صفحه اصلی > سایر و صنعت گوشت و غذاهای آماده : چگونگی راه اندازی قصابی (نکات لازم)
راه اندازی قصابی
راه اندازی قصابی

چگونگی راه اندازی قصابی (نکات لازم)

آنچه خواهید خواند:

راه اندازی قصابی شغلی پرسود و آبرومند می باشد. در این مقاله به معرفی این شغل و بیان نکات و نحوه راه اندازی قصابی پرداخته ایم. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله با ما همراه باشید.

قصاب به چه کسی می گویند؟

به کسی که گوشت را به صورت تازه از کشتارگاه تهیه می کند و به طور اصولی آن را تکه می کند، قصاب می گویند. فرد قصاب دارای مهارت برای شناخت انواع گوشت است و می داند که هر بخش از گوشت برای چه نوع غذایی مناسب است. تمیز کردن گوشت و جداسازی چربی های اضافی و جدا کردن مو از سطح و بدن گوشت حیوان از دیگر وظایف وی می باشد. رسیدگی و انجام سفارشات مشتریانی که به مغازه ی قصابی مراجعه می کنند نیز برعهده قصاب می باشد.

مسئولیت های قصاب به محل کار او بستگی دارد. در بیشتر مغازه های خرده فروشی، قصاب بنا بر مقررات بهداشتی، مسئولیت دریافت و نگهداری محصولات گوشتی را بر عهده دارد. تکه های را گوشت پس از برش دادن، بسته بندی کرده و قیمت گذاری می کنند.

قصابی به چه مکانی می گویند؟

قصابی نوعی مغازه خرده فروشی می باشد که در آن فرآورده های گوشت و مرغ به فروش می رسد. هم چنین ممکن است محصولاتی از قبیل ماهی نیز در آن فروخته شود. در قصابی ها گوشت را مورد پردازش قرار گرفته و بسته بندی می شود، در نتیجه آن محصولاتی تازه با مزه ای عالی ارائه می شود. مغازه های قصابی به طور معمول کشتارگاهی در محل ندارند و لذا از منابع خارجی اقدام به خریداری گوشت تازه می کنند.

راه اندازی قصابی
راه اندازی قصابی

راه اندازی قصابی یک ایده ی عالی برای شغل است. زیرا تقریباً تمامی خانواده ها قصابی ها را به عنوان یکی از منابع مهم برای تأمین پروتئین خانواده در نظر دارند و برای تهیه تکه های گوشت باکیفیت از آن جا خرید می کنند.

این شغل از مشاغل حساس است که نیاز به روحیه قوی و بالا دارد. راه اندازی قصابی با توجه به این که افراد زیادی به دلیل سختی کار وارد آن نمی شوند، سود ده و پر درآمد است. قصاب لازم است به طور کامل با نحوه سلاخی دام آشنا باشد و هم چنین قسمت های مختلف گوشت دام و طیور را به خوبی بشناسد. هم چنین باید در به کار بردن وسایلی مانند چاقو و اره استخوان بر مهارت کافی داشته باشد.

چه مهارت هایی برای راه اندازی قصابی لازم است؟

  • شناخت کامل شیوه های بهداشتی
  • میدان دید خوب و عمیق
  • هماهنگی میان چشم ها و دستان
  • برخورداری از تمرکز و توانایی بالا در انجام کار
  • فیزیک بدنی سالم
  • استقامت و توان ایستادن در مدت های طولانی و جابجا کردن برش های سنگین گوشت
  • توان انجام کار به طور فردی و گروهی
  • مشتری مداری

راه اندازی قصابی چگونه است؟

برای راحتی خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز، چگونگی راه اندازی قصابی را تقسیم بندی کرده ایم و آن ها را در چند مرحله زیر بررسی نموده ایم.

1. تعیین نوع مغازه قصابی

از مهم ترین انتخاب ها برای برنامه ریزی فرآیند راه اندازی قصابی، نوع مغازه ای است که قرار است راه اندازی کنید. این انتخاب تعیین کننده بازار هدف شما می باشد. در این مرحله باید تصمیم بگیرید که چه نوع محصولاتی را می خواهید به خریداران خود عرضه کنید و چه روش های صنعتی را در فرآیند کسب و کار خود وارد کنید.

قصابی سنتی

با راه اندازی قصابی سنتی انواع گوشت و فرآورده های مکمل آن را می توانید به فروش برسانید. در قصابی های سنتی، گوشت حیواناتی چون گاو، گوسفند و مرغ فروخته می شود. مشتریان با خرید از قصابی های سنتی قادر خواهند بود که کلیه محصولات گوشتی مورد نیازشان را از یک مغازه تهیه کنند. هم چنین در بیشتر این قصابی ها گزینه‌های غذایی دیگری از جمله ادویه جات و چاشنی های غذایی و فرآورده های گوشتی پخته نیز عرضه می شود.

قصابی حلال

راه اندازی قصابی حلال به ویژه در کشور های مسلمان مانند ایران رایج است. در دیگر کشور ها نیز راه اندازی این قصابی ها در حال رواج است. ارائه خدمات قصابی های حلال به مشتریان مشابه انواع سنتی می باشد. با این تفاوت که در چگونگی ذبح حیوانات با هم فرق دارند. در زبان عربی، حلال به معنی «مجاز» می باشد و گوشتی را حلال گویند که بر اساس قوانین اسلامی ذبه شده است.

به منظور حلال بودن گوشت، در هنگام ذبح حیوان باید سالم باشد، خون آن کاملا از لاشه آن خارج شده و مورد تأیید وزارت بهداشت باشد. راه اندازی قصابی حلال در جاهایی که تعداد زیادی از مسلمان در آن ساکن هستند، می‌تواند بسیار پر درآمد باشد.

قصابی وگان

فرآورده های فاقد گوشت حیوانی و جایگزین های گیاهی گوشت در قصابی های وگان، فروخته می شوند. راه اندازی قصابی وگان ایده ای کاملاً نوظهور و رو به رشد است. زیرا بر محبوبیت رژیم های غذایی گیاهخواری و وگان روز به روز افزوده می شود.

از جمله فرآورده های رایجی که در این قصابی ها به فروش می رسد، همبرگر سبزیجات و محصولا وگان مکمل مانند پنیرهای گیاهی و غیره است.

2. ایجاد طرح تجاری راه اندازی قصابی

نوشتن یک طرح تجاری کارآمد و مناسب برای راه اندازی هر کسب و کاری مهم و ضروری است. نوشتن طرح تجاری به شما این امکان را می دهد که هدف ها، پیش بینی ها و برنامه های قصابی خود را مشخص کنید. این طرح برای آینده کار شما حیاتی خواهد بود. زیرا کلیه اطلاعاتی را که بانک ها و سرمایه گذاران پیش از تصمیم گیری برای تأمین بودجه مالی کارتان، نیاز دارند را فراهم می کند.

3. برآور هزینه های لازم

از جمله اصلی ترین هزینه های لازم برای راه اندازی قصابی، تهیه دستگاه ها و تجهیزات لازم می باشد. از دستگاه های لازم برای قصابی می توان یخچال های مخصوص، ترازو، اره استخوان بر، چرخ گوشت صنعتی، میز کار و قلاب سلاخی را نام برد. هزینه خرید این تجهیزات با توجه به نوسانات بازار فرق می کند اما بهتر است در آغاز کار بهترین‌ها آن ها را خریداری کنید.

دستگاه اره استخوان بر
دستگاه اره استخوان بر
چرخ گوشت رومیزی (قصابی )
چرخ گوشت رومیزی (قصابی )

خرید یا رهن و اجاره مغازه نیز اجتناب ناپذیر است. همان طور که می دانید هر چقدر مکان مغازه قصابی رفت و آمد بیشتری داشته باشد، هزینه اجاره و رهن مغازه نیز بیشتر می شود. متعاقباً هرچه قصابی شناخته شده تر باشد و مشتریان بیشتری را داشته باشد، فروش محصولاتش نیز بیشتر خواهد شد.

4. دریافت مجوز های لازم

برای راه اندازی قصابی ابتدا لازم است پروانه کسب و مجوز های لازم را دریافت نمایید. از آن جایی که این شغل با سلامت مردم در ارتباط است، حساسیت زیادی دارد و در نتیجه قصابی ها به طور مداوم مورد بازرسی قرار می گیرند. در صورتی که مجوز لازم را در اختیار نداشته باشید علاوه بر این که جریمه می شوید تا آخر عمر نیز قادر به دریافت مجوز و پروانه کسب و کار نخواهید شد.

چرا راه اندازی قصابی ایده خوبی است؟

راه اندازی قصابی یک ایده ی عالی برای شغل است. زیرا تقریباً تمامی خانواده ها قصابی ها را به عنوان یکی از منابع مهم برای تأمین پروتئین خانواده در نظر دارند هم چنین چون این شغل به روحیه خاصی نیاز دارد و سخت است افراد زیادی دنبال آن نمی روند.

برای راه اندازی قصابی چکار کنم؟

برای راه اندازی قصابی 4 مرحله کلی وجود دارد: تعیین نوع قصابی، ایجاد طرح تجاری، برآورد هزینه های لازم و دریافت مجوز های لازم و پروانه کسب

برای راه اندازی قصابی چه تجهیزات و دستگاه هایی لازم است؟

از دستگاه های لازم برای قصابی می توان یخچال های مخصوص، ترازو، اره استخوان بر، چرخ گوشت صنعتی، میز کار و قلاب سلاخی را نام برد.

برای خرید تجهیزات و دستگاه های لازم برای راه اندازی قصابی چکار کنم؟

برای خرید انواع این دستگاه ها و تجهیزات به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها