صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : بسته بندی سیل وکیوم چیست؟ (انواع، کاربرد ها و مزایا)
سیل وکیوم
سیل وکیوم

بسته بندی سیل وکیوم چیست؟ (انواع، کاربرد ها و مزایا)

آنچه خواهید خواند:

بسته بندی سیل وکیوم از دستاوردهای جدید در صنعت بسته بندی است که دارای کاربرد و مزایای بسیار می باشد. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با کاربردها، نوع عمل، مزایا و انواع دستگاه های بسته بندی سیل وکیوم آشنا شوید.

سیل وکیوم چیست؟

سیل وکیوم یکی از نوآوری های اخیر فناوری بسته بندی است که صنعت فرآوری مواد غذایی را تحت تاثیر قرار داده است. این روش بسته بندی به عنوان یکی از مفیدترین روش ها برای نگهداری هر گونه ماده غذایی در نظر گرفته می شود.

سیل وکیوم روشی برای بسته بندی است که در آن هوای داخل بسته بلافاصله قبل از بسته بندی به طور کامل خارج می شود. این روش شامل قرار دادن محصولات غذایی در یک فیلم پلاستیکی بسته بندی، خارج کردن هوا از داخل بسته توسط پمپ خلاء و سپس مهر و موم کردن بسته است.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

دستگاه های بسته بندی سیل وکیوم در انواع مختلف در بازار موجود هستند. با این حال، اکثر آن ها به دو صورت قابل حمل یا ثابت هستند. استفاده از این دستگاه ها آسان است و می‌توان آن ها را در هر آشپزخانه صنعتی مدرن نصب کرد.

از تازه نگه داشتن صید گرفته تا نگهداری میوه های خارج از فصل، بسته بندی تحت خلاء راه حل عالی برای حفظ مواد خوراکی گران بها است.

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم خانگی
دستگاه بسته بندی سیل وکیوم خانگی

چرا از بسته بندی به روش سیل وکیوم استفاده می شود؟

شاید بسیاری از شما از این واقعیت آگاه نباشید که هوا (اکسیژن)، از بزرگترین دشمنان تقریباً همه انواع غذاها است. بسته بندی تحت خلا برای غذاهایی که باید مرطوب باقی بمانند بسیار مفید است. در نتیجه بسته بندی شدن در پوشش فاقد هوا، غذا دیگر نمی تواند در تماس با اکسیژن باشد و تحت تاثیر هوا قرار نمی گیرد.

بسته بندی سیل وکیوم محتویات پوشش پلاستیکی را توسط خلاء مهر و موم می کند. هنگامی که غذا در یک پوشش قابل بسته بندی قرار می گیرد، هوا توسط خلا خارج می شود. در نتیجه محصول برای مدت طولانی دست نخورده باقی می ماند. به لطف خلاء ایجاد شده توسط دستگاه بسته بندی، از نفوذ انواع ترکیبات به داخل کیسه جلوگیری می شود. از جمله این ترکیبات مایعات ، اکسیژن و حتی حشرات می باشد.

مواد غذایی آبدار، قبل از اینکه برای نگهداری طولانی مدت بسته بندی شود، باید چند ساعت منجمد گردد. این روش بسته بندی برای غذاهای جامد مانند آرد، شکر و غیره نیز مفید است. با جلوگیری از جذب هوا، خشک و نامطلوب شدن غذا را محدود می کند.

بسته بندی تحت خلا یک راه حل موثر برای سوختگی انجمادی است. از آن جایی که مواد غذایی مستقیماً با محیط فریزر در تماس نیستند، زمان جلوگیری از سوختگی انجمادی در مقایسه با زمانی که در معرض هوای بیش از حد قرار می گیرند یا به خوبی ذخیره نمی شوند، بسیار طولانی تر است.

هنگامی که صحبت از نگهداری طولانی مدت می شود، بسته بندی سیل وکیوم در مقایسه با سایر جایگزین ها ترجیح داده می شود. هر چند روش هایی مانند خشک کردن، نمک زدن و کنسرو کردن، بسته به نوع غذای ذخیره شده دارای مزایای خاصی هستند. مواد بسته بندی شده وکیوم که در فریزر نگهداری می شوند باید قبل از استفاده به خوبی ذوب شوند.

مزایای بسته بندی تحت خلا

این روش بسته بندی به دلیل مزایای متعددی که دارد به طور گسترده در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود:

  • نگهداری و ماندگاری: از پنیر گرفته تا سوپ، سیل وکیوم طول عمر انواع مختلف غذا را افزایش می دهد. به عنوان مثال، گوشت با استفاده از روش های سنتی در فریزر بیش از شش ماه باقی نمی ماند. با این حال، امکان نگهداری گوشت در این روش به مدت 2 تا 3 سال در فریزر وجود دارد.
  • صرفه جویی: توانایی نگهداری غذا برای مدت طولانی تر، این امکان را به ما می دهد که فساد و ضایعات مواد غذایی را کاهش دهیم. هم چنین، این فناوری به تولید کنندگان مواد غذایی اجازه می دهد تا مواد را به صورت عمده با قیمت کمتر خریداری کرده و به طور موثر آن ها را ذخیره کنند.
  • محافظت: این نوع بسته بندی از مواد غذایی در برابر عناصر خارجی مانند کپک و باکتری محافظت می کند. هم چنین به جلوگیری از خطر خشک شدن (از دست دادن رطوبت) و سوختگی انجمادی کمک می کند.
  • حفظ طعم و کیفیت : از آنجایی که مواد غذایی در غیاب هوا بسته بندی می شوند، رطوبت، بافت و طعم آن ها حفظ می شود. ارزش غذایی غذا نیز دست نخورده باقی می ماند.
  • عدم نیاز به نگهدارنده ها: بسیاری از روش های سنتی ذخیره غذا به مواد شیمیایی و نگهدارنده ها نیاز دارند. بر خلاف آن ها، بسته بندی خلاء شامل استفاده از هیچ عنصر خارجی مضر نمی باشد.
  • مرینیت کردن: سیل وکیوم یک جایگزین عالی برای مرینیت کردن گوشت، افزودن طعم یا ادویه اضافی به غذا است. به دلیل بسته بندی، تمام رطوبت و طعم های لذیذ نگه داشته می شود و گوشت را مستقیماً مرینیت می کند.

انواع دستگاه های بسته بندی سیل وکیوم

این دستگاه بسته بندی برای بسته بندی وکیوم با مواد بسته بندی دارای ممانعت گازی بسیار بالا به منظور نگهداری مواد غذایی استفاده می شود. اکثر این ماشین ها پوشش حاوی مواد غذایی را در محفظه خلاء مهر و موم می کنند. انواع این دستگاه ها به 4 دسته تقسیم می شوند:

دستگاه بسته بندی وکیوم نوع نازل (Nozzle-Type)

پس از تخلیه هوا در کیسه از طریق یک نازل، قسمت دهانی کیسه توسط هیتر یا سیستم ضربه ای مهر و موم می شود. دو فرآیند وکیوم و بسته بندی در اکثر این نوع ماشین ها به صورت خودکار انجام می شود که با قرار دادن پا بر یک سوئیچ آغاز می شود.

  • کار با این دستگاه نسبت به سایر انواع دستگاه ها آسان‌تر است. با این حال درجه خلاء کیسه های بسته‌بندی شده توسط این نوع دستگاه کمتر از سایر دستگاه ها است.

دستگاه بسته بندی وکیوم محفظه ای (Chamber-Type)

کیسه حاوی مواد غذایی قرار داده شده در محفظه، وکیوم می شود. سپس توسط یک سیستم ضربه ای در یک محفظه خلاء مهر و موم می شود. انواع نیمه اتوماتیک دستگاه، ممکن است چندین یا ده ها کیسه را به طور همزمان در محفظه خلاء بسته بندی کند.

دستگاه بسته بندی 2 محفظه ای
دستگاه بسته بندی سیل وکیوم 2 محفظه ای

دستگاه بسته بندی وکیوم اسکین (Skin-Type)

بسته بندی وکیوم اسکین را می توان با بارگیری مواد غذایی و قرار دادن درپوش روی آن انجام داد. در این دستگاه، پوشش بالایی گرم و نرم شده روی مواد غذایی و یک پوشش پایینی (سینی یا مقوا) در محفظه خلاء، بر غذا قرار داده می شود.

ظاهر مواد غذایی بسته بندی شده تحت خلاء توسط این نوع دستگاه، ارزش غذایی و بازار پسندی را افزایش می دهد.

بسته بندی اسکین سیل وکیوم
بسته بندی اسکین سیل وکیوم

دستگاه بسته بندی وکیوم کشش عمیق (Deep-Draw)

لایه پایینی توسط یک صفحه داغ گرم می شود و سپس با وکیوم از طریق پمپ عمیق، کشیده می شود. پس از اینکه مواد غذایی بارگیری شده در کیسه توسط لایه بالایی پوشانده شد، هر دو فیلم در محفظه وکیوم، مهر و موم می شوند. جدیدترین انواع این دستگاه توسط کامپیوتر کنترل می شود. کشش عمیق، بارگذاری، وکیوم، بسته بندی و … به صورت خودکار تنظیم می شود.

بسته بندی سیل وکیوم چیست؟

سیل وکیوم روشی برای بسته بندی است که در آن هوای داخل بسته بلافاصله قبل از بسته بندی به طور کامل خارج می شود. این روش شامل قرار دادن محصولات غذایی در یک فیلم پلاستیکی بسته بندی، خارج کردن هوا از داخل بسته توسط پمپ خلاء و سپس مهر و موم کردن بسته است.

از بسته بندی سیل وکیوم برای کدام مواد غذایی استفاده می شود؟

این روش بسته بندی به عنوان یکی از مفیدترین روش ها برای نگهداری هر گونه ماده غذایی در نظر گرفته می شود.

انواع دستگاه های سیل وکیوم کدام اند؟

دستگاه وکیوم کشش عمیق-دستگاه اسکین وکیوم- دستگاه وکیوم محفظه ای- دستگاه وکیوم نازل. این دستگاه در اندازه های کوچک برای مصارف خانگی نیز تولید شده است.

برای خرید دستگاه بسته بندی سیل وکیوم در اندازه ها و انواع مختلف چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرحنازغلامپور

سلام وخداقوت خدمت دوستان عزیز
میخاستم ببینم این سیل وکیوم برای شیره خرما یعنی بطری یاقوطی هم قابل استفاده هست ودستگاه موردنظربرای اینکار چه قیمتی هست.متشکرم

مهندس محمد مکابر

خیر، سیل وکیوم برای قوطی و بطری کارایی ندارد