صفحه اصلی > صنعت لبنیات و مواد اولیه صنایع غذایی : رنگ خوراکی آناتو چیست؟ (کاربردها، مزایا و معایب)
رنگ خوراکی آناتو
رنگ خوراکی آناتو

رنگ خوراکی آناتو چیست؟ (کاربردها، مزایا و معایب)

آنچه خواهید خواند:

رنگ خوراکی آناتو برای ایجاد رنگ و افزایش مواد غذایی و بیشتر محصولات لبنی استفاده می شود. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با کاربردها، مزایای و معایب این رنگ خوراکی آشنا شوید.

رنگ خوراکی آناتو چیست؟

رنگ غذا اولین ویژگی است که توسط مصرف کننده ارزیابی می شود. بنابراین، مهندسین صنایع غذایی نگران استفاده از رنگ ها در مواد غذایی برای جذابیت بیشتر آن ها هستند. بین رنگ های مورد استفاده در صنایع غذایی، آناتو ماده خامی است که امکان به دست آوردن مقدار زیادی رنگدانه طبیعی را فراهم می کند.

آناتو یک رنگ خوراکی یا چاشنی قرمز-نارنجی است که از دانه های درخت آچیوت (Bixa orellana) تهیه می شود. این درخت در مناطق گرمسیری در آمریکای جنوبی و مرکزی رشد می کند.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

از آناتو بیشتر به عنوان یک رنگ خوراکی طبیعی استفاده می شود. زیرا رنگ روشنی از زرد تا قرمز تیره-نارنجی، شبیه زعفران و زردچوبه را به غذا می دهد. رنگ آن از ترکیباتی به نام کاروتنوئیدها به دست می آید که رنگدانه هایی هستند که در لایه بیرونی دانه و بسیاری از میوه ها و سبزیجات دیگر مانند هویج و گوجه فرنگی یافت می شوند.

علاوه بر این، آناتو به دلیل طعم کمی شیرین و فلفلی به عنوان چاشنی برای افزایش طعم غذاها استفاده می شود. رایحه آن به صورت های آجیلی، کمی تند و مانند گل توصیف می شود. به اشکال مختلفی از جمله پودر، خمیر، مایع و به عنوان اسانس وجود دارد.

رنگ خوراکی آناتو در تولید پنیر چدار
رنگ خوراکی آناتو در تولید پنیر چدار

از رنگ خوراکی آناتو چه استفاده هایی می شود؟

آناتو قرن ها برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. به طور سنتی، از آن برای نقاشی بدن، به عنوان ضد آفتاب، به عنوان دافع حشرات و برای درمان اختلالاتی مانند سوزش سر دل، اسهال، زخم ها و مشکلات پوستی استفاده می شد. امروزه از آناتو عمدتاً به عنوان رنگ طبیعی غذایی و برای طعم و مزه آن استفاده می شود. به عنوان مثال، این افزودنی طبیعی غذایی در تولید صنعتی غذاهای مختلف مانند پنیر، کره، مارگارین، کاستارد، کیک و محصولات پخته شده وجود دارد.

در بسیاری از مناطق جهان، دانه های آناتو به صورت خمیر یا پودر در می آیند و با سایر ادویه ها یا دانه ها در غذاهای مختلف ترکیب می شوند. به این ترتیب، این رنگ خوراکی یک ماده مهم در تولید غذای سنتی مکزیکی گوشت خوک است که آهسته کباب می شود. در مقایسه با رنگ های خوراکی مصنوعی، آناتو دارای آنتی اکسیدان ها است و فواید دیگری نیز دارد. به علاوه، از دانه های آن می توان برای ساخت اسانس هایی استفاده کرد که در رایحه درمانی استفاده می شود و ممکن است اثرات ضد میکروبی داشته باشد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که اسانس های ضروری برای استنشاق یا اعمال روی پوست هستند. آن ها را نباید خورد زیرا ممکن است مضر باشد.

رنگ خوراکی آناتو در تولید پنیر چدار چه کاربردی دارد؟

از آناتو اغلب برای افزودن رنگ به محصولات لبنی مانند کره، پنیر یا پودینگ استفاده می شود.

آناتو، متشکل از کاروتنوئیدهای بیکسین و نوربیکسین، معمولاً برای تولید پنیر های نارنجی رنگ مانند چدار اضافه می شود. این رنگ خوراکی باعث می شود تا پنیر به رنگ ثابتی در تغییرات فصلی دست یابد.

فواید رنگ خوراکی آناتو برای سلامتی

آناتو منبع خوبی از ترکیبات ویتامین E به نام توکوترینول است که ممکن است از بروز مشکلات قلبی مرتبط با افزایش سن جلوگیری کند. هم چنین می تواند دارای اثرات ضد التهابی در بدن باشد.

در ادامه به بررسی برخی دیگر از خواص این رنگ خوراکی بر سلامتی می پردازیم.

دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است.

آناتو حاوی ترکیبات گیاهی متعدد با خواص آنتی اکسیدانی است. از جمله این ترکیبات عبارتند از:

  • کاروتنوئیدها
  • ترپنوئیدها
  • فلاونوئیدها
  • توکوترینول ها

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می توانند مولکول های خیلی مضر معروف به رادیکال های آزاد را خنثی کنند. در صورت افزایش بیش از حد سطح این مولکول های مضر، آن ها می توانند به سلول های شما آسیب برسانند. تحقیقات نشان داده است که آسیب ناشی از سطوح بالای رادیکال های آزاد با ایجاد بیماری های مزمن مانند سرطان، اختلالات مغزی، بیماری قلبی و دیابت مرتبط است.

دارای خواص ضد میکروبی است.

تحقیقات نشان می دهد که رنگ خوراکی آناتو ممکن است خواص ضد میکروبی داشته باشد. بر اساس مطالعه هایی که انجام شدند، نتایج زیر برای این رنگ خوراکی به دست آمد:

  • عصاره آناتو رشد باکتری های مختلف از جمله استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی را مهار می کند.
  • در مطالعه ای دیگر، آناتو قارچ های مختلفی از جمله Aspergillus niger، Neurospora sitophila و Rhizopus stolonifer را از بین برد.
  • علاوه بر این، افزودن رنگ خوراکی آناتو به نان، از رشد قارچ ها جلوگیری کرد و ماندگاری نان را افزایش داد.

این تحقیقات نشان می دهند که استفاده از این رنگ خوراکی می تواند در آینده نقش امیدوارکننده ای در نگهداری مواد غذایی داشته باشد.

می تواند باعث بهبود سلامت چشم شود.

همان طور که گفته شد، رنگ خوراکی آناتو سرشار از کاروتنوئیدها است. این ترکیبات برای سلامت چشم مفید می باشند. آناتو به ویژه، سرشار از کاروتنوئیدهای بیکسین و نوربیکسین است که در لایه بیرونی دانه یافت می شوند و به ایجاد رنگ زرد تا نارنجی آن کمک می کنند.

رنگ خوراکی آناتو در تولید محصولات غذایی
رنگ خوراکی آناتو در تولید محصولات غذایی

محدودیت های استفاده از رنگ خوراکی آناتو

به طور کلی، به نظر می رسد مصرف آناتو برای اکثر مردم بی خطر است. البته در موارد خیلی کمی، برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به آن را تجربه کنند، به خصوص اگر به گیاهان خانواده Bixaceae آلرژی داشته باشند.

علائم آلرژی به رنگ خوراکی آناتو عبارتند از:

  • خارش
  • تورم
  • پایین آمدن فشار خون
  • کهیر
  • درد معده

در برخی شرایط، آناتو ممکن است علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را ایجاد کند. زنان باردار یا شیرده نباید آن را در مقادیر بالاتر از مقادیری که معمولا در غذاها یافت می شود مصرف کنند. زیرا مطالعات کافی در مورد ایمنی آن در این جمعیت ها وجود ندارد. اگر در حین مصرف این رنگ خوراکی یا محصولات حاوی آن عوارض جانبی ناخوشایندی را تجربه کردید، فوراً استفاده از آن ها را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

آناتو چیست و چه استفاده ای دارد؟

از آناتو بیشتر به عنوان یک رنگ خوراکی طبیعی استفاده می شود. به طور سنتی، از آن برای نقاشی بدن، به عنوان ضد آفتاب، به عنوان دافع حشرات و برای درمان اختلالاتی مانند سوزش سر دل، اسهال، زخم ها و مشکلات پوستی استفاده می شد.

از رنگ خوراکی آناتو در صنایع غذایی چه استفاده ای می شود؟

از آناتو اغلب برای افزودن رنگ به محصولات لبنی مانند کره، پنیر (پنیر چدار) یا پودینگ استفاده می شود.

رنگ خوراکی آناتو چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

دارای ترکیبات و خواص آنتی اکسیدانی است در نتیجه در جلوگیری از سرطان اثر دارد. دارای ترکیبات و خواص ضد میکروبی است. در بهبود سلامت چشم نیز نقش دارد. البته تعداد خیلی کمی از افراد ممکن است به این ماده حساسیت داشته باشند.

برای خرید رنگ خوراکی آناتو چکار کنم؟

برای خرید انواع این محصول به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها