آشنایی با انواع فر پیتزا

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند بر کیفیت و طعم پیتزا تأثیر به‌سزایی داشته باشد، انتخاب بهترین فر پیتزا است. درواقع بهره‌گیری از انواع فر پیتزا در بین تجهیزات پخت فست فود و رستوران‌ها سبب شده است که این غذای خوشمزه و پرطرفدار به بهترین شکل خود پخته و آماده سرو شود. با استفاده از انواع مختلف فرهای موجود در بازار می‌توان اقدام به پخت انوع پیتزا مثل پیتزای آمریکایی و ایتالیایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت نمود. در ادامه این مطلب ضمن آشنایی با فر پیتزا، به شرح انوع مختلف آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

انواع فر پیتزا

پخت پیتزا با کیفیت عالی به کمک انواع فر پیتزا

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که به منظور آماده کردن یک پیتزای خوش‌طعم باید انجام داد، انتخاب مناسب‌ترین فر پیتزا با در نظر گرفتن انواع مختلف پیتزا و مواد اولیه در طرز تهیه آن‌ها است. در این راستا طراحان تجهیزات پخت فست فود اقدام به طراحی و تولید انواع مختلف فرها با ویژگی‌ها و مشخصات فنی مختلف کرده‌اند که دانستن اطلاعات مربوط به هر یک از آن‌ها در هنگام خرید بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

انواع فر پیتزا را می‌توان بر اساس شکل ظاهری، ابعاد، ظرفیت و نحوه عملکرد به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد. هر یک از مدل‌های فر پیتزا از قابلیت تنظیم درجه حرارت با در نظر گرفتن نوع پیتزا برخوردار بوده و امکان پخت یکنواخت آن‌ها را با عالی‌ترین کیفیت و بدون سوختگی یا خامی فراهم خواهند کرد.

انواع فر پیتزا: فر پیتزا ریلی

یکی از پرکاربردترین انواع فر پیتزا، فر ریلی است که از آن می‌توان علاوه بر پخت پیتزا برای پخت لازانیا، سیب‌زمینی و… نیز استفاده کرد. فرهای ریلی تحت عنوان فر تونلی نیز مشهور هستند. این تجهیزات در ابعاد و سایزهای متنوع به دو صورت موتور پایین و موتور بغل طراحی، تولید و روانه بازار می‌شوند. فر ریلی با طراحی منحصربه‌فرد و با سیرکوله کردن گرما از طریق فن، مواد موجود درون فر را به نحو احسن و به صورت یکنواخت می‌پزد. شایان ذکر است که این دستگاه از قابلیت افزایش دما تا ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد و ظرفیت حرارتی ۵۵۰۰۰ کیلوکالری برخوردار بوده و قادر است دست کم ۱۰۰ عدد پیتزای آمریکایی را آماده کند.

این فرها عموماً به صورت یک یا دو ردیفه طراحی شده‌اند و عملیات پخت را به انجام می‌رسانند. از دیگر ویژگی‌های فرهای ریلی می‌توان به استیل بودن شاسی، بدنه و کلیه قطعات آن اشاره کرد؛ از این رو امکان شست‌وشوی فرهای ریلی با توجه به جنس استیل آن نیز فراهم است.

انواع فر پیتزا: فر پیتزا صندوقی

یکی دیگر از انواع فر پیتزا، فر صندوقی بوده که در ابعاد و ظرفیت‌های متنوع طراحی و روانه بازار می‌شود. عموماً این فرها در آشپزخانه‌های صنعتی کاربرد گسترده‌ای دارند. فرهای صندوقی متشکل از چند بشقاب هستند که این بشقاب‌ها تعیین‌کننده ظرفیت دستگاه می‌باشند. تعداد بشقاب‌های مذکور به صورت ۶، ۹، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ عدد متغیر است. بدنه فرهای صندوقی از جنس استنلس استیل ۱.۵ میلی‌متری بوده و درون آن شاسی پروفیل فولادی و ورق گالوانیزه ۱ میلی‌متری تعبیه شده که با پشم شیشه و پشم سنگ عایق‌بندی شده است. از طریق نمایشگر فر صندوقی امکان مشاهده دمای داخل فر وجود دارد. این نوع فر از انواع فر پیتزا از قابلیت پخت انواع مختلف پیتزاها برخوردار می‌باشد.

انواع فر پیتزا

از دیگر ویژگی‌های فرهای صندوقی می‌توان به برخورداری از ترموکوپل و شمعک به منظور تأمین سیستم ایمنی دستگاه و قابلیت شست‌وشوی راحت و سریع آن‌ها اشاره کرد. این فرها دارای چند سنگ (آجر سرامیکی غیرقابل اشتعال یک تکه) به منظور پخت یکنواخت زیر و روی پیتزا هستند. علاوه بر این، امکان استفاده از آن‌ها با گاز شهری یا کپسولی نیز فراهم است.

فر پیتزا آجری

فر پیتزا آجری که تحت عنوان فر تنوری نیز شناخته می‌شود، نوعی فر گردان بوده که قادر است حرارت را در تمام سطح تنور به صورت یکنواخت به منظور پخت باکیفیت پیتزا پخش کند. این تجهیزات به صورت گنبدی آجری با تنور گرد و نمای سرامیکی یا آجری طراحی شده‌اند و پیتزا بدون بشقاب و با کمک پاروی مخصوص داخل آن قرار گرفته و پخته خواهد شد. ابعاد داخل فرهای آجری در قطرهای ۱۲۰، ۱۳۰، ۱۴۰، ۱۵۰،۱۷۰،۱۸۰ و ۲۰۰ سانتی‌متری تولید شده اما به طور معمول در صورت گردان بودن دارای حداقل قطر ۱۶۰ سانتی‌متری هستند. داخل این نوع از فرها در دو مدل ثابت و چرخان طراحی و تولید شده و نحوه چیدمان آن یا با آجرهای ضدخش در ابعاد حدود ۳۵ در ۷۰ سانتی‌متر و یا به صورت یک تکه با مواد دیرگداز چدنی به شکل صاف و یک‌دست خواهد بود.

داخل کلاهک تنور فر پیتزا آجری یک عدد مشعل و در زیر آن دو عدد شعله به منظور پخت یکنواخت پیتزا تعبیه شده است. در این دستگاه‌ها به جهت تنظیم خروج هوا و دمای درون فر از دمپر استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که پایه آهنی دستگاه به صورت ثابت و یا چرخ‌دار به منظور جابه‌جایی راحت‌تر طراحی خواهد شد. از جمله دیگر مشخصات و ویژگی‌های فرهای آجری می‌توان به شعله آبی سوز بدون تولید گاز دی اکسید کربن و برخورداری از سیستم ترموستات و ترموکویل دیجیتالی آن اشاره داشت. این نوع از انواع فر پیتزا از قابلیت تنظیم دما از ۵۰ تا ۶۰۰ درجه برخوردار بوده و امکان تنظیم سرعت چرخش و تایمر آن نیز فراهم است. به منظور جلوگیری از اتلاف و انتقال گرما به بیرون، کلاهک فر آجری با ۵ جداره عایق‌بندی شده است.

انواع فر پیتزا

سخن پایانی

در این راهنما ۳ مدل از پرکاربردترین انوع فر پیتزا را به شما عزیزان معرفی کردیم. هر یک از فرهای مذکور دارای مشخصات فنی و ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود هستند که با در نظر گرفتن این امکانات و بر حسب نیاز می‌توان بهترین مدل فر پیتزا را خریداری کرد. ناگفته نماند که ویژگی‌های هر فر در بهای تمام شده آن‌ها نیز تأثیرگذار است. فرهای پیتزا در کیفیت پخت و طعم نهایی پیتزا تأثیر مستقیم دارند؛ در نتیجه انتخاب بهترین نوع آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پیشنهاد ما این است که پیش از خرید فر پیتزا یک لیست از انواع مختلف این تجهیزات به اضافه قابلیت‌های هر کدام آماده کنید و بر اساس نیاز و بودجه مناسب‌ترین مدل را خریداری نمائید.

آخرین پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
شما این محصولات را انتخاب کرده اید  0

سبد خرید شما خالی است.