صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : معرفی انواع بسته بندی وکیوم (دستگاه و مواد بسته بندی)
بسته بندی وکیوم
بسته بندی وکیوم

معرفی انواع بسته بندی وکیوم (دستگاه و مواد بسته بندی)

آنچه خواهید خواند:

بسته بندی وکیوم از انواع بسته بندی است که در سراسر جهان برای بسته بندی محصولات مختلف و افزایش ماندگاری آن ها استفاده می شود. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با انواع دستگاه و کیسه های بسته بندی وکیوم و هم چنین ویژگی های این بسته بندی آشنا شوید.

بسته بندی وکیوم (تحت خلا) چیست؟

بسته بندی تحت خلا نوعی بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده است. هدف کلی آن حذف مقداری یا تمام اکسیژن است که معمولاً سبب تخریب می شود. هم چنین بسته به نوع محصولات بسته بندی شده، ترکیبی از اکسیژن و نیتروژن می تواند در بسته بندی تحت خلا باشد. این ترکیب باعث افزایش عمر محصول می شود.

در واقع بسته بندی وکیوم، نوعی بسته بندی است که در آن هوا از بسته بندی اولیه خارج می شود. هدف اصلی حذف اکسیژن از ظرف بسته بندی است. حذف اکسیژن داخلی با ماندگاری بیشتر محصول ارتباط مستقیم دارد.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

بسته بندی تحت خلا تنها به محصولات مصرفی محدود نمی شود. انواع دیگری از محصولات غیر مصرفی وجود دارد که معمولاً بدین طریق بسته بندی می شوند. هر محصولی که به رطوبت، گرد و غبار یا هر عنصر خارجی دیگر حساس باشد، می تواند برای بسته بندی تحت خلا مناسب باشد.

یکی دیگر از گزینه های استاندارد بسته بندی برای محصولات حساس به عناصر خارجی، بسته بندی شرینک است. بسیاری از مردم تصور می کنند بسته بندی بسته‌بندی شرینک و وکیوم یکسان هستند اما تفاوتهای اساسی بین این دو وجود دارد.

دستگاه بسته بندی وکیوم خانگی
دستگاه بسته بندی وکیوم خانگی

دستگاه بسته بندی تحت خلا

هر دستگاهی که اکسیژن را از بسته بندی خارج کند در حالی که یک عایق هوا نیز به دور محصول ایجاد می کند تا از ورود مجدد هوا جلوگیری کند، دستگاه بسته بندی تحت خلا در نظر گرفته می شود.

با توجه به صنایع مختلف موجود، انواع مختلف دستگاه بسته بندی تحت خلا در اندازه های گوناگون ساخته شده است. هر کدام از تولید کنندگان مختلف بسته به نوع نیاز خود می تواند از هرکدام از انواع این دستگاه استفاده نماید.

دستگاه بسته بندی وکیوم نازل ( Nozzle)

متداول ترین انواع این دستگاه های بسته بندی در سراسر جهان هستند.

عملکرد این دستگاه با استفاده از نازلی که یک سر آن به پمپ وصل شده و سر دیگر آن در محفظه وکیوم قرار دار، می باشد. نازل هوا را خارج می کند و بسته بندی به سرعت مهر و موم می شود تا از ورود یا خروج هوا به آن جلوگیری شود.

اکثر دستگاه های بسته بندی تحت خلا خانگی از یک نازل برای خارج کردن هوا استفاده می کنند. برخی از آن ها نیز یک نازل دوگانه برای خارج کردن هوا و بسته بندی دو محصول به طور هم زمان ارائه می دهند.

 دستگاه بسته بندی وکیوم افقی دو نازله
دستگاه بسته بندی وکیوم افقی دو نازله

دستگاه بسته بندی تحت خلا کابینی (Chamber)

از انواع محبوب دستگاه بسته بندی تحت خلا برای بسته بندی انواع محصولات، به ویژه مایعات است. یک ظرف بسته انعطاف پذیر در کابینی قرار می گیرد که از فشار هوای منفی برای خارج کردن هوا از آن استفاده می کند.

این دستگاه از یک کابین خلا همراه با بسته بندی حرارتی برای حذف تمام و کمال هوا از ظروف بسته بندی استفاده می کند.

دستگاه های کابینی در بسته بندی گوشت و پنیر بسیار محبوب هستند.

دستگاه بسته بندی وکیوم دوکابین
دستگاه بسته بندی وکیوم دوکابین

دستگاه بسته بندی اسکین وکیوم

دستگاه بسته بندی اسکین از دو رول فیلم برای حذف هوا و مهر و موم کردن بسته بیرونی استفاده می کند. یک محفظه فیلم را به هم فشرده می کند تا یک یک بسته بندی محکم ایجاد کند و هوا را خارج کند.

انواع گوشت ها، سوسیس ها و پنیرها اغلب با دستگاه بسته بندی اسکین وکیوم یا ترموفرمینگ بسته بندی می شوند.

 دستگاه بسته بندی اسکین وکیوم
دستگاه بسته بندی اسکین وکیوم
دستگاه بسته بندی ترموفرمینگ
دستگاه بسته بندی ترموفرمینگ

انواع فیلم ها و کیسه های مورد استفاده در بسته بندی تحت خلا

کیسه های وکیوم پوشش بیرونی محصولاتی هستند که مشتریان خریداری می کنند. این کیسه ها در انواع ضخامت، اندازه و میزان نفوذپذیری به اکسیژن در بازار موجود است.

تولیدکنندگان می خواهند اطمینان حاصل کنند که کیسه هایی را به ضخامت کافی برای بسته بندی محصولاتشان انتخاب می کنند. رایج ترین ضخامت کیسه مورد استفاده ضخامت 3 میل است. کیسه وکیوم 3 میل به اندازه کافی ضخیم است تا از اکثر محصولات بسته بندی شده به اندازه کافی محافظت کند.

در ادامه برخی از انواع کیسه های وکیوم معرفی شده اند:

کیسه های وکیوم زیپ دار

استفاده از این کیسه ها بسیار برای مصرف کننده آسان است. برای بسته بندی انواع محصولات استفاده می شود.

کیسه ای که به راحتی باز می شود و زیپ دار بودن آن سبب می شود بتوان مجددا آن را باز و بسته کرد.

کیسه های وکیوم فویل دار

یکی از کاربردهای گسترده کیسه های وکیوم فویلی، بسته بندی قهوه است. فویل از آسیب رساندن به محصول بسته بندی شده جلوگیری می کند.

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده (MAP) چیست؟

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده نوعی بسته بندی است که بر این مبناست که تخریب محصول به جو اطراف بستگی دارد. بسته بندی اتمسفر اصلاح شده شامل حذف و معرفی عناصر خاص برای افزایش طول عمر محصول است. بسته به نوع محصول در حال بسته بندی، می توان از انواع گازهای جوی استفاده کرد. اگرچه متداول ترین گازهای مورد استفاده در بسته بندی اتمسفر اصلاح شده اکسیژن، دی اکسید کربن و نیتروژن هستند. با این حال می توان از گازهای دیگری مانند مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، اتانول و آرگون استفاده کرد.

بسیاری از مواد غذایی موجود در فروشگاه های مواد غذایی در سراسر جهان از بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده برای افزایش عمر مفید استفاده می کنند. قابلیت تغییر اتمسفر درون بسته بندی، عمر مفید محصول را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

محصولات غذایی که با MAP بسته بندی می شوند

ماکیان: برخی از اولین محصولاتی که به صورت تجاری با استفاده از اتمسفر اصلاح شده بسته بندی شدند. محتوای اکسیژن کم با محتوای دی اکسید کربن بالا اغلب برای افزایش عمر مفید استفاده می شود.

ماهی تازه: تازگی ماهی به دلیل تجزیه سریع آنزیم ها می تواند به سرعت از بین رود. ماهی‌هایی که در MAP با اکسیژن کم قرار می گیرند، هنوز تمایل به تجزیه سریع دارند. محققان دریافته‌اند که ماهی های مختلف با ورود گازهای مختلف واکنش بهتری نشان می دهند.

مخلوطی از دی اکسید کربن، اکسیژن و نیتروژن را می توان برای به دست آوردن طولانی ترین زمان ماندگاری در برخی از این محصولات استفاده کرد.

میوه جات و سبزیجات: افزایش سطح دی اکسید کربن به کاهش سرعت تخریب میوه ها و سبزیجات کمک می کند. تعادل بین مقادیر مناسب دی اکسید کربن و اکسیژن می تواند بسته به محصول بسته بندی شده متفاوت باشد. تعادل نادرست اکسیژن و دی اکسید کربن می تواند باعث تخمیر و طعم بد شود.

غذاهای آماده: محبوبیت غذاهای از پیش پخته شده در سراسر جهان گسترش دارد. بیشتر غذاهای آماده سرد شده و با دی اکسید کربن یا نیتروژن با محتوای اکسیژن کم یا بدون اکسیژن بسته بندی می شوند.

بسته بندی وکیوم چیست؟

بسته بندی وکیوم نوعی بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده است. هدف کلی آن حذف مقداری یا تمام اکسیژن است که معمولاً سبب تخریب می شود.

بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده چیست؟

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده نوعی بسته بندی است که بر این مبناست که تخریب محصول به جو اطراف بستگی دارد. بسته بندی اتمسفر اصلاح شده شامل حذف و معرفی عناصر خاص برای افزایش طول عمر محصول است

دستگاه های بسته بندی وکیوم چه انواعی دارند؟

دستگاه وکیوم اسکین پک، دستگاه وکیوم کابینی، دستگاه وکیوم نازل دار، دستگاه وکیوم خانگی

برای خرید انواع دستگاه بسته بندی وکیوم چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها