صفحه اصلی > صنعت نوشیدنی ها : نوشیدنی های عملگرا؛ بررسی خواص، مزایا و انواع آن ها
نوشیدنی های عملگرا
نوشیدنی های عملگرا

نوشیدنی های عملگرا؛ بررسی خواص، مزایا و انواع آن ها

آنچه خواهید خواند:

نوشیدنی های عملگرا راه حلی برای ارتقا سلامت مصرف کنندگان هستند که امروزه تولید و مصرف آن ها رواج زیادی یافته است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله می توانید با این نوشیدنی ها، مزایای مصرف آن ها و انواعشان آشنا شوید.

نوشیدنی عملگرا (فراسودمند) چیست؟

مردم امروز می خواهند کارآمد و موثر باشند و هم زمان احساس خوبی هم در جسم و هم از لحاظ روحی داشته باشند. تغذیه مانند سوخت فردی برای بدن است: «آنچه می خوریم و می نوشیم تعیین می کند که چه کیفیت انرژی را هر روز در اختیار سلول ها قرار دهیم». روز به روز افراد بیشتر و بیشتری از این دانش بهره می برند؛ زیرا مواد خاصی دارای “توانایی” خاصی برای تحریک یا کمک کردن به واکنش های خاصی در بدن و بنابراین در روان هستند. به عنوان مثال:

  • 54 درصد از مصرف کنندگان آلمانی به محصولاتی علاقه مند هستند که هضم را تقویت می کنند.
  • 35 درصد چینی ها خواهان نوشیدنی های عملگرا با اثرات ضد پیری هستند.
  • 61 درصد استرالیایی ها نوشیدنی ها را براساس مزایای سلامتی آن ها انتخاب می کنند!

نوشیدنی های عملگرا، نوشیدنی‌های غیرالکلی هستند که فواید سلامتی فراتر از ارزش غذایی خود را ارائه می‌کنند. این نوشیدنی ها بر روی بدن یا ذهن تأثیر می گذارند و سلامت و تندرستی را ارتقا می دهند. نوشیدنی های فراسودمند اغلب حاوی مواد غیر رایج هستند از جمله:

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

میوه های خام، مواد معدنی، ویتامین ها، گیاهان، پروتئین، اسیدهای آمینه، پروبیوتیک ها و برخی افزودنی های مصنوعی

نوشیدنی های عملگرا
نوشیدنی های عملگرا

بررسی تاثیرات انواع نوشیدنی های عملگرا بر سلامتی

کمک و تقویت هضم غذا

به عنوان مثال، کامبوچا (نوعی قارچ) به عنوان کمک کننده به عمل هضم غذا در نظر گرفته می شود، بی جهت نیست که روند فروش نوشیدنی پروبیوتیک در ایالات متحده در 4 سال اخیر 21 درصد افزایش یافته است.

تعدادی از ترکیبات پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک می توانند بر میکروبیوم روده در بدن تأثیر بگذارند و در نتیجه هضم غذا را تقویت کند. علاوه بر این، براساس تحقیقات علمی مشخص شده است که یک “محور روده-مغزی” وجود دارد که از طریق آن تغذیه بر سلامت روان نیز تأثیر می گذارد. موادی که به کاهش اضطراب، استرس و افسردگی نیز کمک می کنند، سایکوبیوتیک نامیده می شوند.

(سایکوبیوتیک ارگانیسم زنده ای است که چنانچه به تعداد کافب در بدن موجود باشد، به حفظ سلامت روان کمک می کند.)

اگر متابولیسم های بدن به خوبی انجام شوند، به ایجاد یک احساس کلی خوب کمک می کند. سموم سریعتر از بدن خارج می شوند و مشکلاتی مانند درد شکم یا احساس سیری، کمتر رایج است. فیبر و آب خالص افزودنی های مهمی برای محصولاتی هستند که قرار است از هضم و متابولیسم حمایت کنند. میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی حاوی مقدار زیادی فیبر هستند. در چند سال گذشته، برخی از آب میوه ها را تحت عنوان «آب میوه کامل» عرضه کرده اند که با افزودن فیبر اضافی امتیاز می گیرند.

کمک به خواب راحت

در سراسر جهان، مردم به طور فزاینده ای از مشکلات خواب شکایت دارند. طبق گزارش EMI، تنها 18 درصد از بزرگسالان هر روز سرحال و هوشیار از خواب بیدار می شوند. اکثر افراد در 20 کشور می گویند که به هفت ساعت خواب در روز نیاز دارند که بیشترشان فاصله زیادی با این امر دارند.

نوشیدنی های عملگرا می توانند به افراد کمک کنند تا سریعتر به خواب بروند و در طول شب بخوابند. از جمله ترکیبات مناسب به عنوان افزودنی برای غذاها و نوشیدنی های عملگرایی که خواب را تقویت می کنند، عبارتند از:

  • کانابیدیول (CBD)
  • ملاتونین
  • اسیدهای آمینه مانند L-تریپتوفان و L-theanine
  • مواد گیاهی مانند گل ساعت

کمک و تقویت بینایی

کار کردن در مقابل کامپیوتر و افزایش زمانی که افراد روی صفحه نمایش های دیگر مانند گوشی های هوشمند یا تبلت ها صرف می کنند، منجر به نگرانی برای سلامت چشم می شود.

گیمرهایی که اغلب اوقات توجه خود را بر روی صفحه نمایش متمرکز می کنند، نباید به این مسئله بی توجه باشند. چشم ها به طور طبیعی تحت فشار هستند، به همین دلیل است که باید بیشتر و بیشتر از نوشیدنی های عملگرا در این زمینه استفاده کرد.

لوتئین و زآگزانتین اغلب به عنوان “عینک آفتابی داخلی” توصیف می شوند که در نوشیدنی های فراسودمند نیز استفاده می شوند.

از دیگر موادی که برای بهبود سلامت چشم می توان در این محصولات استفاده کرد، عبارتند از:

  • ویتامین ها (A,E,C)
  • روی
  • اسیدهای چرب امگا 3

علاوه بر نوشیدنی ها، محصولات دیگری مانند ماست (محصولات لبنی) پروبیوتیک نیز به عنوان مواد غذایی عملگرا استفاده می شوند.

برای آشنایی بیشتر با محصولات لبنی عملگرا به روش تولید پنیر پروبیوتیک مراجعه کنید.

3 نمونه از نوشیدنی های عملگرا رایج و خواص آن ها

1. نوشابه های انرژی زا

نوشابه های انرژی زا انواعی از نوشیدنی عملگرا هستند که حاوی ترکیبی از ترکیبات مشخص مانند تورین، کافئین، ویتامین ها، کربوهیدرات ها و سایر مواد با اثرات تغذیه‌ای یا فیزیولوژیکی تقویت شده در نظر گرفته می شوند.

این نوشابه ها بخش مرکزی بازار نوشیدنی های عملگرا را به خود اختصاص داده اند. مصرف کنندگان آن ها عمدتاً نوجوانان و جوانان هستند که روزانه از نوشیدنی های انرژی زا برای افزایش انرژی، حفظ تمرکز یا رفع خستگی استفاده می کنند. در زندگی مدرن، همه مشغول تحصیل و کار هستند، بنابراین یک قوطی نوشیدنی انرژی زا به افراد کمک می کند تا سطح هوشیاری و دقت خود را افزایش دهند و به لطف مصرف سریع کافئین، خواب شبانه را کاهش دهند.

نوشیدنی های عملگرا
نوشیدنی های عملگرا

2. آب عملگرا

آب عملگرا همان H2O ترکیب شده با مواد شیمیایی تغییر یافته مانند اکسیژن، هیدروژن، کافئین یا گیاهان است که دارای اهداف فواید سلامتی است. افزودن الکترولیت ها به جبران سدیم و سایر الکترولیت ها پس از انجام ورزش های شدید و تعریق زیاد یا از دست دادن ناگهانی الکترولیت ها کمک می کند.

افزایش هیدروژن باعث افزایش انرژی، بهبود سریع پس از تمرین و کاهش التهاب می شود. این فرآورده فراسودمند برای جوانان و بزرگسالانی که در آغاز صبح به ذهن سالم و هوشیار نیاز دارند مفید است.

3. نوشابه های ورزشی

نوشابه های ورزشی به طور فزاینده ای ترکیباتی مانند کربوهیدرات هایی به شکل قند، شیرین کننده های کم کالری و گاهی حاوی ویتامین B را برای افزایش انرژی اضافه می کنند. هدف اصلی نوشیدنی های ورزشی عملگرا جایگزینی مجدد گلوکز، الکترولیت ها، هیدراتاسیون، سدیم و سایر مواد از دست رفته به سرعت در طول تمرینات فیزیکی شدید است.

عمدتاً، نوشابه های ورزشی فقط برای مصرف ورزشکاران بزرگسال است، زیرا مقدار خاصی از ترکیباتی را فراهم می کنند که مناسب افرادی است که معمولاً فعالیت های بدنی چالش برانگیزی دارند.

4. نوشیدنی های مغذی عملگرا

نوشیدنی های مغذی دارای اجزایی از میوه ها، سبزیجات و گیاهانی مانند چای، سویا، کاکائو و نوشیدنی های لبنی هستند. نوشیدنی های مغذی از منابع مختلفی تهیه می شوند و طعم های مطلوب و تبلیغات سالم زیادی دارند. بر اساس نگرانی های فعلی مصرف کنندگان، نوشیدنی های مغذی راه‌حل هایی را برای این نگرانی های خاص مانند سلامت مغز، سلامت قلب، تقویت انرژی، ایمنی و زیبایی ارائه می دهند.

نوشیدنی عملگرا چیست؟

نوشیدنی های عملگرا، نوشیدنی‌های غیرالکلی هستند که فواید سلامتی فراتر از ارزش غذایی خود را ارائه می‌کنند. این نوشیدنی ها بر روی بدن یا ذهن تأثیر می گذارند و سلامت و تندرستی را ارتقا می دهند.

نوشیدنی های عملگرا از چه ترکیباتب تشکیل می شوند؟

نوشیدنی های فراسودمند اغلب حاوی مواد غیر رایج هستند از جمله:
میوه های خام، مواد معدنی، ویتامین ها، گیاهان، پروتئین، اسیدهای آمینه، پروبیوتیک ها و برخی افزودنی های مصنوعی

اکنون چه نوشیدنی هایی به عنوان عملگرا موجود است؟

انواع نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه های ورزشی، آب غنی شده و نوشیدنی های مغذی به صورت نوشیدنی های عملگرا تولید می شوند.

چه محصولاتی به عنوان مواد غذایی عملگرا تولید می شوند؟

انواع نوشیدنی ها، محصولات لبنی مانند ماست، پنیر و…

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها