صفحه اصلی > مواد اولیه صنایع غذایی : نحوه تولید و خرید اسانس دود مایع
تولید اسانس دود مایع 16
تولید اسانس دود مایع 16

نحوه تولید و خرید اسانس دود مایع

آنچه خواهید خواند:

اسانس دود مایع یا همان طعم دود یکی از مواد اولیه ایست که می تواند تاثیر به سزایی در بهبود عطر و مزه برخی از غذاها داشته باشد. آیا می دانستید خودتان می توانید این ماده را تولید کنید؟

در این نوشته از وبلاگ آی فودز با ما باشید تا روش تهیه اسانس دود مایع را به شما آموزش دهیم:

اسانس دود مایع  یا طعم دود مایع چیست؟

دود مایع یکی از عناصر منحصر بفرد و طعم دار صنعت پخت و پز است. می توانید آن را به گوشت و سایر غذاها اضافه کنید تا عطر و طعمی همانند کباب دودی به آنها بدهد. شما می توانید دود مایع خودتان را در خانه درست کنید. برای این کار به اجاق دودکش دار، دستگاه ژنراتور دود یا گریلی نیاز دارید که دودکش داشته باشد. این فرایند بسیار ساده خواهد بود اما وقت زیادی می گیرد. و یک ترفند دارد که آن هم حفظ غلظت دودی است که بر اثر سوزاندن چوب در دستگاه دودساز، گریل یا آتش منتشر میشود.

طعم دود در بازار هم به صورت مایع وجود دارد و هم بصورت پودری. در این نوشته نحوه تهیه اسانس دود مایع آمده است:

آیا به دنبال خرید اسانس دود هستید؟

روی دکمه زیر کلیک کنید تا به صفحه مربوطه در وبسایت آی فودز هدایت شوید:

ویدیو مربوط به توضیحات مربوط به ساخت اسانس دود مایع :

مرحله اول تولید اسانس دود مایع: راه اندازی منبع آتش

قدم اول :

بهتر است برای تهیه دود مایع ، کار خود را با یک گریل گازی شروع کنید. در واقع استفاده از یک گریل گازی برای تولید دود مایع بسیار آسان است. دستگیره را گرفته ، دستگاه را برروی حالت احتراق بگذارید و سپس دکمه استارت را فشار دهید. هنگامی که شعله روشن شد، درجه حرارت را در  بالاترین حد تنظیم کنید و اجازه دهید گریل به حرارتی در حدود ۵۰۰ درجه فارنهایت (۲۶۰ درجه سانتیگراد) برسد.

تولید اسانس دود مایع خوراکی
تولید اسانس دود مایع خوراکی

قدم دوم : 

دستگاه دودساز را برای تولید دودی با عطر طبیعی و بینظیر روشن کنید. علاوه براین شما می توانید از دستگاه ژنراتور دود مخصوص گوشت هم برای تولید دود استفاده کنید. مخزن دستگاه  را پر از زغال چوب کنید.

وقتی زغال چوب به خوبی سوخت و قرمز و داغ شد، زغال را به دستگاه ژنراتور دود انتقال دهید. زغال را کف دستگاه پهن کنید و دستگاه تولید کننده دود را تا دمای بالا ی۱۵۰ درجه سانتیگراد یا بیشتر گرم نمایید.

دقت کنید که غذاهای دودی معمولاً در دمای پایین تری پخته می شوند. چراکه این غذاها به نحوی طراحی شده اند که با دود پخته شوند نه با حرارت مستقیم.

قدم دوم

قدم سوم برای تهیه اسانس دود مایع :

حرارت گریل را تا آخر بالا ببرید. یک قطعه روزنامه را در  قسمت پایین  استارتر دودکش قرار دهید. در این قسمت یک ظرف فلزی قرار دارد که برای روشن کردن و اتش زدن زغال چوب مورد استفاده قرار میگیرد. بقیه استارتر  را با زغال چوب پر کنید. روزنامه ای را که در قسمت پایین قرار داده اید اتش بنید و صبر کنید تا زغال چوب اتش بگیرد، و بسوزد و خاکستری شود. ابتدا استارتر دودکش  را با انبر بردارید، زغال های داغ را داخل کاسه بریزید و آنها را در مرکز اجاق پخش کنید.

حالا اجازه دهید که گریل به مدت ۲۰ دقیقه گرم شود و دمای ان به حدود ۲۶۰ درجه سانتیگراد برسد.

قدم سوم تهیه طعم دود

قدم چهارم برای ساخت طعم دود :

برای داشتن دودی با عطر بی نظیر از اجاق دودکش دار استفاده کنید.  کلاهک بالای اجاق دودکش دار را بردارید تا به اجاق ساده ای تبدیل شود که می توانید در فضای خارج از منزل از ان استفاده کنید.  قطعه های روزنامه خرد شده را در قسمت پایین اجاق دودکش دار قرار دهید. . چند عدد شاخه خشک را بر روی روزنامه بگذارید. روزنامه را اتش بزنید و هنگامی که شاخه ها کاملا سوختند، یک یا دو عدد الوار کوچک به انها اضافه کنید.
هنگامی که آتش شعله ورتر شد، یک یا دو عدد الوار بزرگ به انها اضافه کنید تا اجاق دودکش دار کاملا شعله ور شود. حرارت سوزاندن چوب معمولا باید به دمای ۲۶۰ و ۳۱۶ درجه سانتیگراد برسد. اجازه دهید آن ها کاملا بسورند  تا زغال های داغ و سوزانی به دست اید.

step 4
step 4

مرحله دوم در ساخت اسانس دود مایع: دود دادن تراشه های چوب

قدم پنجم : انتخاب تراشه های چوب

تراشه های چوب خود را انتخاب کنید. شما می توانید از هر نوع چوبی که دوست دارید برای تهیه دود مایع استفاده کنید. برخی چوبهای محبوب عبارتند از چوب درخت سیب، گیلاس، هلو، غوشه، گردوی امریکایی، بلوط ، افرا، و کهور.

چوب درخت  کهور و گردوی امریکایی، نسبت به سایر انواع چوبها دارای دودی با عطر غلیظ تر هستند، در حالی که چوب درختهای میوه عطر شیرین تر و میوه ای تری دارند

براده چوب جهت تولید اسانس دود
براده چوب جهت تولید اسانس دود

قدم ششم : خیساندن تراشه های چوب در آب

تراشه های چوب را به مدت ۳۰ دقیقه در اب خیس کنید. تراشه های چوب کوچک هستند و می توانند به راحتی شعله ور شوند، بنابراین خیس کردن انها قبل از دود دادن بسیار مهم است. حدود ۲ فنجان (۱۸۰ گرم) تراشه چوب را در یک کاسه بزرگ بریزید و رویشان را با آب بپوشانید. اجازه دهید که تراشه ها نیم ساعت خیس بخورند. نیازی نیست که قطعات بزرگ چوب را قبل از دود دادن در اب بخیسانید.

ساخت اسانس دود قدم 6
ساخت اسانس دود قدم 6

قدم هفتم: آبکش کردن تراشه های چوب

تراشه های چوب را در داخل یک صافی بریزید. اجازه دهید تراشه ها به مدت ۵ دقیقه در صافی بمانند تا آب زاید تخلیه شود.. این کار باعث میشود که چوب زودتر گرم شود.

تولید اسانس دود مایع مرحله 7
تولید اسانس دود مایع مرحله 7

قدم هشتم: فویل پیچی کردن تراشه های چوب

تراشه ها را در درون یک فویل بپیچید. یعنی تراشه هایی را که را تخلیه کرده بودید در وسط یک فویل آلومینیومی بزرگ قرار دهید و دو طرف فویل را تا کنید تا یک کیسه سر باز درست شود که تراشه ها را در درون خود نگه دارد.
شما می توانید از دستگاه دودساز نیز برای تراشه های چوب استفاده کنید. تراشه ها را در جای مخصوص در دستگاه قرار دهید و درپوشش را بگذارید.

making liquid smoke step8
making liquid smoke step8

قدم نهم : قرار دادن فویل روی حرارت

تراشه ها را در گریل یا بر روی ذغال قرار دهید. از یک جفت انبر باربیکیو برای برداشتن بسته تراشه های چوب استفاده کنید تا مطمئن شوید که فویل باز نمیشود. بسته تراشه ها را در باربیکیوی گازی یا زغالی، درست بر روی گریل، و در جهت زغال یا شعله قرار دهید.

اگر از دستگاه دودزا استفاده می کنید، تراشه ها را روی گریل و در بالای زغال قرار دهید.

در اجاق دودکش دار ، فویل را به طور مستقیم بر روی خاکه زغال داغ قرار دهید.

making liquid smoke step 9
making liquid smoke step 9

قدم دهم : پخت همزمان با غذا

به محض اینکه بوی دود چوب بلند شد غذا را بر روی دستگاه دودساز بپزید. شما می توانید از این روش برای پخت گوشت، سبزیجات و یا سایر مواد غذایی بر روی دستگاه دودساز استفاده کنید زیرا غذای شما این دود مایع را به خود جذب خواهد کرد. نه تنها استفاده از تراشه ها به کارگیری دستگاه دودساز را راحت تر میکند، بلکه عطر و طعم منحصر به فردی به دود مایع به دست امده خواهد بخشید.

پخت و پز و درست کردن دود مایع به طور همزمان بهترین راه برای استفاده از دستگاه دودساز است، زیرا مجبور نیستید درپوش قسمت جذب دود را مدام برای تست طعم غذا بردارید

هنگامی که در حال اماده نمودن دود مایع هستید، می توانید غذایتان را هم در گریل بپزید، اما باید با دقت قالب کیک ، کاسه میکس و یخ را از کوره بیرون بکشید تا بتوانید غذایتان را چک کنید. در نظر داشته باشید که هنگام برداشتن قالب کیک ، باید دستان خود را با دستکش های کوره یا دستکش های سیلیکونی محافظت کنید.

step 10
step 10

مرحله سوم تهیه اسانس دود مایع : به دام انداختن دود

قدم یازدهم : قرار دادن قالب کیک در بالای دودکش

قالب کیک را در قسمت بالای دودکش قرار دهید. درپوش دستگاه دودساز یا کوره را ببندید. قالب کیک را در بالای کوره قرار دهید، به نحوی که دود دودکش از طریق سوراخ موجود در وسط ظرف تخلیه شود. در یک اجاق دودکش دار ، ظرف را روی توری فلزی قرار داده و بعد  در بالای دودکش قرار دهید.

•  قالبهای کیک برای این کار ایده آل هستند زیرا سوراخ موجود در مرکز ظرف اجازه میدهدکه گرما و رطوبت تخلیه شوند.

step 11
step 11

قدم دوازدهم : پوشاندن قالب کیک

قالب کیک را با یک کاسه میکس بپوشانید. یک کاسه فلزی مقاوم در برابر حرارت پیدا کنید که قطری مشابه قطر قالب کیک داشته باشد.

کاسه را بچرخانید و از آن به عنوان درپوشی برای پوشش زیر قالب استفاده کنید . حالا گرما، دود و رطوبتی که از طریق مرکز قالب کیک بیرون می اید، در کاسه به دام افتاده و در زیر قالب جمع میشود

ساخت اسانس دود مرحله 12
ساخت اسانس دود مرحله 12

قدم دوازدهم : قرار دادن یخ روی کاسه پوشاننده 

کاسه را با یخ بپوشانید. چند قطعه یخ را روی کاسه فلزی وارونه قرار دهید. تفاوت دمای بین دود داغ و کاسه سرد سبب ایجاد دود غلیظی در بالای کاسه می شود. پس از ان دود غلیظ قطره قطره به درون قالب کیک ریخته و شما میتوانید ان را بعنوان دود مایع جمع اوری کنید.

به جای بسته یخ، می توانید از یک کیسه فریزر حاوی یخ استفاده کنید.

مرحله 13
مرحله 13

قدم سیزدهم : یک ساعت صبر کنید

اجازه دهید تراشه های چوب به مدت یک ساعت دود داده شوند. با این کار وقتی که غذا پخته شد و یا زمانی که زغال چوب کاملا سوخت، اماده خواهند شد. یک ساعت حداقل برای جمع اوری چند قاشق چایخوری ( یا چند میلی لیتر) دود مایع از کاسه و قالب کیک کافی است.

ساخت اسانس دود 14
ساخت اسانس دود 14

قدم چهاردهم تولید اسانس دود : جمع آوری اسانس دود مایع از قالب

دود مایع را از قالب کیک پزی جمع آوری کنید. هنگامی که ذغال کاملا خاکستر شد و تراشه های چوب نیز همه دود خود را منتشر نمودند،  کاسه و قالب کیک را با دقت از دودکش بیرون بیاورید. دست های خود را با دستکش بپوشانید، زیرا ممکن است سطح فلزی خیلی داغ باشد.

تولید اسانس دود مایع 15
تولید اسانس دود مایع 15

قدم پانزدهم : سرد سازی و ریختن در بطری

دود مایع خود را در درون یک بطری بریزید. کاسه را از بالای قالب کیک بردارید و قیفی را بر روی یک بطری شیشه ای کوچک قرار دهید و محتویات قالب کیک را با استفاده از قیف، درون بطری بریزید.  قیف را بردارید و درب بطری را محکم ببندید به نحوی که هوا وارد ان نشود. دود مایع را در دمای اتاق نگه دارید و هر زمانی که خواستید از ان استفاده کنید.

تولید اسانس دود مایع 16
تولید اسانس دود مایع 16

منبع

ویدیو از مراحل تولید اسانس دود مایع خوراکی :


آیا به دنبال خرید اسانس دود هستید؟

روی دکمه زیر کلیک کنید تا به صفحه مربوطه در وبسایت آی فودز هدایت شوید:

مقالات مرتبط
3.3 3 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها