صفحه اصلی > مواد اولیه صنایع غذایی : کاربرد نشاسته سیب زمینی، مزایا و معایب آن
کاربرد نشاسته سیب زمینی
کاربرد نشاسته سیب زمینی

کاربرد نشاسته سیب زمینی، مزایا و معایب آن

آنچه خواهید خواند:

کاربرد نشاسته سیب زمینی با توجه به خاصیت غلیظ کنندگی، تولید ژل و… گسترده می باشد. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با کاربردها، مزایا و معایب مصرف نشاسته سیب زمینی آشنا شوید.

نشاسته سیب زمینی چیست؟

نشاسته نوعی کربوهیدرات پیچیده است که در ریشه ها، دانه ها و غده های گیاهان یافت می شود. این ترکیب منبع اصلی گلوکز، منبع اولیه انرژی، برای سلول های بدن در رژیم غذایی است. در سبزیجات نشاسته ای مانند ذرت، کاساوا و سیب زمینی موجود است.

صنایع غذایی، دارویی و کاغذسازی نشاسته را از سبزیجات برای استفاده در محصولات مختلف به دلیل خاصیت غلیظ کنندگی، ژل شدن و تثبیت کنندگی استخراج می کنند.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

نشاسته سیب زمینی، نشاسته استخراج شده از سیب زمینی است. نشاسته پس از خشک شدن به ماده ای سبک، پودری و آرد مانند تبدیل می شود. این محصول یک ماده معمولی است که در چندین دستور غذایی استفاده می شود. این ماده یک محصول همه کاره است که در تولید صنعتی مواد غذایی و توسط آشپزهای خانگی برای بهبود بافت بسیاری از غذاها استفاده می شود. علاوه بر کاربرد های آشپزی، نشاسته سیب زمینی و مشتقات آن به عنوان مکمل های غذایی نیز استفاده می شود و ممکن است در صورت مصرف در دوزهای زیاد، فواید سلامتی کمی را ارائه دهد.

نشاسته استخراج شده از سیب زمینی فاقد گلوتن است. به این معنی که می تواند به عنوان جایگزینی برای آرد ساده در برخی از دستور العمل های فاقد گلوتن، به طور موثر عمل کند.

کاربرد نشاسته سیب زمینی
کاربرد نشاسته سیب زمینی

کاربرد های نشاسته سیب زمینی

برای پخت بسیاری از غذاها، نشاسته سیب زمینی کاربرد زیادی دارد. علاوه بر این، نشاسته سیب زمینی در موارد زیر نیز کاربرد مناسبی ارائه می دهد:

عامل غلیظ کننده (Thickening agents)

یکی از کاربردهای اصلی نشاسته سیب زمینی به عنوان عامل غلیظ کننده در انواع دستور العمل های غذایی است. زیرا به طور موثر آب را جذب می کند.

با این حال، گرمای شدید ممکن است باعث تجزیه نشاسته شود. در نتیجه ممکن است رطوبت را به خوبی جذب نکند که مانع از اثر غلیظ کنندگی آن می شود. بنابراین بهتر است نشاسته را به آرامی حرارت داده و به تدریج به مواد غذایی اضافه نمود. فرآورده هایی که در فرمولاسیون خود حاوی نشاسته سیب زمینی به عنوان یک عامل غلیظ کننده هستند، عبارتند از:

  • سوپ و آب گوشت
  • پر کننده های پای
  • سس ها
  • خورش و کاسرول

جایگزین فاقد گلوتن برای آرد

از آن جایی که نشاسته سیب زمینی فاقد گلوتن است، می تواند جایگزین مناسبی برای آرد بدون گلوتن در دستور پخت مواد غذایی شود. به همین دلیل است که نشاسته سیب زمینی معمولاً در غذاهای بدون گلوتن برای افزودن بافت به محصولات پخته شده مانند نان و کیک استفاده می شود.

با این حال، مصرف بیش از حد نشاسته سیب زمینی می تواند به محصولات پخته شده بافتی خشک و شکننده بدهد. از این رو معمولا آن را همراه با دیگر نشاسته ها، به صورت ترکیبی استفاده می کنند.

فرمولاسیون هایی که به طور معمول نشاسته سیب زمینی در آن ها کاربرد دارد، عبارتند از:

  • مافین ها (نوعی شیرینی)
  • فرمولاسیون نان های سریع پز
  • ترکیب های آردی فاقد گلوتن

کاربرد نشاسته سیب زمینی در غذاهای سرخ کردنی

نشاسته سیب زمینی می تواند به عنوان یک پوشش مناسب برای غذای سرخ شده عمل کند. می تواند غذاهایی مانند مرغ، ماهی یا سبزیجات را قبل از سرخ کردن بپوشاند. پوشش نشاسته سیب زمینی می تواند به غذاها یک لایه بیرونی طلایی و ترد در طول فرآیند سرخ کردن بدهد.

مزایای مصرف نشاسته سیب زمینی

کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی برای بدن هستند. سه نوع اصلی کربوهیدرات وجود دارد:

  • قندها
  • نشاسته
  • فیبر رژیمی

این کربوهیدرات ها در تعدادی از غذاهای گیاهی و لبنی وجود دارد. اگر شخصی آن را حرارت ندهد یا نپزد، نشاسته سیب زمینی حاوی نوعی نشاسته به نام نشاسته مقاوم است. روده کوچک قادر به هضم نشاسته های مقاوم نمی باشد. به این معنی که آن ها به روشی مشابه با فیبر رژیمی عمل می کنند.

نشاسته های مقاوم به روده بزرگ می روند و در آن جا شروع به تخمیر می کنند. در طول فرآیند تخمیر، این نشاسته های مقاوم، باکتری های مفید موجود در روده را تغذیه می کنند. خوردن نشاسته های مقاوم در نشاسته سیب زمینی فواید سلامتی متعددی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است.

کاربرد نشاسته سیب زمینی در بهبود حساسیت به انسولین

برخی از تحقیقات نشان داده اند که نشاسته مقاوم می تواند حساسیت فرد به انسولین را افزایش دهد. نشاسته سیب زمینی خام که فرد می تواند روی غذا بپاشد، حاوی این نوع نشاسته است.

افزایش حساسیت به انسولین می تواند در کاهش خطر ابتلا به چاقی، دیابت و بیماری قلبی در افراد نقش داشته باشد. با این حال، شایان ذکر است که هم چنان به مطالعات بیشتری برای بررسی این اثر نیاز می باشد.

کاربرد نشاسته سیب زمینی
کاربرد نشاسته سیب زمینی

بهبود سلامت دستگاه گوارش و روده بزرگ

همان طور که نشاسته مقاوم تخمیر تخمیر می شود، به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تبدیل می شود که باکتری های مفید داخل روده بزرگ از آن تغذیه می کند.

بوتیرات یک اسید چرب با زنجیره کوتاه است که در طول این فرآیند تشکیل می شود. این اسید چرب نقش مهمی در سلول های روده بزرگ بازی می کند. بوتیرات می تواند سطح التهاب روده بزرگ را کاهش دهد که می تواند به کاهش خطر ابتلا به تعدادی از مشکلات گوارشی در فرد کمک کند. در تئوری، ممکن است خطر ابتلا به مشکلات التهابی در روده و روده بزرگ را کاهش دهد، از جمله:

  • سرطان کولون التهابی
  • کولیت اولسراتیو
  • یبوست
  • اسهال
  • بیماری کرون
  • دیورتیکولیت

محدودیت های مصرف نشاسته سیب زمینی

نشاسته سیب زمینی به طور کلی خطرات زیادی برای سلامتی افراد ندارد. نشاسته های مقاوم، مانند نشاسته سیب زمینی، مشابه فیبر عمل می کنند، به این معنی که عوارض جانبی بسیار کمی پس از مصرف وجود دارد.

اگر مقدار کمی نشاسته سیب زمینی را در غذاهایی مانند نان و سس می خورید، بعید است که عوارض جانبی را تجربه کنید. با این حال، خوردن مقادیر زیادی نشاسته غیرقابل هضم، مانند نشاسته خام سیب زمینی، ممکن است باعث علائم گوارشی مانند نفخ و گاز شود. این به این علت است که نشاسته سیب زمینی توسط باکتری های موجود در روده بزرگ تخمیر می شود که موجب تولید گاز می شود. افزودن مقادیر زیادی از هر غذای حاوی نشاسته مقاوم ممکن است منجر به مشکلات گوارشی شود، اما این بستگی به نوع نشاسته مقاوم و مقدار مصرف شده دارد.

نشاسته سیب زمینی چیست؟

نشاسته سیب زمینی، نشاسته استخراج شده از سیب زمینی است.

نشاسته سیب زمینی چه استفاده ای دارد؟

به عنوان عامل غلیظ کننده، تشکیل ژل و بهبود دهنده بافت در غذاهای پختنی، سس ها و… استفاده می شود. هم چنین پوشش خوبی برای غذاهای سرخ کردنی است.

از مزایای اصلی نشاسته سیب زمینی چیست؟

این نشاسته فاقد گلوتن است لذا جایگزین خوبی برای آرد های فاقد گلوتن می باشد.

مصرف نشاسته سیب زمینی برای سلامتی مفید است؟

بله می تواند سبب افزایش حساسیت بدن به انسولین شود و هم چنین برای سلامت و بهبود فعالیت روده بزرگ نیز مفید است.

برای خرید نشاسته سیب زمینی چکار کنم؟

برای خرید این محصول به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها