صفحه اصلی > صنعت گوشت و غذاهای آماده : فرآیند تولید سوسیس در کارخانجات
کارخانه سوسیس سازی
کارخانه سوسیس سازی

فرآیند تولید سوسیس در کارخانجات

آنچه خواهید خواند:

فرآیند تولید سوسیس برای اطمینان از کیفیت و ایمنی محصول تولید شده بسیار اهمیت دارد. در این مقاله برای آشنایی خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با این مراحل و عوامل موثر در تولید با کیفیت سوسیس، فرآیند تولید سوسیس در کارخانجات توضیح داده شده است.

سوسیس

کلمه ‘سوسیس’ از کلمه لاتین salsus گرفته شده است به معنی نمک سود کردن، یا نگهداری با نمک. سوسیس و محصولات سوسیس از زمان های قدیم در طیف گسترده ای از طعم، بافت و اشکال تولید شده اند. این طیف گسترده ناشی از تغییر در ترکیبات و فرآیندهای تولید آن است.

با گذشت زمان شهرت سوسیس افزایش یافت و ثروت بسیاری برای تولیدکنندگان آن در شهرهای مختلف به ارمغان آورد. امروزه بیش از 250 نوع از سوسیس تولید و به فروش می رسد.

امروزه سوسیس به راحتی در سبک زندگی مدرن ما قرار می گیرد. از آن به عنوان یک پیش غذای عالی و هم چنین غذای اصلی در وعده های غذایی سریع و آسان استفاده می شود.

علاوه بر این، سوسیس نسبتا محصولی بی خطر برای مصرف است. این امر به دلیل دارا بودن ویژگی هایی مانند:

نمک، pH ، پخت، خشک شدن و نوع پخت برای حفظ محصول و از بین بردن باکتری های مضر.

تولید سوسیس
تولید سوسیس

ارزش تغذیه ای سوسیس

سوسیس یک غذای مناسب است که در انواع و مزه های مختلف وجود دارد.

سوسیس منبع عالی پروتئین با کیفیت بالا است که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است. این اسید آمینه ها در مقادیر مناسب برای رشد، نگهداری و ترمیم بافت بدن لازم هستند. هم چنین مقادیر قابل توجهی ویتامین و مواد معدنی را شامل می شود.

تولید انواع سوسیس

سوسیس از گوشت گاو، گوساله، خوک و بره در سراسر دنیا تولید می شود. هم چنین می توان از ترکیب این گوشت ها، سوسیس با ترکیبی منحصر به فرد تهیه کرد. تولید سوسیس از روش های قدیمی به فرآیندهای جدید علمی و بسیار مکانیزه تبدیل شده است.

امروزه تولید سوسیس در اشکال و اندازه های مختلف برای برآوردن نیازهای مصرف کنندگان انجام می شود.

سوسیس را می توان به طرق مختلف طبقه بندی کرد. احتمالاً بهترین دسته بندی براساس نحوه تولید سوسیس است. هر یک از روش های تولید مختلف سوسیس ویژگی های متمایزی را در این محصول ایجاد می کند.

در ویدئو زیر نحوه تولید سوسیس در کارخانه ها نشان داده شده است.

فرآیندهای تولید سوسیس

در ادامه، مراحل اصلی مورد استفاده برای تولید محصولات استاندارد سوسیس را مرور خواهیم کرد.

فرآیندهای اصلی مورد استفاده برای تولید سوسیس:

  • انتخاب مواد اولیه
  • خرد کردن مواد گوشتی
  • مخلوط کردن گوشت و افزودنی های غیر گوشتی
  • پر کردن
  • پختن یا دودی کردن
  • بسته بندی و نگهداری

انتخاب مواد اولیه برای تولید سوسیس

محصول نهایی به همان اندازه ای خوب است که کیفیت مواد اولیه بالا باشد.

گوشت باید تازه، با کیفیت، حاوی نسبت چربی مناسب و قدرت اتصال خوب باشد. گوشت باید تمیز و عاری از باکتری یا سایر موارد آلوده کننده مانند میکروارگانیسم ها باشد.به عبارت دیگر، گوشت مورد استفاده در تولید سوسیس باید ایمن باشد.

انتخاب ادویه جات و ترکیب آن ها در مقادیر مناسب نیز بسیار مهم است. آن ها باید مکمل یکدیگر برای ایجاد محصول رضایت بخش باشند.

بسیاری از مواد غیر گوشتی دیگر وجود دارند که برای فرایند تهیه سوسیس ضروری هستند. این مواد غیر گوشتی مخلوط را تثبیت کرده و ویژگی ها و طعم های خاصی را به محصول نهایی می افزایند. مواد مورد استفاده در سوسیس شامل آب، نمک و آنتی اکسیدان ها هستند.

مقدار مواد غیر گوشتی مانند ادویه جات، توسط وزن کلی مخلوط محصول تعیین می شود.

چرخ کردن مواد گوشتی

دومین مرحله در تولید سوسیس چرخ کردن مواد اولیه با دستگاه چرخ گوشت است. در این مرحله گوشت و مواد تشکیل دهنده به اندازه کوچک و یکنواخت تبدیل می شوند.

گوشت چرخ کرده اصلی ترین ترکیب در فرمولاسیون تولید سوسیس است. ویژگی هایی که گوشت مورد استفاده برای تولید سوسیس ایجاد می کند،شامل موارد زیر است:

طعم کلی، بافت، عطر و محتوای پروتئین و چربی.

به طور کلی، فرآیند چرخ کردن با توجه به تولید کننده و ماهیت محصول متفاوت است.

برخی از تولیدکنندگان سوسیس از گوشت چرخ کرده درشت استفاده می کنند. برخی دیگر از گوشت چرخ کرده کوچکتر استفاده می کنند.

برخی از تولید کنندگان محتویات چربی را جداگانه چرخ می کنند. این امر باعث می شود بتوانند چربی را نسبت به گوشت در اندازه کوچکتر ایجاد نمایند. هم چنین میزان چربی محصول را کنترل می کنند.

مخلوط کردن گوشت و مواد غیر گوشتی

ترکیب گوشت و مواد غیر گوشتی به دقت کنترل می شود. در نتیجه ویژگی های موردنظر و فرمولاسیون خاص ترکیبا تشکیل دهنده محصول ایجاد می شود.

فرآیند مخلوط کردن باید توزیع یکنواخت هر گونه مواد غیر گوشتی و گوشت در فرمولاسیون را ایجاد کند. به عنوان مثال طعم دهنده ها، نمک ها و سایر مواد باید به طور مداوم در فرمولاسیون سوسیس مخلوط شوند.

پر کردن

پس از اتمام مخلوط کردن، مواد مخلوط شده ممکن است به صورت فله بسته بندی شوند. هم چین ممکن است در یک محفظه اکسترود شوند. به این فرایند پر شدن می گویند. و دستگاه پرکن سوسیس از تجهیزات لازم برای انواع سوسیس است

پخت یا دودی کردن

دودی کردن:

این مرحله برای خشک کردن و تیمار گوشت برای تهیه سوسیس دودی استفاده می شود. باعث ایجاد طعم و عطر در محصول نهایی است. دودی کردن به طور سنتی استفاده می شد زیرا مانع از رشد باکتری بر روی محصول نهایی است.

در گذشته برای این امر از سوختن خاک اره چوب سخت، خرده چوب، یا چوب استفاده می شد.. امروزه دستگاه اتوماتیک دودی کردن گوشت برای پردازش گوشت سالم تر و بهداشتی تر تولید شده است.

پختن:

در این روش از دستگاه اتاق پخت سوسیس و کالباس بهره می برند. این روش برای بخارپز کردن مواد است و بسیار سالم می باشد. از این دستگاه ها در دودی کردن سوسیس نیز می توان استفاده کرد.

در این اتاقک ها فرمولاسیون سوسیس سفت و منعقد می شود. هم چنین محصول خشک می شود که سبب افزایش مدت نگهداری آن می گردد.

بسته بندی و ذخیره سازی

محصول تازه سوسیس برای فروش به مشتری بسته بندی می شود. این محصول ممکن است در یک پوشش پلاستیکی غیر قابل نفوذ به گاز پیچیده شده و در یخچال یا محل نگهداری قرار گیرد.

اتاق پخت سوسیس و کالباس
اتاق پخت سوسیس و کالباس

بسته بندی سوسیس

انواع بسته بندی با توجه به نیازهای کاربر نهایی متفاوت است

در بسته بندی باید به نکات بهداشتی توجه شود. از جمله بهترین روش های بسته بندی سوسیس، بسته بندی تحت خلا یا شرینک پک است. روش های بسته بندی سوسیس را به طور مفصل و دقیق در بسته بندی اسکین تحت خلا برای خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز توضیح داده ایم.

مراحل تولید سوسیس چیست؟

انتخاب مواد اولیه- چرخ کردن و مخلوط مواد- پر کردن- دودی کردن یا پخت- بسته بندی

برای دودی کردن یا پخت سوسیس از چه دستگاهی استفاده می شود؟

از اتاق پخت سوسیس و کالباس

برای خرید اتاق پخت سوسیس و کالباس چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

برای خرید دستگاه سوسیس پر کن چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

برای خرید چرخ گوشت صنعتی چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها