دستگاه ارده گیر سنتی

دستگاه ارده گیر سنتی؛ نمونه‌ای از محبوب‌ترین تجهیزات در صنایع غذایی

کمتر کسی در ایران پیدا می‌شود که ارده را دوست نداشته باشد و ترجیح ندهد که صبح خود را با یک صبحانه خوشمزه و کامل به همراه ارده شروع کند! ارده از جمله فرآورده‌های غذایی فوق‌العاده مقوی و پر طرفدار نه تنها در ایران بلکه در دنیا بوده که امکان تولید آن با استفاده از دستگاه ارده گیر سنتی و صنعتی فراهم است. در گذشته به منظور فرآوری این ماده غذایی پر فایده از روش‌های سخت و زمان‌بر استفاده می‌شد، اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن تجهیزات و دستگاه‌های پر کاربرد اکثر امور صنعتی دستخوش تغییرات بزرگی شده که بحث ارده گیری نیز از این قاعده مستثنی نیست! در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیشتر با دستگاه‌های ارده گیری، به بررسی دستگاه ارده گیر سنتی نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

دستگاه ارده گیر سنتی

دستگاه ارده گیر سنتی و عملکرد آن

ارده از جمله قدیمی‌ترین مواد غذایی با ارزش تغذیه بالا در ایران بوده که با طعم لذیذ و طبع گرم خود اکثراً در فصول سرد سال طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. مصرف ارده به طور منظم سبب افزایش انرژی در بدن و به تبع آن بهبود روحیه در انسان می‌شود. این ماده خوش‌مزه به طور معمول از کنجد شسته شده، پوست کنده شده و تفت داده شده در حجم‌های کم و زیاد حاصل می‌شود. اگر شما هم از جمله طرفداران ارده باشید، به خوبی می‌دانید که طعم این ماده غذایی لذیذ ارتباط مستقیمی با کیفیت کنجدی دارد که ارده از آن به دست آمده است؛ از این رو اگر قصد راه‌اندازی کسب و کار ارده گیری دارید و به دنبال خرید دستگاه ارده گیر سنتی هستید، در نظر داشته باشید که متریال مصرفی شما که در بحث ما کنجد است، بایستی از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا رضایت مشتریان جلب شده و کسب و کار شما رونق پیدا کند.

انواع مختلف دستگاه ارده گیری کدام است؟

به طور کل دو نوع دستگاه ارده ساز در بازار موجود است: دستگاه ارده گیر سنتی و دستگاه ارده گیری صنعتی. با یک نگاه اجمالی به ظاهر و حتی عنوان این دو محصول می‌توان متوجه برخی از تفاوت‌ها بین آن‌ها شد. در روش تولید ارده به صورت سنتی از یک سنگ بهره‌گیری شده که جلوتر به آن می‌پردازیم. در روش صنعتی برخلاف روش سنتی دیگر استفاده از سنگ جایی نداشته و به جای آن از تیغه‌های استیل بهره‌گیری می‌شود. از آن‌جایی که سرعت چرخش تیغه‌ها در دستگاه‌های ارده‌گیری صنعتی در مقایسه با حرکت سنگ بسیار بیشتر است، به تبع پس از هر بار انجام عملیات ارده گیری، حجم بیشتری ارده حاصل می‌شود. اما برگردیم به سراغ سنگ استفاده شده در مدل‌های سنتی! کار این سنگ‌ها چیست و انواع آن‌ها کدام است؟

دستگاه ارده گیر سنتی

انواع سنگ در دستگاه ارده گیر سنتی

ارده گیری با سنگ طبیعی

اولین نوع سنگ استفاده شده در دستگاه‌های ارده ساز سنتی از نوع طبیعی بوده که مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال، تولید ارده با استفاده از دستگاه‌هایی که دارای سنگ طبیعی هستند سرعت پایین‌تری داشته، ابعاد آن‌ها بزرگ و نسبتاً سنگین بوده و همچنین قیمت بالاتری دارند! شاید تصور کنید که خرید چنین دستگاه‌هایی که هم بزرگ و سنگین هستند و هم سرعت پایینی دارند چه فایده‌ای دارد؟ ارده تولیدی توسط این نوع دستگاه ارده گیر سنتی از لحاظ طعم و کیفیت فوق‌العاده می‌باشد.

اگر از جنبه مقایسه بخواهیم به کیفیت ارده تولیدی توسط این دستگاه با دستگاه‌های صنعتی بنگریم، می‌توانید ارده‌ای که با استفاده از دستگاه ارده گیر سنتی با سنگ طبیعی تولید شده را به همراه ارده‌ای که خروجی دستگاه صنعتی است در مقابل یک فرد حرفه‌ای قرار دهید. محال است فردی که طرفدار پر و پا قرص ارده باشد متوجه طعم و کیفیت بی‌نظیر ارده حاصل از دستگاه سنتی نشود!

البته همان‌طور که گفته شد این دستگاه در کنار مزایایی که دارد، از معایبی نیز برخوردار می‌باشد. یکی از معایب این دستگاه عدم وجود قابلیت تنظیم زبری و نرمی ارده بوده و تمیز کردن و شست‌وشوی آن در مقایسه با مدل‌های صنعتی کمی سخت‌تر است. ماهیت اصلی این تجهیزات سنتی بوده و تنها دستخوش تغییرات فنی شده‌اند و در مدل‌های به روز مورد استفاده قرار می‌گیرند. غالباً سنگ استفاده شده در دستگاه‌های ارده گیری سنتی از نوع مهریز یزد می‌باشد؛ چرا که این سنگ قادر است کیفیت ارده را بالا ببرد و همچنین سبب دوچندان شدن دل‌پذیری طعم آن شود.

ارده گیری با سنگ مصنوعی

نوع دیگری از سنگ که در دستگاه‌های ارده گیری، به ویژه دستگاه‌هایی که ابعاد کوچک‌تری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد، سنگ مصنوعی است. البته ابعاد کوچک این نوع از دستگاه‌ها به منزله کوچک بودن ظرفیت آن‌ها نیست؛ به همین خاطر خرید و بهره‌گیری از آن‌ها مقرون به صرفه است. با این حال هیچ‌وقت نمونه مصنوعی نمی‌تواند جایگزین خیلی خوبی برای نمونه طبیعی باشد! بر این اساس، کیفیت و ابهت دستگاه‌های ارده گیری با سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی کمتر است. دستگاه ارده گیر سنتی با سنگ مصنوعی از قابلیت تنظیم زبری و نرمی ارده برخوردار می‌باشد.

اگر قصد راه‌اندازی کسب و کار ارده گیری دارید و به دنبال دستگاهی می‌گردید که بتوانید علاوه بر تولید ارده از آن برای تولید مواد دیگری نظیر کرده بادام زمینی، کره پسته و کره گردو نیز استفاده کنید، دستگاه ارده گیر سنتی با سنگ مصنوعی می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد. بحث نظافت دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که از آن‌ها برای تولید مواد غذایی استفاده می‌شود از لحاظ بهداشتی بسیار حائز اهمیت است؛ پس قابلیت نظافت دستگاه‌های ارده گیری نیز بسیار مهم می‌باشد. خوشبختانه دستگاه‌های ارده گیری سنتی با سنگ مصنوعی دارای بدنه تمام استیل بوده و از آن‌جایی که از لحاظ ابعاد نسبتاً کوچک هستند می‌توان به راحتی آن‌ها را تمیز کرد.

سخن پایانی

ارده یکی از خوش‌طعم‌ترین و مقوی‌ترین مواد غذایی است که اکثر اوقات در وعده صبحانه مصرف می‌شود. برای تولید ارده روش‌ها و سبک‌های مختلفی وجود دارد. اگر بخواهیم دستگاه‌های ارده گیری را به دو دسته کلی تقسیم کنیم می‌توانیم بگوئیم که این تجهیزات در دو نمونه صنعتی و سنتی در بازار موجود بوده که بحث و تمرکز ما در این مقاله بر روی نمونه سنتی آن می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
شما این محصولات را انتخاب کرده اید  0

سبد خرید شما خالی است.