صفحه اصلی > صنعت گوشت و غذاهای آماده : فرق بین کاتر سوسیس و کالباس و دستگاه سبزی خرد کن بشقابی
فرق کاتر سوسیس کالباس و سبزی خرد کن
فرق کاتر سوسیس کالباس و سبزی خرد کن

فرق بین کاتر سوسیس و کالباس و دستگاه سبزی خرد کن بشقابی

آنچه خواهید خواند:

سبزی خرد کن یکی از دستگاه هایی است که متاسفانه اشخاصی سودجو آنرا به عنوان کاتر سوسیس و کالباس به افرادی که قصد خرید کاتر دارند می فروشند. در این مطلب از وبلاگ آی فودز قصد داریم فرق بین کاتر و سبزی خرد کن را بیان کنیم.

تفاوت های ساختاری سبزی خرد کن با کاتر سوسیس و کالباس

این دو دستگاه یک سری تفاوت هایی در ساختار مکانیکی خود دارند که هر کدام را مناسب برای کاری می کند. در ادامه این تفاوت ها شمرده می شوند:

۱ . تفاوت در موتور

موتوری که برای کاتر طراحی می شود مختص و مناسب این کار است. این موتور نه تنها نیروی لازم برای خرد کردن گوشت توسط چندین تیغه را فراهم میکند؛ بلکه توانایی چرخیدن با دور بالا با تحمل فشار حاصل از اصطکاک تیغه ها با گوشت را نیز دارد.

اما موتور سبزی خرد کن برای خرد کردن بافت لطیف سبزی طراحی شده است. این موتور فاقد قدرت لازم برای خرد کردن تکه های گوشت می باشد. کسانی که به اشتباه این دستگاه را بجای کاتر خریداری می کنند در همان تست های ابتدایی متوجه می شوند که موتور این دستگاه ها قدرت لازم برای خرد کردن گوشت را ندارد.

۲ . تفاوت در تعداد دور تیغه ها

تعداد دور تیغه ها در کاتر نسبت مستقیمی با زمان تولید و کیفیت محصول خروجی دارند. بنابراین هر چه که تعداد دور تیغه ها کمتر باشد زمان تولید شما بیشتر شده و کیفیت محصول خروجی از کاتر کمتر می شود.

تعداد دور تیغه های کاتر در کاترهای تخصصی سوسیس و کالباس حداقل ۱۵۰۰ دور در دقیقه است. اما این شاخص در سبزی خرد کن ها بسیار کمتر از این است.

۳ . تفاوت در تیغه ها

تیغه ها در کاتر های تخصصی تولید سوسیس و کالباس تقویت شده اند. این تیغه ها از متریال ویژه ای تولید می شوند. چراکه می باید در دور بالا تحمل داشته باشند و نشکنند.

همچنین باید آلیاژ آنها به نحوی باشد که مدت زمان معقولی را بتوانند با آن تعداد و حجم اصطکاک شدیدی که بین تیغه ها و گوشت هست کند نشده و تیز بمانند. برای درک بهتر این پارامتر بسیار مهم کافیست مقایسه ای بین این تیغه ها و کارد قصابی در ذهن خود انجام دهید. همانطور که دیده اید همه قصاب ها هنگام عملیات قصابی یک یک چاقو تیز کن نیز همراه خود دارند و هر چند دقیقه یکبار کارد خود را تیز می کنند. اگر این کار را نکنند کار کند شده و زحمت آنها را زیاد می کند. اگر جنس تیغه های کاتر از جنس کارد قصابی بود باید هر چند ثانیه یکبار کاتر را متوقف می کردید و تیغه ها را تیز می کردید!

در سبزی خرد کن ها نیز تیغه ها از جنس ورق استیل هستند و تفاوت چندانی با کاردهای آشپزخانه ندارند. بنابراین در تماس با گوشت به سرعت کند می شوند. این کند شدن باعث می شود دمای خمیری که در حال تولید آن هستید از حد مجاز بالاتر رود و عملاً محصول شما خراب شود!

۴ . تفاوت در تعداد تیغه های سبزی خرد کن با کاتر

تیغه های سبزی خرد کن ها معمولاً ۲ یا ۳ عدد است. اما تیغه های کاترهای سوسیس و کالباس حداقل ۳ و حداکثر ۶ عدد می باشد. تعداد بیشتر تیغه موجب می شود تعداد برخورد تیغه ها با گوشت در واحد زمان بیشتر شده و سرعت کار بالاتر رود.

۵ . تفاوت در برق ورودی و تجهیزات برقی

بدلیل اینکه موتور دستگاه سبزی خرد کن با کاتر سوسیس و کالباس متفاوت است، برق ورودی آنها نیز متفاوت است. سبزی خرد کن ها با برق شهری کار می کنند ؛ اما کاترهای سوسیس و کالباس عمدتاً با برق ۳ فاز کار می کنند. البته برخی از کاترهای کوچک رومیزی نیز در برخی از کشورها تولید می شود که با برق شهری کار می کنند. اما حجم تولید با این نوع کاتر ها حداکثر ۵ کیلوگرم است. این نوع کاتر ها بیشتر برای واحد های تحقیق و توسعه شرکت ها و یا واحد های تولید خانگی کاربرد دارند. این کاتر ها در ایران تولید نمی شوند و مدل های خارجی آن حدود ۶ هزار یورو قیمت دارند.

۶ . تفاوت در فاصله بین نوک تیغه ها و کاسه 

این مورد پارامتری است که ممکن است خیلی از افراد هیچ توجهی به آن نکنند. اما حقیقت این است که این پارامتر در بهبود کیفیت محصول تولیدی بسیار موثر است!

تیغه سبزی خرد کن ها گاها تا ۲ سانتی متر نیز با کاسه فاصله دارند. اما فاصله نوک تیغه کاتر سوسیس و کالباس با کاسه در حد میلیمتر است! این پارامتر باعث می شود گوشت هایی که به کف کاسه چسبیده اند نیز تحت تاثیر سرعت تیغه ها قرار بگیرند و یکنواحتی خمیر نهایی بهبود یابد.

۷ . تفاوت در ضخامت استیل کار شده

ضخامت استیل کار شده برای سبزی خرد کن با کاتر سوسیس و کالباس قابل مقایسه نیست. اما سوال اینجاست که ضخامت استیل چه تاثیری دارد؟

پاسخ این است که تعدادی تیغه را فرض کنید که با سرعت بالا در حال چرخش اند! اگر یکی از آنها بشکند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

درست حدس زدید! اگر ضخامت محفظه ای که این تیغه ها در حال چرخش در آن هستند به اندازه ای نباشد که بتواند مانع خروج تکه های خرد شده تیغه ها شود احتمال اصابت این تکه های تیز و پر سرعت به اپراتور کاتر بسیار بالاست!

بنابراین از لحاظ امنیت کار بسیار مهم است که شما از دستگاه مطمئنی استفاده کنید.

نتیجه استفاده از سبزی خرد کن بجای کاتر

نتیجه استفاده از سبزی خرد کن بجای کاتر در وهله اول خراب شدن چندین کیلوگرم گوشت و خمیر سوسیس و کالباس است. هر چه بیشتر تولید کنند ضررتان بیشتر می شود؛ چرا که چیزی که از دستگاه سبزی خرد کن بیرون می آید به عنوان سوسیس و کالباس قابل فروش نیست. اگر هم کسی از شما بخرد دیگر مشتری شما نخواهد شد!

در صورتی که برای یادگیری تولید سوسیس و کالباس از سبزی خرد کن استفاده می کنید به شما پیشنهاد می کنیم که :

۱ . حتماً برای فرمولاسیون خود مشاوره بگیرید. چرا که نوع دستگاه های تولید در طراحی فرمولاسیون موثر است. فرمولاسیونی را که با دستگاه کاتر تخصصی می توان تولید کرد را نمی توان با سبزی خرد کن تولید کرد. برای مشاوره با شماره ۰۹۹۱۹۰۰۳۵۱۱ تماس بگیرید.

۲ . در حجم های کم تولید کنید. (نهایتاً ۳ کیلوگرم)

۳ . قبل از هر تولید تیغه های سبزی خرد کن را تیز کنید.

توصیه هایی برای کسانی که بجای کاتر ، سبزی خرد کن خریده اند 

گاهاً افرادی برای مشاوره با ما تماس می گیرند که متاسفانه دچار اشتباه خرید سبزی خرد کن بجای کاتر شده اند. همچنین توانایی مالی نیز برای خرید کاترهای تخصصی سوسیس و کالباس ندارند. در این حالت پیشنهاد ما برای این افراد موارد ذیل است:

۱ . تیغه های مخصوص کاتر سفارش دهید. 

۲ . تعداد تیغه ها را ۴ عدد کنید.

۳ . موتور دستگاه را با مشورت متخصص فنی تقویت کنید. اما موتور دور بالا استفاده نکنید.

۴ . با حجم پایین تولید کنید.

۵ . با خودتان کنار بیایید! اگر میخواهید کسب و کاری حرفه ای داشته باشید نیاز به ابزارهای حرفه ای دارید. بنابراین در اولین فرصت یک دستگاه کاتر تخصصی خریداری نمایید. 

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها