صفحه اصلی > صنعت بسته بندی و سایر : نحوه راه اندازی خط تولید ادویه جات، (3 گام اصلی)
راه اندازی خط تولید ادویه جات
راه اندازی خط تولید ادویه جات

نحوه راه اندازی خط تولید ادویه جات، (3 گام اصلی)

آنچه خواهید خواند:

راه اندازی خط تولید ادویه جات که امروزه از پرسود ترین مشاغل به حساب می آید، به طور کامل در این مقاله بررسی شده است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله با ما همراه باشید.

چرا تولید ادویه جات را انتخاب کنم؟

با توجه به خواص دارویی و استفاده های فراوانی که ادویه جات در پخت و پز دارند، تقاضا برای خرید انواع ادویه ها به طور روز افزون در حال افزایش است. از جمله ادویه های اصلی مورد استفاده در رستوران ها و فست فود ها، تولید سس ها، نوشیدنی ها، کلوچه ها و انواع نان می توان موارد زیر را نام برد:

  • میخک
  • زیره
  • هل
  • دارچین
  • پودر سیر
  • زنجبیل
  • زردچوبه
  • فلفل

مردم کشورمان ایران در طول سال حدود ۲۲۰ هزار تن ادویه مصرف می کنند کهاز این مقدار، حدود ۱۷۰ هزار تن آن به کشور وارد می شود. خط تولید ادویه در ایران، سالانه قادر به تولید ۵۰۰۰۰ تن ادویه گلپر، پاپریکا، زیره و سماق است.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

در ادامه این مطلب نحوه راه اندازی خط تولید ادویه جات را برای آگاهی شما عزیزان، بررسی می کنیم.

راه اندازی خط تولید ادویه جات
راه اندازی خط تولید ادویه جات

چه میزان سرمایه برای راه اندازی خط تولید ادویه جات لازم دارید؟

برای راه اندازی خط تولید ادویه جات در کارگاه ها یا کارخانه ها، به سرمایه اولیه تقریبا 500 میلیون تومان نیاز دارید. هم چنین برای این کار به تهیه زمینی با حداقل مساحت 500 متر مربع نیاز دارید. برای پیشبرد کار و استفاده از دستگاه ها نیز حداقل 4 نیروی کار (دستیار و اپراتور دستگاه ها)، لازم است.

هنگام تولید ادویه ها و فرآیند آسیاب آن ها، میزان زیادی گرد و غبار تولید می شود. از این رو، توصیه ما به شما این است که محل راه اندازی خط تولید ادویه جات خود را، مکانی بیرون از فضای شهری انتخاب کنید. هم چنین به منظور تهویه هوای درون خط تولید نیز از فن های بزرگ و صنعتی کمک بگیرید.

چه مجوز هایی را برای راه اندازی خط تولید ادویه جات، باید کسب کنید؟

از جمله اصلی ترین مجوز هایی که برای راه اندازی خط تولید ادویه جات به آن نیاز دارید، کسب مجوز از جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت است. مجوز تولید و بسته بندی کالاهای خوراکی مانند ادویه ها، در دو صورت حقوقی و حقیقی صادر می شوند.

پس از ثبت کردن درخواستتان برای دریافت مجوز در جهاد کشاورزی، لازم است منتظر نامه بازرس ها به منظور بازرسی محیطی شبکه بهداشت بمانید.

مرحله بعدی ثبت برند است که انجام آن، برای راه اندازی و شروع هر کسب و کار جدیدی ضروری است.

5 مورد از دستگاه ها و تجهیزات لازم برای راه اندازی خط تولید ادویه جات

دستگاه های لازم برای راه اندازی خط تولید ادویه جات عبارتند از:

  • دستگاه آسیاب چکشی
  • آسیاب تیغه ای
  • مخلوط کن
  • دستگاه بسته بندی ساشه

در این فرآیند آسیاب کردن ادویه ها انجام می شود که به طور معمول به صورت خرده چوب یا دانه هستند. سپس ادویه های آسیاب شده، بسته بندی می شوند. در ادامه این مقاله، 5 نمونه از دستگاه ها و ماشین آلات لازم در خط تولید ادویه جات معرفی می شوند.

1. دستگاه آسیاب چکشی

یکی از کاربردی ترین دستگاه ها و تجهیزات این خط تولید، دستگاه آسیاب چکشی است. این دستگاه بسیار کاربردی است و امکان آسیاب کردن انواع ادویه در ظرفیت های بالا را به شما ارائه می دهد.

ادویه هایی که دانه های محکمی دارند از جمله فلفل سیاه را می توان با استفاده از دستگاه آسیاب چکشی در حجم بالا آسیاب نمود. علاوه بر ادویه جات، غلات از جمله گندم و جو را نیز با استفاده از این دستگاه می توان به آسانی خرد و آسیاب کرد. چکش های در حال گردش این دستگاه با انتقال انرژی جنبشی، باعث آسیاب شدن و پودر شدن دانه ها می گردد.

آسیاب رومیزی صنعتی چکشی
آسیاب رومیزی صنعتی چکشی

2. دستگاه آسیاب تیغه ای

از دیگر دستگاه های کاربردی برای تولید صنعتی انواع ادویه جات، دستگاه آسیاب تیغه ای است. دستگاه آسیاب تیغه ای با قدرت بالایی که موتور آن دارد، انواع ادویه ها از جمله زرد چوبه، فلفل، دارچین، زنجبیل و دیگر ادویه ها و دانه ها را آسیاب و پودر می کند.

جنس تیغه های این دستگاه اغلب از فولاد ساخته می شود و در نتیجه در برابر بعضی از ادویه ها بسیار مقاوم است.

آسیاب پره دنده
آسیاب پره دنده 

3. دستگاه بسته بندی ساشه پودری

انواع دستگاه پرکن و بسته بندی ساشه پودری، به منظور بسته بندی انواع فرآورده های پودری از جمله ادویه ها، شکر، قهوه و نمک مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه بسته بندی، از جمله مهم ترین تجهیزات در خطوط تولید محصولات صنعتی است که وظیفه ی بسته بندی فرآورده های پودری را به عهده دارد.

دستگاه ساشه پودری
دستگاه ساشه پودری

4. دستگاه قوطی پرکن

برای بسته بندی فرآورده های غذایی از انواع قوطی های پلاستیکی، فلزی و شیشه ای نیز استفاده می شود. محصولات پودری مانند ادویه جات را نیز می توان با استفاده از دستگاه قوطی پرکن پودری، بسته بندی کرد.

این دستگاه نیز از کاربردی ترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله صنعت فرآورده های غذایی به شمار می آید و باعث بیشتر شدن سرعت و دقت در فرآیند می شود.

5. دستگاه بالابر پودری

به منظور انتقال دادن محصولات غذایی پودری مانند قهوه، نمک، ادویه جات و غیره به دستگاه های بسته بندی موادغذایی، نیاز به یک دستگاه بالابر دارید. این نوع دستگاه ها می توانند مناسب ترین گزینه برای جا به جا کردن موادغذایی باشند. نحوه استفاده و کار با این دستگاه بسیار راحت می باشد و شما با قرار دادن فرآورده غذایی درون مخزن دستگاه بالابر، می توانید به آسانی فرآیند بسته بندی و انتقال محصولات را سرعت بدهید.

بالابر پودری اوگر حلزونی
بالابر پودری اوگر حلزونی 

مزایای راه اندازی خط تولید ادویه جات

با بالا رفتن مقدار مصرف ادویه جات و وارد شده فرهنگ های غذایی دیگر کشورها، تولید ادویه جات به یکی از پرسود ترین مشاغل در طی سال های اخیر تبدیل شده است. بسیاری از اشخاصی که به راه اندازی کسب و کار و کارگاه تولیدی محصولات غذایی علاقه دارند، با توجه ماندگاری بیشتر ادویه جات ترجیح می دهند خط تولید این محصول را راه اندازی کنند.

همان طور که پیش تر به اشاره شد، حداقل هزینه ی لازم برای راه اندازی خط تولید ادویه جات تقریبا ۵۰۰ میلیون تومان است و برای آغاز به کار نیاز به حداقل ۲ نوع دستگاه و ۴ نفر نیروی کار است.

چرا راه اندازی خط تولید ادویه ایده خوبی است؟

با توجه به خواص دارویی و استفاده های فراوانی که ادویه جات در پخت و پز دارند، تقاضا برای خرید انواع ادویه ها به طور روز افزون در حال افزایش است. لذا سود دهی مناسبی نیز دارد.

برای راه اندازی خط تولید ادویه چه مجوز هایی لازم است دریافت کنم؟

کسب مجوز از جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت، مجوز تولید و بسته بندی کالاهای خوراکی و ثبت برند

برای راه اندازی خط تولید ادویه جات به چه دستگاه هایی نیاز دارم؟

آسیاب چکسی، آسیاب تیغه ای، دستگاه بسته بندی ساشه پودری، مخلوط کن، دستگاه بالابر

برای خرید دستگاه ها و تجهیزات لازم برای راه اندازی خط تولید ادویه جات چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه ها و تجهیزات به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
1 2 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها