صفحه اصلی > مواد اولیه صنایع غذایی : معرفی رنگ کارمین و کوچینیل (+ کاربردها)
رنگ کارمین
رنگ کارمین

معرفی رنگ کارمین و کوچینیل (+ کاربردها)

آنچه خواهید خواند:

رنگ کارمین از رنگدانه های طبیعی مورد استفاده در صنایع غذایی، دارویی و … است. خوانندگان عزیز وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله می توانید با نحوه تولید، ویژگی ها و کاربردهای این رنگ آشنا شوید.

نام های کوچینیل، عصاره کوچینیل، کارمین، Natural Red 4، C.I. 75470، E120 و حتی برخی از رنگ های طبیعی به رنگی به نام «اسید کارمینیک» اشاره دارند که عمدتاً به عنوان رنگ های خوراکی و در لوازم آرایشی استفاده می شود.

بسیاری از مصرف کنندگان ممکن است هنوز ندانند که ماده قرمز رنگ دهنده به مواد غذایی، پارچه، لوازم آرایشی یا دارویی آن ها را می توان از بدن له شده حشرات استخراج کرد.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اسید کارمینیک یا رنگ کارمین چیست؟

کارمین رنگدانه قرمز یا ارغوانی مایل به قرمز به دست آمده از کوچینیل است. کوچینیل یک ماده رنگزای قرمز است که از بدن خشک شده برخی حشرات ماده در مقیاس بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکا استخراج می شود.

رنگ کارمین
رنگ کارمین

قبل از پیدایش مواد رنگ دهنده مصنوعی، از کارمین برای تولید آبرنگ ها و غیره به صورت گسترده ای استفاده می شد. از آن زمان تا کنون تنها زمانی از این ماده استفاده می شود که رنگدانه طبیعی مورد نیاز باشد. برای مثال در:

شیرینی ها، پیراشکی ها، لوازم آرایشی، داروهای محلول در آب و لکه های بافت شناسی.

احتیاط: مشخص شده است که این رنگ طبیعی در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک شدید، حملات آسم و شوک آنافیلاکسی می شود.

از 5 ژانویه 2011، مقررات جدید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، به دلیل مخالفت افرادی که به دلایل بهداشتی، اخلاقی یا مذهبی نگران هستند تصویب شد. بر اساس این مقررات، همه تولیدکنندگان مواد غذایی و لوازم آرایشی در صورت استفاده از رنگ کارمین، ملزم هستند که وجود اسید کارمینیک را روی برچسب اطلاعات ترکیبات تشکیل دهنده محصول خود اعلام کنند.

بررسی موارد استفاده از رنگ کارمین

کاربرد رنگ کارمین در صنایع غذایی

شکل محلول در آب کارمین نیز در برخی از نوشیدنی‌های الکلی مانند کامپاری استفاده می شود. شکل نامحلول آن در طیف گسترده ای از فرآورده های غذایی استفاده می شود، از جمله:

  • برخی از فرآورده های گوشتی
  • سوسیس
  • محصولات فرآوری شده طیور
  • مارینادها
  • محصولات نانوایی و تاپینگ ها
  • کوکی ها
  • دسرها
  • پر کردن (مغز) پای
  • مربا
  • کنسرو
  • دسرهای ژلاتینی
  • آبمیوه ها
  • بعضی پنیر ها و سایر محصولات لبنی
  • سس ها
  • شیرینی ها

کاربرد رنگ کارمین در تولید محصولات دارویی

در صنعت داروسازی از کارمین برای رنگ دادن به قرص ها و پمادها استفاده می کنند. همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز برای رنگ دادن به محصولات مراقبت از مو و پوست، رژ لب، پودر صورت، روژ و رژگونه استفاده می شود.

به گفته یکی از توزیع کنندگان رنگ کارمین، این محصول را می توان برای فرآورده های زیر نیز استفاده کرد:

  • صنایع غذایی: ماهی منجمد، گوشت و غیره.
  • صنعت نوشیدنی: نوشابه، نوشابه های میوه ای، نوشابه های انرژی زا و غیره.
  • نوشیدنی‌های الکلی: محصولات با pH پایین که نیاز به رنگ قرمز یا نارنجی دارند.
  • صنایع لبنی: ماست، بستنی و نوشیدنی های لبنی.
  • شیرینی جات: آب نبات، مواد پرکننده، شربت، آدامس و غیره.
  • فرآورده های میوه ای: کنسرو میوه ها مانند گیلاس، مربا، پالپ و غیره.
  • صنایع آرایشی و بهداشتی: دیسپرسیون های نزدیک به ناحیه چشم، سایه های چشم، رژ لب و غیره.
  • موارد دیگر: سس کچاپ، نوشیدنی های پودری، سوپ های کم آب، سوپ های کنسرو شده و غیره.

رنگ کارمین همچنین در ساخت گل های مصنوعی، رنگ و جوهر زرشکی استفاده می شود. یک رنگ قرمز روشن و رنگدانه مورد استفاده در میکروبیولوژی اغلب از عصاره کارمین ساخته می شود.

حشره کوچینیل چیست؟

حشرات کوچینیل حشرات نرم بدن، مسطح و بیضی شکل هستند که بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکای جنوبی و مکزیک هستند. آن ها روی کاکتوس ها زندگی می کنند و از رطوبت و مواد مغذی گیاه تغذیه می کنند.

رنگ زرشکی عمیق توسط ماده ها و نوزادان آن ها برای جلوگیری از شکار توسط سایر حشرات تولید می شود. زیرا آن ها نمی توانند پرواز کنند و در هنگام تغذیه بی حرکت می مانند.

برای تولید تجاری رنگ کارمین، حشرات کوچینیل به مدت سه ماه پرورش داده می شوند، سپس در نود روزگی جمع آوری می شوند. در طول تولید این رنگ، می توان از مواد مختلف دیگری از جمله کلرید قلع، اسید سیتریک، بوراکس یا ژلاتین استفاده کرد.

با افزایش نگرانی های سلامتی نسبت به افزودنی های غذایی مصنوعی، رنگ های کوچینیل محبوبیت خود را دوباره به دست می آورند و بهره برداری از این حشره را دوباره سودآور می کنند. تا سال 2005، پرو (بزرگترین صادرکننده) سالانه 200 تن رنگ کارمین و جزایر قناری 20 تن از آن را در سال تولید می کردند. شیلی و مکزیک نیز اخیراً صادرات کوچینیل را آغاز کرده‌اند.

رنگ کارمین
رنگ کارمین

روش تولید رنگ کوچینیل چگونه است؟

برای تهیه کارمین، بدن حشرات پودر شده را در محلول آمونیاک یا کربنات سدیم می جوشانند. سپس مواد نامحلول را با صاف کردن حذف می کنند و زاج را به محلول نمک شفاف اسید کارمینیک اضافه می کنند تا نمک آلومینیوم قرمز رسوب کند.

خلوص رنگ با عدم وجود آهن تضمین می کنند. کلرید قلع، اسید سیتریک، بوراکس یا ژلاتین ممکن است برای تنظیم تشکیل رسوب اضافه شوند. برای ایجاد رگه هایی از رنگ بنفش، آهک به زاج اضافه می شود. از نظر شیمیایی، اسید کارمینیک یک مشتق پیچیده آنتراکینون است.

آیا رنگ کوچینیل از مواد مجاز برای وگان ها به حساب می آید؟

همانطور که گفتیم، کارمین از جوشاندن و آسیاب کردن حشرات کوچینیل تهیه می شود و بنابراین وگان نیست. برخی افراد استدلال می کنند که حشرات دارای قدرت ادراک نیستند؛ اما همه حشرات دارای مغز و سیستم عصبی نسبتاً پیچیده ای هستند، بنابراین حداقل توانایی رنج کشیدن را دارند.

کوچینیل ها، بومی محیط های بیابانی هستند و از نظر تاریخی از کاکتوس گلابی خاردار جمع آوری شده اند. این یکی از اولین رنگدانه هایی بود که برای رنگ آمیزی لباس ها استفاده شد و باستان شناسان این لباس ها را از مکان های نوسنگی بازیابی کردند. خوشبختانه، امروزه تعداد کمی از منسوجات از رنگ کارمین استفاده می کنند.

حدود 20 درصد از وزن بدن این حشرات را اسید کارمینیک تشکیل می دهد، رنگدانه ای که رنگ قرمز تیره اش را به کارمین می دهد. از آن جایی که سوسک های کوچینیل فقط نیم سانتی متر طول دارند، برای ایجاد مقدار کمی رنگ باید تعداد زیادی کشته شوند.

رنگ کارمین از چه چیزی تولید می شود؟

از حشره کوچینیل بدست می آید.

از رنگ کارمین چه استفاده هایی می شود؟

برای تولید انواع نوشیدنی ها مانند نوشابه های میوه ای یا انرژی زا، تولید بعضی محصولات گوشتی، تولید بعضی محصولات لبنی، در تولید بعضی داروها، در تولید لوازم آرایش و بهداشتی مانند رژ لب ها و …

آیا رنگ کارمین برای وگان ها قابل استفاده است؟

این رنگ از حشرات که موجود زنده هستند بدست می آید برای همین هم وگان نیست.

برای خرید رنگ کارمین چکار کنم؟

برای خرید این محصول به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زری نعمتی

قیمت رنگ لطفا و اینکه جزیی هم میفروشید؟ حداقل مقدار فروش چقدره؟

مهندس محمد مکابر

سلام. از فروشگاه آی فودز به آدرس ifoods.ir چک کنید