خواص ذرت
خواص ذرت

خواص ذرت در انواع روش های مصرف آن

آنچه خواهید خواند:

خواص ذرت، این غذای گیاهی پر طرفدار بسیار کاربردی می باشد. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با این خواص و روش های طبخ ذرت آشنا گردید.

ذرت

ذرت یک سبزی نشاسته ای و غلات است که قرن هاست در سراسر جهان خورده می شود. سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است.

ذرت هم در رده سبزیجات هم غلات طبقه بندی می شود. ذرت بیش از 9000 سال پیش از مکزیک سرچشمه گرفته است. در بسیاری از نقاط جهان با نام اصلی آن ذرت شناخته می شود. بومیان آمریکا این محصول را به عنوان منبع اصلی غذا پرورش داده و برداشت می کردند.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

از جمله موارد مصرفی آن می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

به عنوان ذرت شیرین، ذرت بوداده، تورتیلا، چیپس، آرد ذرت، آرد، روغن و شربت

ذرت معمولاً سفید یا زرد است اما در رنگهای قرمز، بنفش و آبی نیز وجود دارد.

انواع ذرت

ذرت در چهار نوع اصلی وجود دارد:

  • ذرت شیرینی که هنگام طبخ می خورید دارای رنگ های زرد، سفید یا ترکیبی از دو رنگ است و طعم ملایم قندی دارد.
  • قبل از تهیه پاپ کورن، یک مرکز نرم و نشاسته ای با پوسته ای به رنگ طلایی سخت احاطه شده است. داخل آن مقدار کمی آب است. هنگامی که ذرت بوداده را در یک تابه یا در مایکروویو گرم می کنید، رطوبت داخل بخار می کند. فشار بخار تا حدی افزایش می یابد که هسته منفجر می شود و مرکز به شکل یک قطعه سفید کرکی باز می شود.
  • ذرت چخماقی یا هندی سخت تر از ذرت شیرین است. در رنگهای قرمز، سفید، آبی، مشکی و طلایی عرضه می شود. ذرت چخماق در آمریکای مرکزی و جنوبی رشد می کند. در ایالات متحده، عمدتا برای تزئینات پاییزی استفاده می شود.
  • ذرت دندانه ای، که در رنگ های سفید و زرد عرضه می شود، در بالای هر هسته یک فرورفتگی دارد. کاربردهای اصلی آن خوراک دام و غذاهای تولیدی، مانند چیپس تورتیلا و بلغور ذرت است.
انواع ذرت
انواع ذرت

خواص مفید ذرت

  • انتخاب ذرت و محصولات دارای سبوس ذرت به جای غذایی که دارای آرد سفید فرآوری شده است، مفید است. می تواند به سلامت روده کمک کرده و شانس ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش دهد.
  • فیبر موجود در ذرت به شما کمک می کند تا بین وعده های غذایی مدت بیشتری سیر بمانید. لذا برای کنترل و کاهش وزن مفید است. همچنین بر باکتری های مفید روده (پروبیوتیک) اثر مثبت دارد. این امر به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک کند.
  • هم چنین ممکن است به جلوگیری از دیورتیکولیت، بیماری باعث ایجاد کیسه در دیواره روده بزرگ می شود، کمک کند.

خواص تغذیه ای ذرت

ذرت سرشار از ویتامین C است. این آنتی اکسیدان باعث حفاظت از سلول ها و جلوگیری از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و سرطان می شود.

ذرت زرد منبع خوبی از کاروتنوئیدهای لوتئین و زئازانتین است. این مواد برای سلامت چشم مفید بوده و از آسیب دیدگی عدسی که منجر به آب مروارید می شود جلوگیری می کند.

ذرت هم چنین دارای مقادیری ویتامین B ،E و K به همراه مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم است.

خواص مضر ذرت

ذرت یک سبزی نشاسته ای مانند سیب زمینی و نخود فرنگی است. این بدان معناست که دارای قند و کربوهیدرات بوده که می تواند سطح قند خون را افزایش دهد. اگر در مصرف آن زیاده روی نشود، می تواند در رژسم غذایی سالم قرار گیرد.

اگر مبتلا به دیابت هستید، لزوماً نیازی به اجتناب از ذرت ندارید اما به مقدار آن در وعده غذایی توجه کنید.

رابطه بین خواص ذرت با رنگ آن

وقتی صحبت از مواد مغذی می شود، رنگ اهمیت دارد. رنگدانه های گیاهی جایی هستند که مواد شیمیایی طبیعی به نام فیتونوترینت ها که حاوی آنتی اکسیدان ها هستند، وجود دارد.

ذرت سفید یا زرد آنتی اکسیدان کمتری نسبت به ذرت آبی یا بنفش دارد. (این نوع ذرت با رنگ تیره تر در چیپس یا پوسته تاکو عرضه می شود.)

روش های مصرف ذرت

برای مصرف و استفاده از خواص تغذیه ای ذرت راه های بسیاری وجود دارد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

گریل کردن ذرت

گریل کردن یا کباب کردن ذرت در ایران بسیار رایج است. عموما ذرت تهیه شده با این روش به نام بلال شناخته می شود.

در این روش علاوه بر حفظ خواص ذرت، طعم بی نظیری نیز ایجاد می شود.

در غذاهای گریل شده از چربی و روغن استفاده نمی شود. لذا برای سلامت قلب و عروق و کنترل وزن مفید می باشد. برای تهیه بلال می توان از دستگاه گریل استفاده کرد.

ذرت مکزیکی

ذرت مکزیکی در بین تمامی سن ها طرفدار زیادی دارد. در این روش می توان مواد مختلفی را جهت طعم دهی بر اساس سلیقه های مختلف استفاده کرد.

مصرف زیاد ذرت مکزیکی به دلیل استفاده از روغن و نمک توصیه نمی شود. با این حال مصرف کنترل شده آن، میان وعده ای خوشمزه به ما می دهد.

برای تهیه ذرت مکزیکی می توان از دستگاه آن استفاده کرد.

دستگاه ذرت مکزیکی
دستگاه ذرت مکزیکی

پاپ کرن

از مغزهای خشک شده ذرت می توان برای تهیه پاپ کورن برای یک میان وعده خوشمزه و رضایت بخش استفاده کرد.

پاپ کرن از قدمت بالایی برخوردار است. اولین گزارش مصرف آن به حدود 9000 سال پیش در مکزیک برمی گردد.

امروزه انواع پاپ کرن طعم دهی شده در کارخانه ها تولید و عرضه می گردد. پاپ کرن پنیری، نمکی، کچاپ و… در ایران محبوبیت بالایی دارد.

پاپ کورن ذرت
پاپ کرن ذرت

ذرت آب پز (تنوری)

ذرت را می توان به صورت پخته در انواع غذاها استفاده کرد. در تهیه سالاد، همراه با استیک، غذاهای پخته گیاهی.

در رستوران ها و فست فود ها این روش طبخ بسیار معمول و کاربردی است. برای تهیه ذرت پخته در مقیاس بالا از دستگاه سیب زمینی و ذرت تنوری می توان استفاده نمود.

روش های نگه داری بدون اثر بر خواص ذرت

ذخیره سازی کارآمد پس از برداشت می تواند به طور چشمگیری به توانمندسازی اجتماعی-اقتصادی در کشورهای در حال توسعه کمک کند. کشاورزان از ظروف ذخیره سازی سنتی برای ذخیره دانه های غذا برای نیاز خود استفاده می کنند. این ساختارهای ذخیره سازی نسبتاً ارزان، سازگار با محیط زیست هستند. هم چنین ماندگاری بالایی را برای کالاهای ذخیره شده به ارمغان می آورند. این سیستم های ذخیره سازی سنتی می تواند کالاهای غذایی را از آسیب توسط حشرات آسیب نجات دهد. اگرچه روش های شیمیایی مدیریت آفات بسیار موفق هستند، اما بقایای سمی را پشت سر می گذارند.

برای کاهش تلفات وارده پس از برداشت، کشاورزان اقداماتی مانند خشک کردن ذرت قبل از انبار را انجام می دهند.  با استفاده از سازه های ذخیره سازی که ضد رطوبت هستند و به اندازه کافی هواگیری می شوند، این امر انجام می شود.

خواص ذرت چیست؟

  • می تواند به سلامت روده کمک کرده و شانس ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش دهد. به دلیل دارا بودن فیبر در کنترل وزن نیز مفید است.
  • به چه روش هایی می توان ذرت را مصرف کرد؟

    گریل کردن- پختن- ذرت مکزیکی- پاپ کرن

    برای خرید دستگاه گریل چکار کنم؟

    برای دریافت مشاوره رایگان و خرید انواع دستگاه گریل به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

    برای خرید دستگاه ذرت مکزیکی چکار کنم؟

    برای دریافت مشاوره رایگان و خرید انواع دستگاه ذرت مکزیکی به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

    مقالات مرتبط
    0 0 رای ها
    امتیاز دهید
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها