صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : انواع روش های بسته بندی نان
بسته بندی نان
بسته بندی نان

انواع روش های بسته بندی نان

آنچه خواهید خواند:

انواع روش های بسته بندی نان با پیشرفت علم و فناوری، برای افزایش طول عمر مفید نگهداری نان در حال توسعه می باشد. در این مقاله خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانند با این روش ها و مزایا و معایب آن آشنا گردند.

نان

از گذشته تا کنون نان از غذاهای اصلی افراد در سراسر دنیا بوده است. این فرآورده با توجه به ارزش تغذیه ای و مناسب بودن هزینه آن با شرایط اقتصادی، در هر قشری از جامعه استفاده می شود.

نان در طول مدت نگهداری می تواند دچار بیاتی و یا کپک زدگی شود. از این رو لازم است شرایط بسته بندی این محصول به گونه ای باشد که عمر مفید نگهداری آن را افزایش دهد.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

مشکلات نگهداری نان

بیاتی نان مجموعه ای از تغییرات فیزیکی و شیمیایی است که در طول مدت نگهداری رخ می دهد. بیات شدن نان باعث کاهش تدریجی پذیرش مصرف کننده می شود.

بیاتی شامل تغییرات ساختاری مانند افزایش سفتی و تردی توده نان بدلیل از دست دادن رطوبت و کریستال شدن مجدد نشاسته می باشد. همچنین شامل تغییر در طعم و عطر نان به دلیل پدیده های اکسیداتیو می شود.

علاوه بر این به دلیل آلودگی پس از پخت، ماندگاری نان تحت تأثیر رشد احتمالی کپک قرار می گیرد.

اثرات منفی این پدیده ها به خصوص در سطح صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. جایی که ظرفیت تولید بالا مربوط به افزایش حجم فروش است. از آن جا که محصول نیز دور از محل تولید به فروش می رسد، لزوماً به ماندگاری طولانی نیاز دارد.

بسته بندی نان
بسته بندی نان

روش های مختلف بسته بندی نان

عمر مفید نان را می توان با استفاده از راه حل های مختلف بسته بندی افزایش داد. هدف بسته بندی محافظت از غذا در برابر عوامل تخریب کننده مانند نور ، اکسیژن، کپک ها، باکتری ها و حشرات است.

بسته بندی به روش سنتی

درروش سنتی، مواد بسته بندی باید تا حد ممکن خنثی باشند (بسته بندی غیرفعال). در این روش، نان بیشتر توسط فیلم های ساخته شده از پلیمرهای مصنوعی با نفوذ پذیری پایین گاز بسته بندی می گردد. این فیلم ها از نان در برابر عوامل اصلی فساد مانند اکسیژن و کپک ها محافظت می کند.

در این بسته بندی علاوه بر استفاده فیلم های پلیمری، سطح بالای بسته بندی نیز به صورت اتمسفر تغییر یافته، است.

روش های جدید بسته بندی

روش های جدید به بسته بندی اجازه می دهد تا بعد از ارزیابی ایمنی موقت با غذا تعامل داشته باشد. این بسته بندی ها از مواد کاربردی ساخته شده اند که با نان برای افزایش یا نظارت بر ماندگاری تعامل دارند. از جمله روش های جدید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسته بندی های هوشمند از مواد کاربردی ساخته شده اند که عمداً با غذا تعامل دارند. سبب افزایش مدت زمان ماندگاری (بسته بندی فعال) یا نظارت (بسته بندی هوشمند) می گردند
  • هم چنین سیستم های نانو بسته بندی نیز در دست مطالعه هستند.
  • برای تحقق نیازهای محیطی نیز فیلم های زیست تخریب پذیر و خوراکی تهیه شده است.

بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده (MAP)

در این روش با کاهش غلظت اکسیژن در قسمت بالایی بسته بندی، می توان از کپک زدن نان جلوگیری کرد.

در این نوع بسته بندی از یک نوع مخلوط گازی شامل دی اکسید کربن و نیتروژن استفاده می شود. عملکرد نیتروژن به عنوان گاز پر کننده بی اثر می باشد. کاربرد های دی اکسید کربن به صورت زیر می باشد:

باعث کاهش غلظت اکسیژن در سطح بسته بندی می گردد. نفوذپذیری و عملکرد غشای سلولی کپک ها را تغییر می دهد. با این کار بر جذب مواد مغذی توسط سلول اثر منفی می گذارد. هم چنین pH درون سلولی را کاهش می دهد و آنزیم ها و فعالیت های متابولیکی را تغییر می دهد.

بسته بندی MAP باید با فیلم هایی که در برابر اکسیژن و احتمالاً بخار آب نفوذ ناپذیر هستند کاملاً بسته شود.

بسته بندی فعال

این نوع بسته بندی می تواند گاز را جذب یا منتشر کند. این سیستم به 2 روش کار می کند:

این سیستم های بسته بندی می توانند گازهای نامطلوب موجود در فضای سر با یک واکنش شیمیایی از بین ببرند. ازجمله گازهای نامطلوب می توان اکسیژن، اتیلن یا بخار آب را نام برد.

هم چنین می توانند به تدریج آنتی اکسیدان های فرار، نگهدارنده ها و مواد ضد میکروبی را در فضا منتشر کنند.

مواد شیمیایی مسئول عملکرد فعال را می توان مستقیماً در مواد بسته بندی قرار داد. هم چنین می توان آن ها را در یک کیسه کوچک که در قسمت جلوی بسته است، قرار داد .

انواع بسته بندی فعال در استرالیا، ژاپن و ایالات متحده با موفقیت در حال استفاده است.

بسته بندی هوشمند

بسته بندی هوشمند اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت غذا در اختیار خرده فروش و مصرف کننده قرار می دهد. به عنوان مثال امکان نظارت بر ماندگاری مواد غذایی و قابلیت ردیابی محصولات را دارد. با این حال هنوز خیلی از بسته بندی هوشمند، معمولاً به دلیل پیامدهای اقتصادی استفاده نمی شود. (اگرچه بسته بندی هوشمند می تواند هزینه های بالای ضایعات مواد غذایی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد).

بسته بندی نانو

فناوری نانو دارای پتانسیل بالایی در توسعه بسته بندی فعال نوآورانه است. این فناوری به شما امکان می دهد پلیمرهایی با عملکرد بهبود یافته در ممانعت برابر اکسیژن طراحی کنید. این امر می تواند توسعه میکروارگانیسم ها و کپک های هوازی را به تاخیر بیندازد.

ارزیابی استقبال عمومی از نانو مواد غذایی و نانو بسته بندی نشان داد که مصرف کنندگان برای استفاده از این تکنولوژی مردد هستند.

بسته بندی نان
دستگاه بسته بندی

فیلم ها و پوشش های زیست تخریب پذیر و خوراکی

نشاسته ، سلولز و پروتئین های مختلف با منشأ گیاهی و حیوانی می توانند نقطه شروع تولید موادتشکیل فیلم باشند. این مواد می توانند تجزیه پذیر در برخی موارد حتی خوراکی باشند.

پوشش های خوراکی لایه های نازکی از مواد خوراکی هستند که مستقیماً روی سطح محصول اعمال می شوند. این پوشش ها مانعی برای رطوبت و اکسیژن ایجاد کرده و یا فعالیت ضد قارچی ایجاد می کنند.

دستگاه های مورد استفاده در بسته بندی های نوین

از جمله دستگاه هایی که برای این نوع بسته بندی استفاده می شوند، می توان به دستگاه پیلوپک و دستگاه دوخت اشاره کرد.

هدف از بسته بندی نان چیست؟

مر مفید نان را می توان با استفاده از راه حل های مختلف بسته بندی افزایش داد. هدف بسته بندی محافظت از غذا در برابر عوامل تخریب کننده مانند نور ، اکسیژن، کپک ها، باکتری ها و حشرات است.

عوامل اصلی تخریب نان چیست؟

بیات شدن و کپک زدن عوامل اصلی تخریب نان هستند.

بسته بندی هوشمند چه ویژگی ای دارد؟

بسته بندی هوشمند اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت غذا در اختیار خرده فروش و مصرف کننده قرار می دهد. به عنوان مثال امکان نظارت بر ماندگاری مواد غذایی و قابلیت ردیابی محصولات را دارد

برای خرید دستگاه بسته بندی چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها