صفحه اصلی > کسب و کارهای خانگی : میوه خشک: راهنمای مصرف و تولید آن در منزل
راهنمای میوه خشک
راهنمای میوه خشک

میوه خشک: راهنمای مصرف و تولید آن در منزل

آنچه خواهید خواند:

میوه خشک از جمله محصولاتی است که به عنوان میان وعده ای سالم و مغذی یا همراه با وعده های غذایی اصلی و … مصرف گسترده ای دارد. این محصول در مقیاس های صنعتی، خانگی و کسب و کارهای کوچک تولید می شود. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با ویژگی ها و نکات تولید و مصرف این محصول آشنا شوید.

میوه خشک

این مطلب یک راهنمای مختصر در مورد میوه های خشک و انواع آن ها می باشد. منابع غلیظ شیرین کننده های طبیعی که سزاوار نقش برجسته تری در تولید محصولات بر پایه گیاهی هستند.

میوه های خشک برای ایجاد و تقویت طعم در بسیاری از غذاهای خوشمزه استفاده می شوند. ازجمله: غلات های صبحانه سرد و گرم، محصولات نانوایی و قنادی و ….

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

هم چنین این مواد غذایی به تنهایی نیز خورده می شوند و طعم لذیذی دارند. بسیاری از ما کشمش را در جیب های خود می ریزیم و به عنوان میان وعده از آن استفاده می کنیم. با این حال میوه های دیگری نیز به صورت خشک شده موجود هستند. از جمله خرما، آلو، سیب، هلو، گلابی، پاپایا، انبه، موز، انجیر، زغال اخته، گیلاس و آناناس که می توانیم مانند کشمش روزانه مصرف نماییم.

میوه خشک
میوه خشک

سوالات و نکات رایج درباره میوه خشک

در ادامه به سوالات رایج و مهم درباره میوه های خشک پاسخ می دهیم.

1. چرا میوه های خشک برای شما مفید هستند؟

این میان وعده های سالم سرشار از فیبر هستند و اکثر آن ها مقادیر خوبی از آهن و کلسیم را تامین می کنند. برخی از آن ها سرشار از پتاسیم و منیزیم هستند. ویتامین A یک ویتامین مهم در این مواد غذایی است و بسیاری از انواع آن، مقادیر قابل توجهی ویتامین C دارند. آن ها هم چنین منبع عالی آنتی اکسیدان ها می باشند.

2. محتوای قند طبیعی موجود در این میوه ها مفید است یا مضر؟

قند، قند است حتی اگر به طور طبیعی در میوه ها وجود داشته باشد. در نتیجه نکته کلیدی مصرف آن اعتدال است. میوه های خشک تا 75 درصد از اندازه اصلی خود کوچک تر می شوند، بنابراین زیاده روی در خوردن آن سخت نیست. در حالی که شما نمی توانید بنشینید و 10 هلو یا گلابی را یکباره بخورید، درست است؟

یک نکته بسیار مهم وجود دارد که باید به خاطر بسپارید: خشک کردن میوه همه چیز را درباره آن کوچک می کند. از جمله اینکه چه مقدار از آن را باید به خودتان اجازه دهید بخورید. کریستی کینگ، متخصص تغذیه بالینی ارشد در بیمارستان کودکان تگزاس، می گوید: «اگر محتوای آب میوه های تازه را حذف کنید، میزان مصرف آن ها به حدود 75 درصد کاهش می یابد.

یکی از عوامل موثر در کاهش مصرف میوه خشک، محتوای فیبر بالای آن است.

3. بهترین روش نگهداری این مواد غذایی چیست؟

این مواد غذایی را در شیشه ها با درب محکم یا ظروف بسته بندی پلاستیکی به دور از گرما و نور نگهداری کنید. در بسیاری از موارد، آن ها برای چندین ماه در یک آشپزخانه خنک نگهداری می شوند. با این حال، این محصولات هر چه تازه تر باشند، مرطوب تر خواهند بود و مواد مغذی بیشتری را حفظ می کنند.

نگهداری طولانی مدت آن ها باعث از بین رفتن ویتامین C می شود. علاوه بر این، اگراین محصولات در مکانی خیلی گرم نگهداری شوند، ممکن است تخمیر و نامطلوب شوند یا حتی کپک بزنند.

اگر برای مدتی قصد ندارید از این محصولات مغذی استفاده کنید، بهتر است آن ها را در یخچال نگهداری کنید.

4. آیا مرحله سولفور زنی در تولید این محصولات، مضر است؟

بسیاری از این فرآورده های موجود در بازار با دی اکسید گوگرد فرآوری شده اند. این امر به آن ها کمک می کند رنگ خود را حفظ کنند. برخی از میوه هایی که معمولاً تحت این فرآیند قرار می گیرند عبارتند از: زردآلو، سایر میوه های نارنجی رنگ و کشمش طلایی.

این ماده نگهدارنده به عنوان (GRAS: به طور کلی به عنوان ایمن شناخته می شود) توسط FDA تعریف شده است. با این حال این فرآیند در درجه اول برای اهداف زیبایی محصول انجام می شود. اگر مصرف را بدون سولفور ترجیح می دهید، آن ها را از فروشگاه های مواد غذایی ارگانیک خریداری کنید. جایی که میوه های خشک فله با این عنوان (ارگانیک) برچسب زده می شوند.

5. آیا از نگهدارنده های دیگری در خشک کردن میوه استفاده می شود؟

به غیر از دی اکسید گوگرد، میوه های خشک فرآوری شده تجاری ممکن است تحت درمان های دیگری نیز قرار گیرند. این ها شامل افزودن مواد نگهدارنده مانند سوربات پتاسیم است تا محصولات براق تر به نظر برسند و رطوبت خود را حفظ کنند. به عنوان مثال، اغلب روی آلو و انجیر استفاده می شود.

این نگهدارنده که قابلیت هضم توسط دستگاه گوارش را دارد نیز GRAS می باشد.

از جمله دیگر راه های نگهداری این محصولات فرو بردنشان در محلول شکر است. اگر به نظر می رسد که روی این محصولات یک لایه شکر وجود دارد، به احتمال زیاد از این روش استفاده شده است. جعبه ها یا ظروفی که این مواد در آن بسته بندی شده اند، گاهی اوقات دارای اطلاعات محصول و نوع نگهدارنده استفاده شده می باشند. با این حال، زمانی که شما به صورت عمده این محصول را خریداری می‌کنید، این اطلاعات مشخص نیست. با توجه به مقادیر متوسط مصرف این محصول، به نظر نمی رسد که هیچ یک از این فرآیندهای نگهدارنده جای نگرانی داشته باشد.

  • یک استثنا قابل توجه: مصرف دی اکسید گوگرد برای کسانی که آسم دارند توصیه نمی شود.
دستگاه خشک کن میوه
دستگاه خشک کن میوه

6. آیا می توانید میوه خشک خود را در خانه درست کنید؟

جواب این سوال بله می باشد. پیش از این به طور کامل در خشک کردن میوه به روش صنعتی از صفر تا صد به توضیح چگونگی تولید این محصول در خانه پرداخته ایم. هم چنین به توضیح فرآیند صنعتی تولید این محصول نیز در همه چیز درباره تولید میوه خشک پرداختیم.

در واقع برای خشک کردن میوه در منزل می توان از نور آفتاب (روش سنتی) استفاده نمود. بهترین روش تولید این محصول اما، استفاده از دستگاه های خشک کن میوه است که در مقیاس های مختلف برای صنعت، کسب و کارهای کوچک و مصارف خانگی ساخته شده است.

روش های آسان مصرف این میان وعده سالم

  • استفاده به عنوان میان وعده ای سالم و مغذی
  • استفاده در انواع کیک و شیرینی: کشمش، خرما و مویز معمولاً در تولید کلوچه ها و نان ها استفاده می شود. هم چنین می توان از زردآلو، هلو، گلابی یا آلو خرد شده نیز استفاده کرد.
  • همراه با آجیل ها یا غلات های صبحانه
  • در تولید انواع سالاد ها

آیا میوه خشک دارای ارزش تغذیه ای است؟

میوه های خشک سرشار از فیبر هستند و اکثر آن ها مقادیر خوبی از آهن و کلسیم را تامین می کنند. برخی از آن ها سرشار از پتاسیم و منیزیم هستند. ویتامین A یک ویتامین مهم در این میوه ها است و بسیاری از انواع این میوه ها، مقادیر قابل توجهی ویتامین C دارند. آن ها هم چنین منبع عالی آنتی اکسیدان ها می باشند.

در تولید صنعتی میوه خشک از مواد نگهدارنده استفاده می شود؟

بله ممکن است برای حفظ رنگ میوه ها به آن ها دی اکسید گوگرد یا سوربات پتاسیم اضافه شود.

برای تولید میوه خشک در خانه از چه دستگاهی استفاده کنم؟

از دستگاه خشک کن میوه

برای خرید از دستگاه خشک کن میوه چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها