صفحه اصلی > صنعت خشکبار : دستگاه تفت آجیل (راهنمای خرید)
دستگاه تفت آجیل
دستگاه تفت آجیل

دستگاه تفت آجیل (راهنمای خرید)

آنچه خواهید خواند:

دستگاه تفت آجیل برای بودادن و شور کردن آجیل و خشکبار استفاده می شود. در این مقاله خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با نکاتی که باید هنگام خرید این دستگاه در نظر داشته باشید، آشنا شوید.

از جمله پرمصرف ترین و پرطرفدار ترین تنقلات در میان ایرانیان انواع آجیل و خشکبار است. مانند انواع پسته، گردو، بادام، تخمه، فندق، نخودچی و …. که خیلی ها مایل هستند این تنقلات را به شکل تفت داده شده و شور استفاده کنند.

به منظور تفت دادن، شور و برشته کردن انواع آجیل و خشکباردر صنعت غذا از دستگاه تفت آجیل استفاده می کنند. این دستگاه که در اصطلاح به آن دستگاه تخمه پزی می گویند، از ماشین آلات پردازش مواد غذایی است که برای بو دادن و برشته کردن انواع آجیل کاربرد دارد. از دیگر نام های این دستگاه عبارتند از: دستگاه آجیل پزی، دستگاه تفت خشکبار، دستگاه پخت آجیل یا دستگاه تفت تخمه.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اوج مصرف و قروش آجیل و خشکبار از اوایل زمستان و شب یلدا تا رسیدن فصل بهار و عید نوروز است. به همین علت هم خیلی از افراد با فرا رسیدن این فصل ها و با خرید دستگاه آجیل پزی کسب و کار خرید و فروش این محصولات را شروع می کنند. در نتیجه همین امر هم این شغل به یکی از ۳ کسب و کار پردرآمد در زمستان تبدیل شده است.

پیش از این در مقاله «معرفی دستگاه تفت آجیل و خشکبار» به معرفی این دستگاه ها پرداختیم. در این مقاله نیز می خواهیم تمام نکاتی را که هنگام خرید آن ها لازم است بدانید را برایتان بررسی کنیم.

دستگاه تفت آجیل
دستگاه تفت آجیل

مخزن دستگاه آجیل پزی

اولین چیزی که قبل از خرید دستگاه تفت آجیل یا تخمه پزی باید در نظر بگیرید، حجم مخزن این دستگاه است. مخزن این دستگاه ها را از جنس استیل می سازند و شما باید قبل از خرید دستگاه تخمه پزی به طور تقریبی بازده و توان تولید محصولتان را تخمین بزنید و مناسب با آن دستگاه آجیل پزی مورد نیازتان را بخرید. انواع دستگاه شور کن یا آجیل پزی با مخزن هایی با ظرفیت های ۱۰ کیلویی، ۴۵ کیلویی، ۹۰ کیلویی، ۱۵۰ کیلویی و ۴۰ کیلویی عرضه می شوند که از دو مورد آخر برای مصارف صنعتی استفاده می کنند و تونلی هستند.

لازم است این موضوع را نیز در نظر بگیرید که گنجایش مخزن دستگاه به نوع فرآورده شما نیز بستگی دارد. مثلا چنانچه گنجایش مخزن دستگاه معادل 10 کیلوگرم است، برای برشته کردن محصولاتی مانند انواع تخمه لازم است نصف مخزن را یعنی معادل 5 کیلوگرم پر کنید. علت این کار، زیاد بودن حجم تخمه و فضای زیادی است که پر می کند.

این در حالی است که شرایط برای بو دادن و برشته کردن دیگر فرآورده ها مانند نخودچی یا فندق متفاوت است. شما برای این محصولات حتی می توانید از دستگاه تفت تخمه ۱۰ کیلویی، ۱۲ کیلوگرم فندق را بو دهید و برشته کنید.

سیستم تفت دستگاه آجیل پزی چگونه است؟

سیستم تفت دستگاه تخمه پزی حلزونی است. دستگاه پخت آجیل مجهز به یک ماردون چرخشی می باشد. نحوه عملکرد آن به این صورت است که با ریختن مواد مورد نظر درون دستگاه، به صورت هم زمان با چرخش ماردون، بو دادن و پخت آجیل یا خشکبار نیز انجام می گیرد. حرارت بالای این دستگاه سبب می گردد که فرآوده ها خشک و بو داده شوند و از خروجی آن، آجیل یا خشکبار بو داده شده خارج می شوند. پس از پایان فرآیند بو دادن و شور کردن آجیل به منظور جدا سازی نمک اضافی محصولات، می توانید آن ها را سرند کنید. برای استفاده از دستگاه تخمه پزی حتما به یک نفر اپراتور نیاز دارید.

دستگاه تفت آجیل
دستگاه تفت آجیل

دستگاه تخمه پزی یا دستگاه شور کن آجیل

برای اضافه کردن مزه نمکی یا شور نمودن انواع مختلف آجیل و خشکبار، توصیه می کنیم از دستگاه آجیل پزی استفاده کنید در این صورت نیازی به استفاده از دیگر دستگاه ها نیز ندارید.

با استفاده از این دستگاه شما می توانید به طور هم زمان با ریختن انواع مغزها درون مخزن، نمک را هم به آن ها اضافه نمایید و هم زمان با بو دادن، آجیل را نمکی کنید. به همین علت نیز است به دستگاه تخمه پزی، دستگاه شورکن آجیل نیز می گویند.

برای اضافه کردن انواع دیگر مزه ها به فرآورده های خود، از جمله طعم هایی مانند فلفل، آب لیمو، گلپر، سرکه و … نمی توانید فقط از دستگاه تفت آجیل به تنهایی استفاده کنید؛ شما به دستگاه طعم زن نیز نیاز پیدا خواهید کرد.

دستگاه لووک (طعم زن مایع )
دستگاه لووک (طعم زن مایع)

ظرفیت تولید دستگاه تفت آجیل

بازده تولید دستگاه تفت آجیل از ۱۰ کیلوگرم (طی هر بار استفاده) آغاز می شود و تا بازده ۹۰ کیلوگرم نیز موجود است. انواع دستگاه تخمه پزی با این بازده تولید برای کسب و کارها و کارگاه های کوچک استفاده می شوند.

انواع این دستگاه ها با بازده تولید ۳۰۰ کیلوگرم به بالا نیز به شکل تونلی می باشند و کاربرد صنعتی دارند. کارخانه جات و کارگاه های صنعتی بزرگ از این نوع دستگاه تفت آجیل استفاده می نمایند.

ویژگی های دستگاه تخمه پزی کدام اند؟

منبع تامین انرژی دستگاه شور کن آجیل: انرژی این دستگاه ها می تواند با برق یا گاز تامین شود.

ابعاد دستگاه تخمه پزی: اندازه پایه دستگاه شور کن آجیل در ارتفاع ۱۵۰ سانتی متر دارای طول ۹۵ سانتی متر و عرض ۸۰ سانتی متر می باشد.

دستگاه آجیل پزی خانگی

انواع دستگاه آجیل پزی با گنجایش ۱۰ کیلوگرم برای استفاده به عنوان دستگاه تفت آجیل خانگی، می تواند انتخاب خوبی باشد. این مدل دستگاه ها با توجه به این که اندازه کوچکی دارد، بیشتر مورد توجه افرادی قرار می گیرد که به دنبال راه اندازی یک کسب و کار خانگی می باشند.

همچنین برای راه اندازی کسب و کار بسته بندی خشکبار و حبوبات در منزل نیز می توانید از دستگاه تفت آجیل به منظور شور کردن و بو دادن خشکبار استفاده کنید. می توانید برای آشنایی با چگونگی راه اندازی این کسب و کار و نکات آن، مقاله «بسته بندی خشکبار و حبوبات: کسب درآمد عالی خانگی» را مطالعه کنید.

برای تفت آجیل در کارخانجات و تولیدی های بزرگ از دستگاه تفت آجیل با چه گنجایشی استفاده کنم؟

انواع این دستگاه ها با بازده تولید ۳۰۰ کیلوگرم به بالا نیز به شکل تونلی می باشند و کاربرد صنعتی دارند.

برای تفت آجیل منزل و کسب و کارهای خانگی از دستگاه تفت آجیل با چه گنجایشی استفاده کنم؟

انواع دستگاه آجیل پزی با گنجایش ۱۰ کیلوگرم برای استفاده به عنوان دستگاه تفت آجیل خانگی، می تواند انتخاب خوبی باشد.

برای طعم دادن به آجیل و خشکبار از چه دستگاهی استفاده کنم؟

از دستگاه لووک (طعم زن مایع ) استفاده کنید.

برای خرید دستگاه تفت آجیل چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

برای خرید دستگاه لووک (طعم زن مایع ) چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها