صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : 5 بسته بندی سازگار با محیط زیست مواد غذایی
بسته بندی سازگار با محیط زیست
بسته بندی سازگار با محیط زیست

5 بسته بندی سازگار با محیط زیست مواد غذایی

آنچه خواهید خواند:

بسته بندی سازگار با محیط زیست مواد غذایی با توجه افزایش آگاهی مردم درمورد حفظ محیط زیست، امروزه رواج زیادی یافته است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز در این مقاله می توانید با 5 مورد از بسته بندی های دوستدار محیط زیست مواد غذایی آشنا شوید.

تقریباً 60 % از کل پلاستیک های تولید شده در سراسر جهان برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود. این بدان معناست که از 380 میلیون تن پلاستیک تولید شده در سال 2015، 228 میلیون متریک تن آن به تنهایی برای بسته بندی مواد غذایی بوده است. با توجه به اثرات بسته بندی های پلاستیکی تجزیه ناپذیر بر محیط زیست و سلامت انسان، بسیاری از مردم برای کاهش شدید تولید پلاستیک و افزایش بازیافت و همچنین ترویج بسته بندی مواد غذایی پایدارتر مبارزه می کنند.

این مقاله نیاز به بسته بندی سازگار با محیط زیست مواد غذایی را توضیح می دهد. 5 نوع از آن ها را که باید امتحان کنید معرفی می کند.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

چرا بسته بندی پایدار برای مواد غذایی مهم است؟

نگرانی های مشخصی پیرامون پلاستیک ها وجود دارد، از جمله:

  • تجمع آن ها در اقیانوس ها و محل های دفن زباله
  • تولید میکرو و نانوپلاستیک ها
  • قرار گرفتن انسان در معرض سموم هنگام انتقال مواد شیمیایی استفاده شده در بسته بندی مواد غذایی به غذاها.

علاوه بر مواد شیمیایی که عمداً برای تولید پلاستیک استفاده می شود، بسیاری از مواد که به صورت ناخواسته به بسته بندی های مواد غذایی اضافه شده اند نیز، در آن یافت می شود. این مواد شیمیایی برای انسان سمی بوده و خطرات اختلل در غدد درون ریز را در انسان ایجاد می کنند.

از این رو، استفاده از جایگزین های بسته بندی سازگار با محیط زیست، روز به روز گسترده تر می شوند. این بسته بندی های سازگار با محیط زیست مواد غذایی، اغلب از پلاستیک های زیستی پایدار و عصاره های گیاهی مانند گندم، چوب و بامبو تولید می شوند؛ که زیست تخریب پذیر، قابل بازیافت و عاری از مواد شیمیایی خطرناک هستند.

بسته بندی سازگار با محیط زیست
بسته بندی سازگار با محیط زیست

در تولید این ها نیز، از مواد شیمیایی (خواسته یا ناخواسته) استفاده می شود. با این حال، براساس مطالعات انتقال مواد شیمیایی به غذا و بدن شما از بسته بندی های سازگار با محیط زیست بسیار کمتر از پلاستیک ها است. درنتیجه آن ها برای محیط زیست و سلامت انسان ایمن تر هستند. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در بسته بندی مواد غذایی اجتناب ناپذیر است؛ اما تلاش برای کاهش انتقال این مواد شیمیایی به مواد غذایی برای سلامت انسان حیاتی است.

گزینه های بسته بندی سازگار با محیط زیست مواد غذایی

1. ظروف بسته بندی شیشه ای

شیشه کاربردها و فواید زیادی در زندگی روزمره دارد. یک ماده قابل بازیافت و بادوام است که به راحتی تمیز می شود و به عنوان بسته بندی مواد غذایی قابل حمل استفاده می شود.

ظروف شیشه ای غذا و نوشیدنی، شامل بطری های آب و جعبه ها هستند. با این حال، درب ظروف شیشه ای بدون نشتی نیستند، و آن ها را برای ظروف قابل حمل برای بردن به محل کار، مدرسه یا گردش ها غیرایده آل می کند. بنابراین، بیشتر این ظروف غذای شیشه ای قابل حمل با استفاده از درب های پلاستیکی یا درب های بامبو مهر و موم می شوند.

مطمئن شوید از درب هایی استفاده کنید که فاقد بیسفنول- A (BPA) هستند، یک مختل کننده غدد درون ریز شناخته شده که نقشی در ناباروری و رشد تومور در مردان و زنان دارد. این ظروف اگر شکسته نشوند، عمری 5/3 برابر بیشتر از پلاستیک دارند و در صورت دور ریختن می‌توان آن ها را بازیافت کرد و اثرات منفی پلاستیک ها بر محیط زیست را کاهش داد.

2. استیل ضد زنگ

فولاد ضد زنگ (با درجه مواد غذایی) بادوام، بدون زنگ زدگی و مقاوم در برابر حرارت است و آن را به انتخابی مطمئن برای نگهداری مواد غذایی تبدیل می کند.

همچنین قابل استفاده مجدد و بازیافت است. با این حال، اکثر این بسته بندی ها از سیلیکون برای درب بندی استفاده می‌کنند. از طریق یک مهر و موم سیلیکونی با گیره های فولادی قفل شونده یا درب های سیلیکونی رنگارنگ بدون BPA و ایمن برای مواد غذایی.

ظروف بسته بندی شیشه ای با درب های از جنس فولاد ضد زنگ، برای نگهداری مواد غذایی حجیم مانند آرد، غلات و ادویه جات، بهترین انتخاب هستند.

3. استفاده از بامبو برای بسته بندی سازگار با محیط زیست مواد غذایی

بامبو زیست تخریب پذیر است و دارای بسیاری از ویژگی های مطلوب برای بسته بندی مواد غذایی است. زیرا بادوام و مقاوم در برابر حرارت است.

بسته بندی مواد غذایی حاوی بامبو شامل ظروف شیشه ای با درب بامبو، جعبه های ناهار قابل حمل فاقد مواد پلاستیکی با درب بامبو و بسته بندی های نان بامبو است. به خاطر داشته باشید که بسته بندی های مواد غذایی ساخته شده از بامبو یا سایر الیاف گیاهی، از دوام کمتری نسبت به شیشه یا فولاد ضد زنگ برخوردار هستند و به راحتی سائیده می شوند.

بسته بندی سازگار با محیط زیست
بسته بندی سازگار با محیط زیست

4. استفاده از پوسته برنج برای بسته بندی سازگار با محیط زیست مواد غذایی

پوسته برنج محصول جانبی کشاورزی برنج است که دارای مزایای زیر است:

  • کم هزینه
  • قابل بازیافت
  • زیست تخریب پذیر

براساس مطالعات، پوسته برنج دارای خواص جاذب زیستی است، به این معنی که آلاینده ها را از محیط اطراف خود جذب می کند. محصولات ساخته شده از این ترکیب شامل جعبه های نهار قابل بسته بندی شدن و ظروف سرو غذای نشکن است.

5. فیلم های ژلاتینی

فیلم های ژلاتینی به دلیل خواص غیر سمی، هزینه کم و ظرفیت تشکیل فیلم قابل اعتماد برای بسته بندی مواد غذایی در حال گسترش است. براساس سازمان غذا و دارو (FDA)، ژلاتین به طور کلی به عنوان یک افزودنی غذایی ایمن (GRAS) شناخته می شود.

لایه های ژلاتینی با سلولز ضد میکروبی پر شده اند که از رشد پاتوژن های رایجی که باعث بیماری های ناشی از غذا آلوده می شوند، از جمله استافیلوکوکوس اورئوس و ای کلای جلوگیری می کند.

این پرکننده های فعال، فیلم های ژلاتینی را جایگزین های ایمن تری برای بسته بندی های پلاستیکی معمولی می کنند. سلولز میکرو کریستالی (MCC) و نانوبلورهای سلولز پیوند شده با رزین (r-CNCs))، دو پرکننده اصلی برای بسته بندی ژلاتینی مواد غذایی هستند.

چرا از بسته بندی های سازگار با محیط زیست استفاده کنیم؟

با توجه به اثرات بسته بندی های پلاستیکی تجزیه ناپذیر بر محیط زیست و سلامت انسان، بسیاری از مردم برای کاهش شدید تولید پلاستیک و افزایش بازیافت و همچنین ترویج بسته بندی مواد غذایی پایدارتر مبارزه می کنند.

بسته بندی های پلاستیکی مواد غذایی چه معایبی دارند؟

تجمع آن ها در اقیانوس ها و محل های دفن زباله، تولید میکرو و نانوپلاستیک ها و قرار گرفتن انسان در معرض سموم هنگام انتقال مواد شیمیایی استفاده شده در بسته بندی مواد غذایی به غذاها

بسته بندی های سازگار با محیط زیست کدام اند؟

برای این بسته بندی ها می توان بسته بندی های شیشه ای، فیلم های ژلاتینی، بامبو، استیل ضد زنگ و پوسته برنج را نام برد.

برای خرید انواع دستگاه بسته بندی چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه ها به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها