دستگاه روغن گیری کارگاهی

دستگاه روغن گیری کارگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه روغن‌گیری یکی از پرکاربردترین و اصلی‌ترین ماشین آلات مصرفی در صنایع غذایی بوده که در انواع مختلف خانگی، کارگاهی، صنعتی و … در بازار موجود می‌باشد. در این مقاله تمرکز اصلی ما بر دستگاه روغن گیری کارگاهی است. اگر قصد راه‌اندازی کارگاه روغن‌گیری داشته باشید و بخواهید کسب و کار خانگی و کوچک خود را گسترش دهید، طبیعتاً دیگر دستگاه روغن‌گیری خانگی پاسخگوی نیاز کارگاه شما نخواهد بود. در چنین شرایطی نیاز است که اقدام به خرید دستگاه روغن‌کشی کارگاهی کنید. توجه داشته باشید که شما یک مکان را اجاره، چند نیرو را استخدام کرده و میزان هزینه‌های کسب و کار خود را افزایش داده‌اید؛ در نتیجه نمی‌توانید با فروش چند بطری در هفته سود کار خود را ببینید!

دستگاه روغن گیری کارگاهی

دستگاه روغن گیری کارگاهی چیست؟

دستگاه روغن‌کشی کارگاهی با میزان تولید ساعتی متفاوتی طراحی و عرضه می‌شود. این دستگاه‌ها در ابعاد متغیر ساخته شده و هر یک از آن‌ها بسته به حجم تولید کارگاه دارای ظرفیت متغیر هستند و فضای متفاوتی را اشغال می‌کنند. به عنوان مثال، نمونه کوچک این دستگاه‌ها امکان دریافت ۴ کیلوگرم دانه ورودی در ساعت را داشته و نمونه‌های بزرگ‌تر و قوی‌تر می‌توانند در ساعت حدود ۷۵ کیلوگرم دانه را روغن‌گیری کنند. پیشنهاد ما این است که اگر کارگاهتان کوچک بوده و هنوز از میزان تولید روزانه انبوه مطمئن نیستید، به سراغ نمونه‌های کوچک‌تر این دستگاه بروید. طرز کار دستگاه روغن گیری کارگاهی می‌تواند به دو صورت پرس سرد و پرس گرم انجام پذیرد که در ادامه به صورت مجزا با هر یک از شیوه‌های مذکور آشنا خواهیم شد.

طرز کار دستگاه روغن گیری کارگاهی پرس سرد

به صورت کلی، روغن‌گیری در بهترین حالت خود به دو شیوه پرس سرد و پرس گرم انجام می‌پذیرد. با توجه به تحقیقات گسترده انجام شده در این زمینه، کارشناسان دریافتند که روش پرس سرد خاصیت دانه‌ها را پس از تبدیل شدن به روغن به خوبی حفظ کرده و روغنی با کیفیت بالاتر و سالم‌تر به شما تحویل می‌دهد. نحوه کار با دستگاه‌های روغن‌گیری پرس سرد بسیار راحت است. تنها کافی است که کاربر دانه‌ای که می‌خواهد از آن روغن استخراج کند را در داخل قیف تعبیه شده در بالای دستگاه ریخته و منتظر بماند عملیات روغن‌گیری انجام شود. دستگاه به صورت اتوماتیک با فشار مکانیکی روی دانه‌های روغنی، روغن موجود در آن‌ها را خارج خواهد کرد. ناگفته نماند که در این روش دمای روغن تولیدی از ۴۹ درجه بیشتر نخواهد شد.

طرز کار دستگاه روغن گیری کارگاهی پرس گرم

روش دوم، روغن‌کشی با پرس گرم است. این شیوه روغن‌گیری که تحت عنوان Hotpress نیز شناخته می‌شود بسیار راحت و سریع می‌باشد. نکته‌ای که هنگام استفاده از دستگاه روغن‌کشی کارگاهی پرس گرم باید در نظر داشته باشید این است که دانه‌های روغنی می‌بایست پیش از ورود به داخل دستگاه در معرض حرارت لازم قرار بگیرند و بعد وارد فرآیند روغن‌گیری شوند. استفاده از این روش، روغن بیشتری به شما تحویل می‌دهد اما از لحاظ کیفیت در مقایسه با روش پرس سرد یا Coldpress کیفیت پایین‌تری دارد. اما با این حال کارگاه‌ها و کارخانجاتی که دارای تولید روزانه انبوه هستند و میزان تقاضا برای آن‌ها زیاد است ترجیح می‌دهند که از دستگاه روغن گیری کارگاهی پرس گرم استفاده کنند.

با در نظر گرفتن تفاوت‌های روش روغن گیری پرس گرم و پرس سرد، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد راه‌اندازی کارگاه روغن‌کشی داشته و تمایل دارید محصولات تولیدی را با کیفیت عالی به دست مشتریان برسانید، دستگاه روغن‌گیری کارگاهی پرس سرد را خریداری کنید.

دستگاه روغن گیری کارگاهی

مراحل تأسیس کارگاه روغن‌کشی

آشنایی با قوانین تأسیس کارگاه

در قدم اول باید بدانید که شروع هر کاری نیازمند تحقیق و بررسی همه جانبه می‌باشد. اگر تمایل دارید که پس از راه‌اندازی کارگاه سرمایه شما سوخت نشود و به منبع درآمد بالا برسید، بهتر است که با فنون و قوانین تأسیس کارگاه آشنا شوید. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این مرحله باید مورد توجه قرار دهید، نوع دستگاه پرس گرم یا پرس سرد بوده که با توجه به توضیحات بخش قبل، خرید دستگاه روغن گیری کارگاهی پرس سرد گزینه بهتری است.

تأمین سرمایه اولیه لازم

بودجه مورد نیاز برای راه‌اندازی کارگاه روغن‌کشی بر اساس فاکتورهای مختلفی نظیر مساحت کارگاه، حجم تولید و تعداد دستگاه‌هایی که قصد خرید آن‌ها را دارید محاسبه می‌شود. علاوه بر این، لازم است که در این مرحله به فضای مورد نیاز کارگاه که این مورد هم بر اساس حجم و تنوع محصولات در نظر گرفته می‌شود، توجه فرمائید.

دستگاه روغن گیری کارگاهی

خرید دستگاه روغن گیری کارگاهی

علاوه بر دستگاه روغن‌کشی کارگاهی، فیلتر، پمپ باد، مخزن و ابزارهای جانبی از جمله تجهیزاتی هستند که در این مرحله باید نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید. توجه داشته باشید که در یک کارگاه می‌بایست مخزنی برای ذخیره دانه‌های روغنی و همچنین روغن تولید شده وجود داشته باشد؛ از این رو به دو مخزن نیاز خواهید داشت.

دریافت مجوزهای لازم

پس از خرید دستگاه روغن گیری کارگاهی، نوبت به دریافت مجوزهای بهداشت می‌رسد. می‌توان گفت که این مرحله سخت‌ترین قدم در راه‌اندازی کارگاه روغن‌کشی است! لازم به ذکر است که تأیید وزارت بهداشت برای دستگاه و تجهیزات، محیط کارگاه و حتی اپراتور دستگاه الزامی می‌باشد. توجه کنید که مأمورین بهداشت به صورت دوره‌ای به منظور بررسی شرایط بهداشتی به کارگاه شما سر می‌زنند. علاوه بر این، دریافت پروانه کسب از اتحادیه نیز در این مرحله صورت می‌گیرد.

خرید دانه‌های روغنی

اکنون که دستگاه روغن گیری کارگاهی مورد نیاز را در اختیار دارید و مجوزهای لازم را نیز دریافت کرده‌اید، لازم است که مواد اولیه و دانه‌های روغن‌داری که از کیفیت بالایی برخوردار هستند را خریداری کنید. توجه داشته باشید که یکی از راه‌های موفقیت در تولید روغن‌های گیاهی، خرید مواد اولیه‌ای است که ضمن برخورداری از قیمت مناسب، دارای کیفیت بالایی نیز باشند.

سخن پایانی

دستگاه روغن گیری کارگاهی یکی از انواع تجهیزات روغن‌کشی بوده که در این راهنما با نحوه کار و روش‌های استفاده از آن آشنا شدیم. با استفاده از این دستگاه می‌توان اقدام به راه‌اندازی کارگاه روغن‌کشی کرد و کسب درآمد نمود. به طور کل روغن‌کشی به دو روش پرس سرد و پرس گرم انجام می‌شود که شیوه کلد پرس یا همان پرس سرد در مقایسه با پرس گرم بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
شما این محصولات را انتخاب کرده اید  0

سبد خرید شما خالی است.