتامین‌ها به مقداری چربی نیاز دارد؛ از این رو اهمیت استفاده از کره دو چندان می‌شود. برخی افراد معتقد هستند که مصرف کره باعث افزایش میزان کلسترول خون شده و گرفتگی عروق را در پی دارد. البته بر اساس گفته‌های پزشکی این موضوع درست است اما زمانی که در مصرف کره زیاده‌روی کرده باشیم مشکلات مذکور رخ می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین خواص کره تولید شده توسط دستگاه کره گیر، بهبود پوست است. پوست انسان در اثر قرارگیری در معرض نور خورشید و بالا رفتن سن یا بودن در محیط‌های آلوده دچار انواع مشکلات پوستی می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، پوست یکی از حساس‌ترین بخش‌های بدن بوده که تنها با کمی بی‌توجهی دچار آسیب می‌شود. افراد برای از بین بردن مشکلاتی نظیر لکه، جوش، چروک یا تغییر رنگ پوست از روش‌های درمانی مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها استفاده از انواع ماسک‌های دست‌ساز خانگی و یا شیمیایی برای پوست است. برای تهیه ماسک‌های درمانی می‌توان از کره طبیعی حاصل از فرآیند کره گیری دستگاه کره گیر استفاده کرد. به عنوان مثال، ماسک کره و توت فرنگی، ماسک کره و انبه و… ازجمله بهترین گزینه‌ها برای لایه‌برداری و شفاف‌سازی پوست محسوب می‌شوند.

دستگاه کره گیر

آیا استفاده از کره طبیعی برای بدن مضر است؟

کره به دست آمده از دستگاه کره گیر، متشکل از چربی‌های اشباع شده سالم است. بر اساس گفته بسیاری از محققان، چربی‌های اشباع شده نمی‌توانند دلیل بروز امراض قلبی باشند. در واقع این نوع از چربی‌ها سبب افزایش کلسترول نوع خوب (HDL) در خون شده و تراکم کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهند؛ در نتیجه کره طبیعی برای بدن انسان مفید است. همچنین، کره ارگانیک حاوی چربی‌هایی با زنجیره‌های کوتاه و متوسط بوده که سوخت و ساز آن‌ها با سایر چربی‌ها متفاوت می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های مهم چربی‌های مذکور، قابلیت سیرکنندگی بالا و افزایش متابولیسم بدن است. از این رو استفاده از کره گیاهی به جای کره حیوانی در اکثر رژیم‌های غذایی توصیه شده و در بسیاری از موارد به سلامت بالای غذایی مارگارین یا کره طبیعی اشاره شده است.

دستگاه کره گیر برقی چیست؟

کره گیر برقی دستگاهی بوده که وظیفه دارد چربی را از ماست پرچرب جدا کرده و به عنوان کره در حجم مورد نظر تحویل دهد. علاوه بر این، دستگاه مذکور می‌تواند همزمان با تفکیک کره از ماست پرچرب، بخش رقیق ماست را نیز جدا کرده و به صورت دوغ تحویل دهد. دوغ و کره‌ای که به واسطه این دستگاه تولید می‌شود کاملاً طبیعی بوده و برای تهیه آن به اضافه کردن هیچ گونه افزودنی مجاز و غیر مجاز نیازی نخواهد بود. ناگفته نماند که دوغ تولید شده توسط این دستگاه در حین انجام عملیات کره گیری حاصل از ماست است؛ از این رو درصد چربی موجود در آن بسیار پایین و حتی نزدیک به صفر می‌باشد.

همان‌طور که از نام کره‌گیرهای برقی پیداست، این دستگاه برای انجام عملیات کره گیری از انرژی الکتریکی استفاده کرده و نیروی مکانیکی برای تهیه کره را فراهم می‌سازد. سیستم کارکرد این دستگاه به این صورت بوده که مصرف‌کننده ابتدا آب، ماست پرچرب و مقداری یخ را بر حسب نیاز و حجم دستگاه درون مخزن آن ریخته و دستگاه را برای شروع انجام عملیات روشن می‌کند. در حین انجام مراحل کره گیری، گلبول‌های چربی به هم‌دیگر چسبیده و در بخش فوقانی دستگاه دوغاب جمع می‌شود. کاربر با جمع‌آوری چربی انباشته شده روی دوغاب کره طبیعی را تولید خواهد کرد. در این مرحله می‌توان با اضافه کردن مقدار مشخصی نمک به دوغاب باقی‌مانده، دوغ طبیعی و گوارایی را نیز در اختیار داشت. با باز کردن شیر خروجی، دوغ تولید شده نیز تخلیه خواهد شد.

دستگاه کره گیر دستی چیست؟

همان‌طور که گفته شد، دستگاه‌های کره گیری در انواع مختلف با کاربری‌های متفاوت طراحی و روانه بازار می‌شوند. دستگاه‌های کره گیر دستی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای انجام عملیات کره گیری نیاز به صرف نیروی انسانی دارند. به این معنا که کلیه عملیات کره گیری با چرخاندن اهرمی که روی بدنه دستگاه تعبیه شده است، انجام می‌پذیرد. البته استفاده از این روش مزایا و معایبی را نیز در پی دارد. به عنوان مثال شما با در اختیار داشتن کره گیر دستی دیگر نیازی به مصرف برق و پرداخت هزینه مربوطه نخواهید داشت؛ در نتیجه مجموع هزینه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. اما با این حال، کره‌گیرهای دستی نیاز به صرف نیروی فیزیکی دارند و فرآیند کره گیری توسط آن‌ها در مدت زمان طولانی‌تری انجام می‌شود. همچنین، این دستگاه‌ها به دلیل ساختاری که دارند نمی‌توانند عملیات کره‌گیری را به صورت کامل انجام دهند؛ به این معنا که کره حاصل از این تجهیزات در مقایسه با کره به دست آمده از دستگاه کره گیر برقی از لحاظ حجم کمتر است.

مشخصات فنی دستگاه کره گیر چیست؟

اگر قصد خرید دستگاه کره گیر دارید، خوب است که پیش از خرید با مشخصات این نوع از تجهیزات آشنا شوید. جنس بدنه کره‌گیرهای برقی که اصطلاحاً تحت عنوان مشک برقی نیز شناخته می‌شود، می‌بایست از استیل خالص ساخته شود. استیل ۳۰۴ و استیل ۳۱۶ از جمله متداول‌ترین استیل‌ها در ساخت ماشین آلات وابسته به صنعت غذایی محسوب می‌شوند. دلیل اصلی بهره‌گیری از استیل‌های مذکور این است که سبب تغییر رنگ و بو، مزه و در کل فاسد شدن مواد غذایی نخواهند شد. ناگفته نماند که حتی درب دستگاه‌ کره گیر باید از جنس استیل با کیفیت بالا تولید شود. از دیگر معیارهای بهداشتی و کیفی در ساخت تجهیزات کره گیری و سایر ماشین آلات وابسته به شیر خام، بهره‌گیری از جوش آرگون است.

دستگاه کره گیر

ویژگی‌های دستگاه کره گیر صنعتی چیست؟

معمولاً دستگاه‌های کره گیر صنعتی با کاربری مناسب کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی بزرگ از ظرفیت ۵۰۰ کیلوگرم تا ۱۰ تن تولید می‌شوند. استیل مصرفی در جنس بدنه این دستگاه‌ها معمولاً از استیل ۳۰۴ یا ۳۱۶ بوده که عموماً برای کیفیت بهتر و حجم تولید بالاتر از استیل ۳۱۶ استفاده می‌شود. البته در بعضی از دستگاه‌های کره گیر صنعتی سفارشی بنا به درخواست مشتری، فلز آلومینیوم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که این امر سبب کاهش وزن دستگاه و مقاومت بالای بدنه و سایر قطعات می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های فنی  دستگاه کره گیر صنعتی که در اکثر مدل‌های آن رعایت می‌شود، اتصال بدنه با جوش آرگون قرقره‌ای است. همان‌طور که گفته شد جوش آرگون از لحاظ بهداشتی و کیفیت درجه بالایی داشته و در اکثر دستگاه‌های تولیدی مواد خوراکی وابسته به شیر خام مورد استفاده قرار می‌گیرد. الکتروموتور مورد نیاز در دستگاه‌های کره‌ گیر صنعتی می‌بایست از توان بالایی برخوردار باشد و عموماً نیازمند اتصال به برق ۳ فاز برای توان کاری بالا هستند. سایر ویژگی‌های دستگاه کره گیر صنعتی به شرح زیر است:

  • علاوه بر بدنه دستگاه، جنس محور و میله گردان نیز باید از استیل مرغوب تولید شده باشد.
  • ظرفیت دستگاه کره گیر بنا به نیاز مصرفی مشخص می‌شود.
  • زمان چربی‌گیری از دیگر ویژگی‌های مهم این تجهیزات بوده که معمولاً برای دستگاه‌‌های کره گیر صنعتی بر مبنای ۵۰۰ کیلوگرم در ساعت و یا ۳ تن در ساعت محاسبه می‌شود.
  • محل نصب موتور، بالا زن یا پایین زن بودن دستگاه، موتور مورد استفاده و برق مصرفی از جمله مواردی هستند که راندمان کره گیر صنعتی را مشخص می‌کنند.
  • معمولاً دستگاه‌های کره گیر صنعتی به صورت آنالوگ و اتوماتیک طراحی می‌شوند.

آیا خرید دستگاه کره گیر دست دوم به صرفه است؟

دستگاه کره گیر از جمله تجهیزات فرآوری شیر محسوب شده که در کلیه واحدهای تولید و توزیع محصولات لبنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه در تولید دو محصول مهم و اصلی در صنعت لبنیات (کره و دوغ) بسیار حائز اهمیت می‌باشد. اگر دستگاه کره گیر از لحاظ کارکرد کیفیت مرغوبی نداشته باشند و عملکرد ایده‌آلی را ارائه ندهد،م کره و دوغ به دست آمده مورد تأیید خریدار و تولیدکننده نخواهد بود. در نتیجه تولیدکننده مجبور است هزینه‌های اضافی برای تعمیر دستگاه یا تعویض آن را بپردازد. بر این اساس، توصیه می‌شود اگر قصد راه‌اندازی کسب و کار کره‌گیری را دارید به دنبال خرید دستگاه دست دوم نرفته و دستگاه کره گیر نو تهیه نمائید.

محصولات تولیدی با دستگاه‌های کره گیر چه هستند؟

همان‌طور که گفته شد، با استفاده از این دستگاه می‌توان اقدام به تولید کره و دوغ کرد. دانه‌های روغنی نظیر پسته، گردو، کنجد، بادام زمینی، سویا و… از جمله دانه‌های روغنی هستند که می‌توان به کمک این دستگاه کره موجود در آن‌ها را به راحتی استخراج کرد. بنابراین، با خرید این دستگاه می‌توانید کره پسته، کره بادام زمینی، کره گردو، کره کنجد یا ارده کنجد، شیر سویا، شیره خرما، شیره انگور و… را تولید کنید.

تفاوت کره گیر رومیزی با کره گیر خانگی چیست؟

دستگاه‌های کره گیری در سایزهای متنوع و مدل‌های مختلف خانگی، فروشگاهی و صنعتی با قابلیت تولید کره امکان تبدیل مغزهای مختلف به صورت کامل به کرم و کره را فراهم می‌کنند. به طور معمول کلیه دستگاه‌های مذکور در داخل خود دارای سنگ طبیعی هستند که با چرخش و سایش کره خروجی از نرمی فوق‌العاده‌ای برخوردار خواهد شد. دستگاه‌های کره گیر رومیزی در مقایسه با نمونه‌های صنعتی ابعاد کوچک‌تری داشته و توان تولیدی آن‌ها پایین‌تر است. بسیاری از کسب و کارهای کوچک برای تولید کره از این مدل دستگاه کره گیر استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان قرارگیری آن‌ها روی سطح صافی مثل میز وجود دارد. دستگاه‌های کره گیر خانگی از لحاظ ابعاد کوچک‌ترین ظرفیت را در بین دستگاه‌های کره گیری دارند. از این نوع دستگاه‌ها هم می‌توان در مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک و هم در منزل استفاده کرد.

دستگاه کره گیر بالا زن چیست؟

کره گیرهای بالا زن دارای یک موتور و پروانه همزن در قسمت بالایی خود بوده که در هنگام باز کردن درب دستگاه، موتور و همزن از آن‌ها خارج می‌شوند. البته لازم به ذکر است که در مدل‌های بزرگ‌تر و صنعتی اهرمی برای باز نمودن درب و خارج کردن موتور وجود دارد؛ چرا که موتور تعبیه شده برای مدل‌های صنعتی بزرگ‌تر و سنگین‌تر است. پس از ریختن ماست و آب داخل مخزن می‌توان درب دستگاه را بست که در این صورت پروانه همزن در داخل مخلوط قرار گرفته و بعد از روشن شدن موتور، ماست و آب با هم دیگر ترکیب شده و به دوغ تبدیل خواهد شد. با ادامه روند کار موتور دستگاه کره گیر بالا زن، کره موجود در ماست بر روی دوغ شناور می‌شود.

از آن‌جایی که موتور در کره گیرهای بالا زن در قسمت فوقانی قرار دارد، در اثر بالا رفتن حجم دوغ تحت فشار نبوده و می‌تواند به خوبی عمل هم‌زدن را انجام دهد. البته خریداران دستگاه‌های کره گیر بال ازن باید در نظر داشته باشند که برای باز کردن درب این دستگاه لازم است که موتور بیرون آورده شود. از این رو در صورت بی‌دقتی احتمال افتادن موتور بر روی زمین و آسیب دیدن آن وجود خواهد داشت.

دستگاه کره گیر

دستگاه کره‌گیر پایین زن چیست؟

در دستگاه‌های کره گیر پایین زن بر خلاف مدل بالا زن، موتور در قسمت زیرین نصب شده و از طریق پروانه همزنی که داخل مخزن قرار گرفته اقدام به تولید دوغ و کره می‌کند. باز کردن این مدل از کره گیرها به راحتی امکان‌پذیر می‌باشد؛ چرا که تجهیزات مذکور وزن پایینی داشته و نیازی به برداشتن همزمان موتور ندارند. البته خریداران دستگاه‌های کره گیر پایین زن باید در نظر داشته باشند که در این دستگاه موتور تحت فشار است؛ چرا که حجم زیاد دوغ می‌تواند به موتور فشار وارد کند. اما چنانچه در ساختار دستگاه کره گیر پایین زن از تسمه و فولی بهره‌گیری شده باشد که موتور اتصال غیر مستقیم با پروانه همزن برقرار کند، در صورت بالا بودن حجم مخزن، بیشترین فشار به تسمه وارد شده و موتور در سلامت کامل خواهد ماند.

شست‌وشوی همزن و قسمت‌های داخلی دستگاه‌های کره گیر پایین زن در مقایسه با کره گیرهای بالا زن راحت‌تر است؛ چرا که عایق‌کاری آن به گونه‌‌ای بوده که هیچ مقدار آبی با موتور برخورد نخواهد داشت. به طور معمول کره گیرهای پایین‌زن در کارگاه‌های تولیدی محصولات لبنی کاربرد بیشتری دارند؛ چرا که کار با آن‌ها بسیار ساده بوده و حجم بالاتری از دوغ در آن‌ها جای می‌گیرد.

تفاوت کره گیرهای پایین زن و بالا زن از لحاظ بدنه

هر دو دستگاه کره گیر پایین زن و بالا زن می‌توانند در قسمت بدنه خود از استیل یا آلومینیوم بهره‌گیری کنند. عموماً استیل در مقایسه با آلومینیوم دوام و طول عمر بیشتری دارد؛ از این رو اگر کره گیر از بدنه استیل برخوردار باشد قیمت آن در مقایسه با کره گیر با بدنه آلومینیومی بیشتر خواهد بود. البته هر دو بدنه از لحاظ بهداشتی کاملاً مورد تأیید هستند و هیچ‌گونه تغییر در رنگ و طعم کره یا دوغ ایجاد نمی‌کنند. اما با این حال استیل در مقایسه با آلومینیوم طرفدار بیشتری داشته و خرید دستگاه کره گیر بالا زن یا پایین زن با بدنه استیلی یا آلومینیومی کاملاً بسته به سلیقه شما است.

مشتریان تولیدات کره چه کسانی هستند؟

چنانچه قصد شما در خرید دستگاه کره گیر و راه‌اندازی کسب و کار کره گیری جدی است، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که مشتریان شما چه کسانی هستند؟ در ادامه با مشتریان تولیدات کره آشنا خواهیم شد:

مشتریان صفحات اجتماعی

همان‌طور که می‌دانید این روزها صفحات فروشگاهی آنلاین سر و صدای زیادی کرده‌اند. شما با خرید دستگاه‌های کره گیری می‌توانید در قالب شبکه‌های اجتماعی و یا یک وب سایت فروشگاهی تولیدات کره را در معرض فروش قرار دهید. از طریق اینترنت امکان کسب اعتبار و جذب مشتریان بیشتر نیز برایتان فراهم خواهد بود.

فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها

می‌توانید با بسته‌بندی محصولات خود در حجم کم آن‌ها را برای نمونه به متصدیان فروش عرضه کرده و در صورت توافق همکاری و تعیین سود مشارکت روی بهای تمام شده، تولیدات شما در قفسه محصولات فروشگاه‌ها عرضه خواهد شد. علاوه بر فروشگاه‌ها، یکی از مهم‌ترین نقاط سود شما سوپرمارکت‌ها هستند؛ چرا که در هر خیابان و منطقه‌ای تعداد زیادی از آن‌ها وجود دارد.

عطاری‌ها

از دیگر نمایندگان فروش شما عطاری‌ها می‌باشند. می‌توانید محصولات لبنی تولید شده به وسیله دستگاه کره گیر را به عطاری‌ها نیز عرضه کرده و در صورت توافق آن‌ها را به فروش رسانید.

باشگاه‌های ورزشی

کره بادام زمینی، کره کنجد و از این قبیل خوراکی‌ها یک نوع از مکمل‌های ورزشی و سرشار از انرژی به حساب می‌آیند. اکثر ورزشکاران  برای تجدید قوا در برنامه غذایی خود از این محصولات بهره می‌برند. در اکثر باشگاه‌های ورزشی مجهز، غرفه‌ای برای فروش این مکمل‌ها در نظر گرفته شده که شما با مراجعه به باشگاه، می‌توانید اقدام به فروش محصولات خود کنید.

فروشگاه‌های مخصوص گیاه‌خواران

شیر سویا و شیر بادام به دلیل خواصی که دارد در میان افراد بسیار محبوب است. البته عمده خریداران این محصولات گیاه‌خواران هستند. افراد گیاه‌خوار شیر و لبنیات معمول که تهیه شده از شیر گاو هستند را میل نمی‌کنند؛ در نتیجه به یاد داشته باشید که این فروشگاه‌ها نیز می‌توانند جزو مشتریان شما باشند.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با خواص کره گیاهی برای بدن، به مشخصه‌های کلی دستگاه کره گیر و انواع مختلف آن نیز پرداختیم. دستگاه‌های کره گیر از جمله ماشین آلات پرکاربرد در صنایع خوراکی هستند که در انواع مختلف با کاربری‌های صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی عرضه می‌شوند. بهتر است پیش از خرید تجهیزات مذکور ابتدا ظرفیت دستگاه، توان کلی، جنس بدنه، لرزش کم دستگاه، برق مصرفی و تولید صدای کم در حین انجام عملیات کره گیری را در نظر داشته باشید. ناگفته نماند که برآورد حجم تولید روزانه کارگاه شما نیز در خرید این تجهیزات بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
شما این محصولات را انتخاب کرده اید  0

سبد خرید شما خالی است.