صفحه اصلی > صنعت بسته بندی و صنعت گوشت و غذاهای آماده : بررسی روش های بسته بندی گوشت ماکیان
بسته بندی ماکیان
بسته بندی ماکیان

بررسی روش های بسته بندی گوشت ماکیان

آنچه خواهید خواند:

بررسی روش های بسته بندی گوشت ماکیان به دلیل ماهیت فساد پذیری بالایی که دارند، برای حفظ کیفیت و ایمنی، هم چنین افزایش طول عمر این محصولات اهمیت دارد. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه مقاله زیر با بهترین روش های بسته بندی گوشت ماکیان آشنا گردید.

گوشت ماکیان

انسان ها از ماکیان به منظور استفاده از تخم، گوشت و پرهای آن ها نگهداری می کنند. ماکیان دومین گوشت پرمصرف در جهان است که حدود 30 درصد از کل تولید گوشت را در سراسر جهان تشکیل می دهد.

گوشت و تخم ماکیان حاوی مقادیر پروتئین بالاست، از این رو ارزش تغذیه ای بالایی دارند. هم چنین چربی گوشت ماکیان پایین است اما در همین حال از تنوع مناسبی در اسید های چرب برخوردار است.

نیاز گوشت ماکیان به بسته بندی

مصرف کنندگان از بسته بندی های گوشت ماکیان، مدت ماندگاری بالا و حفظ کیفیت در زمان نگهداری را می خواهند. بسته بندی ماکیان به دلیل ماهیت فساد پذیری آن ها و حساسیت بالا به میکرو ارگانیسم های بیماری زا، همواره چالش برانگیز بوده است.

فرآورده های ماکیان
فرآورده های ماکیان

بسته بندی گوشت ماکیان

بسته بندی مواد غذایی به طور فزاینده ای در افزایش ایمنی و کیفیت میکروبیولوژیکی یک محصول غذایی اهمیت دارد. گوشت ماکیان می تواند با انواع میکروارگانیسم های فاسد کننده و بیماری زا آلوده شود. سیستم های معمول بسته بندی مورد استفاده برای گوشت و محصولات ماکیان شامل سینی و روکش، بسته بندی اتمسفر اصلاح شده و بسته بندی وکیوم است.

علاوه بر این، فن آوری های مختلف بسته بندی فعال برای بسته بندی ماکیان می تواند مورد استفاده قرار گیرد. از جمله این فناوری ها:

بسته بندی ضد میکروبی، پالایه های اکسیژن و بیرون کننده های دی اکسید کربن.

مفاهیم بسته بندی هوشمند شامل شاخص های دما- زمان، گاز و سنسور های شاخص طراوت نیز برای بسته بندی ماکیان مورد بررسی قرار گرفته است. پیشرفت در فناوری های بسته بندی مواد غذایی نقش مهمی در ارائه محصولات ماکیان سالم به مصرف کنندگان دارد.

روش های بسته بندی گوشت ماکیان

روش ها و سیستم های بسیاری برای بسته بندی گوشت ماکیان وجود دارد. انتخاب از بین این روش ها به عوامل زیادی از جمله هزینه، حجم محصول مورد استفاده و چگونگی عرضه محصول بستگی دارد. در ادامه به معرفی کلی برخی از روش های بسته بندی مورد استفاده برای ماکیان می پردازیم.

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده

کاربرد بسته بندی اتمسفر اصلاح شده در گوشت و فرآورده های گوشتی در سال های اخیر بسیار افزایش یافته است. اصل بسته بندی اتمسفر اصلاح شده عبارت است از جایگزینی هوای داخل بسته با مخلوط گاز ثابت متفاوت. پس از این جایگزینی، دیگر کنترل ترکیب گاز انجام نمی شود و ترکیب ناگزیر تغییر خواهد کرد.

بسته بندی وکیوم (تحت خلا)

بسته بندی وکیوم به بسته بندی محصول در ظروف (سخت یا انعطاف پذیر) اطلاق می شود. تقریباً تمام هوا قبل از بسته بندی نهایی ظرف از آن خارج شده است. از آنجا که هوای اولیه از بسته بندی خارج می گردد،این روش به نوعی زیر مجموعه بسته بندی اتمسفر اصلاح شده است.

در ویدئو زیر بسته بندی مرغ توسط دستگاه شرینک پک را مشاهده می نمایید.

بسته بندی اتمسفر کنترل شده

به سیستم کنترل شده ای اطلاق می شود که در آن گازها برای حفظ کیفیت مطلوب اضافه یا حذف می شوند. در این حالت مواد استفاده شده در بسته بندی محصول عملاً نفوذ ناپذیر است.

بسته بندی فعال و هوشمند

بسته بندی فعال سیستمی مدرن است که شامل گروهی از تکنیک ها است. در این روش ظروف بسته بندی با هوا و گازهای موجود واکنش می دهند و آن ها را به دلخواه خود کنترل می کنند. این بسته بندی به طور فعال با محصولات غذایی درگیر هستند و با کنترل فضای داخلی برای افزایش ماندگاری و کیفیت اثر دارند. تکنیک های مورد استفاده در بسته بندی های فعال عبارتند از:

جاذب اکسیژن، دی اکسید کربن، اتیلن و رطوبت ، قرار دادن ترکیبات ضد میکروبی در پوشش های سطحی پلیمری یا در فیلم های پلاستیکی، روی مواد و یا داخل نوعی پد برای محصولات تازه.

بسته بندی شرینک پک گوشت ماکیان

بسته بندی کوچک شونده، که در صنایع مختلف به منظور بسته بندی اقلام به موثرترین روش استفاده می شود. این نوع بسته بندی به ویژه در صنایع غذایی استفاده زیادی دارد.

با استفاده از فیلم های مناسب برای بسته بندی غذا، می توان نوعی پوسته دوم را بر محصول ایجاد کرد. این فیلم که معمولا از جنس پلی الفین است، هنگام عبور از یک تونل در معرض حرارت قرار میگیرد. این حرارت بر ماده غذایی تاثیری نداشته و تنها بر فیلم اثر می گذارد و باعث جمع شدن آن به دور محصول می شود. بدین ترتیب محصول به خوبی در برابر رطوبت، گرد و غبار و هرگونه آلودگی باکتریایی محافظت می شود.

مزایای بسته بندی شرینک پک گوشت ماکیان

بسته بندی گوشت ماکیان
بسته بندی گوشت ماکیان

تازه نگه داشتن غذا

بسته بندی کوچک شونده جهت کاهش ضایعات غذایی بسیار مهم است. فیلم های جمع کننده ای که برای بسته بندی گوشت ماکیان استفاده می شوند، مانع از رسیدن اکسیژن به داخل بسته بندی می شود. از این رو با جلوگیری از رشد میکروارگانیسم های هوازی، سبب افزایش طول عمر گوشت می شوند.

امکان مشاهده محصول درون بسته بندی

بسته بندی شرینک پک پوششی محکم را به دور گوشت ماکیان ایجاد کرده و از آن ها محافظت می کند. در همین حال امکان مشاهده محصول درون بسته بندی را برای مصرف کنندگان فراهم می کند. این ویژگی برای خریداران بسیار مهم است.

حفاظت از گوشت ماکیان

بسته بندی شرینک پک علاوه بر جلوگیری از ورود اکسیژن به بسته بندی، محصول را از دیگر آلودگی ها نیز حفظ می کند. از جمله آلودگی هایی مانند خاک و رطوبت که در حین حمل و نقل به سختی می توان از آنها جلوگیری کرد.

یک روش بسته بندی مقرون به صرفه

بسته بندی جمع شونده در مقایسه با سایر روش های بسته بندی فوق العاده مقرون به صرفه است. از این رو می تواند یک راه حل بسته بندی عالی برای شرکت های مواد غذایی در هر اندازه، چه کوچک و چه بزرگ ارائه دهد. ماشین آلات بسته بندی کوچک را می توان با هزینه های خیلی کم اجاره و خریداری کرد.

حفاظت از محیط زیست

برای بسته بندی گوشت ماکیان و دیگر محصولات غذایی، معمولا از فیلم های پلی الفین استفاده می شود. این فیلم ها خاصیت زیست تخریب پذیر دارند و قابلیت بازیافت دارند. لذا بهترین جایگیزین برای پلاستیک ها می باشند.

منابع مورد استفاده در این مقاله:.

.Sunil Mangalassary.(2019) .Food Safety in Poultry Meat Production pp 139-159

چرا گوشت ماکیان را بسته بندی می کنیم؟

بسته بندی مواد غذایی به طور فزاینده ای در افزایش ایمنی و کیفیت میکروبیولوژیکی یک محصول غذایی اهمیت دارد. گوشت ماکیان می تواند با انواع میکروارگانیسم های فاسد کننده و بیماری زا آلوده شود .

از چه روش هایی برای بسته بندی گوشت ماکیان استفاده می شود؟

بسته بندی به روش اتمسفر اصلاح شده- بسته بندی وکیوم- بسته بندی شرینک پک- بسته بندی های فعال و هوشمند

بسته بندی شرینک پک چه فایده هایی دارد؟

مقرون به صرفه است، حفاظت از گوشت و افزایش ماندگاری آن، حفاظت از محیط زیست و جلب توجه مشتری

برای خرید دستگاه بسته بندی شرینک پک چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید انواع دستگاه بسته بندی به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها