صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : بسته بندی پرمصرف ترین مواد غذایی (معرفی دستگاه های بسته بندی)
بسته بندی پرمصرف ترین مواد غذایی
بسته بندی پرمصرف ترین مواد غذایی

بسته بندی پرمصرف ترین مواد غذایی (معرفی دستگاه های بسته بندی)

آنچه خواهید خواند:

بسته بندی پرمصرف ترین مواد غذایی با استفاده از دستگاه های بسته بندی مختلفی انجام می شود؛ در این مقاله آن ها را برای شما خوانندگان عزیز وبلاگ آی فودز معرفی می کنیم.

حتما تا به حال با خود فکر کرده اید که این همه مواد غذایی متنوع چگونه و با چه تجهیزاتی بسته بندی می شوند؟ به منظور آماده سازی و بسته بندی انواع مواد غذایی مختلف، دستگاه های بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها در مدل های متفاوتی به بازار عرضه می شوند که هر یک از آن ها برای بسته بندی فرآورده ای با ابعاد و مشخصات خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه این مقاله به معرفی پرکاربردترین دستگاه های بسته بندی انواع مواد و محصولات غذایی خواهیم پرداخت.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

بسته بندی پرمصرف ترین مواد غذایی
بسته بندی پرمصرف ترین مواد غذایی

انواع دستگاه بسته بندی برای پرمصرف ترین مواد غذایی کدام اند؟

1. دستگاه بسته بندی وکیوم

برای بسته بندی پرمصرف ترین مواد غذایی، انتخاب بسیار خوبی هستند. این دستگاه ها پیش از مهر و موم کردن پوشش یا ظرف بسته بندی، فضای درون آن را از هوا خالی و در آن ایجاد خلا می کنند. در نتیجه این امر، مواد و محصولات غذایی ماندگاری بیشتری خواهند یافت. همچنین مدت بیشتری تازه باقی می مانند.

از جمله پرمصرف ترین مواد غذایی که حفظ تازگی و افزایش ماندگاری آن ها برایمان حائز اهمیت است و با دستگاه بسته بندی وکیوم مهر و موم می شوند، عبارتند از:

  • انواع فرآورده های پروتئینی (گوشت، ماهی، مرغ، میگو و …)
  • بعضی از میوه‌های خشک
  • خشکبار و آجیل

برای آشنایی کامل و بیشتر با دستگاه بسته بندی وکیوم و کاربردهای آن می توانید مقاله «معرفی انواع بسته بندی وکیوم (دستگاه و مواد بسته بندی)» را مطالعه کنید.

دستگاه بسته بندی وکیوم دوکابین
دستگاه بسته بندی وکیوم دوکابین

2. دستگاه سلفون کش

از دستگاه سلفون کش به منظور کشیدن سلفون و یا نایلون های نازک به روی فرآورده های غذایی استفاده می کنند. این دستگاه های بسته بندی در انواع مختلف اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در بازار عرضه می شوند که صنایع مختلف با توجه به نیازهای خود آن ها را خریداری می کنند.

از جمله پرمصرف ترین مواد غذایی که با کمک دستگاه سلفون کش بسته بندی می شوند، عبارتند از:

  • انواع مواد پروتئینی (مرغ، ماهی، گوشت های آماده و …)
  • سبزیجات و میوه جات تازه

این دستگاه به این دلیل که قیمت پایین و ابعاد کوچکی دارد، در بسیاری از فروشگاه ها و مغازه ها برای بسته بندی محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه سلفون کش
دستگاه سلفون کش

3. دستگاه دوخت پلاستیک

کارایی این دستگاه ها مشابه دستگاه های بسته بندی وکیوم است. با این تفاوت که هوای موجود درون پوشش یا ظرف بسته را تخلیه نمی کنند.

دستگاه دوخت پلاستیک بخش بالایی و یا درواقع دو سمت درب پاکت های پلاستیکی را با اعمال فشار و حرارت می دوزند. به طور معمول برای بسته بندی فرآورده های غذایی غیر مایع، گرانولی و پودری درون نایلون های پلاستیکی، از دستگاه دوخت پلاستیک استفاده می کنند.

در صنایع مختلف برای بسته بندی انواع مختلفی از مواد کاربردهای متفاوتی دارند. کیسه های بزرگ محصولات غذایی مانند کیسه های شکر و برنج یا کیسه های محتوی پودرهای شوینده با استفاده از دستگاه دوخت پلاستیک بسته بندی می شوند.

دستگاه بسته بندی دوخت اتوماتیک افقی با تاریخ زن حکی و پایه
دستگاه بسته بندی دوخت اتوماتیک افقی با تاریخ زن حکی و پایه

4. دستگاه دوخت ریلی

دستگاه های دوخت پلاستیک ریلی، انواع بسیار پیشرفته تری در مقایسه با دستگاه های دوخت پلاستیک معمولی به شمار می آیند.

این دستگاه ها این قابلیت را دارند که با سرعت بالاتری فرآیند بسته بندی را انجام دهند و حتی مجهز به سیستم های تاریخ زن و توزین نیز می باشند. علاوه بر این، بعضی مدل های این دستگاه ها مجهز به قابلیت تزریق گاز قبل از بسته بندی می باشند. لذا، می تواند برای بسته بندی بعضی از پرمصرف ترین مواد غذایی مانند چیپس و محصولات مشابه استفاده شود.

5. کاربرد دستگاه شیرینک برای بسته بندی پرمصرف ترین مواد غذایی

شیرینک یا شرینگ برگرفته از کلمه انگلیسی (shrink) به معنای کشیده شدن می باشد. این دستگاه برای بسته بندی محصولات از نایلون های نازکی (نایلون شیرینگ) استفاده می کند که با استفاده از حرارت ایجاد شده در کوره های بسته بندی، اطراف کارتن ها و فرآورده ها پیچیده می شوند؛ تا یک بسته بندی محکم و خوب را برای فرآورده ها ایجاد کنند.

کشیده شدن نایلون ها در اثر اعمال حرارت، باعث می شود محصولات در کنار یکدیگر با فشار قرار گیرند و حمل و نقل آن ها به روش راحت تری انجام شود.

برای بسته بندی بعضی از پرمصرف ترین مواد غذایی از جمله محصولات زیر کاربرد دارد:

  • بسته بندی پک بطری های نوشابه، آب معدنی و ماالشعیر
  • شانه تخم مرغ و محصولات مشابه آن

برای آشنایی کامل و بیشتر با دستگاه بسته بندی شیرینک و کاربردهای آن می توانید مقاله «شیرینک پک: از مهم ترین روش های بسته بندی در صنایع غذایی» را مطالعه کنید.

دستگاه بسته بندی شیرینگ
دستگاه بسته بندی شیرینگ

6. دستگاه سیل برای بسته بندی پرمصرف ترین مواد غذایی

سیل به معنای مهر و موم کردن و پرس است. دستگاه سیل می تواند با اعمال حرارت و فشار، درب ظرف های پلاستیکی را پلمپ کند. به طور معمول برای محصولاتی مانند بستنی های لیوانی، آب میوه و دیگر فرآورده های غذایی که درون ظروف یکبار مصرف بسته بندی می شوند، از دستگاه های سیل استفاده می کنند. انواع مختلف دستگاه بسته بندی سیل وکیوم از جمله دستگاه سیل ریلی، القایی و رومیزی دارای کاربردهای متفاوتی هستند.

علاوه بر این، در بیشتر قوطی های کرم آرایشی و بهداشتی پیش از دربندی روکشی قرار می دهند که این روکش گذاری با استفاده از دستگاه سیل انجام می شود. از جمله پرمصرف ترین مواد غذایی که با کمک دستگاه سیل بسته بندی می شوند، عبارتند از:

  • قوطی های پنیر و خامه
  • بعضی از آبمیوه ها

اهمیت استفاده از دستگاه های بسته بندی در صنایع غذایی

بسته بندی محصولات درواقع نشان دهنده فرآورده درون بسته بندی است. هر چه قدر بسته بندی ها کامل تر و جذاب تر باشند، می توانند سبب افزایش فروش محصول شوند. در نتیجه، انتخاب و استفاده از دستگاه بسته بندی مناسب برای هر فرآورده غذایی نیز می تواند منجر به افزایش فروش آن گردد. به طور کلی لازم است توجه زیادی به نوع بسته بندی مورد استفاده برای فرآورده های خود داشته باشید.

به کار بردن دستگاه های بسته بندی مواد غذایی، در صنایع مختلف کار شما را آسان تر می کنند. این دستگاه ها در انواع مختلف، می توانند به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک فرآورده تولیدی شما را بسته بندی و آماده توزیع در بازار کنند. در این صورت شما می توانید با حداقل تعداد نیروی کار و در حداقل زمان ممکن فرآورده های زیادی را در بازار توزیع کنید و در نتیجه سود زیادتری را نیز بدست آورید.

از کدام دستگاه های بسته بندی برای بسته بندی پر مصرف ترین مواد غذایی استفاده می شود؟

دستگاه وکیوم، سیل، دوخت پلاستیک، دوخت ریلی، شیرینک و سلفون کش

از دستگاه بسته بندی سیل وکیوم برای بسته بندی کدام مواد غذایی استفاده می شود؟

انواع فرآورده های پروتئینی، بعضی از میوه‌های خشک و خشکبار و آجیل

دستگاه دوخت ریلی چه قابلیت هایی دارد؟

این دستگاه ها این قابلیت را دارند که با سرعت بالاتری فرآیند بسته بندی را انجام دهند و حتی مجهز به سیستم های تاریخ زن و توزین نیز می باشند. علاوه بر این، بعضی مدل های این دستگاه ها مجهز به قابلیت تزریق گاز قبل از بسته بندی می باشند.

برای خرید انواع دستگاه های بسته بندی مواد غذایی چکار کنم؟

برای خرید انواع این دستگاه ها به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها