صفحه اصلی > مواد اولیه صنایع غذایی : معرفی ادویه جوز هندی (منشا، کاربرد و مزایای سلامتی)
ادویه جوز هندی
ادویه جوز هندی

معرفی ادویه جوز هندی (منشا، کاربرد و مزایای سلامتی)

آنچه خواهید خواند:

ادویه جوز هندی دارای عطر و طعم قوی و مطلوبی است که در تهیه بسیاری از غذاها استفاده می شود. هم چنین تاثیرات مفیدی نیر بر سلامتی بدن دارد. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با این ادویه و خواص آن آشنا شوید.

جوز هندی

جوز هندی (Myristica fragrans)، درخت همیشه سبز گرمسیری خانواده Myristicaceae می باشد. این درخت بومی مولوکاس یا جزایر ادویه در اندونزی است و عمدتاً در آن جا و در هند غربی کشت می شود.

درختان میوه جوز هندی ممکن است به ارتفاع حدود 20 متر برسند. آن ها حدود هشت سال پس از کاشت میوه می دهند. میوه درختی آویزان است که از نظر ظاهری شبیه زردآلو است. هنگامی که به طور کامل بالغ شد به دو قسمت تقسیم می شود و یک غلاف زرشکی رنگ (پوست جوز هندی)، در اطراف یک دانه قهوه ای براق (جوز هندی) ظاهر می شود. پالپ میوه به صورت محلی خورده می شود. پس از جمع آوری، جوز هندی پوشیده شده با غلاف به مناطق فرآوری منتقل می شود، جایی که غلاف برداشته، صاف و خشک می شود. سپس به تدریج در آفتاب خشک می شود و دو بار در روز در یک دوره شش تا هشت هفته ای زیر و رو می شود. در طول این مدت جوز هندی در پوسته سخت دانه خود چروکیده و کوچک می شود، تا زمانی که هنگام تکان دادن در پوسته خود به صدا درآیند. سپس پوسته را با چماق چوبی شکسته و میوه را جدا می کنند. جوز هندی خشک شده بیضی شکل با رنگ قهوه ای مایل به خاکستری با سطوح شیاردار است.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

جوز هندی و غلاف آن
جوز هندی و غلاف آن

ادویه جوز هندی

این ادویه دارای رایحه تند متمایز و طعمی گرم و کمی شیرین است. از آن برای طعم دادن به بسیاری از محصولات غذایی مختلف استفاده می شود. مانند:

محصولات قنادی ها، پودینگ ها، سیب زمینی ها، گوشت ها، سوسیس ها، سس ها، سبزیجات و نوشیدنی هایی مانند چای.

هم چنین غلاف های گوشتی اطراف دانه جوز هندی، منبع ادویه پوسته جوز هندی می باشد.

از لحاظ تاریخی جوز هندی رنده شده به عنوان عنبرچه استفاده می شد و رومی ها از آن به عنوان بخور استفاده می کردند. در حدود سال 1600 این ادویه به عنوان یک ادویه تجاری گران قیمت در جهان غرب اهمیت یافت. این اهمیت به دلیل نقشه های هلندی ها برای بالا نگه داشتن قیمت ها و طرح های مشابه انگلیس و فرانسه برای به دست آوردن دانه های بارور آن برای پیوند زدن بود. جوزی که به طور کامل فروخته می شد در محلول قلیایی فرو می رفت تا از جوانه زدن آن ها جلوگیری شود.

در حالی که جوز هندی ادویه ای با طعم شیرین شناخته می شود اما این طعم شیرین همان شیرینی شناخته شده نمی باشد. بلکه دارای نوعی طعم زمینی و آجیلی می باشد. این همان چیزی است که آن را بسیار متنوع می کند و به همین دلیل است که می توان آن به غذاها با طعم های مختلف و هم چنین غذاهای شیرین اضافه کرد.

از کدام استفاده کنیم: جوز پودر شده یا کامل؟

استفاده از ادویه از قبل آسیاب شده راحت ترین گزینه است. با این حال باید توجه داشت، ادویه از پیش آسیاب شده سریع تر از جوز هندی کامل خواص خود را از دست می دهد. لذا بهتر است آن ها را هنگام استفاده در مقادیر مورد نیاز خود در خانه آسیاب کنید. از این رو ادویه شما طعم و طراوت بیشتری را ارائه می دهد.

با این حال، اگر قصد دارید به سرعت از آن استفاده کنید، خرید ادویه از قبل آسیاب شده هم چنان یک گزینه عالی می باشد.

نحوه استفاده و نگهداری

اولین نکته ای که باید هنگام آشپزی با این ادویه دانست، این است که مقدار کمی از آن کار زیادی می کند. در واقع نیازی به استفاده از مقادیر زیاد از آن را ندارید. این ادویه به خوبی طعم گوشت را تکمیل می کند و با سبزیجات ریشه دار و کدو حلوایی زمستانه عالی می شود. می توانید از آن برای درست کردن انواع سوپ ها یا خورش های مقوی استفاده کنید.

هم چنین ادویه جوز به همان اندازه که برای پخت غذا عالی است، برای استفاده در شیرینی پزی نیز عالی می باشد. این ادویه یک ماده کلیدی در بسیاری از دسرها از جمله پای کدو تنبل، کاستارد، و کیک ها در طول تعطیلات است. مردم از آن در تهیه انواع شیرینی جات نیز استفاده می کنند.

همان طور که گفته شد، برای حفظ بیشتر طعم و ماندگاری طولانی تر، سعی کنید به جای پودر از پیش آسیاب شده، جوز هندی را کامل بخرید. با این حال جهت استفاده از ادویه از پیش آسیاب شده آن، آن ها را در یک مکان خشک و خنک و دور از نور خورشید و در یک ظرف دربسته نگهداری کنید.

فواید مصرف ادویه جوز هندی برای سلامتی

اگر چه معمولا این ادویه بیشتر برای عطر و طعم خود استفاده می شود تا مزایای سلامتی اش، جوز هندی شامل یک ترکیب چشمگیر از ترکیبات قدرتمند است. این ترکیبات ممکن است به جلوگیری از بیماری و ارتقاء کلی سلامت شما کمک کند.

ادویه جوز هندی
ادویه جوز هندی

دارای آنتی اکسیدان های قدرتمندی است

دانه هایی که جز هندی را تشکیل می دهند سرشار از ترکیبات گیاهی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. این ها مولکول هایی هستند که دارای یک الکترون جفت نشده هستند که آن ها را ناپایدار و واکنش پذیر می کند. هنگامی که سطح رادیکال های آزاد در بدن شما بیش از حد بالا می رود، استرس اکسیداتیو رخ می دهد. این بیماری با شروع و پیشرفت بسیاری از بیماری های مزمن، مانند برخی سرطان ها و بیماری های قلبی و عصبی مرتبط است.

آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی می کنند، از آسیب سلولی جلوگیری می کنند و سطح رادیکال های آزاد را کنترل می کنند. جوز هندی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان از جمله موارد زیر می باشد:

  • رنگدانه های گیاهی مانند سیانیدین ها
  • اسانس های روغنی مانند فنیل پروپانوئیدها و ترپن ها
  • ترکیبات فنلی از جمله اسیدهای پروتوکاتچوئیک، فرولیک و کافئیک

دارای خواص ضد باکتریایی است

نشان داده شده است که جوز هندی دارای اثرات ضد باکتریایی در برابر گونه های بالقوه مضر باکتری است. باکتری هایی مانند Streptococcus mutans و Aggregatibacter actinomycetemcomitans می توانند باعث ایجاد حفره های دندانی و بیماری لثه شوند. یک مطالعه نشان داد که عصاره آن اثرات ضد باکتریایی قدرتمندی را علیه این باکتری ها و سایر باکتری ها از جمله Porphyromonas gingivalis نشان می دهد. این باکتری ها باعث ایجاد حفره و التهاب لثه می شوند. هم چنین مشخص شده است که این میوه از رشد سویه های مضر باکتری E. coli که می تواند باعث بیماری شدید و حتی مرگ در انسان شود نیز جلوگیری می کند.

با این حال برای مطمئن شدن از اینکه مصرف ادویه جوز هندی در بدن انسان نیز این خواص ضدباکتریایی را داراست یا خیر، مطالعات بیشتری نیاز است.

از دیگر خواص این ادویه می توان موارد زیر را نیز نام برد:

  • خواص ضد التهابی
  • کمک به کنترل میزان قند خون
  • کمک به سلامت قلب

ادویه جوز هندی دارای چه طعمی است؟

در حالی که جوز هندی ادویه ای با طعم شیرین شناخته می شود اما این طعم شیرین همان شیرینی شناخته شده نمی باشد. بلکه دارای نوعی طعم زمینی و آجیلی می باشد.

ادویه جوز هندی برای چه غذاهایی استفاده می شود؟

برای پخت انواع غذاها مانند گوشت و سوپ های مقوی. هم چنین برای پخت انواع شیرینی ها نیز استفاده گسترده ای دارد.

مصرف جوز هندی برای سلامتی چه فوایدی دارد؟

دارای آنتی اکسیدان هایی قوی است زیرا از بروز برخی سرطان های خاص و پیر شدن پوست جلوگیری می کند. دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است. به سلامت قلب و کنترل قند خون نیز کمک می کند.

برای خرید ادویه جوز هندی چکار کنم؟

برای خرید این محصول به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها