آسیاب صنعتی کوچک

آسیاب صنعتی کوچک چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی اکثر فعالیت‌هایی که در گذشته نه‌چندان دور به صورت دستی انجام می‌شدند، امروزه با کمک دستگاه‌های پیشرفته و مدرن بسیار ساده‌تر و سریع‌تر انجام می‌شوند. دستگاه آسیاب صنعتی کوچک ازجمله دستگاه‌های پیشرفته بوده که با استفاده از آن می‌توان انواع خشکبار، غلات و ادویه‌جات را آسیاب کرد. این دستگاه مفید در انواع مارک‌های مختلف با قابلیت‌های متنوع در بازار موجود بوده و هر فرد یا مجموعه صنعتی می‌تواند بسته به نیاز خود اقدام به خرید هر یک از مدل‌های آن کند. اما پیش از خرید خوب است که با عملکرد آسیاب صنعتی کوچک و ویژگی‌ها و کابردهای آن آشنا شوید. با ما همراه باشید!

آسیاب صنعتی کوچک

آسیاب صنعتی کوچک چیست؟

دستگاه آسیاب برقی کوچک از جمله دستگاه‌های پرکاربرد به منظور آسیاب کردن خشکبار، ادویه‌جات و انواع غلات بوده که در مارک‌های مختلف، سایزهای متنوع و به دو صورت رومیزی و ایستاده در بازار موجود می‌باشد. بازدهی بالا و کاربرد فوق‌العاده این دستگاه سبب شده است تا بسیاری از افراد و مشاغل مختلف به خرید آن علاقمند شوند. این دستگاه در چندین مکانیسم تولید و عرضه می‌شود. دستگاه‌های مذکور در انواع مختلف توری‌دار و بدون توری یا الک موجود هستند.

عموماً آسیاب صنعتی کوچک توری‌دار برای آسیاب و خرد کردن موادی که بسیار سخت، خشک و شیمیایی هستند گزینه بهتری محسوب می‌شود. به عنوان مثال، آسیاب هسته خرما یا هسته‌های سخت دیگری هم‌چون سنجد و یا آسیاب زردچوبه و زنجبیل بهتر است که با آسیاب توری‌دار انجام شود. در نتیجه اگر به آسیابی نیاز دارید که بتواند از پس خرد کردن مواد به خوبی بربیاید و نیازی به الک کردن نداشته باشد، آسیاب صنعتی توری‌دار انتخاب مناسبی برای شما است. لازم به ذکر است که آسیاب‌های کوچک توری‌دار رومیزی به صورت تیغه‌ای دوبل و چکشی ساخته شده و سایز خروجی مواد پودر شده در آن‌ها به دلخواه مصرف‌کننده قابل تنظیم است.

آسیاب صنعتی چه کاربردی دارد؟

به طور معمول هر زمان که نیاز به پودر کردن ماده خاصی باشد، می‌توان از آسیاب صنعتی استفاده کرد. دستگاه مذکور هم‌چون نوار نقاله در صنایع مختلفی ازجمله داروسازی به منظور تولید قرص و مواد دارویی، در صنعت غذایی برای پودر کردن ادویه‌جات، خرد کردن غلات برای دام و طیور و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابل ذکر است که از آسیاب صنعتی حتی برای تبدیل گندم به آرد نیز استفاده می‌شود. آسیاب صنعتی کوچک برای آسیاب قهوه در کافه‎‌ها نیز کاربرد دارد.

مزایای استفاده از آسیاب صنعتی کوچک

بهره‌گیری از آسیاب صنعتی کوچک در مشاغل مختلف و به ویژه در صنعت غذایی، مزایایی را برای مصرف‌کننده و تولیدکننده به همراه دارد که در ادامه با این مزیت‌ها آشنا خواهیم شد:

  • فرآیند خرد کردن مواد در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌پذیرد، در حالی که اگر قرار بر انجام آسیاب به صورت دستی باشد، این فرآیند می‌تواند ساعت‌ها به طول بیانجامد. در نتیجه می‌توان گفت استفاده از انواع آسیاب صنعتی سبب صرفه‌جویی در زمان می‌شود.
  • علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، استفاده از آسیاب‌های برقی در صرفه‌جویی انرژی فیزیکی نیز تأثیر به‌سزایی دارد. از آن‌جایی که دست در این فرآیند هیچ‌گونه دخالتی ندارد، افراد و مشاغل می‌توانند بدون مصرف انرژی فیزیکی و به کمک برق مواد مختلف را در بهترین حالت ممکن آسیاب کنند.
  • استفاده از آسیاب صنعتی سبب خرد شدن مواد به صورت یک‌دست و بدون ناخالصی خواهد شد؛ به این طریق که کاربر می‌تواند با تنظیم درجه آسیاب، مواد مورد نظر را به هر اندازه که می‌خواهد خرد کرده و آن را تبدیل به پودر کند.
  • بهره‌گیری از آسیاب صنعتی کوچک در کاهش هزینه‌ها نیز نقش به‌سزایی دارد.
  • از دیگر مزیت‌های خرید آسیاب صنعتی می‌توان به عدم نیاز به نیروی انسانی اشاره کرد؛ چرا که صفر تا صد کار را می‌توان به دستگاه سپرد.

آسیاب رومیزی و انواع مختلف آن  

آسیاب رومیزی از جمله آسیاب‌های کوچک صنعتی بوده که  برای آسیاب مواد در حجم پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها ازجمله پرفروش‌ترین و پرکاربردترین دستگاه‌های آسیاب هستند که در ابعاد متفاوت با کارایی‌های متنوع طراحی، تولید و عرضه می‌شوند. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مصارف آسیاب رومیزی برای مصارف خانگی و آشپزخانه‌ها است. آسیاب‌های رومیزی کوچک با توان و قدرت بیشتر برای مصارف عطاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آسیاب‌های رومیزی تحت عناوین دیگری هم‌چون آسیاب آزمایشگاهی، آسیاب مخزنی، آسیاب گهواره‌ای و آسیاب خانگی شناخته می‌شوند. این دستگاه‌ها عموماً طراحی ساده داشته و از برق شهری به منظور تأمین انرژی تغذیه می‌کنند.

نحوه کار آسیاب صنعتی کوچک به چه صورت است؟

طریقه کار آسیاب‌های صنعتی کوچک مخزنی یا الاکلنگی به این صورت بوده که مصرف‌کننده باید مواد مورد نظر را داخل آسیاب بریزد و دستگاه را روشن کند. پس از گذشت مدت زمان معین، دستگاه را باید کج و راست یا واژگون کرد تا اختلاط مواد صورت گیرد و کلیه مواد با تیغه برخورد کند. در این مدل از آسیاب‌های صنعتی به منظور یک‌دست شدن یا جلوگیری از باقی ماندن مواد زیاد و گرم شدن آن پیشنهاد می‌شود زمانی که مواد به میزان پودر دلخواه تبدیل شد، دستگاه را خاموش کرده و به منظور جداسازی پودر از ذرات درشت‌تر، خروجی مواد را با کمک یک توری آزمایشگاهی الک کنید.

دقت داشته باشید که روش الک کردن برای موادی هم‌چون زردچوبه، زنجبیل یا مواد سختی هم‌چون آسیاب هسته خرما مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای جداسازی مواد نرم‌تر هم‌چون فلفل و شکر که به راحتی پودر می‌شوند نیاز به الک کردن نخواهد بود. لازم به ذکر است که آسیاب‌های مخزنی و الاکلنگی برای آسیاب مواد خشک، چرب، شیمیایی و دانه سخت توسط برش تیغه داخل مخزن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژي و روی کار آمدن تجهیزات جدید در صنعت، نیاز به استفاده از دست به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرده است؛ چرا که اکثر امور صنعتی به وسیله دستگاه‌های پیشرفته هم‌چون آسیاب صنعتی کوچک قابل انجام هستند. در این راهنما ضمن آشنایی با ساز و کار دستگاه آسیاب برقی کوچک، به مزایای بهره‌گیری از این دستگاه نیز پرداختیم. با کمک آسیاب‌های رومیزی می‌توان فرآیند خرد و آسیاب کردن مواد مختلف را در مدت زمان بسیار کوتاه، بالاترین سرعت ممکن و با بهترین کیفیت به انجام رسانید. ناگفته نماند که تجهیزات مذکور از لحاظ قیمت نیز بسیار مقرون به صرفه بوده و بهره‌گیری از آن‌ها در مشاغل می‌تواند در کاهش مجموع هزینه‌ها تأثیرگذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
شما این محصولات را انتخاب کرده اید  0

سبد خرید شما خالی است.