صفحه اصلی > صنعت روغن های خوراکی : آموزش روغن گیری با استفاده از دستگاه روغن کشی
روغن گیری
روغن گیری

آموزش روغن گیری با استفاده از دستگاه روغن کشی

آنچه خواهید خواند:

روغن گیری امروزه با پیشرفت علم و ساخت دستگاه های پیشرفته بسیار آسان شده است. خوانندگان عزیز وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله، با نحوه روغن کشی با استفاده از انواع دستگاه های روغن گیری آشنا شوید.

از گذشته تا به امروز، روغن گیری یکی از کسب و کارهای تخصصی و حرفه ای بوده است. امروزه نیز عطاران و عصاران زیادی در این حوزه مشغول به کار و کسب درامد هستند. افراد مشغول به این حرفه، دانه های روغنی و گیاهان گوناگون را تحت فرایندهای مختلفی، روغن کشی می کنند.

روغن کشی از جمله مواردی است که در تکنولوژی و علم و صنعت روند رو به رشد قابل مشاهده ای را طی کرده است؛ به طوری که شما به راحتی تفاوت میان روش های جدید و قدیمی روغن کشی را متوجه می شوید. برای اطلاع از قیمت و یا خرید انواع دستگاه روغن گیری صنعتی و خانگی فروشگاه آی فودز از مراجع معتبر می باشد. شما می توانید با مراجعه به وبسایت آی فودز اطلاعات و مشخصات کامل و دقیق محصول مورد نظرتان را مشاهده کنید.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

روغن گیری
روغن گیری

انواع روش های روغن کشی چگونه است؟

دو روش معمول مورد استفاده به منظور جدا سازی روغن و عصاره دانه های روغنی، روش های پرس سرد و پرس گرم می باشند. در روش پرس سرد، دانه های روغنی را تحت فشار مکانیکی قرار می دهند تا روغن از آن ها خارج گردد. روغن به دست آمده از روش پرس سرد از کیفیت مناسبی برخوردار است و به تصفیه نیازی نخواهد داشت.

در روش پرس گرم، با استفاده از دستگاه روغن کشی به دانه ها حرارت می دهند. این حرارت باعث تسهیل فرایند روغن کشی خواهد شد. در این روش به علت حرارت دیدن دانه ها، واکنش های شیمیایی موجب به وجود آمدن مقدار کمی ناخالصی در روغن می شود که در نتیجه آن لازم است پس از فرایند روغن گیری، فرایند تصفیه انجام شود.

دستگاه تصفیه روغن پرتابل آلمانی برند VITO
دستگاه تصفیه روغن پرتابل آلمانی برند VITO

برای استخراج روغن از دانه های روغنی چه روش هایی وجود دارد؟

از دانه های روغنی به روش های مختلفی روغن گیری انجام می دهند، از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش پیش فشردگی:

در این روش، ابتدا با به کارگیری روش های فیزیکی، تا حدود 75 درصد از روغن را از دانه خارج می کنند. این روش برای دانه های روغنی نظیر کانولا و آفتابگردان مورد استفاده قرار می گیرد. روغن باقی مانده در این دانه ها را با اضافه کردن حلال هایی به آن ها در طول فرایند روغن گیری، خارج می کنند.

  • روش فشار کامل:

به کار بردن روش تک فشار در مورد استفاده از دستگاه های روغن گیری فروشگاهی و خانگی رایج تر است. در این روش تمامی روغن دانه ها با اعمال فشار مکانیکی از آن ها خارج می گردد. چنانچه حجم دانه های مورد استفاده زیاد باشد، برای خارج کردن روغن از دانه ها از روش دو فشاری استفاده می شود. بدین صورت که در اولین مرحله با اعمال فشار اولیه حدود 90 درصد از روغن دانه ها خارج می گردد. سپس باقی مانده له شده ی دانه هایی که در سیلندر قرار دارند، برای دومین بار و به مدت بیشتری تحت فشار قرار داده می شوند تا کلیه روغن باقی مانده از آن ها خارج گردد. روغن های به دست آمده نیز از طریق دریچه های فیلتر دار به درون محفظه منتقل می شوند.

دستگاه روغن کشی 70 میلی متر مدلNI70
دستگاه روغن کشی 70 میلی متر مدلNI70
دستگاه روغن گیری پرس سرد مدل 32 BD
دستگاه روغن گیری پرس سرد مدل 32 BD

نحوه کار دستگاه روغن گیری چگونه است؟

نحوه عمل یک دستگاه روغن گیری با توجه به روش روغن کشی (پرس سرد یا گرم) و تجهیزات دستگاه تعیین می شود. بیشتر دستگاه های روغن کشی پرس سردی که در بازار عرضه می شوند، از بدنه ای استیل و ضد زنگ ساخته شده اند. رعایت ایمنی های لازم و شرایط استاندارد در روغن کشی اهمیت بسیار زیادی دارد. مدل های جدید دستگاه روغن کشی مجهز به عملکرد خودکار هستند و فرایند روغن گیری با استفاده از آن ها آسان تر انجام می شود. این دستگاه های جدید و اتوماتیک، روغن کشی از دانه ها را بسیار تسهیل کرده اند. در این مدل از دستگاه ها، پس از اتمام عملیات روغن گیری و با پر شدن گنجایش مخزن، دستگاه به طور خودکار خاموش می گردد.

برای استفاده از انواع قدیمی تر دستگاه ها برای انجام فرایند روغن کشی، به یک فرد اپراتور به منظور انجام صفر تا صد مراحل روغن گیری، نیاز دارید. ریختن دانه ها درون دستگاه و کنترل کردن مراحل روغن کشی، خاموش نمودن دستگاه و … از جمله مسئولیت هایی است که اپراتور برای در ضمن روغن کشی با دستگاه های قدیمی تر برعهده دارد.

همانطور که پیش تر گفتیم، در روش پرس گرم از حرارت استفاده می شود. حرارت دهی نیز می تواند مقداری از خواص دانه ها را از بین ببرد. به همین دلیل هم بعدها، روش پرس سرد روی کار آمد.

در روش پرس سرد (Cold press)، برای خارج کردن روغن از دانه ها از فشار مکانیکی استفاده می کنند. دستگاه های پرس سرد، بدون اعمال حرارت و درنتیجه بدون وارد کردن هرگونه آسیبی به کیفیت محصول، روغن گیری را انجام می دهد. در نتیجه بدون آسیب زدن به خواص روغن، می توانند انواع دانه ها را روغن کشی کند.

مکانیسم عمل دستگاه روغن گیری چگونه است؟

دستگاه های روغن کشی در انواع مختلفی تولید می شوند. این دستگاه ها دارای ظرفیت های مختلفی می باشند و برای مصارف صنعتی، کارگاهی، فروشگاهی و خانگی از آن ها استفاده می شود. تفاوت هایی در طراحی، ساختار و حجم انواع مختلف این دستگاه ها وجود دارد؛ با این حال، مکانیسم عمل بیشتر آن ها تقریبا یکسان می باشد.

یک محفظه یا سیلندر در درون دستگاه قرار شده است که دانه های روغنی پس از پوست گیری و تمیز شدن به درون آن ریخته می شوند. این محفظه مجهز به پیچ چرخنده می باشد. با روشن کردن دستگاه، پیچ چرخنده با چرخیدن و فشار سبب له شدن دانه ها می گردد. این فرایند آن قدر ادامه می یابد تا تمام روغن از دانه ها خارج شود. سیلندر مجهز به خروجی هایی است که برای خروج روغن از آن تعبیه شده اند. روغن بلافاصله پس از تولید و به آرامی از سیلندر خارج و به داخل مخزن سرازیر می گردد.

برای روغن گیری از چه روشی استفاده کنم؟

روش های رایج روغن گیری دو روش پرس سرد و پرس گرم هستند.

چرا استفاده از روش پرس سرد برای روغن گیری بهتر است؟

در روش پرس گرم از حرارت استفاده می شود که می تواند مقداری از خواص دانه ها را از بین ببرد. به همین دلیل هم، روش پرس سرد بیشتر استفاده می شود.

دستگاه های روغن گیری پرس سرد در چه انواعی وجود دارند؟

در انواع صنعتی، کارگاهی، فروشگاهی و خانگی

برای خرید انواع دستگاه های روغن گیری چکار کنم؟

برای خرید انواع این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد

سلام. مقدار دمای مورد نیاز برای هر دانه چند درجه هست و در حین کار و پایان کار چجوریه. سرعت دستگاه چجوریه

مهندس محمد مکابر

بستگی داره که از چه دانه ای بخواید روغن گیری کنید و بخواید پرس سرد انجام شه یا پرس گرم.