صفحه اصلی > صنعت بسته بندی و صنعت نان و مواد اولیه صنایع غذایی : روش تولید بیکینگ پودر بصورت صنعتی
بیکینگ پودر
بیکینگ پودر

روش تولید بیکینگ پودر بصورت صنعتی

آنچه خواهید خواند:

تولید بیکینگ پودر بسته به تولید کننده می تواند فرمولاسیون های متفاوتی داشته باشد. با این حال همگی تولید کنندگان باید از استانداردها و قوانین موجود برای تولید این محصول تبعیت کنند. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با صفر تا صد تولید بیکینگ پودر آشنا شوید.

بیکینگ پودر

برای اصلاح ویژگی های نهایی محصولات پخته شده، عوامل ورآورنده مانند بکینگ پودر یا مخمر به فرمولاسیون اضافه می شود. بیکینگ پودر مخلوطی جامد است که به عنوان یک عامل ورآورنده شیمیایی در محصولات پخته شده استفاده می شود. عامل ورآورنده ماده ای است که تحت شرایط خاصی دی اکسید کربن (CO2) آزاد می کند. این امر موجب ایجاد حباب های گاز در خمیر می شود و باعث انبساط آن می گردد. در نتیجه آن هنگامی که محصول پخته می شود، حفره های هوا ایجاد می شود و غذایی سبک و ترد حاصل می شود.

بکینگ پودر معمولاً دارای سه جز است از جمله اسید، باز و پرکننده. هنگامی که آب به بکینگ پودر اضافه می شود، پایه خشک و اسید در محلول حل می شود. در این حالت، ترکیبات برای تولید حباب های دی اکسید کربن واکنش می دهند. لازم به ذکر است میزان دی اکسید کربن تولید شده توسط این واکنش متفاوت است.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

بیکینگ پودر بافت نهایی غذا را تعیین می کند و می تواند بر طعم، رطوبت و طعم کلی غذا تأثیر بگذارد.

این ترکیب به طور کلی به مخمر ترجیح داده می شود زیرا حباب ها را بسیار سریع تر تولید می کند. خمیر توسط مخمر به دو تا سه ساعت زمان برای ورآمدن نیاز دارد، این زمان برای بیکینگ پودر حدود 15 دقیقه است.

بیکینگ پودر
بیکینگ پودر

ترکیبات مورد استفاده در تولید بیکینگ پودر

این محصول می تواند از تعدادی مواد تشکیل شده باشد، اما معمولاً حاوی موارد زیر می باشد:

  • جوش شیرین (بی کربنات سدیم NaHCO3) – ترکیب بازی
  • کرم تارتار (بی تارتارات پتاسیم C4H5KO6) – ترکیب اسیدی
  • نشاسته ذرت- ترکیب پرکننده

تولید بیکینگ پودر با ترکیب کردن این مواد جامد در نسبت های مشخص و سپس بسته بندی صورت می گیرد. هر یک از این مواد می تواند تاثیر بسزایی در بافت و طعم محصول نهایی داشته باشد.

پایه خشک مورد استفاده در تولید بیکینگ پودر

رایج ترین پایه خشک مورد استفاده در تولید بیکینگ پودرها، جوش شیرین است که بی کربنات سدیم نیز نامیده می شود. جوش شیرین یک ماده کریستالی سفید محلول در آب است. هنگامی که در دمای بالای 50 درجه سانتیگراد گرم شود، به خودی خود گاز دی اکسید کربن تولید می کند. علاوه بر کاربرد در پخت، در تولید نمک های جوشان در پزشکی برای جلوگیری از اسیدیته زیاد معده و در انواع کپسول های آتش نشانی استفاده می شود.

اسید مورد استفاده در تولید بیکینگ پودر

نوع اسید به کار رفته در فرمول بکینگ پودر متنوع تر است. اولین بیکینگ پودرها از کرم تارتار، یک اسید پودری تولید شدند. سریع واکنش نشان می داد و باید سریع در فر قرار می گرفت در غیر این صورت، گاز خارج می شد. این اسید برای تهیه محصولاتی مانند پنکیک یا کلوچه مناسب بود.

امروزه چهار اسید اصلی در تولید بیکینگ پودرهای تجاری استفاده می شود. این اسید ها عبارتند از:

  • فسفات مونوکلسیم (CaHO4P)
  • اسید پیروفسفات سدیم (H2Na207P2)
  • فسفات آلومینیوم سدیم (H304P)
  • سولفات آلومینیوم سدیم (NaAl08S2)

مونوکلسیم فسفات یک اسید با واکنش سریع است که در عرض سه دقیقه پس از افزودن به جوش شیرین، مقدار زیادی گاز تولید می کند. این سرعت تقریباً دو برابر سایر اسیدها است.

اسید پیروفسفات سدیم اسیدی با واکنش کندتر است. این اسید برای تولید خمیر بیسکویت هایی که در یخچال نگهداری می شوند، استفاده می شود.

فسفات آلومینیوم سدیم و سولفات آلومینیوم سدیم نیز اسیدهایی با واکنش کند هستند که هنگام گرم شدن گاز تولید می کنند. در حالی که در صنایع از این ترکیبات استفاده می شود، اکثر نانوایان به دلیل طعم نامطبوعی که آلومینیوم می تواند در محصولات پخته ایجاد کند، پودرهای پخت بدون آلومینیوم را ترجیح می دهند.

در فیلم زیر نکات لازم برای راه اندازی خط تولید بیکینگ پودر بیان شده است.

پرکننده مورد استفاده در تولید بیکینگ پودر

سومین جز اصلی در تولید بیکینگ پودرها یک پرکننده خنثی است. رایج ترین آن ها نشاسته ذرت است. افزودن نشاسته ذرت سه هدف دارد: اول، به خشک نگه داشتن محصول و روان نگه داشتن آن کمک می کند. بدون آن، دیگر اجزا بیکینگ پودر می توانند به هم متصل شوند و یک توده بزرگ تشکیل دهند. دوم اینکه اسیدها و بازها را جدا نگه می دارد و از واکنش آن ها در حین نگهداری جلوگیری می کند. سوم، به پودر حجم می دهد تا اندازه گیری و استانداردسازی آن آسان تر شود.

فرآیند تولید بیکینگ پودر

تولید بیکینگ پودر با تولید کربنات سدیم آغاز می شود. برای تولید این ترکیب از آمونیاک، دی اکسید کربن و محلول آب شور (NaClH2) استفاده می شود.

پودر اسید مورد استفاده در تولید بسیاری از بیکینگ پودرها اسید تارتاریک است. این ماده با استفاده از تارتارات هیدروژن پتاسیم ساخته شده است.

مخلوط کردن پودرها

بی کربنات سدیم، اسید تارتاریک و نشاسته ذرت به یک مخلوط کن صنعتی منتقل می شوند. مقدار مناسب و مشخص از هر پودر در مخلوط کن ها ریخته می شود. این میکسرها دارای تیغه های بزرگ و فولادی ضد زنگ هستند که پودرها را به طور کامل یکدست و همگن ترکیب می کند. سپس این مخلوط همگن از طریق لوله خلا به دستگاه پرکننده منتقل می شود.

دستگاه بسته بندی ساشه پودری
دستگاه بسته بندی ساشه پودری

پر کردن و بسته بندی

بیکینگ پودر را در یک قیف سرپوشیده قرار داده و در بسته مورد نظر ریخته می شود. بیکینگ پودرها بسته به تولید کننده به روش های مختلفی بسته بندی می شوند.

برای مصارف خانگی معمولاً در قوطی های 113 یا 264 گرمی فروخته می شود. رستوران ها می توانند بیکینگ پودر را در قوطی های 3/2 یا 5/4 کیلوگرمی تهیه کنند. نانوایی های صنعتی آن را در کارتن های فیبری 23 یا 45 کیلوگرمی خریداری می کنند.

از روش های مناسب بسته بندی بیکینگ پودر در مقادیر پایین، استفاده از دستگاه بسته بندی ساشه مواد پودری می باشد.

پر کردن معمولاً توسط یک پرکننده سریع چرخان انجام می شود. این پرکننده مقدار خاصی از بکینگ پودر را وارد بسته می کند و سپس مهر و موم می شود. ظروف بسته بندی شده در جعبه های مقوایی قرار می گیرند و روی پالت ها چیده می شوند. پالت ها به کامیون ها یا واگن های راه آهن منتقل می شوند و به فروشگاه های مواد غذایی محلی یا نانوایی های تجاری ارسال می شوند.

بیکینگ پودر از چه موادی تشکیل شده است؟

  • جوش شیرین (بی کربنات سدیم NaHCO3) – ترکیب بازی، کرم تارتار (بی تارتارات پتاسیم C4H5KO6) – ترکیب اسیدی، نشاسته ذرت- ترکیب پرکننده
  • نقش بیکینگ پودر در پخت خمیر چیست؟

    بیکینگ پودر مخلوطی جامد است که به عنوان یک عامل ورآورنده شیمیایی در محصولات پخته شده استفاده می شود.

    برای بسته بندی بیکینگ پودر در مقادیر کم (خانگی) چه دستگاهی مناسب است؟

    دستگاه بسته بندی ساشه مواد پودری

    برای خرید دستگاه بسته بندی ساشه مواد پودری چکار کنم؟

    برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

    مقالات مرتبط
    5 1 رای
    امتیاز دهید
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها