صفحه اصلی > سایر : چگونگی تولید پودر پروتئین (معرفی انواع پودر پروتئین)
تولید پودر پروتئین
تولید پودر پروتئین

چگونگی تولید پودر پروتئین (معرفی انواع پودر پروتئین)

آنچه خواهید خواند:

تولید پودر پروتئین از منابع مختلفی و به روش های متفاوتی انجام می شود که هرکدام خواص خود را دارند. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله می توانید با تولید انواع پودر پروتئین و ویژگی های آن ها آشنا شوید.

اگر به حفظ تناسب اندام خود علاقه مند هستید، ممکن است استفاده از پودر پروتئین را در رژیم غذایی خود قرار دهید. آیا می دانستید که همه پودرهای پروتئینی یکسان ساخته نمی شوند؟ برخی از آن ها غلیظ تر هستند، برخی حاوی اسیدهای آمینه ضروری بیشتری نسبت به بقیه هستند، برخی باعث می شوند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و برخی برای گیاهخواران مناسب هستند.

با مطالعه این مطلب با چگونگی تولید پودر پروتئین و خواص آن ها آشنا شوید.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

پودر پروتئین چیست؟

پودر پروتئین مکملی است که در حال حاضر معمولاً توسط ورزشکاران حرفه ای و افرادی که به طور جدی تمرینات ورزشی انجام می دهند، استفاده می شود؛ تا به آن ها کمک کند تعادل سطح پروتئین بدنشان را حفظ کنند. عضله از پروتئین ساخته شده است، بنابراین افرادی که به دنبال افزایش حجم و یا قدرت عضلانی هستند، اغلب به دنبال این هستند که پروتئین بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

20 اسید آمینه وجود دارد که بلوک های سازنده پروتئین ماهیچه ای را تشکیل می دهند، 9 اسید آمینه ضروری و 11 اسید غیر ضروری. در میان اسیدهای آمینه ضروری، سه آمینو اسید زنجیره ای شاخه دار لوسین، ایزولوسین و والین وجود دارند که برای عضله سازی اهمیت ویژه ای دارند.

برخی از پودرهای پروتئین حاوی همه آن ها هستند و برخی دیگر اینگونه نیستند. به طور کلی، منابع حیوانی پروتئین، «کامل» خواهند بود و حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند، در حالی که منابع گیاهی معمولاً کامل نیستند.

تولید پودر پروتئین
تولید پودر پروتئین

معرفی منشأ تولید انواع پودر پروتئین

کازئین و آب پنیر (whey)

پودر های پروتئین آب پنیر و کازئین دو نوع مختلف هستند که هر دو از شیر پاستوریزه تولید می شوند. آنزیم هایی برای ایجاد دلمه شیر به آن اضافه می شود. سپس قسمت جامد آن جدا شده و برای تهیه پنیر یا کازئین استفاده می شود. آب پنیر مایع باقی می ماند که ممکن است با اسپری خشک شود.

حدود 200 لیتر شیر برای تولید 1 کیلوگرم پودر پروتئین آب پنیر استفاده می شود. همین مقدار شیر همچنین می تواند حدود 6 کیلوگرم پودر پروتئین کازئین تولید کند. پروتئین آب پنیر به سرعت هضم می شود، در حالی که پروتئین کازئین کندتر توسط بدن شما جذب می شود. هم آب پنیر و هم کازئین حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری هستند.

تخم مرغ

پودر پروتئین تخم مرغ که از سفیده تخم مرغ کم آب تولید شده است، گزینه خوبی برای افرادی است که با پروتئین های لبنی مانند آب پنیر و کازئین مشکل دارند. حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری است.

سویا

اگرچه سویا یک محصول گیاهی است که به عنوان زیر مجموعه حبوبات طبقه بندی می شود، حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری است و به عنوان یک پروتئین کامل در نظر گرفته می شود. با این حال، سویا محصولی است که در برخی کشورها به دلیل سمپاشی شدید با آفت کش ها شهرت پیدا کرده است، بنابراین ممکن است ترجیح دهید به دنبال پودر پروتئین سویا ارگانیک باشید.

لوبیا

پودر پروتئین نخود از نخود زرد (نه نخود سبز) تولید می شود. حاوی سطوح بالایی از آمینو اسیدهای شاخه دار است و باید به شما احساس سیری بدهد، درست مانند پودرهای پروتئینی مشتق شده از حیوانات.

تولید انواع مختلف پودر پروتئین چگونه است؟

نحوه تولید پودر پروتئین تأثیر مستقیمی بر میزان پروتئین موجود در آن دارد، از دیگر دلایلی که همه محصولات پروتئینی برابر نیستند.

  • تولید پودر کنسانتره پروتئین:

این نوع پودرهای پروتئینی از 60 تا 80 درصد پروتئین تشکیل شده است و بقیه آن از چربی ها و کربوهیدرات ها تشکیل شده است. برای استخراج پروتئین از غذاهای کامل، از حرارت و اسید استفاده می شود.

  • تولید پودر ایزوله پروتئین:

پودرهای ایزوله پروتئین نسبت به کنسانتره پروتئین درصد بیشتری پروتئین در خود دارند، معمولاً 90-95٪. آن ها از کنسانتره پروتئین ساخته شده اند که برای جدا کردن هرچه بیشتر چربی ها و کربوهیدرات ها غربال شده اند.

  • پروتئین های هیدرولیز شده:

هیدرولیزهای پروتئینی را با گرم کردن آن ها با اسید یا با افزودن آنزیم ها مجددا مورد پردازش قرار می دهند. این پردازش به جذب سریع تر آن ها در جریان خون کمک می کند.

پودر پروتئین های گیاهی
پودر پروتئین های گیاهی

مقایسه خواص انواع پودرهای پروتئین

متخصص تغذیه ورزشی، کلر فاج، با ورزشکاران سطوح حرفه ای کار می کند تا اطمینان حاصل کند که تغذیه آن ها همیشه بهینه است. او می گوید: «انواع مختلفی از پودر پروتئین را می توان برای موارد مختلف استفاده کرد. پروتئین آب پنیر که به سرعت جذب می شود، گزینه خوبی برای افرادی است که صبح زود تمرین می کنند و ممکن است بخواهند تا چند ساعت دیگر صبحانه بخورند».

او همچنین می گوید: «برای برخی از ورزشکاران استقامتی ما از کازئین استفاده می کنیم. کازئین در واقع یک پروتئین آهسته رهش است، بنابراین شما اغلب قبل از رفتن به رختخواب از کازئین (30 تا 40 گرم) استفاده می کنید. این امر به جلوگیری از تجزیه عضله در طول شب کمک می کند. این مانند یک خوراک قطره ای آهسته است.»

فاج می گوید که افزایش مصرف گیاهی منجر به افزایش تقاضا برای پودرهای پروتئینی گیاهی نیز شده است. از آنجایی که پروتئین‌های منفرد گیاهی اغلب حاوی طیف کاملی از آمینو اسیدهای شاخه‌دار نیستند، او به وگان ها و سایر ورزشکارانی که نمی خواهند از منابع حیوانی استفاده کنند، توصیه می کند انواعی از پودر پروتئین گیاهی را انتخاب کنند که ترکیبی از چندین منبع مختلف باشد. او می افزاید: « گیاهان مختلف فواید متفاوتی را به همراه دارند، لذا تولید ترکیبی از آن ها مانند کنار هم قرار دادن یک پازل است.»

هنگام خرید پودر پروتئین به چه نکاتی توجه کنید؟

هنگام انتخاب پودر پروتئین، برچسب اطلاعات محصول را بررسی کنید تا ببینید کنسانتره، ایزوله یا هیدرولیز است. این ویژگی هم بر سرعت جذب پروتئین و هم اینکه چقدر منبع پروتئینی «خالص» است تأثیر دارد، زیرا کنسانتره پروتئین می تواند شامل کمتر از دو سوم پروتئین باشد.

فاج به طور کلی انواع پروتئین ایزوله را به مشتریان خود توصیه می کند. به این دلیل که معمولاً ارزان تر از هیدرولیز است و در صورتی که ایزوله پروتئین آب پنیر را انتخاب کرده باشید، به دلیل نحوه پردازش آن، لاکتوز کمتری دارد.

چرا از پودر پروتئین استفاده کنم؟

پودر پروتئین مکملی است که در حال حاضر معمولاً توسط ورزشکاران حرفه ای و افرادی که به طور جدی تمرینات ورزشی انجام می دهند، استفاده می شود؛ تا به آن ها کمک کند تعادل سطح پروتئین بدنشان را حفظ کنند.

پودر پروتئین از چه موادی تولید می شود؟

از منابع گیاهی و حیوانی بدست می آید. مانند پودر کازئین یا آب پنیر، پودر پروتئین سویا و…

برای جبران کمبود اسیدآمینه های ضروری در انواع پروتئین های گیاهی چکار کنیم؟

انواع ترکیبی این پودر های پروتئینی را خریداری کنید که حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری باشند.

برای خرید انواع پودر های پروتئینی چکار کنم؟

برای خرید این محصولات به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها