صفحه اصلی > سایر و مقالات علمی صنایع غذایی : پرینتر سه بعدی غذا (معرفی 5 چاپگر سه بعدی غذا برتر)
پرینتر سه بعدی غذا
پرینتر سه بعدی غذا

پرینتر سه بعدی غذا (معرفی 5 چاپگر سه بعدی غذا برتر)

آنچه خواهید خواند:

پرینتر سه بعدی غذا به وسیله استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، قادر به تولید غذاهایی با طعم و شکل دلخواهتان هستند. برای آشنایی با بهترین چاپگر های سه بعدی غذا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پرینتر سه بعدی غذا چیست؟

تا به امروز، با کاربردهای متعددی از پرینترهای سه بعدی در سراسر جهان آشنا شده‌ایم. اما امروز قصد داریم درمورد عجیب‌ترین پرینتر سه بعدی صحبت کنیم. پرینترهای سه بعدی در زمینه تولید غذا می‌توانند به جهانی که از نعمت غذا بی‌بهره است، روحیه ببخشند. با داشتن یکی از این پرینترها، به سادگی می‌توانید هر نقطه محرومی از جهان را از گرسنگی و فقر نجات دهید. البته، ممکن است محدودیت‌هایی در خصوص مواد اولیه برای چاپ برخی از غذاها وجود داشته باشد. با این حال، با استفاده از یک پرینتر سه بعدی ویژهٔ غذاسازی، می‌توانیم مطمئن باشیم که تمامی مواد به اندازه صحیح مصرف شده‌اند.

در نهایت، پرینترهای سه بعدی غذا قدرتی نه تنها برای تهیه غذاهای خلاقانه و متنوع، بلکه برای مقابله با مشکلات امنیت غذایی نیز دارند. با استفاده از این پرینترها، می توان از مواد اولیه بازیافتی استفاده کرده و از بروز کاهش منابع غذایی جلوگیری کرد. این به معنی کاهش اتلاف غذاها و نیز افزایش کارایی در فرآیند تهیه غذا است.

پرینتر سه بعدی غذا
پرینتر سه بعدی غذا

معرفی پرینترهای سه بعدی غذا، بررسی فناوری چاپ سه بعدی غذا و معرفی 5 دستگاه برتر پرینتر سه بعدی غذا در جهان، موضوعاتی هستند که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. کافیست ۱۰ دقیقه از وقتتان را به ما بدهید تا تمامی این اطلاعات را بدست آورید.

بررسی آینده پرینتر سه بعدی غذا

با توجه به تحقیقات و بازارها، پیش بینی شده است که بازار چاپ سه بعدی مواد غذایی تا سال 2023 به مبلغ 525.6 میلیون دلار برسد. این بازار، فرصت های بزرگی برای صنعت فناوری مواد غذایی فراهم می کند که می تواند چیزی حدود میلیاردها دلار سودآوری داشته باشد.

نیازها و علاقه های متنوعی برای چاپ سه بعدی مواد غذایی وجود دارد. بررسی های انجام شده نشان می دهد که بازار جهانی چاپ 3D مواد غذایی به علت افزایش تقاضا برای فراورده های غذایی حاوی مواد مغذی متناسب با نیازهای غذایی فرد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای برآورده کردن تقاضای طراحی و فراوری مواد غذایی، از چندین فناوری چاپ 3D مواد غذایی استفاده شده است.

کشاورزی در گذشته مسیری طولانی را طی کرده است و امروز بیش از پیش مواد غذایی تولید می شود، اما الگوی فعلی تولید ناپایدار است! همچنین با نزدیک شدن جمعیت جهان به 8 میلیارد نفر، نیاز به یک تحول اساسی در روش های تولید مواد غذایی نوین احساس می شود.

کاربردهای چاپگر سه بعدی غذا در صنایع غذایی

آشپزخانه های تجاری، نانوایی ها و شیرینی فروشی های بزرگ از چاپگر های سه بعدی غذا به منظور صرفه جویی در زمان و افزایش سرعت تولید استفاده می کنند. اما فناوری جدیدی در چاپ 3D وجود دارد که تازه شروع به جلب توجه کرده است؛ این فناوری همان بکار گیری پرینتر سه بعدی غذا است.

نوآوری های اخیر پرینتر های سه بعدی این امکان را ایجاد کرده که مواد اولیه را چاپ و با آنها پخت و پز کرد. چاپگرهای سه بعدی غذا می توانند ارزش غذایی وعده های غذایی را بهبود ببخشند. با استفاده از این فناوری نوین، می توانید به راحتی غذاهای سفارشی و شخصی سازی شده را تولید کنید و در صنعت غذا به ارائه غذاهای شخصی و حتی غذاهای دارویی (وابسته به نیازهای خاص بیماران) نیز پرداخت.

با مشاهده این فیلم می توانید با پرینتر سه بعدی غذا و تهیه استیک گیاهی با طعمی لذیذ و مقبول توسط این چاپگر 3بعدی آشنا شوید.

همچنین، این پرینترها می توانند بهبودی در طعم و نمایش ظاهری غذاها ایجاد کنند و تجربه غذایی را برای مصرف کنندگان بهتر کنند. با اینکه این فناوری هنوز در مراحل اولیه است، اما با پیشرفت های اخیر صنعت چاپ سه بعدی و مواد غذایی، امکانات بیشتری برای استفاده از این تکنولوژی در آینده قابل انتظار است.

چه غذاهایی با پرینتر سه بعدی غذا تولید می شوند؟

چاپ سه بعدی امروزه یک فناوری رو به رشد در صنعت غذایی است. مواد غذایی که بتوانید آنها را پوره کنید، می توانند توسط این فناوری تولید شوند. این مواد به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • یکی عناصری که برای پوره شدن به یک مکانیزم عبور از سرنگ نیاز دارند.
  • دیگری عناصری که بصورت خمیری سازگار با پرینت 3D هستند.

در صورتی که بخواهید یک غذا را پرینت کنید، ابتدا باید آن را از یک مکانیزم سرنگ شکل عبور دهید تا در داخل یک ظرف اکسترود گردد. پرینت سه بعدی غذا از نظر فیلامنت FDM بسیار شبیه به پرینت معمولی است، با این تفاوت که مواد خام خوراکی نمی توانند در اطراف قرقره قرار بگیرند و باید دارای خمیر خاص و چسبندگی مناسب باشند. به همین دلیل، غذاها ابتدا در داخل یک ظرف سرنگ‌شکل ریخته شده و سپس اکسترود می شوند.

تفاوت اصلی بین غذاهای پرینت سه بعدی و غذاهای معمولی در بافت آنها است. در انتها، غذاهای پرینت شده سه بعدی دارای شکل منحصر به فرد و طعم و ظاهر جذابی هستند که قابلیت ایجاد تجربه های نوآورانه در صنعت غذایی را دارند.

با خوشحالی باید به این نکته اشاره کنیم که اکنون ما به خاطر وجود یک مجموعه وسیع از فناوری های جدید، به راحتی می‌توانیم به این مدل‌های پرینتر سه بعدی توجه کنیم، زیرا این فناوری ها می‌توانند امکانات بسیار منحصر به فردی را فراهم کنند. در ادامه شما می‌توانید به 5 نمونه برجسته از انواع پرینتر سه بعدی غذا در جهان آشنا شوید.

پرینتر سه بعدی غذا
پرینتر سه بعدی غذا

با بهترین پرینتر سه بعدی غذا آشنا شوید (5 چاپگر سه بعدی غذا برتر)

1. پرینتر سه بعدی غذا Createbot 3D

این دستگاه چاپگر سه بعدی دارای قاب فلزی است و از انتخاب های برتر پرینتر سه بعدی غذا با مواد عالی، برای علاقه‌مندان به چاپگر های سه بعدی غذا است. به عبارت دیگر، این دستگاه قادر است غذاهای مختلفی را چاپ کند، از جمله این غذاها عبارتند از:

  • خمیر شیرینی
  • خمیر لوبیا
  • پوره سیب‌زمینی
  • شکلات
  • رب

Createbot با توجه به نوع ماده مورد چاپ، درجه حرارت خود را تنظیم می‌کند. این چاپگر را می توانید به راحتی از طریق دستگاه‌های هوشمند قابل حمل مانند موبایل، تبلت یا کامپیوتر کنترل کنید. در ضمن، چاپگر مواد غذایی Creatbot 3D در رنگ‌های جذابی مانند طلایی، نقره‌ای و گلد عرضه می‌شود.

2. پرینتر سه بعدی غذا ZMorph VX

دستگاه ZMorph VX یک ابزار چند منظوره است که علاوه بر قابلیت چاپ سه بعدی غذا، امکانات دیگری مانند فرز CNC و حکاکی لیزری را نیز دارا می باشد. با این حال، از امکانات جالب این دستگاه این است که می تواند به عنوان یک چاپگر سه بعدی مواد غذایی نیز عمل کند.

مخزن چاپگری این دستگاه به راحتی می تواند مواد غذایی نیمه مایع مانند شکلات و خمیر کوکی را خارج کند. این قابلیت باعث می شود که دستگاه ZMorph VX یک گزینه بسیار عالی برای استفاده در خانه و تولید خوراکی های خوشمزه و سفارشی شود.

پرینتر سه بعدی غذا
پرینتر سه بعدی غذا

3. پرینتر سه بعدی غذا Wiiboox Sweetin

Wiiboox Sweetin یک چاپگر شکلات سه بعدی است که به طور تخصصی برای چاپ انواع شکلات طراحی شده است. این دستگاه توانایی اکستروژن مواد غذایی را با اکسترودر خمیر خود دارد و می تواند مواد غذایی را پرینت کند:

  • مربا
  • سیب زمینی پوره شده
  • خمیر
  • لوبیا و سایر خوراکی های مشابه

یک رابط کاربری صفحه نمایش لمسی ساده و کارامد در این دستگاه وجود دارد و شرکت Wiiboox ادعا می کند هر کسی که با کار با رایانه آشنا باشد می تواند به راحتی با این چاپگر سه بعدی کار کند. Wiiboox همچنین انواع مدل های شکلات آماده چاپ را برای دانلود و استفاده توسط کاربران در اختیار قرار می دهد و یک نرم افزار طراحی وب برای ایجاد مدل های ساده بر اساس متن، تصاویر و طرح های کاربران وجود دارد.

4. پرینتر سه بعدی غذا Print2Taste Procusini 4.0

در این فهرست معرفی برترین پرینتر سه بعدی غذا، Procusini به عنوان مجهزترین پرینتر حضور دارد. این پرینتر از یک سیستم کارتریج خیلی عالی و قوی برای مواد اولیه خود استفاده می کند. در این سیستم، تماس بین غذا و ماشین بصورت اتومات به نازل محدود شده و قابل جدا شدن نیز است.

Procusini دارای پنج کارتریج مخصوص مواد غذایی است که در حین چاپ امکان گرم شدن تا ۶۰ درجه سانتیگراد را دارند. همچنین این پرینتر دارای یک دستگاه اکستروژن دوگانه است که به کاربر این امکان را می دهد تا همزمان دو ماده غذایی مختلف را چاپ کند. با خرید چاپگر سه بعدی غذا Procusini، کاربران دسترسی کامل به برنامه آنلاین کلوپ Procusini را دارند. این پلتفرم همچنین آموزش های ویدیویی و نکاتی را برای بهره مندی بهتر از این پرینتر فوق العاده ارائه می دهد.

چاپگر سه بعدی غذا
چاپگر سه بعدی غذا

5. پرینتر سه بعدی غذا Natural Machines Foodini

Foodini یکی از بهترین پرینترهای موجود در صنعت غذایی است. این پرینتر سه بعدی دارای مجموعه‌ای وسیع از اندازه نازل و کارتریج است که به وسیله آن می‌توانید حتی مواد اولیه‌ غذاهایی مانند گردو و همبرگر را به مواد غذایی تبدیل کنید!

طراحی این پرینتر سه بعدی با هدف ارائه تغذیه سالم و ایجاد مواد غذایی طبیعی انجام شده است. Foodini در مراکز توانبخشی و آشپزخانه‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود. در واقع، جای یک صفحه مستطیلی، از یک صفحه دور ساخته شده از شیشه Pyrex استفاده می‌کند. این شیشه‌ها ضدآب بوده و معمولاً در مایکروویو استفاده می‌شوند. همچنین، محفظه چاپ این پرینتر نیز در دمای مشخصی کنترل می‌شود و می‌تواند حاوی ۵ کپسول استیل از مواد غذایی باشد که به صورت خودکار تعویض می‌شوند. این دستگاه همچنین قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را دارد و تمام قطعات آن به راحتی قابل تمیز شدن هستند.

فناوری پرینت سه بعدی غذا

چاپ سه بعدی مواد غذایی از جمله فناوری های نوین است که در صنعت تولید و آماده سازی غذا توسعه یافته است. از جمله فناوری های موجود در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدل سازی رسوب ذوب شده (FDM)
  • پخت و پز انتخابی
  • آبگیری
  • چاپ مواد

با این حال، این صنعت با چالش های زیادی مواجه است، از جمله یافتن مواد آماده به چاپ و محدودیت های مربوط به استفاده از پرینت سه بعدی. با استفاده از پرینترهای سه بعدی غذا، امکان طراحی و تولید غذا به صورت تولید افزایشی هوشمند وجود دارد. در این روش، مواد اولیه از پرینتر خارج شده و روی سطحی قرار می گیرد. برای پرینت یک غذا، طراح یا آشپز ابتدا از طریق نرم افزار آن را به صورت سه بعدی طراحی می کند و سپس دستگاه آن را پرینت می کند.

تقریبا هر نوع غذایی را می توانید با استفاده از این تکنولوژی پرینت کنید و در حقیقت قالب های آماده پرینت نیز برای این منظور وجود دارد! با توجه به اینکه تکنولوژی پرینت سه بعدی غذا هنوز به صورت گسترده ای استفاده نشده است، اما قدرت و پتانسیل بسیار بالایی در آینده تولید مواد غذایی دارد و می تواند مشکلات کنونی را حل نموده و بهبودی چشمگیری در روش های تولید غذا ایجاد کند.

برای آشنایی با سایر فناوری های بروز صنعت غذا به وبلاگ آی فودز مراجعه کنید.

نظر شما درباره استفاده از پرینتر سه بعدی چیست؟ حتما نظرتان را برای ما و بقیه بنویسید.

سوالات متداول

چه کاربردهایی برای چاپ مواد غذایی سه بعدی وجود دارد؟

از جمله کاربردهای چاپگر سه بعدی غذا می‌توان به طراحی مواد غذایی سفارشی برای نیازها و علاقه‌های خاص، فرآوری مواد غذایی با استفاده از تکنیک‌های خاص و حتی تولید مواد غذایی با محتوای مواد مغذی بالا اشاره کرد.

چه فناوری‌هایی برای چاپ سه بعدی مواد غذایی استفاده می‌شود؟

پرینتر سه بعدی غذا از چندین فناوری مختلف استفاده می‌کند که به تکنیک ساخت مواد غذایی بستگی دارد. برخی از این فناوری‌ها شاملمدل سازی رسوب ذوب شده (FDM)، پخت و پز انتخابی، آبگیری و چاپ هستند.

چرا روش‌های نوین تولید مواد غذایی نیاز به تحول اساسی دارند؟

با نزدیک شدن جمعیت جهان به 8 میلیارد، روش‌های فعلی تولید مواد غذایی ناپایدار است و برای تولید همچنان بزرگتر این مقدار نیاز به راهکارهای نوین و پیشرفته تری دارد.

چرا بازار چاپ مواد غذایی سه بعدی در حال رشد است؟

با توجه به افزایش تقاضا برای محصولات غذایی با محتوای مواد مغذی متناسب با نیازهای غذایی فرد، چاپ مواد غذایی سه بعدی به عنوان روشی نوین و قابل قبول برای تولید این محصولات مورد استقبال قرار می‌گیرد.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها