صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : بسته بندی گیاهی مواد غذایی: جایگزین لفاف های پلاستیکی
بسته بندی گیاهی مواد غذایی
بسته بندی گیاهی مواد غذایی

بسته بندی گیاهی مواد غذایی: جایگزین لفاف های پلاستیکی

آنچه خواهید خواند:

بسته بندی گیاهی مواد غذایی از روش های نوپا و هوشمند صنعت بسته بندی مواد غذایی است. خوانندگان عزیز وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با این بسته بندی های جدید کاملا آشنا شوید.

تولید بسته بندی های گیاهی مواد غذایی

بسته بندی پلاستیکی مواد غذایی دو ایراد جدی دارد: هر ساله منجر به انباشت میلیون ها تن زباله پلاستیکی در محیط زیست ما می شود؛ دوم اینکه مواد غذایی بسته بندی شده در بسته بندی ها و ظروف پلاستیکی نفتی بیشتر در معرض آلودگی میکروبی هستند. با این حال، اکنون ممکن است راه حل موثری برای این مشکلات داشته باشیم. تیمی از دانشمندان، یک لفاف زیست تخریب پذیر و ضد میکروبی برای بسته بندی مواد غذایی ایجاد کرده اند که در نهایت می تواند جایگزینی برای بسته بندی ساخته شده از پلاستیک مواد غذایی باشد.

برای آشنایی با دیگر بسته بندی های زیست تخریب پذیر، می توانید مقاله «5 بسته بندی سازگار با محیط زیست مواد غذایی» را مطالعه کنید. کافی است بروی نام مقاله کلیک کنید.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

شگفت آورتر این است که این بسته بندی مواد غذایی سازگار با محیط زیست، به شکل اسپری است که یک پوشش گیاهی روی مواد غذایی شما ایجاد می کند. این پوشش از مواد غذایی در برابر آلودگی میکروبی و هر گونه آسیبی که ممکن است در طول جابجایی از مزرعه تا خانه شما رخ دهد، محافظت می کند. محققان دانشگاه راتگرز و هاروارد فناوری زیربنایی (underlying technology) را توسعه دادند که باعث می شود این اسپری غذا کار کند.

یکی از نویسندگان این مطالعه و دانشیار دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، فیلیپ دموکریتو، گفته است:

«ما می دانستیم که باید از بسته بندی های مواد غذایی تولید شده از مواد نفتی که هم اکنون استفاده می شوند، خلاص شویم و آن را با چیزی پایدارتر، زیست تخریب پذیر و غیر سمی جایگزین کنیم. در همان زمان از خود پرسیدیم که آیا می توانیم بسته بندی مواد غذایی را با قابلیتی طراحی کنیم که عمر مفید محصول را افزایش داده و ضایعات مواد غذایی را کاهش دهد و در عین حال ایمنی مواد غذایی را افزایش دهد؟»

بسته بندی گیاهی مواد غذایی
بسته بندی گیاهی مواد غذایی

بررسی علمی بسته بندی مواد غذایی ضد میکروبی

دانشمندان در حالی که مشکلات مربوط به بسته بندی مواد غذایی پلاستیکی را در ذهن داشتند، یک پلیمر زیستی با استفاده از پولولان (pullulan)، یک کربوهیدرات طبیعی (پلی ساکارید) که از قارچ Aureobasidium pullulans و آب (به عنوان حلال) به دست می آید، ساختند. هر دو این مواد از طریق یک سیستم چرخشی جت چرخان متمرکز (FRJS) پردازش شدند که مخلوط را به الیاف (فیبر) پولولان ضد میکروبی (APFs) تبدیل کرد.

پروفسور دموکریتو در توضیح فناوری FRJS این چنین گفته است:

«جت چرخشی به طور گسترده برای کاربردهای زیست پزشکی و مهندسی بافت استفاده شده است و در اینجا برای سنتز پوشش مبتنی بر الیاف و پوشش مستقیم بسترهای غذایی مورد استفاده قرار گرفته است.»

در مرحله بعدی، محققان APF ها را بر روی میکروب هایی مانند آسپرژیلوس فومیگاتوس و اشریشیاکلای که معمولا میوه ها و سبزیجات را آلوده می کنند، آزمایش کردند. جالب توجه است که آن ها کاهش جمعیت این پاتوژن ها را پس از استفاده از APFs مشاهده کردند. محققان همچنین این الیاف ضد میکروبی را روی آووکادو قرار دادند. آن ها متوجه شدند که پوشش APF از رشد پاتوژن ها روی این میوه جلوگیری می کند و از آن در برابر فساد و آسیب محافظت می کند. بنابراین عمر ماندگاری آووکادو تا حدود 50 درصد افزایش می یابد.

ویژگی های بسته بندی گیاهی پولولان

در حالی که بسته بندی های پلاستیکی اغلب مواد شیمیایی مضر را در مواد غذایی ما آزاد می کنند و بیش از 400 سال طول می کشد تا تجزیه بیولوژیکی شوند، پوشش APF یک بیوپلیمر زیست تخریب پذیر و غیر سمی طبیعی است. این پوشش بر کیفیت مواد خوراکی که حفظ می کند، تأثیر نمی گذارد (مطالعات انجام شده همچنین نشان می دهد که انسان می تواند پولولان را هضم کند).

علاوه بر این، به گفته محققان، می توان آن را به راحتی با استفاده از آب از سطح یک ماده غذایی پاک کرد و تنها سه روز طول می کشد تا به طور کامل در خاک تجزیه شود.

این بسته بندی های گیاهی، بخشی از نسل جدید بسته بندی مواد غذایی هوشمند و سبز است.

برای آشنایی با بسته بندی هوشمند مواد غذایی، می توانید مقاله «نکات و راهکارهای بسته بندی گوشت» را مطالعه کنید. کافی است بروی نام مقاله کلیک کنید.

بسته بندی گیاهی مواد غذایی
بسته بندی گیاهی مواد غذایی

الیاف پولولان، ممکن است مشکل آلودگی پلاستیک محیط زیست را تا حد زیادی حل کنند!

همه ما به خوبی می دانیم که مشکل زباله های پلاستیکی چقدر بزرگ است. مقدار پلاستیک در اقیانوس ها از ماهی ها بیشتر است و اکنون به شکل ریزذرات (میکروپلاستیک)، پلاستیک وارد بدن ما شده و باعث بروز مشکلات سلامتی مختلفی می شود.

علاوه بر این، بسته بندی های پلاستیکی همچنین یکی از عوامل آلودگی میکروبی و سمیت شیمیایی در غذاهای ما است. محققان ادعا می کنند که پاتوژن های غذایی سالانه بیش از 600 میلیون مورد بیماری ناشی از غذا را ایجاد می کنند. نتایج گزارشی در بریتانیا نشان می دهد که بسته بندی‌های پلاستیکی همچنین منجر به تولید به مقادیر بالاتر ضایعات مواد غذایی می شود و عمر ماندگاری میوه ها و سبزیجات را کاهش می دهد. این گزارش حاکی از آن است که هر سال 100000 تن مواد خوراکی با بسته بندی های پلاستیکی با وزن حدود 10300 تن به زباله تبدیل می شود.

APF ها این پتانسیل را دارند که به مخاطرات ناشی از پوشش پلاستیکی مواد غذایی که در سیاره ما ایجاد می شود، پایان دهند. بیایید امیدوار باشیم که این روش بسته بندی گیاهی ضد میکروبی به زودی به یک روش عادی جدید در بسته بندی مواد غذایی تبدیل شود.

هنگامی که از پروفسور دموکریتو در مورد برنامه های آن ها برای افزایش استفاده از APF پرسیده شد، گفت:

«ما قصد داریم سرمایه گذاران یک شرکت نوپا را در این زمینه(بسته بندی APF مواد غذایی) و سایر اختراعات مرتبط با ایمنی مواد غذایی شناسایی کنیم.»

این مطالعه در مجله Nature Food منتشر شده است.

بسته بندی های پلاستیکی چه ایراداتی دارند؟

هر ساله منجر به انباشت میلیون ها تن زباله پلاستیکی در محیط زیست ما می شود؛ مواد غذایی بسته بندی شده در بسته بندی ها و ظروف پلاستیکی نفتی بیشتر در معرض آلودگی میکروبی هستند.

فیبر پولولان چیست؟

یک پلیمر زیستی ساخته شده از یک کربوهیدرات طبیعی (پلی ساکارید) که از قارچ Aureobasidium pullulans و آب (به عنوان حلال) است که برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.

الیاف بسته بندی پولولان چه ویژگی هایی دارند؟

زیست تخریب پذیر هستند، خاصیت ضد میکروبی دارند و می توانند باعث افزایش عمر مفید محصول شوند، همچنین مواد غذایی را از آسیب در طول جابجایی نیز حفظ می کنند.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها