صفحه اصلی > صنعت خشکبار : طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی (2 نوع تونلی و کابینتی)
طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی
طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی

طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی (2 نوع تونلی و کابینتی)

آنچه خواهید خواند:

طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی و تفاوت انواع این دستگاه ها را در این مقاله برایتان توضیح داده ایم. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله با ما همرا باشید.

دستگاه خشک کن صنعتی سبزی و میوه از جمله ماشین آلات فراوری و پردازش در صنایع غذایی است که طرز کار آن بسیار راحت و ساده می باشد. این دستگاه ها با توجه به مدلشان دارای منابع سوخت مختلفی هستند و تولید گرما و حرارت می کنند. گرمای تولید شده سبب می شود که آب و رطوبت موجود در میوه جات و سبزیجات تبخیر شده و آنچه که باقی می ماند، میوه و سبزی خشک شده باشد.

دستگاه های خشك كن صنعتی سبزی و ميوه، می توانند بنا بر مدل خود راندمان تولیدی بالایی داشته باشند و در هر صورتی به طور کامل نیاز شما را جواب دهند.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

پیش از این شما را با روش های تولید میوه خشک و دستگاه های مناسب برای این کار در منزل و صنعت، به ترتیب در مقاله های «میوه خشک: راهنمای مصرف و تولید آن در منزل» و «خشک کردن میوه به روش صنعتی از صفر تا صد» آشنا کردیم. در این مقاله نیز شما را با طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی، آشنا می کنیم.

طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی
طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی

انواع دستگاه خشك كن سبزی و ميوه

برای بررسی طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی باید مدل آن ها را نیز در نظر بگیرید. به طور کلی، این انواع از ماشین آلات صنایع غذایی در دو مدل در بازار عرضه می شوند که در ادامه آن ها را برایتان معرفی می کنیم و طرز کار هر کدام را برایتان توضیح می دهیم.

  • دستگاه میوه خشك كن صنعتی تونلی:

در این دستگاه، مواد بر روی سینی ها پر می شوند و سپس روی چرخ دستی قرار داده می شوند (یا به طور مستقیم روی چرخ دستی گذاشته می شوند). آنگاه از محفظه تونل به درون منتقل می شود و مواد درون محفظه خشک می شوند. دارای 3 نوع جریان هوای گرم است: جریان هوای متناوب، جریان هوای افقی و جریان هوای عمودی

  • دستگاه خشک کن میوه صنعتی کابینتی:

خشک کن های صنعتی میوه جات و سبزی جات در مدل های تک کابین، دو کابین و سه کابین بسیار رایج می باشند. انواع خشک کن کوچک تک کابین که مدل نیمه صنعتی این دستگاه ها می باشد، به منظور استفاده در کسب و کار های کوچک و خانگی کاربرد زیادی دارد.

در ادامه طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی برای هر دو مدل این دستگاه ها (تونلی و کابینتی) را برایتان توضیح می دهیم.

 این دستگاه مناسب کارخانه جات بزرگ تولیدکننده انواع مواد غذایی و شیمیایی خشک‌شده است. شکل این دستگاه همانند یک تونل بوده و در ظرفیت‌های مختلف طراحی و تولید می‌شود.

طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی تونلی

طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی باتوجه به انواع مختلفی که دارند، متفاوت می باشد. انواع تونلی این دستگاه های خشک کن صنعتی، دارای ساختاری کاملا اتوماتیک می باشند. برای آغاز به کار خشک کردن این دستگاه ها، شما تنها باید میوه ها و سبزی ها را بر روی تسمه های دستگاه قرار دهید.

با وجود این که این دستگاه ها می توانند با ساختار نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک ساخته شوند، به طور کلی نیازی به استفاده از دست کارکنان به منظور جا به جایی مواد یا ابزارها نمی باشد.

در انواع نیمه اتوماتیک، فرد اپراتور با استفاده از پدالی که در کنار دستگاه تعبیه شده است، می تواند مراحل مختلف کار را انجام دهد. وی با فشار دادن پدال، میوه جات و سبزیجات را به مرحله بعدی خشک کردن انتقال می دهد.

طرز کار دستگاه خشك كن صنعتي سبزی و ميوه تونلی بسیار آسان است. میوه ها و سبزی ها پس از قرار داده شدن بر روی تسمه نقاله دستگاه به درون بدنه دستگاه (که موتورهای حرارتی در آن تعبیه شده اند) منتقل می شوند. در این قسمت پس از بسته شدن محفظه، مواد موجود در معرض گرمای تولید شده به وسیله دستگاه خشك كن و همچنین فن های جریان هوا قرار می گیرند.

به طور کلی انواع تونلی دستگاه ميوه خشك كن در مقایسه با انواع کابینتی، فرایند خشک کردن را سریع تر انجام می دهد و قدرت بیشتری دارد.

پس از گذشت مدت زمان لازم (با توجه به نوع میوه و سبزی موجود در درون محفظه)، میوه جات و سبزیجات خشک شده از محفظه بیرون آورده و آماده بسته بندی می شوند.

در ادامه شما را با طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی کابینتی آشنا می کنیم.

با مشاهده فیلم زیر می توانید با طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی آشنا شوید.

آموزش میوه خشک کن صنعتی سبزی و ميوه کابینتی

مدل های کابینتی دستگاه های خشك كن ميوه بر خلاف انواع تونلی آن، ظرفیت پایین تری دارند. با این حال، می توانید در کلیه مراحل، خشک شدن میوه جات و سبزیجات را بررسی کنید و از خشک شدن مناسب همه آن ها اطمینان حاصل نمایید.

ميوه خشك كن کابینتی مشابه یک کمد بزرگ می باشد که قفسه های مختلفی دارد. سبزی ها و میوه ها را به شکل تعیین شده و دقیق بر روی این قفسه ها قرار می دهند و بعد درب دستگاه ميوه خشك كن را می بندند. در اینجا گرما وارد کابینت می شود تا از این طریق میوه ها و سبزی ها خشک شوند.

به علت وجود دریچه های شیشه ای، شما می توانید مرحله های خشک شدن را زیر نظر داشته باشید و در صورت بروز مشکل کار را متوقف و آن را برطرف کنید.

طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی کابینتی در مقایسه با مدل تونلی راحت تر است؛ بعد از خشک شدن و اتمام کار دستگاه، می توانید به آسانی محصولات آماده را از دستگاه بیرون آورید و بسته بندی کنید.

این مدل دستگاه خشك كن نسبت به انواع تونلی ظرفیت پایین تری دارد اما در مقابل، می توانید کیفیت بیشتری را از آن انتظار داشته باشید.

دستگاه خشک کن دو کابین مدل BM 1900

معرفی دستگاه خشك كن میوه و سبزی گازسوز

نکته مثبت در رابطه با طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی این است که شما می توانید از انواع گازسوز آن ها نیز استفاده کنید.

در صنعت غذا بعضی از مدل های این دستگاه (در صورت عدم استفاده از فن های برقی)، به استفاده از نیروی برق احتیاجی ندارند و لذا، می توانید از موتورهای کاملا گازسوز استفاده نمایید.

مدل های دوگانه سوز این دستگاه ها نیز وجود دارند. طرز کار دستگاه خشک کن صنعتی سبزی و میوه دوگانه سوز نیز مشابه مدل های معمولی است؛ تنها از سوخت گاز به منظور ایجاد حرارت و از الکتریسیته به منظور حرکت فن ها و تسمه ها استفاده می نماید.

بنظر شما جای چه نکته ای در طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی خالی است؟ حتما پیشنهادتان را برای ما و دیگران بنویسید تا از آن استفاده کنیم.

سوالات متداول

دستگاه خشك كن صنعتی سبزی و ميوه چه انواعی دارد؟

دارای انواع کابینی و تونلی می باشد.

انواع تونلی دستگاه خشك كن سبزی و ميوه با انواع کابینی آن چه تفاوتی دارد؟

به طور کلی انواع تونلی دستگاه ميوه خشك كن در مقایسه با انواع کابینتی، فرایند خشک کردن را سریع تر انجام می دهد و قدرت بیشتری دارد. اما کیفیت محصول بدست آمده از هر دو دستگاه بسیار خوب است.

برای کسب و کارهای کوچک و خانگی کدام نواع از دستگاه های خشک کن میوه و سبزی مناسب است؟

انواع خشک کن کوچک تک کابین که مدل نیمه صنعتی این دستگاه ها می باشد، به منظور استفاده در کسب و کار های کوچک و خانگی کاربرد زیادی دارد.

برای خرید انواع دستگاه خشك كن صنعتی سبزی و ميوه چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه ها به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها