صفحه اصلی > تجهیزات آشپزخانه صنعتی و رستوران، فست فود، کافی شاپ : استفاده از کباب بز تابشی و مقایسه آن با کباب پزهای سنتی
کباب پز تابشی
کباب پز تابشی

استفاده از کباب بز تابشی و مقایسه آن با کباب پزهای سنتی

آنچه خواهید خواند:

استفاده از کباب پز تابشی در مقایسه با کباب پزهای سنتی، مزایای فراوان و معایبی دارد. جهت اطلاع شما خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز در مقاله زیر به بررسی این مزایا و معایب پرداخته ایم.

اساس کار کباب پز تابشی

یک کباب پز تابشی با گرمای تابشی تولید شده و با کمک گرم کردن یك سطح از سنگ، آجر، سرامیك یا شیشه، کار پخت و پز را انجام می‌دهد. سیستم‌های تابش و فناوری مادون قرمز از قدیم و از زمان خلقت خورشید و زمین وجود داشته اند.

تابش مادون قرمز بخشی از طیف الکترومغناطیسی می باشد. در طول موج های بالا آن را به صورت گرما می توان احساس کرد امااستفاده  در طول موج های خیلی پایین قادر به دیدن یا حس آن نیستیم.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

مقایسه کباب پز تابشی با کباب پز سنتی

دستگاه های کباب پز سنتی و کلاسیک برای پخت و پز با استفاده از ‌ذغال، چوب یا بنزین تولید گرما می کنند. برخلاف کباب پزهای سنتی، منقل تابشی به طور مستقیم گرما را بر روی مواد غذایی پخش می نماید. با استفاده از کباب پزهای تابشی می توان دز زمانی کوتاه گوشت های کبابی خوشمزه، با کیفیت و آبداری را تهیه کرد.

این خصوصیات و ساختار باعث شده تا کباب‌پزهای تابشی مزایای منحصر به‌فردی داشته باشند.

کباب پز تابشی ریلی اتوماتیک

مزایای استفاده از کباب پزهای تابشی

قابلیت تولید دماهای بالا

با استفاده از کباب پزهای تابشی برای پخت و پز می توان در زمان و انرژی مصرفی صرفه جویی کرد.

کباب پزهای تابشی اتوماتیک یا کباب پزهای تابشی خانگی (بسته به مدلشان)، می توانند گرمایی بین 700 تا 1200 درجه فارنهایت تولید کنند. گرمای تولید شده توسط این کباب پزها خیلی بیشتر از گرمای حاصله از سوختن ذغال یا بنزین (کباب پزهای سنتی) می باشد.

گرما و حرارت زیاد مادون قرمز، سبب می شود که گوشت ها برای پختن در هر طرف به زمان کوتاه یک تا دو دقیقه نیاز داشته باشند. این ویژگی در مهمانی ها یا زمان هایی که غذا باید سریع آماده شود، حسن بزرگی به شمار می آید.

کباب پزهای رومیزی تابشی نوع دیگری از این کباب پزها می باشد، که حرارت کمتر از200 درجه فارنهایت تولید می نماید. از این نوع کباب پز می توان برای کباب کردن ماهی، مرغ، سبزیجات و هر چیز دیگری استفاده کرد. کباب پزهای رومیزی تابشی برای پخت و پزهای آهسته نیز مناسب می باشند.

گوشت های کبابی آبدار

گرمای تابشی به اندازه گرمای مستقیم کباب را خشک نمی‌کند. از این رو از دیگر مزایای این کباب پزها، طبخ گوشت آبدارتر با بافتی لطیف تر می باشد.

علت این امر این است که گرمای کباب پزهای تابشی بدون برهم زدن سد رطوبت، به داخل گوشت نفوذ می کند. بر خلاف این فناوری، فرهای گازی و ذغالی هوای گرمی تولید می‌کنند که با شکستن این سد، کباب شما را خشک می کنند.

هم چنین کباب کردن با کباب پز تابشی به هوای گرم متکی نیست و تمام طعم و مایع در داخل گوشت باقی خواهد ماند.

بطور کلی در مقایسه با دیگر کباب پزها استفاده از این کباب پزها تا 35% آب گوشت را حفظ می کنند. به علاوه بدون ایجاد هیچ مشکلی در زمانی کوتاه و خیلی سریعتر عملیات پخت را انجام می دهند.

کباب پز تابشی

پخت یکدست گوشت ها

در منقل های ذغالی از روش‌های گرمایش همرفتی یا هدایتی استفاده می شود، در نتیجه نقاط سرد و گرم در سطح پخت وجود ندارند. برای رفع این مشکل کباب پزهای تابشی به فناوری توزیع گرمای مساوی و یکدست در کل سطح پخت‌و‌پز مجهزاند. این ویژگی مزیتی بسیار کاربردی می باشد.

هنگامیکه کل گوشت بطور یکدست پخته شود به این معناست که تنها چیزی که از غذا پخته شده، چربی است. در این حالت کباب های شما سوخته و سرطان زا نخواهد بود.

ایمنی بیشتر با کباب پز تابشی

در کباب پزهای تابشی از شعله باز استفاده نمی شود که بطور قابل ملاحظه ای ایمن تر از سایر اجاق های استاندارد است. در این حالت اگر در حین کباب کردن تکه ای از چربی روی منقل چکه کند، خطری ایجاد نمی شود.

کاهش استفاده از سوخت در کباب پزهای تابشی

برای تهیه کباب به دمایی حدود 1000 درجه نیاز داریم. برای رسیدن به این دما در کباب پزهای تابشی به سوخت بسیار کمتری در مقایسه با انواع گازی و بنزینی کباب پزها، نیاز است.

به هنگام آشپزی با مشعل های معمولی غذا، لازم است هوای اطراف مشعل را نیز گرم کنیم. کباب پز تابشی گرما را بطور مستقیم به سطح غذا انتقال میدهد. از این رو در انواع تابشی کباب پزها، گرمای کمتری هدر میرود ودر نتیجه سوخت کمتری مصرف می شود.

می توان گفت در صورت استفاده از گرمای حاصل از تابش مادون قرمز، در مصرف گاز 30% صرفه جویی خواهد شد.

کباب پز تابشی راحت تمیز می شود

در روش تهیه سنتی کباب، پاک کردن چربی و آبی که رو منقل ریخته انرژی و زمان زیادی می برد. ذرات باقی مانده غذا روی توری ‌های پخت و پز، به خاکستر تبدیل می‌شوند و از این رو به راحتی تمیز می شوند. با استفاده از این کباب پزها بدون توجه به اندازه آن انرژی کمتری از شما برای تمیز کردن، گرفته خواهد شد.

بعضی از انواع این فرها دارای تمیز کنندگی خودکار هستند. فقط لازم است دمای آن هارا تا حدی زیاد کنید که باقی مانده مواد غذایی و قطره آب گوشت سوزانده شوند.

در کنار این مزیت ها، کباب پزهای تابشی محدودیت هایی نیز دارند که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

محدودیت های استفاده از کباب پز تابشی

وزن سنگین کباب پزهای تابشی

کباب پزهای تابشی معمولا در وزن و حجم بالا و اندازه بزرگ ساخته می شوند. از این رو فضای زیادی نیاز دارند و حمل و نقل آن ها نیز راحت نخواهد بود.

برای رفع این مشکل نمونه های سبک تر از این دستگاه که معمولا دارای دسته و چرخ هستند نیز ساخته شده است. این نمونه ها قابلیت حمل ونقل راحت تری دارند.

قیمت بالای کباب پز تابشی

فناوری خاص و اندازه بزرگ این دستگاه ها باعث شده در مقایسه با دیگر کباب پزها قیمت بالای تری داشته باشند.

بین تابش مادون قرمز و بیماری سرطان ارتباطی وجود ندارد

با پیشرفت علم و فناوری و ساخته شدن دستگاه هایی چون مایکروویو، شبهاتی برای عموم مردم ایجاد شد. از جمله این شبهات سرطان زایی یا ایجاد بیماری های دیگر توسط تابش های مورد استفاده در این دستگاه ها بود. این شبهات در اثر یک باور اشتباه به وجود آمده اند. این باور اشتباه که گرمای شدید کوره مادون قرمز باعث خشکی و سوختن غذا و عامل ایجاد سرطان‌ می شود.

واقعیت اما، دقیقا برعکس این باور اشتباه است. با استفاده از این دستگاه غذای آبدار، سالم وخوش طعمی را خواهیم داشت.

اساس کارکباب پز تابشی چیست؟

کباب پز تابشی با استفاده از گرمای حاصل شده از تابش مادون قرمز فعالیت می کند.

گوشت کباب شده با کباب پز تابشی چگونه است؟

آبدار، خوش طعم و سالم می باشد

کباب پزهای تابشی تا چه دمایی گرما تولید می کنند؟

این دستگاه ها دمای بالا بین 700تا1200 درجه فارنهایت را می توانند تولید کنند.

برای خرید کباب پز تابشی چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها