صفحه اصلی > صنعت نوشیدنی ها : روش تولید نوشیدنی انرژی زا؛ راه اندازی یک برند موفق
نوشیدنی انرژی زا
نوشیدنی انرژی زا

روش تولید نوشیدنی انرژی زا؛ راه اندازی یک برند موفق

آنچه خواهید خواند:

تولید نوشیدنی انرژی زا و راه اندازی موفق برند آن در این مقاله بررسی شده است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با نکات لازم برای ایجاد یک برند مناسب و موفق تولید نوشیدنی انرژی زا آشنا شوید.

مروری بر تاریخچه نوشیدنی های انرژی زا

(Jolt) اولین نوشیدنی انرژی زا بود که در آمریکا تولید و معرفی شد. استقبال ها از این نوشیدنی بسیار عالی بود، اما تا سال 1997. در این سال بود که با تولید نوشیدنی های (Red Bull) در بازار ایالات متحده، بازار رشد قابل توجهی پیدا کرد. شرکت های تولید کننده دیگر، از جمله پپسی و کوکاکولا نیز، با انواع جالب نوشابه های انرژی زا این مسیر را ادامه دادند.

بر اساس تحقیقات مارکتینگ نوشیدنی ها، از اواخر دهه 90، نرخ رشد صنعت نوشیدنی های انرژی زا دو برابر شده است. مصرف کنندگان هم چنان خواهان انواع متنوع تری از این نوشیدنی ها هستند که بخش از انرژی مورد نیاز را برای زندگی آن ها تامین کند.

نوشیدنی انرژی زا
نوشیدنی انرژی زا

نوشیدنی انرژی زا چیست؟

انواعی از نوشیدنی های غیر الکلی هستند که برای ارائه انرژی بالا به مصرف کننده در نظر گرفته شده اند. آن ها حاوی کالری کمتری نسبت به نوشیدنی های تجاری هستند و قابلیت تامین انرژی را می توان به مقادیر بالای کافئین در آن نسبت داد.

تقاضای فزاینده برای نوشیدنی های انرژی زا، نتیجه مستقیم شلوغ شدن زندگی مردم است. افراد برنامه کاری و زندگی خود را به حداکثر می رسانند، مسئولیت های بیشتر و بیشتری را اضافه می کنند. در نتیجه زمان کمی برای استراحت و آرامش برایشان باقی می ماند که منجر به استرس و خستگی می شود. این امر باعث شده است که افراد برای ادامه فعالیتشان به محرک ها روی بیاورند و انرژی مورد نیاز برای انجام وظایفشان را از این طریق تامین کنند.

تولید نوشیدنی انرژی زا

بیشتر نوشیدنی های انرژی زا معمولاً گازدار هستند یا بر پایه شیر تولید شده اند. نوآوری های مختلف این محصول شامل پودرهای نوشیدنی انرژی زا و قرص های انرژی مانند (LiftOff) می باشد. پودرها و قرص ها برای حمل راحت هستند و هنگامی که با آب مخلوط می شوند، در هر زمان و در هر مکان به شما انرژی می بخشند.

مواد اولیه مورد استفاده برای تولید هر نوع نوشیدنی انرژی زا یکسان است. ترکیب این مواد به عنوان محرک عمل می کند و به عملکرد بدن کمک می کند. ترکیبات رایج  مورد استفاده در تولید نوشیدنی انرژی زا عبارتند از:

  • قندها به اشکال مختلف مانند فروکتوز بالا، سوکرالوز، آسه سولفام-K یا آسپارتام.
  • اسیدهای ملایم مانند اسید سیتریک، اسید مالیک یا اسید فسفریک که طعم ترش را ایجاد می کنند.
  • مواد مغذی می تواند شامل: کافئین در مقادیر زیاد، ویتامین B کمپلکس، ویتامین های آنتی اکسیدانی C و E و تورین که یک اسید آمینه است.
  • هم چنین سایر مواد مغذی شامل گرده زنبور عسل، اینوزیتول و گلوکورونولاکتون است.
  • عصاره های گیاهی مانند جینسینگ، گوارانا و جینکو بیلوبا اغلب به دلیل ارزش غذایی شان اضافه می شود. گیاهان دیگر ممکن است شامل علف هرز بز شاخی، خار مریم، رزماری و… باشد.
  • برخی از نوشیدنی های انرژی زا هنگام تولید پاستوریزه می شوند. اگر پاستوریزه نشده باشند، از مواد نگهدارنده مانند بنزوات سدیم یا سوربات پتاسیم استفاده می شود.
  • رنگ ها: علاوه بر بی رنگ بودن، رنگ های رایج شامل رنگ کاراملی، زرد، نارنجی و قرمز روشن است.
  • طعم دهنده ها، اعم از طعم دهنده های طبیعی یا مصنوعی استفاده می شود.
  • میزان کافئین در یک وعده 8 اونسی یک نوشیدنی انرژی زا باید بین 70 تا 80 میلی گرم باشد.

در فیلم زیر خط تولید نوشیدنی انرژی زا Red Bull نشان داده شده است. شما را به تماشای این فیلم دعوت می کنیم.

مواد مور استفاده در نوشیدنی های ورزشی (Sport drink)

ترکیبات نوشیدنی های ورزشی ممکن است شامل:

عصاره قهوه، گوارانا (عصاره گیاهی از حوضه آمازون با محتوای کافئین بالا)، کولا و انواع مختلف چای باشد. این نوشیدنی ها معمولا حاوی مقداری قند به شکل کربوهیدرات هستند.

اهمیت طعم

طعم های رایج نوشیدنی های انرژی زا مرکبات، لیمو، توت، انبه، گیلاس یا گریپ فروت است.

یک نظرسنجی اخیر نشان می دهد که حدود 35 درصد از مصرف کنندگان این نوشیدنی ها بالای 35 سال سن دارند. در واقع نوشیدنی های انرژی زا حاوی سطوح قند بالا، در بین زنان و کودکان محبوبیت بیشتری دارند. در حالی که انواع این نوشیدی ها با طعم قوی معمولاً توسط مصرف کنندگان مرد ترجیح داده می شوند.

روش صحیح مارکتینگ برای تولید نولید نوشیدنی انرژی زا

Nutricap Labs از پیشروان تولید نوشیدنی های انرژی زا می باشد. وی بیان کرده است که موارد زیر باید برای تولید انواع نوشیدنی های انرژی زا رعایت شود:

  • استراتژی های بازاریابی هوشمندانه
  • یک شبکه توزیع در سراسر کشور
  • انتخاب نامی که باعث شناسایی فوری برند می شود
  • نوع مناسب بسته بندی

مشتریان این محصول چه کسانی هستند؟

دانشجویان و نوجوانان اهداف اصلی بازار تولیدکنندگان نوشیدنی های انرژی زا را تشکیل می دهند. گروه سنی اصلی این محصول 12 تا 30 سال است. در حال حاضر، هیجان انگیزترین تبلیغات برای نوشیدنی های انرژی زا شامل شیرین کاری های حیرت انگیز مانند پریدن از روی پل، غواصی بدون چتر نجات یا حتی پرتاب موشک با یک سرنشین است! این گروه سنی تا حد زیادی سخت ترین گروه سنی برای تحت تاثیر قرار دادن است. با این حال تکنیک های بازاریابی چالش برانگیز و نوآورانه می تواند منجر به سود بالا، حتی برای مقادیر کم، شود.

گروه هدف دیگر، علاقه مندان به ورزش و تناسب اندام هستند. نوشیدنی های انرژی زا برای بهینه سازی عملکرد ورزشی و تناسب اندام مصرف می شوند. این نوشیدنی ها که باید قبل از ورزش، در حین و پایان برنامه ورزشی مصرف شوند.

نوشیدنی انرژی زا
نوشیدنی انرژی زا

تاثیر انتخاب مناسب نام برند

برای نوشیدنی های انرژی زا، نام آن ها مترادف با سبک زندگی است. به عنوان مثال نوشیدنی انرژی زا (کرانک) را در نظر بگیرید. هنرمند هیپ هاپ، لیل جون، خود را «پادشاه کرانک» معرفی می کند. این امر اصطلاح کرانک و سبک زندگی معمولی آن را در جامعه هیپ‌هاپ رایج کرد. از آنجایی که بیشتر این نوشیدنی ها توسط نسل جوان و افراد ورزشکار مصرف می شود، انتخاب نام مناسب می تواند محبوبیت یک نوشیدنی انرژی زا را افزایش دهد.

بسته بندی نوشیدنی انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا بیشتر در قوطی های آلومینیومی گلوله ای شکل قابل بازیافت، در دسترس هستند. بسته بندی این محصولات باید رنگی و پر زرق و برق باشد. با توجه به گروه های مصرف کننده این نوشیدنی ها طرح هایی که نشان‌دهنده انرژی، هیجان های فوری و سرعت هستند، محبوب خواهند بود. اخیرا بسته بندی در بطری های پلاستیکی رایج گشته است.

علت محبوبیت روز افزون نوشیدنی انرژی زا چیست؟

تقاضای فزاینده برای نوشیدنی های انرژی زا، نتیجه مستقیم شلوغ شدن زندگی مردم است. افراد برنامه کاری و زندگی خود را به حداکثر می رسانند و زمان کمی برای استراحت و آرامش برایشان باقی می ماند که منجر به استرس و خستگی می شود. لذا برای تامین انرژی به مصرف این نوشیدنی ها روی می آورند.

رعایت چه مواردی برای ایجاد برند موفق نوشیدنی انرژی زا لازم است؟

استراتژی های بازاریابی هوشمندانه- یک شبکه توزیع در سراسر کشور- انتخاب نامی که باعث شناسایی فوری برند می شود- نوع مناسب بسته بندی

مصرف کنندگان اصلی نوشیدنی های انرژی زا چه کسانی هستند؟

جوانان، نوجوانان، ورزشکاران. بیشتر افراد بین 12 تا 30 سال.

در تولید نوشیدنی های انرژی زا از چه موادی استفاده می شود؟

قندها، طعم دهنده ها، رنگ های خوراکی، مواد مغذی، عصاره های گیاهی، اسیدهای ملایم، کافئین و نگهدارنده ها (در صورت عدم پاستوریزاسیون).

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین

سلام. ببخشید می خواستم بدانم نوشیدنی های ورزشی میزان تولیداتش برای امسال در ایران چقدر بوده ؟

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط حسین