صفحه اصلی > مواد اولیه صنایع غذایی : کاربرد اسید آسکوربیک (ویتامین ث) در صنایع مختلف
اسید اسکوربیک
اسید اسکوربیک

کاربرد اسید آسکوربیک (ویتامین ث) در صنایع مختلف

آنچه خواهید خواند:

کاربرد اسید اسکوربیک در سلامت انسان، صنایع غذایی و دیگر صنایع گسترده و متنوع می باشد. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله، می توانید با این کاربردها آشنا شوید.

اسید اسکوربیک چیست؟

ویتامین C به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود. اسید اسکوربیک ( C6H8O6) یک ترکیب آلی متعلق به خانواده مونوساکاریدها است. این محلول در آب بسیار محلول است و اغلب به عنوان یکی از اسرار رژیم مدیترانه ای شناخته می شود.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان و عامل ضد التهابی قوی می باشد. این ویتامین برای عملکرد بدن انسان لازم است و در صورت کمبود آن فرد دچار بیماری اسکوربوت می شود.

کاربرد اسید اسکوربیک در سلامت بدن

سلامت و عملکرد لثه ها، شریان ها و سایر بافت های نرم

تاثیر در ترمیم زخم ها و کمک به حفظ غضروف

کمک به عملکرد و سلامت استخوان ها با تاثیر بر سنتز کلاژن

نقش در عملکرد مغز و اعصاب با تاثیر بر انتقال دهنده های عصبی و سنتز هورمون ها

نقش در متابولیسم مواد مغذی (به ویژه آهن ، پروتئین و چربی)

کمک به محدود کردن التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو

دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد. با تاثیر مستقیم خودش و یا با فعال سازی مجدد ویتامین E، از بدن در برابر رادیکال های آزاد دفاع می کند. رادیکال های آزاد سبب افزایش بیماری های قلبی عروقی و خطر ابتلا به سرطان می گردند.

محافظت از بدن در برابر مواد شیمیایی سمی و آلاینده هایی مانند دود سیگار

اسید اسکوربیک
ویتامین ث (اسید اسکوربیک)

مارک موید، محققی از دانشگاه میشیگان، می گوید:

ویتامین C مورد توجه زیادی قرار گرفته و این امر دلیل خوبی نیز دارد. سطوح بالای اسید اسکوربیک در خون ممکن است نشانگر تغذیه ایده آل برای سلامت کلی باشد. هرچه بیشتر ویتامین C را مطالعه کنیم، درک ما در مورد تنوع عملکرد آن در محافظت از سلامت ما، بیماری های قلبی عروقی، سرطان، سکته مغزی، سلامت چشم و ایمنی طولانی تر بیشتر است.

کاربرد اسید اسکوربیک در صنایع غذایی

به گفته کارشناسان، ویتامین C یکی از ایمن ترین و موثرترین مواد مغذی است. اگرچه ممکن است درمان اصلی سرماخوردگی نباشد اما مزایای ویتامین C بسیار زیاد است. این مزایا شامل محافظت در برابر نقص سیستم ایمنی بدن، بیماری های قلبی عروقی، مشکلات سلامتی قبل از تولدو… می باشد.

استفاده از اسید اسکوربیک در صنایع غذایی بسیار مهم است. این ماده همواره به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان و قابلیت تثبیت کنندگی مورد استفاده قرار گرفته است.

فعالیت آنتی اکسیدانی قوی اسید اسکوربیک و خواص تغذیه ای ضروری آن، صنایع را تشویق به استفاده از این ماده به صورت افزودنی های غذایی کرد. در واقع در بسیاری از فرمول های مواد افزودنی از این خواص اسید اسکوربیک استفاده می کنند.

افزودنی غذایی می تواند هر ماده ای باشد که عموماً مانند خود غذا مورد استفاده قرار نمی گیرد. این ماده به منظورهای مختلفی به مواد غذایی افزوده می شود. از جمله به منظور کمک به حفظ مواد غذایی.

از جمله استفاده های اسید اسکوربیک به عنوان افزودنی موارد زیر را می توان نام برد:

در مراحل تولید و تبدیل چندین ماده غذایی مانند آبجو، ژلاتین، مربا، شیرینی، نان و محصولات پخته، محصولات ماهیگیری و گوشت

کاربرد اسید اسکوربیک
کاربرد اسید اسکوربیک

استفاده ویتامین ث در محصولات گوشتی

از اکسیداسیون و تغییر رنگ گوشت در طول مدت نگهداری، جلوگیری می کند. این ماده در گوشت به همرا نیتریت استفاده می شود و رنگ محصول را طبیعی نگه می دارد. این امر در نگاه مصرف کنندگان حائز اهمیت می باشد.

علاوه بر این اسید اسکوربیک اسکوربیک از ایجاد نیتروزامین که ماده ای سمی است جلوگیری می کند.

استفاده از اسید اسکوربیک به عنوان نگه دارنده

از اکسیداسیون و در نتیجه تغییر رنگ حاصل از آن در مواد غذایی جلوگیری می کند.

استفاده از این ماده در میوه علاوه بر جلوگیری از اکسیداسیون، سبب حفظ میوه در برابر کپک و کاهش رشد باکتری نیز می گردد.  در نتیجه سبب افزایش طراوت و شادابی محصول می شود.

منابع غذایی اسید اسکوربیک (ویتامین ث)

ویتامین C به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات تازه وجود دارد.از جمله در پرتقال، گریپ فروت، کلم بروکلی، جوانه بروکسل و گوجه فرنگی.

نگهداری طولانی مدت و پخت زیاد، محتوای ویتامین C مواد غذایی را تا حد زیادی کاهش می دهد. لذا بسیاری از غذاها با اسید اسکوربیک غنی شده اند تا محتوای ویتامین C از بین رفته را جبران کنند. از جمله مواد غذایی غنی شده با اسید اسکوربیک عبارتند از:

آب میوه ها، غلات، آب نبات های با طعم میوه، میوه های خشک، گوشت های پخته شده و میوه های یخ زده

ویتامین های محلول در آب باید به طور مداوم در رژیم غذایی وجود داشته باشد. میوه ها و سبزیجات غنی از اسید اسکوربیک را به صورت خام بخورید. همچنین می توانید آن ها را با حداقل آب بپزید تا مقداری از ویتامین محلول را در آب پخت از دست ندهید.

عوارض کمبود ویتامین ث در بدن

کمبود ویتامین C (اسید اسکوربیک) نسبتاً نادر است و عمدتا در بزرگسالان مبتلا به سوء تغذیه مشاهده می شود. در موارد شدید ، می تواند منجر به اسکوربوت شود.

علائم اسکوربوت: تورم دردناک و خونریزی در لثه، مفاصل و اندام ها، بهبود ضعیف زخم، خستگی و گیجی

مصرف کمتر از حد مطلوب ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد. هم چنین خطر بیماری های قلبی و سرطان را به ویژه در افراد مستعد افزایش دهد. اگر میزان مصرف پایین باشد، ذخایر این ویتامین در بدن فقط چند هفته دوام می آورد.

میزان مصرف ویتامین ث

حداکثر مقدار اسید اسکوربیک که می توانید در روز مصرف کنید (و احتمالاً آسیبی نخواهد رساند) برای بزرگسالان 100 میلی گرم در روز است.

در صورتی که افراد هرکدام از ویژگی های زیر داشته باشند، ممکن است نیاز مصرفی آن ها افزایش یابد.

افراد بالای 50 سال سن، افراد سیگاری، انجام فعالیت های ورزشی شدید، گرمای هوا

مصرف بیش از حد: دوزهای روزانه 2000 میلی گرم یا بیشتر ممکن است معده و روده را تحریک کرده و باعث سنگ کلیه شود.

استفاده اسید اسکوربیک در صنایع دیگر

از کاربرد های اسید اسکوربیک می توان استفاده آن در تولید پلاستیک و تصفیه آب را نام برد.

محصولات آرایشی و بهداشتی و سایر محصولات مراقبت شخصی ممکن است شامل نوعی از اسید آسکوربیک با خاصیت اسیدی کمتر باشد. قابلیت آنتی اکسیدانی سبب تاخیر در روند خرابی محصول نهایی به دلیل بودن در معرض هوا می شود. هم چنین در کنترل pH محصول موثر است.

دانشمندان همچنین از اسید اسکوربیک در میکروسکوپ فلورسانس استفاده می نمایند. این ابزار برای درک زیست شناسی سلولی ضروری است. اسید اسکوربیک موجب کمک به خاصیت فلورسانس شده و در نتیجه آن سلول ها برای محققان قابل مشاهده تر می شوند.

اسید اسکوربیک چیست؟

ویتامین C به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود

چرا اسید اسکوربیک را مصرف کنیم؟

ویتامین C یک آنتی اکسیدان و عامل ضد التهابی قوی می باشد که باعث جلوگیری از سرطان می شود. این ویتامین برای عملکرد بدن انسان لازم است و در صورت کمبود آن فرد دچار بیماری اسکوربوت می شود.

ویتامین ث در چه موادی وجود دارد؟

ویتامین C به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات تازه وجود دارد.از جمله در پرتقال، گریپ فروت، کلم بروکلی، جوانه بروکسل و گوجه فرنگی.

برای خرید اسید اسکوربیک چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید این محصول به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها