صفحه اصلی > تجهیزات آشپزخانه صنعتی : مراحل تولید کره بادام زمینی
کره بادام زمینی
کره بادام زمینی

مراحل تولید کره بادام زمینی

آنچه خواهید خواند:

مراحل تولید کره بادام زمینی در مقیاس صنعتی و خانگی در مقاله زیر توضیح داده شده است. خوانندگان عزیز وبلاگ آی فودز برای تولید و استفاده از این فرآورده ارزشمند غذایی، می توانید مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

کره بادام زمینی

بادام زمینی سرشار از چربی، پروتئین، ویتامین B، فسفر و آهن است و ارزش غذایی قابل توجهی دارد.

کره بادام زمینی حاوی: 50 تا 52 درصد چربی، 28 تا 29 درصد پروتئین، 2 تا 5 درصد کربوهیدرات و 1 تا 2 درصد رطوبت است.

تولید کره بادام زمینی
تولید کره بادام زمینی

حدود 90 تا 95 درصد کره بادام زمینی، از بادام زمینی تشکیل شده است. این بادام زمینی با دقت انتخاب، رنگبری، آسیاب و خشک شده است. برای بهبود نرمی بافت، ویسکوزیته و طعم مواد دیگر را به آن می افزایند.از جمله این مواد می توان موارد زیر را نام برد:

نمک (1.5 درصد)، روغن گیاهی هیدروژنه (12.5 درصد)، دکستروز (2 درصد) و شربت ذرت یا عسل (2 تا 4 درصد).

برای افزایش ارزش غذایی کره بادام زمینی، اسید اسکوربیک و مخمر نیز اضافه می شود. مقدار مواد افزودنی می تواند متفاوت باشد به شرطی که مقدارشان از 10% بیشتر نشود.

فرآیند تولید کره بادام زمینی

در تولید کره بادام زمینی ابتدا فرآیند کشت، برداشت و تولید کره بادام زمینی کاملاً به صورت دستی انجام می شد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی این فرآیندها تسهیل شده و بیشتر به کمک دستگاه ها انجام می شود.

در ادامه ویدیوی نحوه تولید صنعتی کره بادام زمینی را ببینید:

پوست گیری

حذف پوسته بادام زمینی لازم است به گونه ای انجام شود که کمترین آسیب به دانه ها وارد شود. در این مرحله هم چنین میزان آب بادام زمینی های پوسته دار کنترل می شود. این امر سبب جلوگیری از شکنندگی بیش از حد پوسته ها و دانه ها و کاهش گرد و غبار می گردد.

بادام زمینی های درجه بندی شده بر اساس اندازه بین یک سری غلطک قرار می گیرند. غلطک ها بر اساس تنوع، اندازه و وضعیت بادام زمینی تنظیم شده اند. در نهایت عبور بین این غلطک ها باعث ترک خوردن پوسته بادام زمینی می شود.

سپس بادام زمینی ها را از صفحات توری (الک کردن) و دمنده های هوا عبور می دهند. در نتیجه پوسته ها و مواد خارجی (سنگ، فلز، گل و …) از آن جدا می شوند.

بو دادن بادام زمینی ها

تولید کنندگان کره بادام زمینی ابتدا بادام زمینی را بو داده و خشک می کنند. بو دادن (برشته کردن) به دو صورت پیوسته و نا پیوسته انجام می شود. تمام دانه ها در هر دو روش باید به طور یکدست بو داده شوند.

معمولا تولیدکنندگان در مقیاس های بزرگ، روش پیوسته را ترجیح می دهند. در این روش بادام زمینی بو داده، سرد شده، برای تولید کره بادام زمینی خرد شده و طی یک فرآیند تثبیت (پایدار) می شود. این روش زحمت کمتری داشته، بو دادن یکنواخت تر و ضایعات کمتر است.

برخی ازتولیدکنندگان معتقدند که بهترین کره بادام زمینی تجاری با استفاده از روش ناپیوسته به دست می آید. در تولید کره بادام زمینی ممکن است نیاز به مخلوطی از بادام زمینی ها باشد. روش ناپیوسته این امکان را می دهد تا انواع مختلف بادام زمینی به طور جداگانه بو داده شوند. علاوه بر این، از آنجا که بادام زمینی ها دارای مقادیر مختلف رطوبت اند، در این روش می توانند به طور جداگانه کنترل شوند.

سرد کردن

با استفاده از فتومتر می توان متوجه شده که چه زمانی عملیات بو دادن به طور کامل انجام شده است. سپس بلافاصله بادام زمینی ها را به دستگاه خنک کننده انتقال داده تا از برشته شدن بیش از حدشان جلوگیری شود.

بادام زمینی ها در این دستگاه به دمای 86 درجه فارنهایت (30 درجه سانتیگراد) می رسند. پس از سرد شدن، بادام زمینی را از سپراتورهای گرانشی عبور می دهند تا مواد خارجی از آن جدا شود.

رنگبری

پوسته ها (یا پوشش های دانه) باقی مانده، اکنون توسط رنگبری با حرارت یا رنگبری با آب برداشته می شوند.

مزیت رنگبری حرارتی نسبت به استفاده از آب، از بین بردن عامل تلخ کننده در هسته بادام زمینی می باشد.در این روش دانه بسته به نوع و میزان رطوبتشان، تحت حرارت قرار می گیرند. سپس از محلول رنگبر عبور داده می شوند و همزمان پوسته آن ها مالش داده و جدا می شود.

روش رنگبری با آب، روشی جدید است. در این روش از حمام آب داغ و غلطک های مالش پوسته، برای جدا کردن پوسته استفاده می شود. در پایان لازم است دانه های رنگبری شده در حمام آب داغ، توسط جریان هوا به خوبی خشک شوند. مزیت این روش نسبت به رنگبری حرارتی، حفظ آنتی اکسیدان های موجود در هسته می باشد.

در پایان بادام زمینی ها مورد بررسی قرار گرفته و آن هایی که سوخته یا بطور کامل رنگبری نشده اند، جدا می گردند.

آسیاب کردن دانه های بادام زمینی

کره بادام زمینی معمولاً با دو عملیات آسیاب تهیه می شود. اولین مرحله دانه ها را به اندازه های متوسط آسیاب می کند. دومین مرحله باعث ایجاد یک بافت خوب و نرم می شود.

در این مرحله، نمک و تثبیت کننده های روغن نباتی به مخلوط آسیاب شده اضافه شده تا کره بادام زمینی تولید شود. این روش به کره بادام زمینی اجازه می دهد تا مخلوطی یکنواخت را تولید کند.

هم چنین برا تولید کره بادام زمینی با بافتی خشن تر، می توان بادام زمینی خرد شده را به مخلوط اضافه نمود.

قبل از بسته بندی، کره بادام زمینی را در یخچال نگه داشته تا علاوه بر خنک شدن، بافت آن تثبیت گردد.

بسته بندی

کره بادام زمینی به طور خودکار در ظروف شیشه ای ریخته، دربندی و برچسب گذاری می شود.

با توجه به اینکه عدم حضور اکسیژن عامل اصلی جلوگیری از اکسیداسیون می باشد، بهترین روش بسته بندی تحت خلا است.

دستگاه کره گیر خانگی
دستگاه کره گیر خانگی

تولید کره بادام زمینی در خانه

برای تولید کره بادام زمینی در خانه می توانید از دستگاه های کره گیر استفاده نمایید. این دستگاه ها در دو نوع سنتی و صنعتی ساخته شده اند.

نوع صنعتی این دستگاه ها در مقایسه با انواع سنتی، تولید و بازه بیشتر، استهلاک و مصرف برق کمتر دارد.

دستگاه کره گیر علاوه بر تولید کره بادام زمینی، برای تولید کره فندق، کنجد، بادام و … نیز استفاده می شود. تولید کره بادام زمینی توسط دستگاه کره گیر، آسان و پربازده می باشد. کافی است پس از تفت دادن بادام زمینی ها آن ها را در این دستگاه بریزید.

کره بادام زمینی چه ترکیباتی دارد؟

بادام زمینی سرشار از چربی، پروتئین، ویتامین B، فسفر و آهن است و ارزش غذایی قابل توجهی دارد.

چه موادی به بادام زمینی برای تولید کره بادام زمینی اضافه می شود؟

نمک- تثبیت کننده های روغن گیاهی- سایر طعم دهنده ها بسته به سلیقه

برای تولید کره بادام زمینی خانگی از چه دستگاهی استفاده کنم؟

از دستگاه کره گیری که در 2 نوع سنتی و صنعتی تولید شده است.

کدام نوع دستگاه کره گیری سنتی یا صنعتی مناسب تر است؟

نوع صنعتی این دستگاه ها در مقایسه با انواع سنتی، تولید و بازه بیشتر، استهلاک و مصرف برق کمتر دارد.

برای خرید دستگاه کره گیری چکار کنم؟

برای خرید انواع دستگاه کره گیری به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

برچسب ها :
مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها