کره گیر صنعتی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

دستگاه کره گیر یکی از انواع پرکاربرد تجهیزات مصرفی در صنایع غذایی بوده که از آن برای تولید کره در حجم‌های مختلف و همچنین دوغ طبیعی استفاده می‌شود. دستگاه کره گیر همانند سایر ماشین آلات در انواع مختلفی طراحی، تولید و روانه بازار می‌شود که کره گیر صنعتی یکی از انواع پرکاربرد آن است. این دستگاه‌ها در مقایسه با کره‌گیرهای خانگی از جهات مختلفی تفاوت دارند که در ادامه این راهنما قصد داریم با شرح عملکرد کره گیرهای صنعتی این تفاوت‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. چنانچه قصد خرید دستگاه کره گیر دارید، بهتر است قبل از خرید این مطلب را مطالعه فرمائید.

کره گیر صنعتی

طرز کار با دستگاه کره گیر صنعتی

دستگاه کره گیر یکی از تجهیزات مربوط به فرآیند شیر و محصولات وابسته به شیر خام بوده که امکان چربی‌گیری از ماست و تولید کره و دوغ طبیعی را برای ما فراهم می‌کند. طرز کار این دستگاه به این صورت بوده که باید مقداری ماست، یخ و آب را درون مخزن آن بریزید و بعد دستگاه را روشن کنید. پس از روشن کردن دستگاه، همزن به چرخش درآمده و مواد داخل مخزن کره گیر را به کمک نیروی گریز از مرکز با هم مخلوط می‌کند. در پی این فرآیند مایه ماستی که گلبول‌های چربی را احاطه کرده به حرکت درآمده و دو فاز مایع و جامد از هم جدا می‌شوند.

به مرور زمان گلبول‌های چربی جدا شده به صورت توده‌هایی مانند کف در قسمت بالایی دستگاه جمع می‌شوند. با جمع‌آوری این چربی و آب‌گیری آن کره طبیعی و ارگانیک حاصل خواهد شد. علاوه بر این می‌توان با استفاده از این دستگاه دوغ گوارا و خوش طعم طبیعی را نیز تولید کرد و در کنار کره ارگانیگ به بازار عرضه نمود.

کره گیر صنعتی

ویژگی‌های کره حاصل از کره گیر صنعتی

کره‌ای که به واسطه دستگاه کره گیر صنعتی تولید می‌شود، از لحاظ کیفیت درجه بالایی دارد. البته نوع دستگاهی که خریداری می‌کنید نیز در کیفیت محصول تولیدی بی‌تأثیر نیست. به طور کل کره نوعی چربی بوده که از ماست یا خامه به شکل غیر گرم تهیه می‌شود. این ماده غذایی چرب و ارزشمند حاوی مقادیر زیادی ماده مغذی هم‌چون مس و ویتامین A بوده و مصرف به اندازه آن برای سلامتی بدن مفید است. قابل ذکر است که کره در کشور ما کاربرد بسیار زیادی دارد. از صبحانه گرفته تا پخت غذاهای مختلف از این محصول در خانه‌های ایرانی استفاده می‌شود. بر این اساس، راه‌اندازی کسب و کار کره گیری با استفاده از دستگاه کره گیر صنعتی مرغوب و درجه یک می‌تواند منجر به کسب سود قابل توجه و خوبی شود.

روش‌های مختلفی برای تولید کره وجود دارد اما آن چه که بین همه این روش‌ها مشترک است، بهره‌گیری از ماست یا خامه می‌باشد. کره گیر صنعتی که در واقع نوعی کره گیر برقی بوده در انواع مختلف طراحی و تولید شده که هر یک از آن‌ها متناسب با حجم کره مورد نیاز به کار گرفته می‌شوند.

ساختار دستگاه کره گیر صنعتی

دستگاه‌های کره گیر صنعتی معمولاً از نوع بالازن هستند؛ به این معنا که موتور دستگاه در این تجهیزات در بخش بالایی و روی درب دستگاه کره گیر قرار دارد. این نوع از تجهیزات کره گیری در مقایسه با سایر دستگاه‌های کره گیر برقی مثل کره گیر خانگی، کارگاهی و نیمه صنعتی در ابعاد بزرگ‌تری تولید می‌شوند و برای استفاده در کارخانجات و تهیه کره در حجم بالا گزینه ایده‌آلی هستند. عموماً بدنه دستگاه‌های کره گیر صنعتی از جنس استیل ضد زنگ و براق است؛ چرا که این دستگاه‌ها در محیط مرطوب کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و باید از بدنه‌ای برخوردار باشند که در برابر فرسودگی زودهنگام مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

علاوه بر موارد فوق، الکتروموتور کره‌گیرهای صنعتی بسیار باکیفیت بوده و در هنگام انجام عملیات کره‌گیری هیچ‌گونه صدا و لرزشی ایجاد نخواهد کرد و همچنین از راندمان بالایی برخوردار می‌باشد. البته ناگفته نماند که قیمت تمام شده این دستگاه‌ها در مقایسه با سایر کره‌سازها بالاتر است؛ زیرا همان‌طور که اشاره کردیم این تجهیزات برای تولید انبوه در کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کره گیر صنعتی

ویژگی‌های دستگاه کره گیر صنعتی

همان‌طور که گفته شد الکتروموتور استفاده شده در این دستگاه‌ها بسیار مرغوب بوده و سازندگان همواره سعی دارند این قطعه مهم را از برترین برندهای تولیدکننده الکتروموتور خریداری کنند تا دستگاه نهایی از قدرت بالاتری برخوردار باشد. هر اندازه قدرت الکتروموتور و کیفیت آن بالاتر باشد، به همان میزان چربی بیشتری از ماست گرفته شده و درصد لرزش دستگاه حین انجام عملیات کره‌گیری بسیار پایین‌تر خواهد بود.

معمولاً این تجهیزات در انواع مختلف تک موتوره، دو موتوره، ایستاده و شاسی‌دار تولید می‌شوند. توصیه می‌شود در صورت تمایل به کره‌گیری از خامه از دستگاه‌های دو موتوره یا دستگاه‌هایی که دور موتور آن‌ها بالا است استفاده کنید. از دیگر ویژگی‌های دستگاه کره گیر صنعتی با کیفیت، داشتن بدنه‌ای استیل با گرید غذایی است. در این حالت احتمال زنگ‌زدگی بدنه دستگاه به صفر رسیده و همچنین از انتقال آلودگی به دوغ یا کره تولیدی نیز جلوگیری می‌شود. البته این مختص کره‌گیرهای صنعتی است و در مدل‌های خانگی به منظور کاهش وزن دستگاه و ایجاد کاربری رومیزی از فلز آلومینیوم برای ساخت بخش‌های مختلف تجهیزات مذکور بهره‌گیری می‌شود.

دستگاه‌های کره‌گیری که صنعتی هستند معمولاً از قابلیت شست‌وشو برخوردار می‌باشند. دستگاهی که از قابلیت شست‌وشو برخوردار نباشد می‌تواند به یک دردسر بزرگ تبدیل شود! همان‌طور که می‌دانید کره بسیار چرب است و در صورتی که پس از هر بار استفاده یا به صورت دوره‌ای به خوبی تمیز نشود، بهداشت تولیدات بعدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ناگفته نماند که عموماً برق مصرفی این دستگاه‌ها سه فاز است.

سخن پایانی

کره یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین مواد غذایی در ایران است که در وعده‌های مختلف برای تهیه غذاهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش‌های مختلفی برای تهیه کره طبیعی وجود دارد. در گذشته از روش‌های سنتی بهره‌گیری می‌شد اما امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی می‌توان از دستگاه کره گیر صنعتی به منظور تولید کره در حجم بالا با کیفیت عالی استفاده کرد. این دستگاه‌ها در انواع مختلف بر اساس موتور، ظرفیت و قیمت و… در بازار موجود هستند که شما می‌توانید با مطالعه مشخصات هر مدل از دستگاه‌های کره گیری صنعتی بر حسب نیاز خود بهترین مدل را خریداری نمائید.

آخرین پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
شما این محصولات را انتخاب کرده اید  0

سبد خرید شما خالی است.