صفحه اصلی > تجهیزات آشپزخانه صنعتی و صنعت خشکبار و کسب و کارهای خانگی : تهیه سبزی های خشک و راه اندازی کسب و کار خانگی
سبزی های خشک
سبزی های خشک

تهیه سبزی های خشک و راه اندازی کسب و کار خانگی

آنچه خواهید خواند:

تهیه سبزی های خشک با افزایش تقاضا برای مصرف غذاهای ارگانیک و گیاهی، باعث راه اندازی کسب و کار های خانگی در این زمینه گشته است. در این مقاله با نکات لازم برای ایجاد کسب و کار خانگی تولید سبزی خشک آشنا می شوید.

سبزی خشک در صنعت غذا

بر اساس نوع محصول، بازار سبزی های خشک شده به 2 دسته ارگانیک و معمولی تقسیم بندی می شود. صنعت غذا طی یک دهه گذشته شاهد رشد چشمگیری بوده است. میوه ها و سبزیجات خشک شده به دلیل مزیت در دسترس بودن در تمامی فصول، در میان مصرف کنندگان تقاضای بالایی دارند. عامل مهم رشد بازار میوه ها و سبزی های خشک، افزایش ماندگاری محصول است. افزایش جمعیت گیاهخواران، مصرف میوه و سبزیجات برای تغذیه و توسعه فناوری مواد غذایی، از عوامل رشد بازار می باشند.

انتظار می رود که سبک زندگی شلوغ مردم، همراه با تغییر الگوی رژیم غذایی مصرف کنندگان، تقاضا برای میوه ها و سبزی های خشک را در آینده افزایش دهد. هم چنین رشد صنعت کسب و کارهای خانگی نیز یکی از عواملی است که در آینده باعث رشد بازار میوه و سبزی های خشک می گردد.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

تهیه سبزی خشک
تهیه سبزی خشک

سبزی های خشک شده

سبزی های خشک شده بهتر است به عنوان مواد لازم برای تهیه سوپ، سس و خورشت استفاده شوند. هم چنین آن ها می توانند به تنهایی با افزودن کره، سس پنیر یا گیاهان به عنوان چاشنی سرو شوند. زمان پخت سبزی های تازه خشک شده، کمتر از سبزیجات تازه است.

این محصولات شامل ذرت، نخود فرنگی و گوجه فرنگی هستند که برای حذف میزان آب و رطوبتشان فرآوری شده اند.

سبزی های خشک شده را می توان براساس روش بکار رفته در حذف آب و رطوبتشان از هم متمایز نمود.

این سبزی ها اغلب به تنهایی خورده می شوند اما می توان آن ها را به غذاهای دیگر نیز اضافه کرد.

موارد مصرف انواع سبزی های خشک شده

بیشتر این سبزی ها را شده را می توان برای پخت و پز، کمپینگ و به عنوان منابع غذایی در دسترس استفاده کرد. پیاز و کرفس خرد شده و خشک شده را می توان به عنوان چاشنی هنگام پخت و پز استفاده کرد. فلفل های خشک شده را می توان به صورت خام یا برای پخت و پز استفاده کرد. انواع قارچ خشک نیز موجود است و می توان در آشپزی از جمله تهیه املت، پاستا و سالاد استفاده شود.

به طور کلی مصرف سبزی های خشک شامل موارد زیر می باشد:

در تهیه سوپ، محصولات نانوایی و شیرینی، محصولات غذایی نوزادان، مخلوط های آماده (آماده پخت، آماده خوردن، چاشنی، ترکیبات اولیه و غیره)، محصولات میان وعده، نوشابه های پودری و …

قارچ خشک شده

رشد بازار جهانی قارچ خشک با افزایش تقاضا برای غذای ارگانیک و سالم در بین مصرف کنندگان ایجاد شده است. از جمله خواص قارچ خشک شده می توان موارد زیر را نام برد:

عدم استفاده از مواد نگهدارنده، طبیعی بودن فرآیند خشک کردن، میزان بالای ویتامین D، میزان پایین سدیم، فاقد گلوتن، فاقد کلسترول و چربی.

قارچ ها به عنوان سبزیجات دسته بندی می شوند اما دارای بافت متخلخل، گوشتی، اسفنجی و میوه ای هستند. ویژگی های غذایی و دارویی قارچ منجر به افزایش تقاضای آن می شود. این امر باعث عرضه این محصول به صورت خشک شده می گردد.

کیفیت قارچ به عطر وطعم مطلوب و عدم وجود ترکیبات سمی بستگی دارد.

گوجه فرنگی خشک شده

برش های گوجه فرنگی خشک شده را می توان روی سوپ شناور کرد یا به دیگر غذاها مانند ماکارونی اضافه کرد. هم چنین همراه با سالاد، به عنوان میان وعده و یا برای تزئین غذا نیز کاربرد دارد.

ذرت خشک شده

ذرت خشک شده را می توان برای طعم دادن به ماکارونی، سوپ و یا برنج استفاده کرد. از ذرت خشک شده هم چنین می توان در پخت و پز استفاده کرد و آن را به ترکیب نان ذرت و مافین اضافه کرد.

دلایل تهیه و استفاده از سبزی خشک

خشک کردن سبزیجات یکی از قدیمی ترین و ساده ترین روش های نگهداری آن ها می باشد. در خشک کردن آب و رطوبت سبزی ها را حذف می کنند که باعث کوچکتر و سبک تر شدن آن ها می شود. هم چنین مانع از رشد باکتری ها، کپک ها و مخمرهایی می شود که به طور معمول غذا را خراب می کنند. در نتیجه طول عمر نگهداری محصول را افزایش می دهد.

این سبزی ها می توانند برای مدت طولانی نگهداری و ذخیره شوند. تکنیک های مختلفی برای خشک کردن وجود دارد که به موجب آن می توان سبزیجات را حفظ کرد. سپس در صورت نیاز به جای سبزی تازه می توان آن ها را مصرف کرد.

با کاهش وزن و فضای اشغالی توسط این محصول، حمل ونقل آن نیز تسهیل می شود. کیفیت محصولات خشک شده به نوع فرآیند خشک شدن بستگی دارد.

تهیه سبزی خشک شده

خشک کردن توسط انرژی خورشیدی از سنتی ترین روش های خشک کردن می باشد. امروزه اما روش های جدیدتر و کارآمدتر جایگزین آن شده اند.

یکی از بهترین روش ها استفاده از دستگاه سبزی خشک کن می باشد. این دستگاه ها در مقیاس های مختلف برای خشک کردن انواع سبزی و میوه ساخته شده اند.

برای راه اندازی کسب و کار خانگی خود، انتخاب دستگاه با ظرفیت تولید مناسب و کیفیت مطمئن ضروری است.

برای خشک کردن سبزیجات، هرچه اندازه و شکل مواد بهم نزدیک تر باشد، نتیجه بهتری بدست می آید. از این رو دستگاه های خرد کن و خلال کن از جمله تجهیزات کسب و کار شما می باشند.

دستگاه سبزی خرد کن
دستگاه سبزی خرد کن

بسته بندی سبزی خشک شده

پس از خشک کردن سبزیجات، برای ذخیره و نگهداری این محصولات از آلودگی ثانویه نیاز به بسته بندی مناسب دارید. بسته بندی هم چنین برای عرضه محصول به مشتری لازم می باشد.

با استفاده از بسته بندی مناسب علاوه بر تبلیغ برند کسب و کار خود، رضایت و اعتماد مشتری را نیز جلب خواهید نمود.

از روش های مناسب بسته بندی این محصول می توان موارد زیر را نام برد:

استفاده از دوخت پلاستیک (رومیزی). این دستگاه، روش پیشنهادی ما به شما برای کسب و کار های خانگی می باشد. این دستگاه لبه پلاستیکی بسته بندی را با استفاده از حرارت بهم می چسباند (می دوزد).

استفاده از بسته بندی وکیوم. این دستگاه با تخلیه هوای موجود در بسته بندی و ایجاد خلا، سبب افزایش عمر نگهداری محصول می گردد. کاربردی شبیه به دستگاه دوخت پلاستیک داشته، تفاوت آن ها در ایجاد خلا است.

چرا سبزی ها را خشک می کنیم؟

در این صورت با از دست رفتن آب و رطوبت سبزی ها، باکتری و کپک ها قادر به رشد نخواهند بود ر نتیجه طول عمر مفید محصول افزایش می یاید. بدون استفاده از مواد نگهدارنده قادر به نگهداری و استفاده از انواع سبزیجات خواهیم بود.

راه اندازی کسب و کار خانگی تهیه سبزی خشک چه مزیتی دارد؟

انتظار می رود که سبک زندگی شلوغ مردم، همراه با تغییر الگوی رژیم غذایی مصرف کنندگان، تقاضا برای میوه ها و سبزی های خشک را در آینده افزایش دهد. هم چنین رشد صنعت کسب و کارهای خانگی نیز یکی از عواملی است که در آینده باعث رشد بازار میوه و سبزی های خشک می گردد.

برای تهیه سبزی خشک از چه دستگاه هایی استفاده می شود؟

از دستگاه سبزی خرد کن و سبزی خشک کن . و انواع دستگاه بسته بندی برای نگهداری محصول

برای خرید دستگاه سبزی خشک کن و سبزی خرد کن چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید انواع دستگاه سبزی خرد کن و سبزی خشک کن به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

برای خرید انواع دستگاه های بسته بندی خانگی چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید انواع دستگاه بسته بندی به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها