صفحه اصلی > صنعت لبنیات و صنعت بسته بندی : فواید بی نظیر ماست
فواید بی نظیر ماست
فواید بی نظیر ماست

فواید بی نظیر ماست

آنچه خواهید خواند:

فواید بی نظیر ماست به دلیل ارزش غذایی و قابلیت عملگرا بودن آن بر هیچکس پوشیده نیست. در این مقاله خوانندگام محترم وبلاگ آی فودز می توانید با این خواص بی نظیر بیشتر آشنا گردید.

ماست چگونه تهیه می شود؟

ماست یک محصول لبنی است که از تخمیر شیر با استارتر ماست تهیه می شود. ماست به عنوان شیر خام وارد کارخانه می شود، آنگاه توسط باکتری های زنده (استارترها) تخمیر می شود. سپس آن را در دمای خاصی قرار می دهند تا باکتری ها بتوانند رشد کنند و عملیات تخمیر را انجام دهند.

استارتر ماست، لاکتوز قند طبیعی موجود در شیر را تخمیر می کند. این باعث تولید اسید لاکتیک می شود که سبب ایجاد طعم خاص ماست می باشد.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

ترکیبات و فواید ماست

از جمله فواید ماست این است که دارای مقدار زیاد پروتئین و کلسیم است. از این رو ممکن است باعث تقویت باکتری های سالم روده گردد. این فرآورده برای سلامتی دارای مزایایی چون: محافظت در برابر پوکی استخوان، تسکین بیماری روده تحریک پذیر و کمک به هضم غذا می باشد. البته این اثر گذاری و میزان آن به نوع ماست مصرفی نیز بستگی دارد.

ماست ها می توانند سرشار از پروتئین، کلسیم ، ویتامین ها و استارترها یا پروبیوتیک ها باشند. این مواد می توانند سبب افزایش باکتری های مفید روده انسان شوند. هم چنین می توانند از استخوان ها و دندان ها محافظت کرده و از مشکلات گوارشی جلوگیری کنند.

ماست هم چنین نسبت به شیر لاکتوز کمتری دارد، زیرا لاکتوز در فرآیند تخمیر مصرف می شود.

فواید ماست
فواید ماست

چه موقع فواید ماست مطلوب نخواهد بود؟

همه ماست ها مفید نیستند. برخی تولید کنندگان شکر، شیرین کننده های مصنوعی و سایر مواد غیر مفید را به آن اضافه می کنند.

ماست هایی که بدون قند اضافه شده یا افزودنی های غیر ضروری هستند، می توانند یک رژیم غذایی مفید باشند.

ماست طبیعی می تواند یک غذای کم کالری، حاوی پروتئین و دارای ارزش غذایی بالا باشد.

فواید کاربردی ماست برای سلامتی

از جمله فواید ماست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماست کم چرب می تواند منبع مفیدی از پروتئین در رژیم های کاهش وزن باشد. پروبیوتیک های موجود در آن ممکن است بتوانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.
  • برخی معتقدند که پروبیوتیک ها می توانند بر عملکرد مغز نیز تأثیر بگذارند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید آن لازم است.
  • در سال 2014، محققان دریافتند که مصرف ماست ممکن است به محافظت در برابر دیابت نوع 2 کمک کند. به نظر نمی رسد که انواع دیگر محصولات لبنی بر احتمال ابتلا به این بیماری تأثیر بگذارد.
  • هم چنین بعضی دانشمندان اثر مثبت ماست حاوی باکتری های پروبیوتیک بروی خانم های باردار را تایید کرده اند. در واقع این پروبیوتیک ها از کودکان و زنان باردار در برابر اثرات قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین، محافظت می کند.

انواع ماست

ماست انواع متنوعی دارد. فواید ماست در هرکدام از این انواع، می تواند کمی متفاوت باشد.

ماست کم چرب یا بدون چربی

ماست کم چرب تنها با 2 درصد شیر تهیه می شود. ماست بدون چربی (0 درصد چربی)، از شیر اسکیم یعنی شیری که چربی آن گرفته و حذف شده باشد، تهیه می شود.

کفیر

کفیر نوعی ماست مایع برای نوشیدن است که حاوی پروبیوتیک می باشد. به راحتی می توانید با افزودن دانه های کفیر در شیر و نگه داشتن آن به مدت 12 تا 24 ساعت آن را تهیه کنید.

خاصیت آنتی اکسیدانی، اثرات ضد سرطانی و بهبود باکتری های مفید روده از فواید این نوع ماست می باشد.

ماست یونانی

ماست یونانی غلیظ و خامه ای است. می تواند گرما را بهتر از ماست معمولی تحمل کند و اغلب در آشپزی و غذاهای سبک مدیترانه ای استفاده می شود.

این ماست از فشرده سازی بیشتر ماست معمولی برای حذف آب پنیر مایع، تولید می شود. در نتیجه به دلیل غلظت بیشتر، پروتئین بالاتری نیز دارد اما فشار اضافی منجر به کاهش کلسیم می شود.

ماست یونانی به صورت کامل، کم چرب یا بدون چربی عرضه می گردد.

ماست خامه ای
ماست خامه ای

ماست منجمد

ماست های یخ زده اغلب به عنوان جایگزینی سالم برای بستنی دیده می شوند. با این حال، بسیاری از ماست های یخ زده به اندازه بستنی معمولی یا بیشتر دارای قند هستند.

همچنین ، طبق اعلام انجمن ملی ماست، همه ماست های به اصطلاح یخ زده حاوی استارترهای زنده و فعال نیستند. برخی از آن ها از فرآیند های حرارتی استفاده می کنند که باعث کشتن استارترها می شود.

ماست غیر لبنی

جایگزین های ماست غیر لبنی شامل ماست سویا، ماست شیر و نارگیل است. ماست های غیر لبنی جایگزینی را برای افرادی که از لبنیات یا محصولات حیوانی استفاده نمی کنند یا آلرژی یا عدم تحمل دارند، ارائه می دهند.

فواید مواد تشکیل دهنده ماست

ماست می تواند طیف وسیعی از مواد مغذی مهم را ارائه دهد که در ایجاد فواید ماست نقش بسزایی دارند.

پروبیوتیک ها

به برخی از ماست ها پروبیوتیک افزوده می شود. پروبیوتیک ها نوعی باکتری سالم هستند که برای روده مفید هستند. آن ها به تنظیم سیستم گوارش و کاهش گاز، اسهال، یبوست و نفخ کمک می کنند.

برخی تحقیقات نشان داده اند که پروبیوتیک ها می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. هم چنین به کنترل وزن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

مصرف ماست و سایر غذاهای پروبیوتیک ممکن است جذب ویتامین ها و مواد معدنی را افزایش دهد.

رایج ترین باکتری هایی که برای تخمیر شیر به ماست استفاده می شوند، لاکتو باسیلوس بولگاریوس و استرپتو کوکوس ترموفیلوس هستند.

مطالعه اخیر دانشگاه تورنتو نشان می دهد که پروبیوتیک های مختلف اثرات متفاوتی خواهند داشت. لذا فواید ماست های حاوی پرو بیوتیک نیز می تواند متفاوت باشد. برخی از ماست های حاوی پروبیوتیک ممکن است سالم تر از بقیه باشند.

کلسیم

محصولات لبنی از بهترین منابع کلسیم می باشند. کلسیم برای رشد و نگهداری استخوان ها و دندان های سالم ضروری است. هم چنین برای لخته شدن خون، بهبود زخم و حفظ فشار خون طبیعی مهم است.

غذاهای غنی از کلسیم وقتی با منبع ویتامین D همراه شوند، دارای بهترین تاثیر می باشند. به این علت که ویتامین D به روده کوچک کمک می کند تا کلسیم را بهتر جذب کند.

ویتامین ها

اکثر ماست ها هم چنین دارای مقادیر متفاوتی از ویتامین B6 و B12، ریبوفلاوین، پتاسیم و منیزیم هستند.

فواید ماست برای افراد با عدم تحمل لاکتوز

مقدار لاکتوز در ماست نسبت به شیر اندک است. بنابراین برای افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند، احتمالاً بیشتر از شیر قابل تحمل باشد.

در نتیجه افرادی که پس از مصرف شیر مایع یا بستنی احساس ناراحتی، نفخ یا گاز می کنند، اغلب می توانند ماست را بدون علائم تحمل کنند.

البته لازم است قبل از مصرف ماست، این افراد ابتدا میزان تاثیرگذاری ماست را بر خود بسنجند.

افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز اغلب فاقد کلسیم هستند، بنابراین ماست می تواند جزء مهمی از رژیم غذایی آن ها باشد.

حفظ سلامت و فواید ماست

توجه به نکات برای برای حفظ ایمنی، بهداشت و خواص ماست در حین فرآوری این محصول ضروری است. علاوه بر آن از دیگر عوامل مهم در حفظ ایمنی و فواید ماست بسته بندی صحیح آن می باشد.

در فیلم زیر نحوه بسته بندی و سیل کردن ماست در کارخانه برای شما عزیزان نشان داده شده است:

معمولا برای بسته بندی ماست، از دستگاه سیل استفاد می شود. این دستگاه توسط گرما و فشار ایجاد خلا کرده و دهانه ظرف را پرس می نماید. در نتیجه با ممانعت از ورود هوا و سایر آلاینده ها به درون بسته بندی، ماست از آلودگی حفظ می شود.

سوالات متداول:

ماست چگونه تهیه می شود؟

ماست یک محصول لبنی است که از تخمیر شیر با استارتر ماست تهیه می شود.

فواید ماست چیست؟

این فرآورده برای سلامتی دارای مزایایی چون: محافظت در برابر پوکی استخوان، تسکین بیماری روده تحریک پذیر و کمک به هضم غذا می باشد

برای حفظ سلامتی و فواید ماست چه باید کرد؟

توجه به نکات برای برای حفظ ایمنی، بهداشت و خواص ماست در حین فرآوری و سپس در بسته بندی این محصول ضروری است .

ماست توسط چه دستگاهی بسته بندی می شود؟

ماست توسط دستگاه سیل بسته بندی می شود.

برای راه اندازی خط تولید صنعتی ماست چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان آی فودز تماس بگیرید

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها