صفحه اصلی > صنعت بسته بندی و صنعت نوشیدنی ها : انواع بسته بندی آب میوه و تفاوت هایشان
بسته بندی آب میوه
بسته بندی آب میوه

انواع بسته بندی آب میوه و تفاوت هایشان

آنچه خواهید خواند:

انواع بسته بندی آب میوه امروزه استفاده می شود که هرکدام دارای مزیت ها و معایبی می باشد. در این مقاله انواع بسته بندی آب میوه و مزایا و معایبشان برای آگاهی و انتخاب بهتر شما خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز نوشته شده است.

بسته بندی نوشیدنی ها

در حال حاضر، آب میوه، آب، نوشیدنی های کاربردی و نوشابه های گازدار در بازار نوشیدنی وجود دارد. در آینده نیز نوشیدنی های کم قند یا بدون قند و نوشیدنی های طبیعی بیشتر خواهد شد. هرچه دسته بندی محصولات بیشتر باشد، انواع بسته بندی نیز دارای تنوع بیشتری هستند.

انواع بسته بندی آب میوه

با توجه به موادی که در انواع بسته بندی های آب میوه استفاده می کنند، 4 نوع رایج بسته بندی برای آن وجود دارد:

انواع بسته بندی آب میوه
انواع بسته بندی نوشیدنی

بطری های شیشه ای در بسته بندی آب میوه

از انواع بسته بندی آب میوه ها، بطری شیشه ای 30 درصد از مصرف را به خود اختصاص داده است. بطری شیشه ای بسته بندی با سابقه طولانی است. با ورود انواع جدید از بسته بندی ها به بازار، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال هم چنان به عنوان یکی از محبوب ترین انواع بسته بندی آب میوه ها باقی مانده است.

مزایای استفاده از بطری شیشه ای:

این بطری ها غیر سمی، بی بو، شفاف، زیبا، با خاصیت بازدارندگی هوا، قیمت پایین و بازیافت آسان می باشند.

هم چنین این بطری ها بدلیل مقاومت در برابر حرارت، دمای پایین و فشار مقاومند. از این رو برای بسته بندی چای های میوه ای نیز مناسب می باشند.

معایب استفاده از بطری شیشه ای:

وزن سنگین، شکستن آسان، هزینه حمل و نقل بالا، دشواری در چاپ. از این رو، اکثر تولید کنندگان نوشیدنی های تجاری دیگر از بطری شیشه ای استفاده نمی کنند.

قوطی های فلزی در بسته بندی آب میوه

از انواع بسته بندی آب میوه ها قوطی های فلزی کاربرد مناسبی دارند. قوطی های فلزی را می توان به دو نوع 2 تکه و 3 تکه طبقه بندی کرد. فلز دو تکه معمولاً می تواند ورق آلیاژ آلومینیوم را که برای بسته نوشابه استفاده می شود، به کار گیرد. قوطی فلزی 3 تکه از ورق فولادی قلع ساخته شده است که برای بسته بندی نوشیدنی ها بدون گاز دی اکسید کربن استفاده می شود.

قوطی های فلزی خاصیت بازدارندگی خوبی دارند. از این رو می تواند مانع از ورود هوا و نور شده و عمر مفید نوشیدنی ها را افزایش دهد.

قوطی فلزی خاصیت مکانیکی خوبی دارد. در برابر حرارت بالا، رطوبت بالا، فشار بالا، آفات حشرات و مواد مضر مقاوم است.

هم چنین برای ارتقا فروش به راحتی قابلیت زیباسازی دارد. فلز را می توان ذوب و بازیافت کرد.

قوطی های کامپوزیتی

از انواع جدید قوطی های فلزی هستند. . این قوطی ها از پلی پروپیلن، فویل آلومینیوم و مقوا ساخته شده اند. وزن پایین و هزینه کمی دارد، بوی کمی می دهد. این قوطی ها از نظر ضد آب بودن به خوبی قوطی فلزی نیستند و برای ضدعفونی با حرارت بالا مناسب نمی باشند.

معایب استفاده از قوطی هاب فلزی:

پایداری شیمیایی کم و مقاومت پایین در برابر مواد قلیایی دارد. به طور کلی نیازمند ارتقا فناوری و بهبود کیفیت می باشند.

در فیلم زیر خط بسته بندی نوشیدنی در قوطی های فلزی نشان داده شده است:

کارتن های کاغذی در بسته بندی آب میوه

بسته های کاغذی معمولاً برای بسته بندی آب میوه و سبزیجات، شیر و نوشابه استفاده می شوند. کارتن های کاغذی از مواد کاغذی با مقاومت بالا ساخته شده اند، این مواد کامپوزیت کاغذی می باشند. این مواد به طور گسترده ای برای بسته بندی آب میوه، چای، قهوه و به ویژه شیرها استفاده می شوند.

مزایای استفاده از کارتن های کاغذی:

این بسته بندی ها وزن کم، هزینه پایین، بدون بو، خنثی و دارای حمل و نقل آسان می باشند. بسته بندی های کاغذی را می توان به راحتی بازیافت کرد، بنابراین سازگار با محیط زیست می باشد.

معایب استفاده از کارتن های کاغذی:

مقاومت آن ها در برابر فشار و جلوگیری از ورود هوا کمتر از بطری شیشه ای، قوطی فلزی و ظرف پلاستیکی است. علاوه بر این، نوشیدنی های بسته بندی شده با کاغذ را نمی توان در دمای بالا استریل کرد.

بسته های پلاستیکی در بسته بندی آب میوه

بسته های پلاستیکی دارای کاربرد وسیع و چشم انداز روشن است. در حال حاضر 4 نوع پلاستیک برای بسته بندی نوشیدنی ها استفاده می شود.

  • PE (پلی اتیلن)

یک رزین مصنوعی با بزرگترین تولید جهانی و هم چنین پر مصرف ترین مواد برای بسته بندی است. PE دارای 3 درجه چگالی بالا ، متوسط و پایین می باشد.

پلی اتیلن با چگالی بالا دارای خاصیت کریستالی شدن بالا، سختی بالا، بازدارندگی در برابر هوا، مقاومت مکانیکی و مقاومت شیمیایی است. بنابراین PE معمولاً با قالب گیری ضربه ای به بطری و ظروف توخالی تبدیل می شود.

دستگاه بسته بندی آب میوه
دستگاه بسته بندی آب میوه
  • PVC (پلی وینیل کلراید)

این نوع، به 3 دسته محصولات سخت، نرم و پودر طبقه بندی می گردد. بطری های PVC ساخته شده به روش کشش و ضربه با ضخامت یکنواخت می باشند.

می توان از آن برای بسته بندی نوشابه نیز استفاده کرد.

  • PP (پلی پروپیلن)

یک بسته بندی پلاستیکی شفاف و محبوب در سال های اخیر است. مقاومت حرارتی بالا و در نتیجه مقاومت خوبی در برابر استرلیزاسیون دارد.

PET (پلی اتیلن ترفتالات)

در حال حاضر، بطری های PET بیشترین سهم بازار نوشیدنی را به خود اختصاص می دهند. از مزایای این ظروف ظرفیت زیاد، شفافیت، استحکام، راحتی حمل و استفاده و  قابل بازیافت می باشد.

معایب این بطری ها: نسبت به گاز ها نفوذ پذیرند از این رو گاز کربن دی اکسید نوشیدنی ها می تواند خارج شود که سبب افت طعم می گردد. هم چنین هنگان شستشو یا پر شدن به راحتی شکسته می شوند.

روند توسعه بسته بندی آب میوه

در آینده بسته بندی های هوشمند و کاربردی مورد پسند مشتریان قرار می گیرد. مشتریان طرفدار آن نوشیدنی هایی هستند که نوشیدن و ذخیره آن ها آسان است. تنوع عملکرد در بسته بندی باعث فروش محصول می شود.

نوشیدنی های متمایز توجه مشتریان را به خود جلب کرده و مورد پسند آن ها قرار می گیرد. بسیاری از تولیدکنندگان نوشیدنی از عرضه کننده بسته می خواهند تا ظاهر متمایزی روی درپوش ها، بدنه، ظرفیت ها، رنگ ها و غیره داشته باشد. به احتمال زیاد بطری های پلاستیکی به عنوان محبوب ترین نوع بسته بندی ها باقی خواهند ماند.

از چه بسته بندی های برای آب میوه ها استفاده می شود؟

قوطی های شیشه ای- بطری های فلزی- بسته های پلاستیکی- کارتن های کاغذی

محبوب ترین نوع بسته بندی آب میوه چیست؟

به احتمال زیاد بطری های پلاستیکی به عنوان محبوب ترین نوع بسته بندی ها استفاده می شوند.

مزایای قوطی های شیشه ای در بسته بندی آب میوه ها چیست؟

این بطری ها غیر سمی، بی بو، شفاف، زیبا، با خاصیت بازدارندگی هوا، قیمت پایین و بازیافت آسان می باشند.

برای خرید دستگاه بسته بندی آب میوه چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید انواع دستگاه بسته بندی به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها