صفحه اصلی > تجهیزات آشپزخانه صنعتی : مزایای غذای گریل شده
غذای گریل
غذای گریل

مزایای غذای گریل شده

آنچه خواهید خواند:

مزایای غذای گریل شده در سلامت و زندگی افراد، نسبت به روش های دیگر تهیه غذا در این مقاله توضیح داده شده است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با جنبه های مختلف گریل کردن غذا آشنا گردید.

غذای گریل چیست؟

کباب کردن یا گریل عبارت است از پختن غذا با حرارت مستقیم روی آتش داغ یا زیر گریل. در گریل کردن حرارت خشک روی غذا از بالا یا پایین اعمال می شود.

این روش، نوعی روش پخت با حرارت مستقیم است.

برای جلوگیری از چسبیدن غذا به سطح گریل، میله های گریل را با روغن چرب می نمایند. سپس می توان آن ها را با ذغال سنگ، گاز یا برق گرم کرد. از آنجا که گرمای تولید شده زیاد است، غذاها به سرعت پخته می شوند.

رایج ترین استفاده از این نوع پخت، تهیه کباب سیخ زده است.

برخی از دستور العمل های محبوب گریل شامل میگو کبابی، کباب، مرغ کبابی و گوشت خوک است.

غذای گریل
غذای گریل

پیدایش غذای گریل

گریل کردن قدیمی ترین روش پخت در جهان است. از همگامی که انسان برای اولین بار گوشت را در نزدیکی آتش قرار داد تا آن را بپزد، حدود 500000 سال پیش.

با گذشت زمان، روند کباب کردن از زغال به گاز، کوره های الکترونیکی و مادون قرمز تبدیل شد. غذاهای کبابی مانند سوسیس کبابی در غرب محبوب هستند، در حالی که کباب و تیکا در آسیا و هند معروف هستند.

نحوه تهیه غذای گریل

برای تهیه غذای گریل، غذا را باید روی میله های گریل تمیز و روغن کاری شده قرار داد. بدین ترتیب از پایین یا بالا در معرض حرارت قرار می گیرد. تجهیزات کبابی که سالامندر نامیده می شود برای اعمال حرارت از بالا استفاده می شود.

غذایی که برای گریل کردن انتخاب می شود باید کوچک و با کیفیت باشد. معمولاً قبل از پخت کمی غذا را مرینیت می کنند تا چاشنی دار گردد.

گریل کردن یک فرایند پخت نسبتاً سریع است. غذا به دلیل اینکه در معرض دمای بالا (150 تا 250 درجه سانتی گراد) قرار می گیرد به زمان زیادی نیاز ندارد.

فضای مورد نیاز برای تهیه غذای گریل بستگی به اندازه و نوع تجهیزات کباب (گازی، برقی، زغال سنگ یا مادون قرمز) دارد. به طور سنتی گریل کردن با استفاده از چوب و ذغال در محیط های باز انجام می گرفت. با اختراع کوره های برقی و مادون قرمز، می توان غذاهای کبابی را در آشپزخانه نیز تهیه کرد.

مزایای مصرف غذای گریل

گریل ها غذا را با سرعت بالایی می پزند و زمان آماده سازی غذا را بسیار کاهش می دهند. در مقایسه با روش های دیگر پخت یا سرخ کردن، گریل روشی راحت و مفید است.

گریل هم چنین فرصتی برای فرار از حیاط آشپزخانه و لذت بردن از فضای بیرون فراهم می کنند. علاوه بر این، استفاده از آن ها در دور همی های دوستانه و خانوادگی لذت بخش می باشد.

در مقایسه با سرخ کردن، چربی و کالری غذاهای گریل شده به میزان قابل توجهی کمتر است. مصرف غذاهای سرخ شده می تواند خطرات سلامتی از جمله چاقی، فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته را در پی داشته باشد. حتی غذاهای کم چرب هنگام سرخ شدن چربی بالایی جذب می کنند. با این حال، در روش گریل غذاهای پخته شده چربی جذب نکرده حتی مقداری از چربی ماده غذایی نیز دفع می گردد. در نتیجه کالری و چربی به میزان قابل توجهی کمتر می شود.

ویدیو: آموزش گریل کردن انواع غذاها

محدودیت های گریل کردن غذا

هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAHs) و آمین های هتروسیکلیک (HCAs) زمانی ایجاد می شود که چربی گوشت روی ذغال داغ یا میله گریل چکه می کند. سپس این مواد که سمی هستند از طریق شعله های آتش و دود بالا آمده در غذا ذخیره می شوند. متأسفانه سطح کباب شده لذیذ غذا، می تواند حاوی PAH نیز باشد. HCA زمانی تولید می شود که گوشت قرمز، مرغ و ماهی با حرارت بالا گریل می شوند.

برای جلوگیری از تشکیل این ترکیبات سمی روش های زیر وجود دارند:

گریل کردن میوه ها و سبزیجات

PAHs و HCA بر روی میوه ها و سبزیجات کبابی ایجاد نمی شوند. به علاوه اگر از گوشت گریل استفاده می کنید، ایده خوبی است که در همان وعده غذایی از میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان استفاده کنید.

همه ما باید میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنیم، گریل کردن راهی مناسب برای سرو آنها است. خوردن میوه و سبزیجات از جهات مختلف برای بدن مفید است. خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، چاقی و برخی از انواع سرطان را کاهش می دهد.

برخی از میوه ها و سبزیجات که برای کباب کردن عالی هستند:

گوجه فرنگی، پیاز، فلفل دلمه ای، کدو سبز، بادمجان، آناناس، انبه، سیب، گلابی

محدود کردن میزان چربی غذا

با جدا کردن پوست و چربی های قابل مشاهده تکه های گوشت، می توان میزان چربی را کاهش داد. اگر غذا را به تکه های گوشت کوچک تقسیم کنیم این امر موثر تر خواهد بود.

مرینیت کردن

شما باید ایده طعم دار کردن گوشت، میوه و سبزیجات با خیساندن با مرینیت کردن را دوست داشته باشید. برخی از مواد مورد استفاده در مرینیت کردن عبارتند از:

سرکه، آب لیمو، سس سویا کم سدیم، عسل، سیر، پیاز، گیاهان و ادویه جات

از مرینیت های بدون چربی یا کم چرب در گوشت کبابی، ماهی و طیور خود استفاده کنید تا چربی هایی که روی ذغال ها می چکد محدود شود.

دستگاه گریل
دستگاه گریل

در مرینیت کردن به نکات زیر توجه کنید:

غذاهایی که بیشتر از 1 الی 2 ساعت در حال مرینیت هستند را در یخچال قرار دهید.
غذای خود را در حین کباب کردن با مایعی که گوشت در آن پخته شده است میل نکنید.برای این منظور قبل از افزودن گوشت، مقداری از مرینیت را برای خود کنار بگذارید.
گوشت و طیور باید حداقل 1-2 ساعت مرینیت شوند. ماهی ها و سبزیجات به طور کلی فقط به مدت یک ساعت نیاز به مرینیت دارند.

از سوختن غذای خود جلوگیری کنید!

با جابجا کردن مرتب غذاها، به ویژه گوشت روی گریل، از سوختن آن ها جلوگیری کنید. سوختن غذاها ترکیبات شیمیایی خاصی را ایجاد می کند که خطر بالای ایجاد سرطان را دارد. با سنجش دمای گوشت، از از بین رفتن باکتری های مضر که می توانند باعث بیماری در غذا شوند، اجتناب کنید. (165 درجه فارنهایت برای طیور، 155 – 160 درجه فارنهایت برای گوشت گاو و سایر گوشت ها و 145 درجه فارنهایت برای ماهیان)

غذای گریل چیست؟

کباب کردن یا گریل عبارت است از پختن غذا با حرارت مستقیم روی آتش داغ یا زیر گریل. در گریل کردن حرارت خشک روی غذا از بالا یا پایین اعمال می شود.

گریل کردن غذا چه مزیتی دارد؟

این روش طبخ سریع بوده و زمان کمی لازم دارد، غذاها چرب نبوده و کالری پایین تری دارند.

چه غذاهایی را می توان گریل کرد؟

انواع گوشت، مرغ، ماهی، میوه و سبزیجات…

برای خرید دستگاه گریل چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید انواع دستگاه گریل به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها