صفحه اصلی > سایر و تجهیزات آشپزخانه صنعتی و رستوران، فست فود، کافی شاپ : مهم ترین تجهیزات آشپزخانه های صنعتی چه هستند؟
تجهیزات آشپزخانه صنعتی
تجهیزات آشپزخانه صنعتی

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه های صنعتی چه هستند؟

آنچه خواهید خواند:

تجهیزات آشپزخانه های صنعتی امروزه پیشرفت زیادی داشته اند و برای کاربرد ها و مصارف مختلفی طراحی و ساخته می شوند. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با انواع تجهیزات لازم برای راه اندازی رستوران و آشپزخانه صنعتی آشنا شوید و بهترین انتخاب را بکنید.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

مهم ترین و اساسی ترین وسایلی که جهت راه اندازی یک مرکز تهیه غذای صنعتی و یا یک رستوران لازم هستند را تجهیزات آشپزخانه صنعتی می گویند. با توجه به پیشرفت زیادی که صنایع غذایی در سال های اخیر داشته است، راه اندازی مراکز پخت و عرضه غذای آماده به بالاترین حد خود رسیده است. در این مراکز با استفاده از تجهیزات آشپزخانه صنعتی به تولید هرچه بهداشتی تر و سریع تر انواع غذاها پرداخته می شود. استفاده از این تجهیزات برای کلیه مراحل آماده سازی و پخت غذاها می باشد. تجهیزات مورد استفاده برای راه اندازی آشپزخانه و رستوران، از با اهمیت ترین بخش های تجهیزات آشپزخانه صنعتی می باشد.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی
تجهیزات آشپزخانه صنعتی

بررسی مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

هنگام تاسیس و راه اندازی آشپزخانه صنعتی یا رستوران به تجهیزات بسیار زیادی نیاز است. به طوری که حتی آغاز کردن کار راه اندازی این مراکز بدون داشتن برخی از این تجهیزات امکان پذیر نمی باشد. در ادامه به معرفی و بررسی بعضی از مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی می پردازیم.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

دستگاه سرخ کن صنعتی

از پر استفاده ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی، دستگاه سرخ کن را می توان نام برد. در ایران غذاها به کامل پخته بودن، خوب سرخ شده بودن و چرب بودن شناخته می شوند. از این رو رستوران ها نیز برای رسیدن به سطح توقع افراد لازم است غذاهایشان به خوبی پخته و یا سرخ شده باشند. در نتیجه استفاده از سرخ کن های صنعتی در رستوران ها و سایر مراکز تولید غذا، انتخاب معقولی حساب می شود. قابل استفاده بودن این دستگاه برای آماده سازی انواع مختلف غذاها چه در فست فود ها و چه رستوران ها، سبب شده دستگاه سرخ کن در انواع مراکز تولید غذا مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه سرخ کن سبزیجات
دستگاه سرخ کن سبزیجات

دستگاه گرمکن غذا

کاربرد این دستگاه در گرم نگه داشتن غذاهای مختلف می باشد. دستگاه گرم کن غذا را می توان در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار داد. با این حال بیشترین جایی که از این دستگاه استفاده می شود، کارگاه ها و کارخانه هایی هستند که وعده های غذایی کارکنانشان را در این دستگاه نگهداری می کنند تا هنگام مصرف گرم باشد.

هم چنین در آشپزخانه های صنعتی و رستوران ها نیز از برای گرم نگه داشتن غذا از دستگاه گرم کن استفاده می شود. به این طریق می توان در تمامی ساعات روز غذا با کیفیت مطلوب را به مشتریان عرضه نمود.

گرمکن غذا
گرمکن غذا

چرخ گوشت صنعتی

از مهم ترین و پرکاربرد ترین تجهیزات لازم برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی، چرخ گوشت صنعتی می باشد. از این دستگاه علاوه بر چرخ کردن گوشت، برای کوچک کردن و چرخ کردن دیگر انواع مواد غذایی نیز استفاده می شود. این دستگاه هم در آشپزخانه های صنعتی و هم در رستوران ها و فست فود ها استفاده می شود. چرخ کردن و کوچک کردن انواع مواد غذایی گوشتی و حتی میوه جات و سبزیجات توسط آن صورت می گیرد.

به طور کلی کاربرد چرخ گوشت صنعتی در کوچک کردن و یا چرخ کردن مواد اولیه تولید غذا از جمله گوشت ها، میوه جات، سبزیجات و … می باشد.

چرخ گوشت صنعتی
چرخ گوشت صنعتی

تجهیزات آشپزخانه صنعتی: دستگاه کباب زن و کباب پز صنعتی

از جمله غذاهای محبوب و پر طرفدار ایرانی کباب است. با توجه به محبوبیت بالای آن، کباب در اکثر رستوران ها و آشپزخانه ها طبخ و سرو می شود. با این حال در تهیه کباب مرحله سیخ گرفتن حتی برای بهترین آشپزها نیز می تواند چالش برانگیز باشد. از این رو برای راحت تر سیخ گرفتن کباب ها بدون خطر افتادن آن ها هنگام پخت از روی سیخ و هم چنین بالا رفتن سرعت تهیه کباب برای مصارف بالا، از این دستگاه استفاده می شود. انواع مختلف دستگاه کباب زن در اندازه ها و برای مصارف مختلف در بازار موجود است.

دستگاه کباب گیر اتوماتیک دو قلو
دستگاه کباب گیر اتوماتیک دو قلو

برای پخت کباب در رستوران ها نمی توان از ذغال استفاده نمود. بنابراین برای پخت کباب به دستگاه های کباب پز نیاز خواهید داشت. در نتیجه برای راه اندازی و پیش برد آشپزخانه صنعتی خود به هر دو دستگاه کباب پز و کباب زن نیاز دارید. برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف این دستگاه ها برای خرید آن ها به انواع دستگاه کباب زن (کوبیده زن) و استفاده از کباب بز تابشی و مقایسه آن با کباب پزهای سنتی مراجعه کنید.

دستگاه کباب پز تابشی ریلی اتوماتیک
دستگاه کباب پز تابشی ریلی اتوماتیک
دستگاه سیخ شوی
دستگاه سیخ شوی

دستگاه آبگیری صنعتی

برخی از مراکز صنعتی تولید غذا، مواد اولیه مورد نیاز خود را از مراکز مورد اطمینان خارجی به صورت آماده تهیه می کنند. مانند آب لیمو، رب گوجه فرنگی و…

برخی از مراکز صنعتی تولید غذا نیز ترجیح می دهند خودشان مواد اولیه مورد نیازشان را تهیه نمایند. این مراکز برای تولید رب گوجه فرنگی، آب لیمو و انواع آب میوه های طبیعی، آب غوره یا آب نارنج به دستگاه های آب گیری صنعتی نیاز دارند.

این دستگاه ها در انواع متنوعی و در ظرفیت های مختلفی در بازار موجود هستند. از جمله دستگاه آب گوجه گیری و دستگاه آبگیری چندکاره.

دستگاه آبگیری چند کاره غوره، لیمو، انار، زرشک
دستگاه آبگیری چند کاره غوره، لیمو، انار، زرشک
دستگاه آبگیری گوجه
دستگاه آبگیری گوجه

دستگاه پوست گیر صنعتی

به طور سنتی در رستوران ها و مراکز پخت غذا، پوست کندن پیاز و سیب زمینی که شالوده اصلی اکثر غذاهای ایرانی هستند با دست انجام می شد. این کار بسیار وقت گیر بود و به نیروی زیادی نیز نیاز داشت. لذا امروزه دستگاه های پوست کن صنعتی دارای جایگاهی ویژه در رستوران ها هستند و از تجهیزات ضروری آشپزخانه های صنعتی حساب می شوند.

پوست گیر ها قادرند در زمان کوتاهی پوست انواع میوه ها را جدا کنند. بعضی از مدل های دستگاه پوست گیر حتی قابلیت خرد کردن مواد را نیز دارند.

دستگاه پوست کن سیب زمینی ایستاده
دستگاه پوست کن سیب زمینی ایستاده

دستگاه اسلایسر و خرد کن

برای خرد کردن انواع میوه جات، سبزی جات و … از دستگاه های اسلایسر استفاده می شود. این دستگاه ها برقی هستند و به صورت خودکار فعالیت می کنند لذا سرعت بالایی داشته و راندمان را افزایش می دهند. تیغه های این دستگاه در اشکال و اندازه های مختلفی ساخته می شود که علاوه بر راحت تر و سریع تر کردن فرآیند به زیبایی و یکنواخت بودن قطعات مواد نیز کمک می کنند.

دستگاه اسلایسر و خرد کن
دستگاه اسلایسر و خرد کن

فر رستوران و اجاق گاز صنعتی

از جمله تجهیزات غیر قابل حذف آشپزخانه های صنعتی اجاق گاز و فر می باشد که برای پختن غذا لازم هستند. انواع صنعتی این دستگاه ها این قابلیت را دارند که در مدت کم، حجم زیادی از مواد غذایی را پخته و آماده کنند.

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی و رستوران کدام اند؟

از جمله مهم ترین این تجهیزات می توان به دستگاه های چرخ گوشت صنعتی، پوست گیر صنعتی، کباب زن، آبگیر ها و… اشاره کرد.

دستگاه پوست گیر در آشپزخانه های صنعتی و رستوران ها چه استفاده ای دارد؟

موادی مانند پیاز و سیب زمینی از جمله اساسی ترین مواد برای پخت اکثر غذاها هستند که گرفتن پوست آن ها توسط دست بسیار وقت گیر و هزینه بر است.برای همین استفاده از دستگاه پوست گیر هم این کار را سرعت می دهد هم بازده را افزایش می دهد.

چرا در آشپزخانه های صنعتی و رستوران ها به دستگاه های کباب پز نیاز هست؟

در آشپزخانه های صنعتی و رستوران ها نمی توان برای پخت کباب یا جوجه از ذغال استفاده کرد برای همین به دستگاه های کباب پز نیاز است.

برای خرید تجهیزات لازم برای راه اندازی آشپزخانه های صنعتی و رستوران چکار کنم؟

برای خرید انواع این دستگاه ها و تجهیزات به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها