انواع آسیاب صنعتی

آشنایی با انواع آسیاب

امروزه با در نظر گرفتن پیشرفت تکنولوژی اکثر فعالیت‌ها و امور دستی جای خود را به ماشین‌آلات داده و با استفاده از دستگاه‌های صنعتی انجام می‌شوند. بهره‌گیری از ماشین‌آلات نه‌تنها سبب افزایش سرعت کار شده، بلکه انجام امور را برای کاربران آسان‌تر خواهد کرد. یکی از اموری که در گذشته به صورت دستی یا با استفاده از وسایل مکانیکی ساده انجام می‌گرفت، آسیاب کردن ادویه‌جات بود. امروزه با روی کار آمدن انواع آسیاب صنعتی می‌توان به راحتی و بدون دخالت دست در کوتاه‌ترین زمان ممکن مواد را به پودر تبدیل کرد. دستگاه‌های آسیاب صنعتی در انواع مختلف با کاربری‌های متفاوت در بازار موجود بوده که برای خردایش و پودر کردن مواد غذایی، شیمیایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیشتر با آسیاب صنعتی، به معرفی انواع مختلف آن نیز خواهیم پرداخت.

انواع آسیاب صنعتی

آسیاب صنعتی چیست؟

آسیاب صنعتی دستگاهی بوده که با کمک آن می‌توان مواد مختلف غذایی، شیمیایی، گیاهان خشک شده و… را به میزان دلخواه پودر یا خرد کرد. دستگاه‌های آسیاب صنعتی در انواع، ابعاد و اشکال مختلف در بازار موجود بوده که به صورت کاملاً اتوماتیک طراحی و تولید شده‌اند. تجهیزات مذکور گرد و غبار زیادی تولید نکرده و از اتلاف محصولات در حین آسیاب شدن جلوگیری خواهند کرد.

انواع آسیاب صنعتی

دستگاه‌های آسیاب صنعتی را می‌توان بر اساس شکل، ایستاده یا رومیزی، ظرفیت، کاربری و نحوه عملکرد به انواع مختلف تقسیم‌بندی نمود. این دستگاه‌ها در انواع پین میل، چکشی، پره دنده (پروانه‌ای)، گهواره‌ای، توپی، جت میل و طبقه‌بندی هوایی با کاربری‌های مشخص در بازار موجود هستند.

آسیاب چکشی

اساس عملکرد این دستگاه، چکش‌هایی بوده که با سرعت زیاد در حال حرکت می‌باشند. مواد درون مخزن دستگاه در اثر برخورد با چکش‌هایی که با سرعت در حال حرکت هستند، خرد شده و پودر خواهند شد. این دستگاه که یکی از انواع آسیاب صنعتی بوده، دارای یک ظرف استوانه‌ای شکل استیل و شافت چرخشی عمودی یا افقی بوده که چکش روی آن نصب شده است. میزان پودر شدن مواد در این دستگاه به خروجی آسیاب وابسته می‌باشد.

آسیاب پره دنده (پروانه‌ای)

یکی دیگر از انواع آسیاب صنعتی، دستگاه آسیاب پره دنده یا پروانه‌ای بوده که اساس عملکرد آن، تیغه‌های چرخان وسط و دنده‌های تعبیه شده در کناره‌های دستگاه می‌باشد. مواد پس از ورود به آسیاب پره دنده در بین تیغه‌ها و دنده‌ها جا گرفته و با حرکت تیغه‌ها خرد و پودر می‌شوند. به طور معمول این آسیاب برای خردایش موادی که چندان سخت نیستند هم‌چون سبزیجات، ادویه‌جات و غلاتی که جنس آنان نرم است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آسیاب پین میل

دستگاه آسیاب پین میل از دو دیسک چرخان تشکیل شده که بر روی آن پین‌هایی به منظور پودر کردن یا آسیاب کردن مواد تعبیه شده است. مواد پس از ورود به دستگاه در بین پین‌های مذکور قرار گرفته و پس از روشن شدن دستگاه به طور مکرر از کنار هم عبور کرده و مواد را خرد خواهند کرد. از آسیاب پین میل می‌توان به منظور خردایش مواد مختلفی هم‌چون گندم، برنج، غلات، شکر، ادویه‌جات خشک و سخت، سبزیجات، میوه‌های خشک شده، گیاهان دارویی خشک و… استفاده کرد.

انواع آسیاب صنعتی

آسیاب گهواره‌ای

دستگاه آسیاب گهواره‌ای یکی دیگر از انواع آسیاب صنعتی بوده که جزو نمونه‌های رومیزی محسوب می‌شود. این دستگاه به دلیل ظاهر و کاربردی که دارد امروزه در بین مشاغل طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. به منظور آسیاب مواد توسط دستگاه آسیاب پین میل تنها کافی است که آن را حول محور افقی تکان داد. قابلیت گهواره‌ای بودن این دستگاه سبب پودر شدن بهتر دانه‌ها و تخلیه راحت‌تر مواد پس از آسیاب شدن آن می‌شود. این دستگاه تحت عنوان آسیاب عطاری نیز شناخته شده و توانایی خردایش ادویه‌جات مختلف را دارد. البته ناگفته نماند که برخی افراد بر حسب نیاز از این آسیاب به عنوان آسیاب خانگی نیز استفاده می‌کنند. با کمک دستگاه آسیاب مذکور امکان راه‌اندازی مشاغل خانگی نیز وجود دارد.

آسیاب توپی

عملکرد اصلی آسیاب توپی که یکی دیگر از انواع آسیاب صنعتی است، وجود گلوله‌های سنگی یا فولادی درون دستگاه می‌باشد. گلوله‌های مذکور می‌توانند در ابعاد و اندازه‌های متفاوت مورد استفاده قرار گیرند. نحوه کار و پودر کردن مواد مختلف با استفاده از این آسیاب بسیار ساده می‌باشد. تنها کافی است که مواد را وارد مخزن کنید تا پس از ورود به دستگاه در محفظه موردنظر همراه با توپ یا گلوله‌ها قرار گیرند. پس از روشن کردن دستگاه، محفظه حاوی مواد و توپ‌ها شروع به چرخش کرده و مواد در اثر برخورد با این گلوله‌ها دچار فشار زیاد موضعی شده و آسیاب می‌شوند.

آسیاب جت میل

آسیاب جت میل یکی دیگر از انواع آسیاب صنعتی بوده که با استفاده از جت پر سرعت گاز خنثی یا هوا از طریق برخورد ذرات مواد مختلف با هم‌دیگر، عمل آسیاب و خردایش را به انجام می‌رساند. ذرات مواد در این دستگاه به هم‌دیگر در نقاط کانونی متفاوت برخورد کرده و در اثر این فرآیند به میزان لازم خرد و پودر خواهند شد. شایان ذکر است که این روش خردایش سبب می‌شود تا محصول پس از آسیاب شدن دچار هیچ‌گونه آلودگی نشود. ناگفته نماند که آسیاب صنعتی جت میل از قابلیت آسیاب ذرات با سختی بالا نیز برخوردار است.

انواع آسیاب صنعتی

آسیاب طبقه‌بندی هوایی

آسیاب طبقه‌بندی هوایی یک نوع آسیاب عمودی بوده که از دو بخش آسیاب مواد و طبقه‌بندی آن‌ها تشکیل می‌شود. این دستگاه برای آسیاب مواد از یک سیستم پنوماتیک و نیروی گریز از مرکز بهره‌گیری کرده و در نتیجه این امر ذرات وارد بخش طبقه‌بندی هوایی می‌شوند. در واقع ذرات مواد با جریان هوای درون سیستم همراه شده و بر مبنای وزن، توسط گرانش و فشار ایجاد شده توسط دستگاه آسیاب صنعتی به سمت پایین رانده خواهند شد؛ در نتیجه مواد آسیاب شده بر اساس وزن طبقه‌بندی می‌شوند.

سخن پایانی

آسیاب صنعتی یکی از دستگاه‌های پیشرفته با کاربرد فراوان در مشاغل و کارخانجات است که در انواع مختلف طراحی، تولید و به بازار عرضه می‌شود. با استفاده از این دستگاه می‌توان اقدام به پودر کردن مواد با تنظیم درجه موردنظر نمود. در این راهنما با انواع آسیاب صنعتی و ساز و کار هر یک از آن‌ها آشنا شدیم. چنانچه قصد خرید آسیاب صنعتی دارید و نمی‌دانید که کدام مدل متناسب با نیاز شما است، پیشنهاد می‌کنیم توضیحات ذکر شده در این راهنما را مدنظر قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
شما این محصولات را انتخاب کرده اید  0

سبد خرید شما خالی است.