صفحه اصلی > صنعت بسته بندی و صنعت نوشیدنی ها : روش نگهداری قهوه آسیاب شده برای حفظ تازگی آن
نگهداری قهوه آسیاب شده
نگهداری قهوه آسیاب شده

روش نگهداری قهوه آسیاب شده برای حفظ تازگی آن

آنچه خواهید خواند:

نگهداری قهوه به خصوص برای حفظ تازگی و عطر و طعم آن، دارای روش های مشخصی است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله می توانید با این روش ها آشنا شوید.

امروزه بیشتر مصرف کنندگان قهوه به دنبال کیفیت هستند. اگر قهوه تان را از دانه‌های کامل آسیاب می‌کنید یا برای راحتی خود، قهوه از قبل آسیاب شده را می خرید، حفظ تازگی آن (تا زمانی که ممکن است) حیاتی است. هنگامی که دانه های کامل را آسیاب کنید، برای حفظ کیفیت آن کمی با زمان رقابت دارید.

عوامل موثر بر کیفیت و عطر و طعم قهوه کدام اند؟

قهوه آسیاب شده زمانی که در معرض نور، اکسیژن و دمای بالا قرار گیرد، شروع به از دست دادن عطر و طعم خود می کند. اگر قهوه آسیاب شده از دانه های باکیفیت نباشد، به درستی ذخیره نشده باشد یا حتی با دستگاه آسیاب تمیز و با کیفیت خوب آسیاب نشده باشد، قهوه شما آن عطر و طعم عالی را نخواهد داشت.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

برای آشنایی با مناسب ترین انواع دستگاه آسیاب قهوه می توانید مقاله «کدام دستگاه آسیاب قهوه را بخریم؟ (راهنمای خرید)» را مطالعه کنید.

  • برای داشتن بهترین طعم، همه چیز با دانه شروع می شود؛ بنابراین مهم است که دانه های قهوه با کیفیت بالا را انتخاب کنید.
  • علاوه بر این، باید نوع مناسب دستگاه آسیاب قهوه را انتخاب کنید.
  • اطمینان از تمیز بودن دستگاه آسیاب، می‌تواند به شما کمک کند قهوه آسیاب شده خود را با پودرهای از قبل مانده قهوه مخلوط نکنید و تازگی را در هر فنجان حفظ کنید.
نگهداری قهوه آسیاب شده
نگهداری قهوه آسیاب شده

دلیل اهمیت تازه نگه داشتن پودر قهوه این است که پس از آسیاب کردن، طعم آن شروع به تغییر می کند. دانستن نحوه صحیح نگهداری پودر قهوه به منظور حفظ تازگی طولانی تر تاثیر بسزایی در طعم قهوه صبحگاهی شما خواهد داشت.

تئوری های زیادی در مورد بهترین روش ها و مکان نگهداری قهوه برای حفظ تازگی آن وجود دارد. برای دانستن بهترین این روش ها با مطالعه این مقاله با ما همراه باشید.

چه تغییراتی پس از آسیاب قهوه در آن اتفاق می افتد؟

بسیاری از کارشناسان قهوه براین باورند که دانه های قهوه زنده هستند و پس از برشته شدن، شروع به مردن می کند (تنفس گیاهان). این قضیه اساساً نشان می دهد که درصورت عدم نگهداری صحیح، دانه های قهوه بوداده می‌توانند تمام خواص و ویژگی های خود را از دست بدهند. برای مثال، اگر آن ها را در برابر فرآیند اکسیداسیون محافظت نکنید، طعم اصلی آن ها را به خطر می اندازد.

همین امر در مورد قهوه آسیاب شده نیز صدق می کند که ممکن است پس از آسیاب، طعم و مزه آن ها از دست برود، حتی اگر با دقت نگهداری شود. از این رو، اکثر کارشناسان قهوه همواره به مصرف قهوه تازه آسیاب شده توصیه می کنند.

چه مدت می توان قهوه آسیاب شده را نگهداری کرد؟

فرض کنید قهوه شما آسیاب شده و فرآیند اکسیداسیون آغاز شده است؛ بنابراین چقدر تا از دست رفتن طعم آن زمان دارید؟ پاسخ این سوال به مکان و نحوه ذخیره سازی آن بستگی دارد. در حقیقت، زمانی که قهوه برشته می شود، می تواند تازگی نهایی خود را هفت روز پس از برشته شدن از دست بدهد. با این حال، بسیاری از ما قهوه خود را پس از گذشت آن هفت روز می خریم!

بنابراین، اگر قهوه خود را در ظروف مناسب، در انباری یا کمد خنک، خشک و تاریک نگه داری کنید، می توانید طراوت آن را (که هنوز باقی مانده است)، طولانی تر کنید. این امر به شما این امکان را می دهد که قهوه خود را حدود 2-3 هفته تازه نگه دارید.

3 نکته مهم برای نگهداری قهوه آسیاب شده

1. مکان نگهداری

وقتی صحبت از نگهداری قهوه آسیاب شده به میان می آید، همه چیز مربوط به مکان نگهداری است. در حالت ایده آل، انباری یا کمد خنک، تاریک و خشک بهترین مکان برای نگه داشتن آن است. سعی کنید آن را از نگهداری در کابینت های نزدیک به سینک، اجاق گاز یا پنجره خود دور نگه دارید.

اطمینان داشتن از نگهداری قهوه آسیاب شده در محیط مناسب، به معنای دنیایی متفاوت برای قهوه صبحگاهی شما خواهد بود.

2. ظروف ذخیره سازی

پودر قهوه بهتر است در ظرفی نگهداری شود که از نور و هر گونه حرارت محافظت شود. ظروفی مانند ظروف سرامیکی یا شیشه ای محکم را انتخاب کنید تا پودر قهوه را در آن قرار دهید و مطمئن شوید که نسبت به عبور هوا نفوذناپذیر باشد.

ممکن است فکر کنید بسته بندی که قهوه را در آن می خرید، کاملا ایمن است. در حالی که، این بسته بندی ها پس از باز شدن، خاصیت نفوذناپذیری خود را از دست می دهند و هوا و رطوبت به آن ها وارد می شود.

3. درجه دمای محیط

همانطور که در بالا بیان کردیم، کمد یا انباری شما باید خنک، تاریک و خشک باشد. درجه حرارت در حالت ایده آل باید برابر دمای اتاق یا کمتر از آن باشد. اگر قرار نیست برای مدتی از پودر قهوه خود استفاده کنید، فریزر کردن پودر قهوه شما را برای مدت بیشتری تازه نگه می دارد؛ اما فقط در صورتی که آن ها را به صورت وکیوم درون کیسه هایی ببندید که تا زمان مصرف آن ها را باز نمی کنید.

دستگاه وکیوم خانگی مدل p-290
دستگاه وکیوم خانگی مدل p-290
دستگاه بسته بندی وکیوم رومیزی مدل 410-GSM-DZ260
دستگاه بسته بندی وکیوم رومیزی مدل 410-GSM-DZ260

آیا نگهداری قهوه در یخچال و فریزر روش درستی است؟

بررسی ذخیره سازی پودر قهوه در یخچال

به هیچ عنوان (مگر اینکه با یخچال بدبو سر و کار دارید) قهوه آسیاب شده خود را در یخچال نگهداری نکنید. این احتمالاً بدترین روش ذخیره سازی است. زیرا قهوه یک خوشبو کننده است، به این معنی که تمام بوهای یخچال شما را به خود جذب می کند.

ناگفته نماند دمای یخچال به اندازه کافی پایین نیست که قهوه شما را (به اندازه ذخیره سازی در فریزر)، تازه نگه دارد.

بررسی ذخیره سازی پودر قهوه در فریزر

بحث های زیادی در مورد اینکه آیا قهوه خود را فریز کنید یا نه وجود دارد، اما در اینجا با وجود اختلاف نظر، اتفاق نظر نیز وجود دارد. یخ زدن قهوه آسیاب شده باعث تازه نگه داشتن پودر قهوه شما تا شش ماه می شود. تا زمانی که آن ها درون یک کیسه یا ظرف به صورت وکیوم بسته بندی هستند. این نوع بسته بندی به دور نگه داشتن قهوه از رطوبت کمک می کند.

با این حال، اگر قهوه آسیاب شده خود را به این روش نگهداری می کنید، بهتر است به طور مداوم قهوه خود وارد یا خارج فریزر نکنید. زیرا انجام این کار ممکن است قهوه شما را در معرض رطوبت قرار دهد و منجر به کریستاله شدن می شود. اگر قرار است به طور روزانه از قهوه خود مصرف کنید، بهتر است آن را درون ظرف مناسبی در انبار نگهداری کنید.

همچنین سعی کنید از ظروف پلاستیکی یا سایر موادی که عطر و طعم محیط اطراف را به خود می گیرند، دوری کنید. توصیه ما به شما استفاده از ظرف سرامیکی یا شیشه ای است.

آیا می توانیم قهوه را در یخچال نگهداری کنیم؟

به هیچ عنوان (مگر اینکه با یخچال بدبو سر و کار دارید) قهوه آسیاب شده خود را در یخچال نگهداری نکنید. زیرا قهوه یک خوشبو کننده است، به این معنی که تمام بوهای یخچال شما را به خود جذب می کند.

آیا می توانیم قهوه را در یخچال فریزر کنیم؟

تا زمانی که آن را درون یک کیسه یا ظرف به صورت وکیوم بسته بندی کنید، این نوع بسته بندی به دور نگه داشتن قهوه از رطوبت کمک می کند.

برای نگهداری قهوه در بسته بندی وکیوم چکار کنم؟

می توانید به راحتی این کار را توسط دستگاه های بسته بندی وکیوم (در اندازه های خانگی، رومیز و صنعتی) انجام دهید.

برای خرید دستگاه بسته بندی وکیوم چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها