صفحه اصلی > صنعت نوشیدنی ها : آب میوه های طبیعی و خواص گسترده آن ها
آب میوه طبیعی
آب میوه طبیعی

آب میوه های طبیعی و خواص گسترده آن ها

آنچه خواهید خواند:

آب میوه های طبیعی و خواص گسترده آن ها مورد مطالعه قرار گرفته اند و خواص آن ها بر سلامتی بدن تایید شده است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانند در مقاله زیر با آب میوه های طبیعی و خواص بسیار آن آشنا شوند.

آب میوه طبیعی

میوه ها و سبزیجات برای سلامتی مفید هستند. برخی از آن ها حتی خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهند.

 به آب بدست آمده از میوه ها و سبزیجات تازه آب میوه گویند. این مایع حاوی بیشتر ویتامین ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی موجود در میوه است. معمولاً بیشتر مواد جامد از جمله دانه ها و تفاله را از آب میوه ها و سبزیجات جدا می کنند. مایع حاصل حاوی بیشتر ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در میوه می باشد.

نوشیدن آب میوه برای افرادی که تمایلی به خوردن میوه ها و سبزیجات ندارند، جایگزین مناسبی است. باعث می شود. این میوه ها و سبزیجات به رژیم غذایی این افراد افزوده شود.

آب میوه طبیعی
آب میوه طبیعی

هدف از مصرف آب میوه طبیعی

معمولا به دو هدف عمده از آب میوه های طبیعی استفاده می شود. این دو هدف عبارتند از:

پاکسازی یا سم زدایی: در این روش به مدت چند روز، بجای مصرف غذاهای جامد تنها از آب میوه استفاده می شود. برخی معتقدند نوشیدن آب میوه بدن آن ها را از سموم پاک می کند. با این حال، هیچ شواهدی از اثربخشی آن پشتیبانی نمی کند. مصرف منظم مقادیر زیاد آب میوه با افزایش خطر ابتلا به چاقی همراه است.علاوه بر این هیچ مدرکی مبنی بر سم زدایی بدن شما با حذف غذای جامد وجود ندارد.

بدن طوری طراحی شده است که سموم را به تنهایی و با استفاده از کبد و کلیه ها حذف می کند.

مکمل رژیم غذایی معمولی: آب میوه تازه می تواند به عنوان مکمل مفید در رژیم غذایی روزانه استفاده شود. مصرف آب میوه باعث می گردد مواد مغذی که بطور روزانه ممکن است مصرف نشود، وارد رژیم غذایی گردد.

روش های استخراج آب میوه طبیعی

روش های آب میوه گیری متفاوت است، از فشردن میوه با دست گرفته تا آب میوه گیری های الکتریکی-مکانیکی.

دو نوع رایج آب میوه گیری شامل موارد زیر می باشد:

  • روش سانتریفیوژ که بر اساس نیروی گریز از مرکز کار می کند. این آب میوه گیری ها میوه ها و سبزیجات را از طریق عمل چرخش با سرعت بالا با تیغه برش خرد می کنند. در حین چرخش آب را از مواد جامد جدا می نمایند.
  • روش پرس سرد. در این روش، دستگاه ها میوه ها و سبزیجات را خرد کرده و فشار می دهند تا آب آن ها تا حد امکان خارج گردد.

ارزش تغذیه ای آب میوه حاصل از دو روش مشابه می باشد.

آب میوه راهی آسان برای به دست آوردن مقدار زیادی مواد مغذی است

بسیاری از مردم مواد مغذی کافی را تنها از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند. نسبت به گذشته، سطح مواد مغذی در غذاهایی که مصرف می شوند نیز بسیار کمتر شده است. این امرعمدتا به دلیل روش های پردازش و زمان لازم برای رسیدن محصول از مزارع به فروشگاه ها می باشد.

آلودگی هوا و سطوح بالای استرس نیز می تواند نیازهای شما را برای برخی مواد مغذی افزایش دهد. میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی هستند. این ترکیبات می توانند به بدن برای مقاومت در برابر برخی بیماری ها کمک نمایند.

مزایای مصرف آب میوه های طبیعی

اگر دریافت مقدار توصیه شده میوه و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه برای شما دشوار است، مصرف آب میوه ها می تواند راهی مناسب برای جبران آن باشد.

نتایج بدست آمده از یک تحقیق نشان داده است که مصرف آب میوه و سبزیجات مخلوط به مدت 14 هفته باعث افزایش سطح مواد مغذی می شود. از جمله این مواد مغذی می توان بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین E و سلنیوم را نام برد.

آیا مصرف آب میوه های طبیعی در جلوگیری از بیماری ها مفید است؟

مصرف زیاد میوه و سبزیجات در بسیاری از زمینه های سلامتی نویدبخش است.

به عنوان مثال مصرف آب سیب و انار با کاهش فشار خون و سطح کلسترول ارتباط دارد. از این رو ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

علاوه بر این مصرف آب میوه و سبزیجات ممکن است سطح هموسیستئین و عوامل ایجاد استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. از این رو با بهبود سلامت قلب مرتبط هستند.

هم چنین در یک مطالعه خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افرادی که بیتر از 3 بار در هفته آب میوه و سبزیجات می نوشند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در هفته از آن می نوشند مقایسه شد. نتایج نشان دهنده کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در گروه اول بود.

کاهش خطر آلزایمر ممکن است به دلیل سطح بالای پلی فنول ها در آب میوه ها باشد. پلی فنول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که در غذاهای گیاهی یافت می شوند.

با این وجود، هم چنان مطالعات بیشتری برای درک بهتر اثرات آب میوه ها و سبزیجات بر سلامت مورد نیاز است.

آب میوه ها نباید جایگزین وعده های غذایی شوند

استفاده از آب میوه به عنوان جایگزین وعده غذایی می تواند برای بدن مضر باشد. به این دلیل که آب میوه به تنهایی از نظر تغذیه ای کافی نیست، زیرا حاوی پروتئین ها یا چربی ها نمی باشد.

با افزودن پروتئین و چربی های سالم می توانید آب میوه خود را از نظر تغذیه متعادل تر کنید. برخی از منابع خوب افزودنی عبارتند از: پروتئین آب پنیر، شیر بادام، آووکادو و کره بادام زمینی.

آب میوه های مفید

آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی یک نوشیدنی خوشمزه و سالم است که از آن لذت می برید. بسیاری از مردم گوجه فرنگی را به دلیل استفاده در آشپزی یک سبزی می دانند. این یک باور غلط است و از نظر بیولوژیکی گوجه یک میوه است. با این حال، بسیاری از شرکت ها آب گوجه فرنگی را به دلیل طعم و محتوای کم قند آن به عنوان آب سبزیجات طبقه بندی می کنند.

آب گوجه فرنگی غنی از ویتامین C است. یک آنتی اکسیدان قوی که از جذب آهن حمایت می کند و سلامت پوست و ایمنی بدن را تقویت می کند. هم چنین منبع خوبی از لیکوپن و کاروتنوئید است کارتنوئیید به گوجه فرنگی رنگ قرمز می دهد.

آب گوجه فرنگی
آب گوجه فرنگی

آب چغندر

چغندر در سالهای اخیر به دلیل مزایای سلامتی آن محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این آب میوه رنگی از ترکیب چغندر و آب تهیه می شود.

قند آن نسبتاً کم است، زیرا بیشتر سبزیجات به طور طبیعی قند کمتری نسبت به میوه ها دارند. علاوه بر این، چغندر منبع بسیار خوبی از رنگدانه هایی است که رنگ قرمز تیره را به این سبزی می بخشد. آن ها به عنوان آنتی اکسیدان های قوی عمل می کنند و به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری های قلبی، التهاب و انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهند.

آب سیب

آب سیب یکی از پرطرفدار ترین انواع آب میوه است. آب سیب سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک است. از این رو باعث خنثی سازی رادیکال های آزاد آسیب رسان به سلول می گردد.

آب انار

آب انار سرشار از ویتامین K است که به انعقاد خون، سلامت قلب و رشد استخوان کمک می کند. هم چنین دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان آنتوسیانین است که رنگ انار را قرمز تیره می کند.

و بسیاری دیگر از میوه ها که دارای خواص بی نظیر در سلامت دارند.

آیا آب میوه طبیعی خواص میوه را دارد؟

مایع حاصل حاوی بیشتر ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در میوه می باشد.

آیا آب میوه برای درمان بیماری مفید است؟

میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی هستند. این ترکیبات می توانند به بدن برای مقاومت در برابر برخی بیماری ها کمک نمایند.

به چه منظوری آب میوه را مصرف می کنند؟

آب میوه علاوه بر طعم خوب مکمل مناسب غذایی نیز می باشد.

برای خرید دستگاه آب میوه گیری چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها