صفحه اصلی > صنعت خشکبار : معرفی دستگاه تفت آجیل و خشکبار
دستگاه تفت آجیل
دستگاه تفت آجیل

معرفی دستگاه تفت آجیل و خشکبار

آنچه خواهید خواند:

دستگاه تفت آجیل و خشکبار از تجهیزات اصلی برای مشاغل فرآوری انواع مغزها هستند. خوانندگان عزیز وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله می توانید با انواع این دستگاه ها و نحوه عمل آن ها آشنا شوید.

دستگاه تفت و پخت انواع مغز و خشکبار که در اصطلاح عامیانه به آن دستگاه تخمه پزی می گویند، از جمله ماشین آلات فرآوری مواد غذایی است. از این دستگاه برای عملیات های مختلف تفت دادن، پختن، طعم دهی، شور کردن، گریل کردن و برشته کردن تخمه ها و انواع مختلف خشکبار استفاده می شود؛ آن ها را به آجیل آماده مصرف و بو داده تبدیل می کند.

برای آن که بتوانید دستگاه مناسبی را بخرید، لازم است انواع دستگاه تفت آجیل و خشکبار و تفاوت هایشان را بشناسید. با مطالعه این مقاله می توانید به شناخت کافی از این دستگاه ها برسید.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

دستگاه تفت آجیل
دستگاه تفت آجیل

موارد استفاده از دستگاه تفت آجیل و خشکبار

از دستگاه تفت آجیل و خشکبار می توانید برای تفت دادن و طعم دهی به انواع مغزها و آجیل های زیر استفاده کنید:

  • انواع پسته
  • بادام
  • فندق
  • نخودچی
  • تخمه آفتابگردان
  • تخمه هندوانه و دیگر انواع تخمه
  • بادام هندی
  • بادام زمینی
  • سویا و و انواع دیگر دانه های روغنی
  • آرد و رشته های پلویی و …

همچنین در صنایع غذایی انواع این دستگاه ها را براساس نوع فرآورده نیز نام گذاری می کنند. برای مثال، دستگاه تخمه پزی، دستگاه تفت قهوه، دستگاه تفت خشکبار یا آجیل پزی، دستگاه تفت بادام زمینی، دستگاه تولید نخودچی و دستگاه تفت پسته.

تفت دادن خشکبار و آجیل از جمله کسب و کارهای موفق در فصل زمستان نیز به شمار می آید. به این دلیل که در زمستان و به خصوص با نزدیک شدن به شب یلدا، تقاضا برای انواع آجیل و خشکبار زیاد می شود. از این رو، خیلی از افراد به فکر راه اندازی این کسب و کار در این فصل می افتند. علاوه بر این، آجیل یکی از اصلی ترین تنقلات در عید نوروز است و می تواند انتخاب مناسبی برای آغاز یک کسب و کار باشد.

نحوه عمل دستگاه تفت آجیل و خشکبار

این دستگاه از قسمت های مختلفی تشکیل شده است:

  • بالابر Z شکل برای انتقال خشکبار و آجیل
  • بالابر حلزونی برای انتقال نمک
  • بدنه دوجداره که با آجر نسوز و یا پشم سنگ عایق کاری شده
  • مخزن تفت از سه جداره تشکیل شده: لایه داخلی ازجنس استنلس، لایه خارجی از آهن و لایه وسطی از پشم سنگ
  • مخزن خشک کن
  • سیستم دوار مخازن

گرمای دستگاه تفت و پخت مغزها و خشکبار با حرارت غیرمستقیم تامین می شود که منبع حرارتی آن با استفاده از مشعل گاز یا گازوییل تامین می گردد. می توانید درجه حرارت آن را تا ۳۰۰ درجه تنظیم کنید.

همچنین به منظور تخلیه و پروردن مخزن، این دستگاه دارای دور معکوس است.

بازده تولید آجیل تفت داده شده در یک شیفت کاری برابر با ۲۰۰۰  تا ۵۰۰۰ کیلو گرم می باشد. لازم به ذکر است که این دستگاه ها بر اساس ظرفیت تولید، ظرفیت مخزن و بالابر ارتقاپذیر هستند.

دستگاه ها و تجهیزات لازم برای راه اندازی کارگاه تفت آجیل و خشکبار

به منظور راه اندازی یک کسب و کار کوچک برای فرآوری و تفت خشکبار و آجیل، به تجهیزات زیر نیاز دارید:

اگر می خواهید یک کسب و کار تولید و بسته بندی حبوبات و مغزها و یا بسته بندی خشکبار و حبوبات در خانه با بازدهی مناسبی راه بیندازید، به دستگاه تفت خشکبار و تخمه پزی استاندارد و با ظرفیت کافی نیاز دارید.

تفاوت انواع دستگاه پخت و تفت آجیل و خشکبار با یکدیگر در ظرفیت مخزن آن ها است. دستگاه تفت دارای سیستم دوار در ۳ نوع با ظرفیت های ۱۰، ۲۰ و ۴۰ کیلوگرمی طراحی و عرضه می شود. برای فرآوری خشکبار لازم است از دستگاه تفت با کیفیت مناسب استفاده کنید تا محصول نهایی شما، مغز تفت داده شده، از کیفیت مناسب و باب میل مصرف کنندگان برخوردار باشد.

دستگاه تخمه پزی

این دستگاه همان دستگاه تفت آجیل است که بیشتر به منظور شور کردن و طعم دهی انواع تخمه ها از آن استفاده می کنند. البته برای طعم دار کردن دیگر انواع آجیل و خشکبار از جمله بادام، پسته، فندق و … نیز می توانید از این دستگاه استفاده کنید. خیلی از سوپرمارکت ها و مغازه های خوار و بار فروشی نیز ترجیح می دهند خودشان با خرید دستگاه تفت آجیل یا تخمه پزی، شور کردن و طعم دهی به آجیل ها را انجام دهند. علت آن این است که محصولی که به مشتری می فروشند گرم و تازه باشد.

بیشترین استفاده از دستگاه تفت تخمه یا تخمه پزی، به منظور بو دادن تخمه آفتابگردان است و از آن جایی که این محصول فروش بالا و تقاضا زیادی دارد، می تواند منبع مناسبی برای درآمد زایی باشد.

دستگاه تفت خشکبار 
دستگاه تفت خشکبار 
دستگاه تفت آجیل
دستگاه تفت آجیل

مراحل تفت دادن و فرآوری آجیل و خشکبار چگونه است؟

مرحله اول برای خشک کردن فرآورده های خشکباری از جمله انواع پسته، فندق، بادام، انواع نخودچی، تخمه و غیره است. خشک کردن بعضی از این مواد را می توانید با دستگاه میوه خشک کن نیز انجام دهید.

دومین مرحله، تفت دادن و پختن فرآورده های خشک و خام مانند تخمه خام، پسته خام و … است.فرآورده خام را با استفاده از دستگاه بالابر Z شکل و نمک را نیز با بالابر حلزونی پودری، به طور هم زمان به داخل مخزن تفت دستگاه می ریزند.

بالابر Z
بالابر Z
بالابر پودری اوگر حلزونی
بالابر پودری اوگر حلزونی

در سومین مرحله فرآیند پخت و پردازش آجیل را انجام می دهند. بر اساس جنس یا کیفیت مخزن برای پخت در هر دمایی که لازم باشد، می توانید مخزن را گرم کنید و مواد را تفت دهید. از آن جایی که مخزن دستگاه سه جداره است، حرارت ایجاد شده هدر نمی رود.

در گام چهارم طعم های متفاوت را به صورت مایع برروی مواد درون مخزن می پاشند. این مایع طعم دهنده از ترکیب نمک، آب لیمو، گلپر و یا سرکه به دست می آید.

در مرحله بعدی خشکبار طعم دهی شده را خشک می کنند.

خشک کن خشکبار
خشک کن خشکبار

در مرحله آخر، محصول آماده شده و با استفاده از دستگاه های پرکن توزین دار و بسته بندی مخصوص آجیل و حبوبات در بسته بندی هایی با وزن از قبل مشخص شده بسته بندی می شوند و آماده توزیع در بازار می شود.

از دستگاه تفت آجیل و خشکبار برای چه موادی استفاده می شود؟

انواع پسته، بادام، تخمه، فندق، خشکبار و …

برای طعم دهی به انواع آجیل از چه دستگاهی استفاده می کنند؟

سرند جلوی تفت (شور کن خشکبار )

برای راه اندازی کسب و کار تفت آجیل و خشکبار چه تجهیزاتی لازم دارم؟

دستگاه تفت آجیل (دستگاه تخمه پزی) یا دستگاه تفت خشکبار، دستگاه طعم زن آجیل، دستگاه خشک کن خشکبار، دستگاه بسته بندی توزین دار و دستگاه جت پرینتر

برای خرید دستگاه و تجهیزات لازم برای راه اندازی کسب و کار تفت آجیل و خشکبار چکار کنم؟

برای خرید انواع این دستگاه ها و تجهیزات به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها