صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : بسته بندی شیرینگ پک چیست و چه کاربردی دارد؟
بسته بندی شیرینگ پک
بسته بندی شیرینگ پک

بسته بندی شیرینگ پک چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه خواهید خواند:

بسته بندی شیرینگ پک دارای استفاده های وسیعی در تمامی صنایع می باشد. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با این بسته بندی، مزایای آن و انواع لفاف های مورد استفاده آن آشنا شوید.

معرفی بسته بندی شیرینگ پک یا کوچک شونده (Shrink Wrap)

شیرینگ پک نوعی پوشش محافظ برای مواد یا کالاها با استفاده از یک فیلم پلاستیکی شفاف است. این فیلم به دور محصول مورد نظر پیچیده می شود و از طریق گرما منقبض (جمع) می شود و بسته بندی واحد و محکمی را به دور محصولات ایجاد می کند.

فیلم های پلاستیکی از جنس پلیمر، رایج ترین ماده انتخابی برای لفاف های مورد استفاده در بسته بندی شیرینگ پک هستند. متداول ترین نوع لفاف های مورد استفاده پلی الفین است. زیرا در انواع ضخامت، استحکام، شفافیت و میزان انقباض موجود است.

از دیگر مواد مورد استفاده در تولید لفاف های بسته بندی شرینگ پک PVC، پلی پروپیلن و پلی اتیلن می باشند. برای اعمال گرما، اپراتورها ممکن است از تفنگ های حرارتی دستی (گازی یا برقی) استفاده کنند. هم چنین می توان اقلام بسته بندی شده را از طریق یک تونل حرارتی روی تسمه نقاله عبور دهند.

بسته بندی شیرینگ پک به ایجاد محافظت در برابر هوا در اطراف محصولات کمک می کند. بنابراین، این بسته بندی انتخابی مناسب برای بسیاری از تولید کنندگان، صنایع و ارسال کنندگان است. با در دسترس بودن انواع این بسته بندی در استحکام، شفافیت و ضخامت های مختلف، کاربردهای آن تقریباً بی پایان است.

بسته بندی شیرینگ پک
بسته بندی شیرینگ پک

چه محصولاتی را می توان به روش شرینگ پک بسته بندی کرد؟

بیشتر بطری ها، قوطی ها، کارتن ها و جعبه ها برای بسته بندی بدین روش ایده آل هستند. هم چنین امکان بسته بندی بسیاری از انواع دیگر محصولات به روش شیرینگ وجود دارد.

محصولات بسیار سبک وزن یا دارای شکل های عجیب و غریب می توانند برای این نوع بسته بندی چالش برانگیز باشند. به این دلیل که انتقال و کنار هم قرار دادن آن ها در طول فرآیند بسته بندی سخت است. هم چنین ممکن است به این دلیل باشد که نمی توانند یک گروه با شکل هندسی پایدار تشکیل دهند. در نتیجه این امر پس از کوچک ترین حرکت یا برخورد ممکن است استحکام بسته بندی از بین برود شوند.

مزایای استفاده از بسته بندی شیرینگ پک

مناسب از نظر اقتصادی

شیرینگ پک یک ماده بسته بندی بسیار مقرون به صرفه نسبت به سایر گزینه های موجود در بازار است. استفاده از فضا را به حداقل می رساند. هم چنین محصولات شما را بدون استفاده از مواد بسته بندی حجیم مانند جعبه ها، در کنار هم نگه می دارد. به این ترتیب، در هزینه نگهداری و هم چنین حمل و نقل صرفه جویی می شود.

برند سازی (Branding)

می توانید رنگ ها، تصاویر، کلمات و آرم ها را روی لفاف شرینگ پک درج کنید تا آن را با برند شرکت خود اختصاصی کنید. به این ترتیب، شما هم چنین می توانید محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنید زیرا محصولی را در پلاستیک بسته بندی نمی کنید، بلکه آن را در برند خود می پیچید. این امر باعث افزایش آگاهی و دیده شدن برند شما در بین مشتریان شما می شود.

استفاده آسان

بهترین نکته در مورد این بسته بندی این است که می‌توانید آن ها را در هر اندازه ای استفاده کنید. همه چیز را پوشش می دهد، از سیم های کوچک، آب نبات، و قطعات سخت افزاری گرفته تا قایق ها و تریلرهای باری.

محافظت و نگهداری

لفاف های شیرینگ اعمال شده با حرارت، مهر و موم محکمی را به دور محصول ایجاد می کنند که به طور کامل از کالا محافظت می کند. پس از مهر و موم شدن، بسته در برابر آسیب های خارجی مانند خاک، گرد و غبار یا رطوبت آسیب پذیر نیست. برخی از لفاف ها حتی محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را نیز فراهم می کنند و محصولات شما را از اشعه های مضر خورشید در امان نگه می دارند.

دوام

این بسته بندی بسیار بادوام و محکم است. سوراخ کردن یا پاره کردن آن به قدرت زیادی نیاز دارد. بر خلاف سایر مواد بسته بندی، لفاف شیرینگ در محیط های بسیار گرم یا سرد، ضعیف یا شکننده نمی شود. هنگامی که لفاف را گرم و بسته بندی کردید، چسبندگی آن محکم باقی می ماند.

لفاف های مورد استفاده در بسته بندی شیرینگ پک

فیلم شیرینگ PVC

نوعی روکش شرینک که برای کاربردهای مختلف استفاده می شود. PVC مخفف پلی وینیل کلراید است. پلی وینیل کلراید سومین پلاستیک پرتولید در جهان است. تا چندین سال پیش روکش کوچک شونده PVC متداول ترین فیلم شیرینگ مورد استفاده بود، تا اینکه روکش های جمع شونده پلی الفین (POF) جایگزین آن ها شد.

موارد استفاده از بسته بندی شیرینگ پک پی وی سی شامل بسته بندی جعبه ها، سی دی و دی وی دی، قوطی های کوچک و سایر موارد غیر خوراکی است.

دستگاه شرینک اتوماتیک تونلی
دستگاه شرینک اتوماتیک تونلی 

فیلم شیرینگ POF (پلی الفین)

نوعی لفاف شیرینگ که به انتخاب ارجح برای بسته بندی محصولات خوراکی و غیرخوراکی تبدیل شده است. بسته بندی شیرینگ پلی الفین به دلایل مختلفی ترجیح داده می شود، از جمله تولید بوی کمتر در زمان مهر و موم شدن، بسته بندی قوی تر و ذخیره سازی انعطاف پذیرتر.

در لایه های این لفاف، هیچ گونه کلری وجود ندارد. بنابراین گاز هیدروژن کلرید تولید نمی کنند. روکش شرینک پلی الفین هیچ نرم کننده ای ندارد، بنابراین با تغییرات دما نیز مشکلی ندارد. پلی الفین را می توان در طیف وسیعی از دما ها ذخیره کرد و در محیط های مختلف مانند فیلم های شرینک پی وی سی سخت و نرم نمی شود.

این لفاف تقریباً برای هر نوع کاربردی استفاده می شود. از جمله این کاربرد ها عبارتند از: بسته بندی اسباب بازی ها، کالاهای ورزشی، کاغذهای چاپی، غذاها، لوازم التحریر و کارت ها. هم چنین از فیلم شرینک پلی الفین می توان برای بسته بندی محصولات غذایی فردی مانند کوکی ها، کلوچه ها، آب نبات ها و سایر محصولات استفاده کرد.

این فیلم بهترین انتخاب برای بسته بندی مواد غذایی است. اولین و مهم ترین دلیل این امر، ایمن بودن آن است. نه تنها استفاده از آن برای بسته بندی مواد غذایی بی خطر است، بلکه مورد تایید FDA نیز هست. در سوپرمارکت ها غذاهای مختلفی را خواهید دید که در فیلم شرینک پلی الفین بسته بندی شده اند. تولیدکنندگان بی شماری انواع مواد غذایی از سبزیجات گرفته تا گوشت و پنیر را در فیلم های پلی اولفین بسته بندی می کنند.

بسته بندی شیرینگ پک برای چه محصولاتی کاربرد دارد؟

بیشتر بطری ها، قوطی ها، کارتن ها و جعبه ها برای بسته بندی بدین روش ایده آل هستند. هم چنین امکان بسته بندی بسیاری از انواع دیگر محصولات به روش شیرینگ وجود دارد.

در بسته بندی شیرینگ پک از چه موادی استفاده می شود؟

از فیلم های پلاستیکی مانند پلی اتیلن، PVC، پلی الفین

برای بسته بندی مواد غذایی کدام نوع فیلم شرینگ پک مناسب است؟

از بهترین انتخاب ها برای بسته بندی مواد غذایی به روش شیرینگ پک فیلم های پلی الفین می باشند.

برای خرید دستگاه بسته بندی شرینگ پک چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها