صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : معرفی دستگاه پرکن مایعات روتاری
دستگاه پرکن مایعات روتاری
دستگاه پرکن مایعات روتاری

معرفی دستگاه پرکن مایعات روتاری

آنچه خواهید خواند:

دستگاه پرکن مایعات روتاری در صنعت بسته بندی دارای کاربرد گسترده ای است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با انواع مختلف این دستگاه ها و مشخصات آن ها آشنا شوید.

دستگاه پرکن مایعات روتاری چیست؟

در صنعت استفاده از ماشین آلات پرکن مختلف برای تولید مواد مختلف نقش به سزایی دارند. لذا، آشنایی کامل با این دستگاه ها و مشخصات آن ها به ویژه برای صاحبین صنعت، از اهمیت زیادی برخوردار است. ماشین آلات پرکن دستگاهی هستند که عملیات پر کردن مقدار مشخصی از محصولات و مواد را مانند محصولات غذایی و مایعات، مواد شیمیایی، مواد آرایشی و بهداشتی و غیره انجام می دهد. دستگاه پرکن با توجه به نوع اتوماسیون به سه مدل تمام اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی، تقسیم بندی می شوند. این دستگاه ها در انواع مختلفی تولید می شوند. از پرکن مایعات ( دستگاه پرکن مایعات رقیق، پرکن مایعات غلیظ و غیره) تا دستگاه پرکن پودری که همگی شان کاربردهای گسترده ای در صنعت بسته بندی و تولید محصولات مختلف دارند.

پرکن مایعات روتاری، از مدل ماشین آلات پرکنی هستند که برای بازه گسترده ای از مایعات با روانی یا ویسکوزیته یا چسبناکی متفاوت استفاده می شوند. این دستگاه ها، می توانند حجم های متفاوتی از ظرف های پرشونده را پشتیبانی کنند.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

تعداد نازل های مدل های مختلف پرکن مایعات روتاری با هم متفاوت است. به گونه ای که این دستگاه ها در انواع مختلف زیر در بازار عرضه می شوند:

  • تک نازل
  • دو نازل
  • چهار نازل
  • ده نازل و غیره

بازده و توان تولید دستگاه های پرکن مایعات روتاری بسته به تعداد نازل آن ها می باشد؛ بر اساس تعداد نازل، بازده دستگاه نیز متغیر است.

دستگاه پرکن مایعات روتاری
دستگاه پرکن مایعات روتاری

نحوه عمل این دستگاه چگونه است؟

این دستگاه ها به منظور پر کردن مایعات به صورت زیر عمل می کنند:

  • ظرف های خالی که بر مبنای ویسکوزیته مایع و نحوه مصرف طراحی می شوند را اپراتورهای دستگاه به بخش نوار نقاله منتقل می کنند.
  • محل استقرار این ظروف برای همسو بودن با حرکت دستگاه و رسیدن به ایستگاه پرکننده با استفاده از درایو چرخشی تنظیم می گردد.
  • سپس آن ها را با چرخ های ستاره ای به بخش پرکن منتقل می کند.
  • حضور ظرف ها توسط سنسورهای پرکن تشخیص داده می شود و سپس اجازه پر شدن آن ظرف صادر می شود.
  • در این مرحله، نازل ها باز می شوند و هر ظرف را بر اساس حجم و مقدار از پیش تعیین شده پر می کنند.
  • پس از آن چرخ های انتقال دهنده، ظرف های پرشده را از ایستگاه های پرکننده به بخش چرخ های دربندی آن ها، منتقل می کنند.

برخی از انواع این دستگاه ها به صورت (filling and sealing machine) طراحی می شوند. بدین معنا که علاوه بر پرکردن، فرآیند سیل ظرف ها را نیز انجام می دهند. بعضی از مدل ها که علاوه پرکردن، عمل دربندی ظروف را نیز انجام می دهند را تحت عنوان (filling and capping machine) شناخته می شوند.

لازم به ذکر است که اپراتور این دستگاه ها باید بر تمامی مراحل نظارت کند و کنترل های لازمه را انجام دهد.

معرفی پرکن مایعات روتاری پیستونی

در صنعت بسته بندی ماشین آلات پرکننده پیستونی روتاری یا چرخشی که (rotary piston fillers) نام دارند، دستگاه های اتوماتیکی هستند که از سرعت بالا، انعطاف پذیری و ایمنی زیادی برخوردار هستند. این ماشین آلات به منظور پر کردن انواع گوناگون ظروف با انواع مختلف موادی که بیشترین ویسکوزیته را دارند، استفاده می شوند.

دستگاه بطری پرکن یا پرکن مایعات روتاری پیستونی از سرعت پر کردن بالایی برخوردار است. به این صورت که برای پرکردن تقریبا ۶۰ تا ۶۰۰  ظرف در مدت 1 دقیقه مناسب هستند و از آن جایی که مجهز به پیستون های خوبی می باشند، میزان دقت در پرکردن آن ها حدود ±0.5% درصد می باشد. لازم به ذکر است که برای شستشو یا برای تغییر به اندازه های متفاوت، قطعه های سیلندرها و پیستون ها به آسانی جدا می شوند.

سیستم تزریق (اینجکشن) در ماشین آلات پرکن مایعات، می تواند به روش های متفاوتی، پمپ یا سیلندر پیستون، انجام گیرد که دستگاه ها را بر این مبنا نیز طراحی می کنند.

دستگاه پرکن روتاری سیلندر پیستونی
دستگاه پرکن روتاری سیلندر پیستونی

انواع مختلف دستگاه پرکن مایعات روتاری کدام اند؟

مدل های مختلفی از ماشین آلات بسته بندی به منظور پرکردن مایعات مختلف طراحی و ساخته می شوند که با توجه به نوع مایع به گروه های زیر تقسیم بندی می شوند:

دستگاه پرکن مایعات رقیق:

از این مدل دستگاه ها برای پر کردن مایعات رقیق که ویسکوزیته آن ها مانند آب است، استفاده می کنند. از جمله: انواع دوغ، نوشابه، آب میوه، شربت و عرقیجات.

دستگاه پرکن دستی مایعات غلیظ:

کاربرد انواع دستی ماشین آلات پرکن مایعات غلیظ در صنایع غذایی برای پر کردن مایعاتی با ویسکوزیته بالا می باشد. از جمله آن ها می توان عسل، کره بادام زمینی، ارده، شیره خرما و روغن کنجد را نام برد که در ظرف های جار پت این مواد را پر می کنند.

روش سیلندر و پیستون برای پرکردن این مایعات مناسب می باشد. این دستگاه ها به صورت نیمه اتوماتیک در دو مدل رومیزی و شاسی دار طراحی و ساخته می شوند که توان تولید کمتری در مقایسه با مدل های اتوماتیک خواهند داشت.

پرکن تک نازل تیوپی مایعات غلیظ دارویی
پرکن تک نازل تیوپی مایعات غلیظ دارویی

دستگاه پرکن مایعات کوچک:

به منظور پرکردن مایعات در ظرف هایی مانند شیشه های دارویی، ظرف های لیوانی و ظروف کوچک، این مدل دستگاه ها کاربرد دارند.

دستگاه بطری پرکن

دستگاه بطری پر کن از جمله دستگاه های پرکن مایعات روتاری است که به منظور پرکردن بطری های شیشه ای، بطری های شیر و انواع پت استفاده می شوند.

مزایای استفاده از این ماشین آلات در صنعت بسته بندی چیست؟

ویژگی ها و مشخصات دستگاه پرکن مایعات روتاری به گونه ای می باشد که شاید بتوانیم بگوییم به عنوان یک امتیاز آن را از دیگر ماشین آلات پرکن متمایز می نماید. از جمله این ویژگی ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ایجاد یک محیط کاملا بهداشتی در هنگام بسته بندی محصولات مختلف
  • پرکردن و درب بندی با استفاده از یک دستگاه
  • عدم نیاز به جایگزینی، تنظیم و باز کردن قطعه های مختلف دستگاه به منظور پر کردن چند ظرف
  • در خیلی از ماشین آلات روتاری، فرآیند شستشوی دستگاه به طور اتوماتیک (خودکار) انجام می شود.

دستگاه های پرکن چه کاربردی دارند؟

ماشین آلات پرکن دستگاهی هستند که عملیات پر کردن مقدار مشخصی از محصولات و مواد را مانند محصولات غذایی و مایعات، مواد شیمیایی، مواد آرایشی و بهداشتی و غیره انجام می دهد.

انواع دستگاه های پرکن مایعات روتاری کدام اند؟

دستگاه پرکن مایعات رقیق- دستگاه پرکن دستی مایعات غلیظ- دستگاه پرکن مایعات کوچک- دستگاه بطری پرکن

انواع دستگاه پرکن مایعات روتاری با چه تعداد نازل موجود اند؟

تک نازل- دو نازل- 4 نازل- 10 نازل و …

برای خرید انواع دستگاه پرکن مایعات روتاری چکار کنم؟

برای خرید انواع این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها