طرز کار دستگاه ارده گیر

طرز کار دستگاه ارده گیر به چه صورت است؟

آیا می‌دانید دستگاه ارده گیر چیست و چه کاربردی دارد؟ با طرز کار دستگاه ارده گیر آشنا هستید؟ دستگاه‌های ارده‌گیری که تحت عنوان دستگاه‌های کره‌ساز نیز در بازار مشهور هستند یکی از پرمصرف‌ترین انواع ماشین‌ آلات در صنایع غذایی بوده که برای تولید ارده چه به صورت خانگی و چه به صورت صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات هم‌چون سایر ماشین آلات دارای ساختار منحصربه‌فردی بوده که میزان کیفیت قطعات مصرفی در آن با کیفیت محصول خروجی توسط آن‌ها ارتباط مستقیم دارد. در این راهنما ضمن آشنایی بیشتر با دستگاه‌های مذکور، به طرز کار دستگاه ارده گیر نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

طرز کار دستگاه ارده گیر

دستگاه ارده گیر چیست؟

همان‌طور که از نام این دستگاه مشخص است، از آن برای تولید ارده در حجم‌های مختلف برای مصارف خانگی یا صنعتی بهره‌گیری می‌شود. تجهیزات مذکور در انواع مختلف با ابعاد و گنجایش‌های متفاوت طراحی و تولید شده و در بازار قابل خرید هستند. کارگاه‌های تولیدی کوچک و بزرگ، عطاری‌ها و فروشگاه‌ها و حتی افراد خانه‌دار می‌توانند بر حسب نیاز خود به تولید ارده، اقدام به خرید مدل‌های مختلف دستگاه‌های ارده‌گیری کنند. طرز کار دستگاه ارده گیر از جمله مهم‌ترین نکاتی است که هنگام خرید تجهیزات نام‌برده باید در نظر داشته باشید.

انواع مختلف دستگاه ارده گیر

دستگاه‌های ارده گیر به عنوان نمونه‌ای از ماشین آلات روغن گیری نیز به حساب می‌آیند؛ چرا که از این دستگاه می‌توان ضمن تولید ارده از کنجد برای تولید روغن از انواع مختلف گیاهان و دانه‌های روغنی نظیر بادام زمینی، گردو، پسته و بادام نیز بهره‌گیری کرد. تجهیزات ارده گیری بر اساس راندمان کاری و ظرفیت تولیدی که دارند به انواع مختلف خانگی، فروشگاهی، عطاری و لبنیاتی تقسیم‌بندی می‌شوند. علاوه بر این، می‌توان دستگاه‌های مذکور را بر حسب اندازه و ابعاد و قدرت موتور به دو نوع کلی دستگاه ارده گیر صنعتی و دستگاه ارده گیر خانگی نیز طبقه‌بندی کرد. مدل‌های خانگی این دستگاه نسبت به مدل‌های صنعتی قدرت موتور پایین‌تر و ظرفیت تولید کمتری داشته و بیشتر برای راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک خانگی مناسب هستند. در ادامه با هر یک از آن‌ها و طرز کار دستگاه ارده گیر آشنا خواهیم شد:

طرز کار دستگاه ارده گیر خانگی

دستگاه‌های ارده گیر خانگی در ابعاد و سایزهای کوچک و مدل‌های رومیزی طراحی، تولید و روانه بازار می‌شوند. از جمله ویژگی‌های بارز تجهیزات مذکور می‌توان به اشغال فضای کم آن‌ها اشاره کرد. ناگفته نماند که کاربران می‌توانند با استفاده از این دستگاه تقریباً کوچک به ازای هر ۴۰ کیلوگرم کنجد، ۴۰ کیلوگرم ارده طبیعی تولید کنند.

دستگاه ارده گیر صنعتی

از دیگر ماشین آلات پرکاربرد در صنایع غذایی، دستگاه ارده گیر صنعتی بوده که در مقایسه با مدل‌های خانگی سایز بزرگ‌تر و ظرفیت تولید بیشتری دارند. عمدتاً این تجهیزات در کارخانه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ که به تولید روزانه با حجم بالا نیاز دارند، به کار گرفته می‌شوند. از جمله مهم‌ترین نکات در کنار آشنایی با طرز کار دستگاه ارده گیر صنعتی که لازم است مدنظر قرار گیرد، قدرت موتور و میزان انرژی مصرفی آن است. عموماً در ساختار این تجهیزات از سنگ طبیعی، سنگ مصنوعی و ماردون فلزی بهره‌گیری می‌شود.

به طور معمول تولیدکنندگان دستگاه‌های ارده گیری ایرانی از سنگ مهریز یزد به منظور تولید ارده‌ای نرم‌تر و با کیفیت بالاتر در ساختار تجهیزات مذکور استفاده می‌کنند. قابل ذکر است که بهره‌گیری از این نوع سنگ سبب انجام پروسه ارده‌گیری با کمترین تولید صدا و لرزش و ارائه ارده‌ای با کیفیت خالص می‌شود.

آشنایی با طرز کار دستگاه ارده گیر

این تجهیزات دو سطح سنگی گرد و آج‌دار را با سرعت زیاد چرخانده تا انواع دانه‌های گیاهی روغن‌دار خرد شوند و با در نظر گرفتن مواد مصرفی، ارده یا روغن نباتی تولید شود. وجود چنین مکانیزمی در این دستگاه سبب افزایش سرعت در تولید ارده با کیفیت بالا خواهد شد.

با له کردن کنجد بین دو سطح سنگی دستگاه ارده گیر، ارده طبیعی با طعم عالی حاصل خواهد شد. درشتی و نرمی ارده به دست آمده وابسته به تکنولوژي تنظیم فاصله بین سنگ‌ها خواهد بود؛ به این معنا که هر اندازه فاصله بین سنگ‌ها کمتر باشد، ارده تولید شده نرم‌تر بوده و کیفیت بهتری داشته و همچنین روغن کنجد به راحتی از آن جدا می‌شود.

با توجه به طرز کار دستگاه ارده گیر، دستگاه می‌تواند روغن بادام زمینی، روغن پسته، روغن گردو و سایر روغن‌ها را تولید کند. تکنیک تولید ارده در این تجهیزات به این صورت بوده که سنگ بالایی ثابت مانده و سنگ پایینی با سرعت بالا به چرخش در می‌آید. با توجه به طرز کار دستگاه ارده گیر سنتی، این تکنیک در آن‌ها با سرعت و دقت کمتری انجام می‌شود.  

طرز کار دستگاه ارده گیر

به منظور تولید روغن نباتی باید فاصله بین سنگ‌ها تغییر پیدا کند که در هنگام کار با دستگاه به راحتی قابل انجام بوده و با کمک پسته اهرمی گالوانیزه امکان اعمال تغییرات در تنظیمات دستگاه فراهم می‌شود. از جمله ویژگی‌های خاص دستگاه مذکور می‌توان به وجود دو سطح سنگی قابل تغییر و تنظیم مجدد اشاره کرد. هر چقدر فاصله بین سنگ‌ها کمتر باشد، کنجد تحت فشار بیشتری قرار گرفته و کاملاً له می‌شود که در پی آن ارده و روغن کنجد به راحتی قابل جدا کردن از یک‌دیگر خواهند بود. همین موضوع در رابطه با سایر دانه‌های روغن‌دار نیز صدق می‌کند.

امروزه با در نظر گرفتن انرژی‌زا بودن ارده و روغن کنجد، میزان تقاضا برای این مواد غذایی همواره رو به افزایش بوده و همین موضوع سبب رونق بازار تجاری و تولید و فروش ارده به واسطه دستگاه‌های ارده گیری شده است.

سخن پایانی

دستگاه‌های ارده‌گیر در مدل‌های مختلف رومیزی یا خانگی و صنعتی در فروشگاه آی فودز برای خرید موجود است. در این راهنما به طرز کار دستگاه ارده گیر خانگی و صنعتی پرداختیم. دستگاه‌های ارده‌گیر در انواع مختلف خانگی و صنعتی بر حسب قدرت موتور و ظرفیت تولیدی طراحی و روانه بازار شده و از نمونه‌های خانگی آن می‌توان برای راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک خانگی یا در کارگاه‌های تولیدی کوچک استفاده کرد. چنانچه قصد خرید دستگاه ارده گیر دارید، پیشنهاد می‌شود ابتدا نیاز کارگاه خود و میزان تولید روانه را مورد بررسی قرار داده و سپس اقدام به خرید بهترین مدل دستگاه ارده گیر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
شما این محصولات را انتخاب کرده اید  0

سبد خرید شما خالی است.